13 maj 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag
har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått
upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds
apostel och tjänare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med ett bävande hjärta for att utbe mig vägledning i
ditt ord så att jag på rätt sätt kan förmedla budskapet om frälsning och evigt liv i Jesus
Kristus. Tack för att du hör min enkla bön och låter någon lyssnare få uppleva att du är
nära och leder, välsignar och löser de problem som bara du känner till. Amen."
I den bibeldel som heter Apostlagärningarna och det 22:a kapitlet kan man läsa om hur
det gick till när Paulus som tidigare under sitt liv varit den som mest intensivt och frenetiskt förföljt de kristna... nu mötte Jesus på vägen till Damaskus och sedan blev ledd in i staden - eftersom han hade blivit tillfälligt blind. Sedan träffar han på Ananias, som Gud skickade till Paulus för att hjälpa honom. Så berättar han vidare hur det hela gick till, och bland annat talar han om när Stefanus stenades till döds av en uppretad folkmassa... och säger: ”Och när Stefanus, ditt vittnes blod, utgöts, var och jag tillstädes och gillade, vad som skedde, och vaktade de mäns kläder, som dödade honom.”
Avsikten med det här talet är att Paulus vill förklara hur ovärdig han är Guds kallelse.
Hur han förföljt de kristna och hur hemskt han burit sig åt. Men Gud vet om allt det där
naturligtvis... och ser nu hur Paulus hjärta och sinne har blivit förändrat, efter det att han
mött Jesus och har förstått hur fel han handlat tidigare. Därför kallar Gud Paulus att bli
evangeliets tjänare och säger till Paulus: ”Gå, jag vill sända dig åstad långt bort till
hedningarna.”

MUSIK

Paulus var inte alls värdig... det visste både Gud och Paulus själv. Och det var inte
heller därför Gud kallade honom. Nej, Paulus blev kallad av den enda anledning som en
människa blir kallad av Gud, nämligen att hon vänt om i sitt hjärta och gjort sinnes-ändring. Alltså ändrat sitt sinnes inställning till Gud, genom tron på Jesus, Guds Son.
Det är den enda kvalifikation som Gud accepterar. Men den räcker mer än nog!
Jag vet inte alls hur du har det som lyssnar just nu. Kanske har du upplevt att Gud
manat dig och att du liksom har blivit mer och mer övertygad inom dig att säga ditt JA till
Gud och hans kallelse att tjäna honom. Kanske genom att bli missionär i fjärran land...
eller varför inte i Sverige. Eller kanske har du upplevt Guds kallelse att arbeta på något
annat sätt eller någon annanstans. Och kanske har du känt hur ovärdig du är, och att
det säkert finns många andra människor som är mycket bättre än du själv, och kan tala
eller sjunga mycket bättre än du osv. Det är kanske sant att det finns många andra
människor som kan både tala och sjunga bättre än du. Men med dem har Gud ett annat
problem - och det är att de inte vill gå Guds väg. Därför har Gud kallat dig.

MUSIK

Om du har gjort sinnesändring genom tron på Jesus och vill gå Guds ärenden, så är det
allt vad Gud behöver veta. Sedan sköter Han om resten.
Och du kan ju läsa om hur Gud utrustade apostlarna för att de skulle klara sig. Det
absolut viktigaste var att de stannade i Jerusalem till dess att de hade fått kraft genom
den Helige Ande. Och det var ju precis vad som hände på pingstdagen.

Tag fram din bibel och läs själv i Apostlagärningarna. T ex första kapitlets 4:e och 5:e
vers, där Jesus säger till apostlarna: ”Lämna inte Jerusalem, utan förbida där, vad
Fadern har utlovat, det, varom ni har hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men
få dagar härefter ska ni bli döpta i Helig Ande.” Och sedan kan du fortsätta att läsa i 2:a
kapitlet om hur den Helige Ande kom över apostlarna och hur de blev uppfyllda av
Anden. Sedan arbetade de en tid i Jerusalem och från det 3:e kapitlet kan du läsa om
hur en svår förföljelse sedan bröt ut mot församlingen och alla apostlarna skingrades.
Och det var bland annat då apostlarna blev varse hur viktigt det var, som Jesus sa, att
de var förberedda och fyllda med Guds Ande och kraft.
Och det är precis samma situation idag. Gud vill utrusta dig med sin kraft, för det
andliga uppdrag som Han vill ge dig. Öppna dig för Guds Ande och ta emot Honom i ditt
liv, precis som du tog emot Jesus genom tron på honom. Sedan kan du gå ut, i Guds
kraft.

MUSIK

Kanske förstår du nu bättre att apostlarna var precis samma slags människor som du
och jag. De hade samma oro for sin egen otillräcklighet som du kanske har. Och de
märkte tydligt att deras egen kraft inte alls var tillräcklig när det gällde att tala om Jesus.
Men det visste ju Gud också. Och det var ju därför som han hade lovat att de skulle få
en annan kraft, som var starkare och gav dem en mycket större frimodighet och känslighet för Guds röst och Guds vägledning i deras liv, när de skulle gå ut och vittna om sin tro på Jesus.
Jag vet inte, men kanske har du också märkt, att det går väldigt lätt att tala med
människor om Gud och så, men så fort samtalet kommer in på frågan om Jesus och hur
man tror på honom för att få sin synd förlåten, då är det som om en annan värld öppnar
sig. Hur kan det komma sig? Ja, jag tror att det hänger samman med att det finns en
ond och en god andevärld. Och den onda andevärlden försöker på alla sätt hindra tron
på Jesus att bli utbredd. Av det enkla skälet att de vet att om en människa sätter sin tro
till Jesus, då är deras egen makt över den människan slut. Och det vill de absolut inte.

För dig och mig tror jag att det gäller att gå i den kraft vi har, just i det ögonblick som
Gud kallar oss. Om Gud skulle vänta till dess att vi själva tycker att vi är bra nog eller
har tillräcklig kraft... då skulle det nog inte bli mycket uträttat.

Som väl är, är inte Gud alls beroende av vår egen kraft, utan han vill ge oss av Sin kraft,
därför att det är hans verk som ska utföras. Och han håller tillgodo med dig och mig...
hur underligt det än kan se ut för oss själva i våra egna ögon.

MUSIK

När Gud kallar dig till tjänst så ska du inte förakta dig själv, eller nedvärdera och döma
dig själv. Gud gör inte det, därför att han ser till hjärtat och ser din uppriktiga vilja.
Att din förmåga sedan är bristfällig, det vet Gud om långt i förväg, och det är just i din
egen svaghet som Guds kraft kan verka fullt ut, genom dig.

Trots alla dina egna begränsningar, som du ibland nästan tycker förmörkar himlen för
dig... så står Jesus ändå där och säger sitt: ”GÅ, jag vill sända dig åstad!"
Det är inte så med Gud att han liksom skickar ut dig i världen för att se hur bra du kan
klara dig, och om du inte duger, ja, då blir du utbytt mot någon annan. Nej, så gör inte
Gud. Gud vill samarbeta med dig och gå vid Din sida...
Därför säger han i Matteus evangelium 28:20 ”…se jag är med er alla dagar intill tidens ände.”

I den välkända 23:e psalmen står det att: ”Han (Gud) leder mig på rätta vägar för sitt
namns skull...” Har du tänkt på det? För sitt namns skull, leder han dig på rätta vägar. Han gör det inte för att du ska må bra eller för att du ska bli berömd och få äran.
Nej, Han gör det för sitt namns skull. För att Hans namn ska bli känt och ärat. Därför vill
Gud leda dig på rätta vägar. Din egen berömmelse är utesluten. Nu talar jag om berömmelsen alltså... och inte om lönen för det arbete som du gör. Lönen är så viktig, inte bara för dig, utan för hela den himmelska världen, så att det faktiskt står i min bibel att Jesus har lönen med sig, när han kommer tillbaka till vår jord.
Slå upp din bibel och läs själv från det allra sista kapitlet i Bibeln... och den 12:e versen.
Där står det: ”Se jag (alltså Jesus) kommer snart och har med mig min lön för att vedergälla var och en efter som hans gärningar är” (Upp 22:12 - 1917).

MUSIK

Var aldrig tveksam eller rädd för att engagera dig i arbetet for Guds rike, utan gör allt
vad du kan och så länge du kan. Gud kommer med absolut säkerhet att belöna dina
insatser.
Visst kan det verka kärvt ibland när problemen tornar upp sig - jag vet det. Men ofta
beror det på att vi inte väntar in Guds tid, utan springer iväg före eller halkar efter.

Min erfarenhet är att Guds hjälp kommer exakt i rätt ögonblick när det behövs. Varken
för tidigt eller för sent. Men vi vill så gärna se det hela lite längre i förväg, och då blir vi
oroliga när tiden börjar bli knapp - enligt vårt sätt att se.

Lösningen på det här ’problemet’ är att vi måste lära oss att lita och förtrösta till 100%
på Gud. När vi med uppriktigt hjärta och rena motiv går in som Guds medarbetare för att
utbreda Guds Rike på jorden, så finns det ingen gräns för de himmelska välsignelser
som Gud ställer till vårt förfogande.

Dagens minnesord: Se, jag är med er alla dagar intill tidens ände (Matt 28:20 - 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer