14 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

De saknar den rätta insikten (Rom 10:2 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Han Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och Guds Nåd -med stort N- i vardag och helg. Men innan jag går vidare och tar ytterligare steg på trons väg, ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer än en gång inför dig och ber, dels om vägledning i ditt ord och dels om hjälp att kunna förmedla det på rätt sätt till någon lyssnare. Amen.”

När jag läser min bibel så står det (i Apg 11:23) bland annat om Barnabas, som var utsänd från Jerusalem, att när han kom till Antiokia ”och fick se vad Guds nåd hade verkat, blev han glad och förmanade dem alla att med hjärtats fasta föresats stadigt hålla sig till Herren. Barnabas var en god man, full av helig ande och tro...”
På ett annat ställe i Apostlagärningarna står det om Paulus och Barnabas att de förmanade dem som ville lyssna, att ”stadigt hålla sig till Guds nåd” (Apg 13:43).  Men när Paulus talade i synagogan så ville många av judarna inte ta emot budska-pet om att ”den som Gud har uppväckt...(alltså Jesus)... genom honom förkunnas syndernas förlåtelse för er och att i honom var och en som tror blir rättfärdig och friad ifrån allt det, varifrån ni inte under Mose lag kunde bli friade” (Apg 13:39 – 1917).
Men judarna for ut i smädelser och sa emot honom. Då tog Paulus och Barnabas mod till sig, står det, och sa:
”GUDS ORD MÅSTE I FÖRSTA RUMMET FÖRKUNNAS FÖR ER. MEN EFTERSOM NI STÖTER BORT DET IFRÅN ER OCH ICKE AKTAR ER SJÄLVA VÄRDIGA DET EVIGA LIVET, SÅ VÄNDER VI OSS NU TILL HEDNINGARNA.”
När hedningarna hörde detta blev de glada och prisade Herrens ord och kom till tro...

MUSIK

Och Herrens ord utbredde sig över hela landet... längre och längre bort och så småningom nådde det med Ansgar ”Nordens Apostel” ända upp hit till oss nordbor för över 1000 år sedan.
På det sättet gick det alltså till när Guds Ord och Guds Nåd under själva början av Paulus första missionsresa fick möjlighet att utbreda sig också till oss hedningar, eftersom judarna själva stötte det ifrån sig.

Efter sin första missionsresa i Mindre Asien återvände de till Antiokia, sedan man anbefallt Paulus och Barnabas åt Guds Nåd för det verk, som de nu hade fullbordat. Och när de hade kommit dit, kallade de tillhopa församlingen och talade om för dem hur stora ting Gud hade gjort med dem OCH HUR HAN FÖR HEDNINGARNA HADE ÖPPNAT EN DÖRR TILL TRO.
Detta var alltså den dörr till tro som Gud i sin gränslösa Nåd lät öppnas för oss hedningar, genom att judarna stötte bort budskapet från sig själva. Det var för mig och dig min vän som lyssnar nu som detta skedde. Du och jag skulle annars rätteligen varit utestängda från Guds Nåd, evangeliet om frälsning och det eviga livet, eftersom judarna var och är Guds egendomsfolk!

MUSIK

Utan judarnas eget handlingssätt, när de på den ena orten efter den andra tog avstånd från budskapet om att Jesus var Messias, hade Paulus alltså som ett Guds redskap och missionsarbetare inte kunnat uppriktigt och sanningsenligt säga: ”Jag är utan skuld och går nu till hedningarna” (Apg 18:6 – 1917).

När Paulus sedan, efter sin 3:e missionsresa, är på väg tillbaka till Jerusalem, vet han mycket väl, genom den Helige Andes upprepade ingivelser, att bojor och bedrö-velser väntar honom där, men säger:
”Dock anser jag mitt liv icke vara av något värde för mig själv, om jag blott får väl fullborda mitt lopp och vad som hör till det ämbete jag har mottagit av Herren Jesus ...ATT VITTNA OM GUDS NÅDS EVANGELIUM.” (Apg 20:24 – 1917).

Det som jag har sagt och läst ur bibeln för dig, visar alltså att Guds Nåd är gränslös och gäller alla människor, både judar och hedningar trots att judarna är Guds egen-domsfolk och att Jesus deras Frälsare och Messias alltså kom till dem och egentli-gen inte till någon annan.
Jesus sa själv vid ett tillfälle: ”Jag är inte utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus” (Matt 15:24)” Men en kananeisk kvinna ropade och bad Jesus att han skulle förbarma sig över henne och hjälpa hennes dotter också, trots att hon inte var judinna och ett ”förlorat får av Israels hus.” Då sa Jesus till henne: ”Det är otillbörligt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.”

MUSIK

Med ’barnen’ menade Jesus vid det tillfället alltså judafolket -som Guds barn- och ’hundarna’ var alltså hedningarna. Men kvinnan som Jesus talade med svarade och sa: ”Ja, Herre. Också äter ju hundarna bara av de smulor, som faller från deras herrars bord.”
De orden visade Jesus att kvinnan -trots att hon var en hedning, en hund, hade tro på honom så att hennes dotter kunde bli frisk. Därför svarar Jesus också: ”O, kvinna, din tro är stor. Ske dig så som du vill” (Matt 15:28 – 1917). Alltså gäller Jesu ord att ”Jag är vägen, sanningen och livet” både för judar och för hedningar (Joh 14:6). Alltså  - för dig och mig!
Evangeliet är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, står det. Gud lät alltså nåd gå före rätt - det rättvisa hade ju varit att Gud hade dragit tillbaka sin kraft i evangeliet om Jesus som Messias, eftersom det  ju uppenbarligen var för judarnas räddning som Gud sände Jesus - men de ville inte ta emot Honom.

Vilken ställning tar du till Guds erbjudande om Nåd? Säger du ja eller nej till den nåd i Jesu namn, som egentligen bara var avsedd för judarna? Du måste svara ja eller nej! Du kan inte undvika en gåva genom att svara ”kanske”. Tar du emot gåvan så har du svarat JA, men om du inte tar emot Guds gåva, så har du svarat nej.
DET FINNS INGET ANNAT ALTERNATIV !
Den som svarar JA tror på Guds evangelium och kan ta emot Guds nåd. Den som svarar NEJ tror inte på Jesus som Guds erbjudande om nåd för sina synder.
VAD SVARAR DU när Jesus klappar på Din hjärtedörr?

MUSIK

I det ögonblick du tror på Jesus, är du befriad från all synd och skam. Så stor är Guds nåd och så effektiv är Guds Kraft, att det som ingenting annat i universum kan hela och reparera i ditt innersta, det gör Gud på ett ögonblick!  Kan det vara så enkelt - säger du kanske!?  Ja, så fantastisk är frälsningens underbara verklighet. Eftersom Jesus en gång för alla har betalat fullt pris för försoningen av dina synder, så är det bara för dig att acceptera denna ”lösen” i ditt hjärta och tro på att den gäller dig också - så gör den det. Vad sa Jesus om saken? Jo, han sa att den som tror på mig ska ha evigt liv! PUNKT OCH SLUT!  Inga ’om’ eller ’kanske’ eller ’vi får se hur du sköter dig’.... nej du ska bara acceptera vad Jesus redan har gjort för dig och bekänna Honom som Herre i ditt liv, därför att Jesus är frälsningens grundval.

Du ska inte prestera någonting... inte ens tron på Jesus är någon egen prestation... utan det står i bibeln att tron kommer från Gud. Den är en Guds gåva till dig! För att ingen människa ska kunna berömma sig själv, så har Gud ’konstruerat’ frälsningens väg på det sättet. Gud delar inte någon ära eller berömmelse för frälsningens verklig-het varken med dig eller med någon annan människa. Frälsningen hade det högsta priset som någonsin betalats i universum och det var Gud ensam som stod bakom. Ännu i det här ögonblicket har Han fullt ansvar för vad Han gjorde den där gången när man spikade upp Jesus på ett kors för att han skulle dö för alla människors alla synder. Där på korset fullbordade Gud vad Han sedan skapelsens början hade bestämt skulle ske. Ingen utom Gud visste vad som skulle ske. Det står till och med att änglarna fortfarande åstundar att få blicka in i frälsningens underbara hemlighet.
De har ju inte syndat och behöver alltså ingen frälsning, och vet därför inte vad det innebär för en människa att bli frälst och fri från sin synd och skuld! De förstår att det är något oerhört stort och betydelsefullt men kan inte fatta vad det egentligen innebär till 100%. Det kan bara den förstå som själv fått sin syndaskuld betald och syndabör-da borttagen.

MUSIK

Jag satt på en konstutställning en dag när en person kom in till mig och sa att det stod en ”domedagspredikant” ute på torget och  talade om Jesus. Han tyckte inte om sådana där predikanter sa han. Jag drog mig då till minnes en gammal missionärs ord, när han sa: ”Om jag kunde skrämma människor in i himlen så skulle jag göra det.” Men det går tyvärr inte att skrämma någon in i himlen - dit kommer man bara på sin egen tro på Jesus, och INTE PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT! Det var därför Jesus sa att ”Jag är vägen...ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Alltså vägen till Gud går genom Jesus - och bara genom TRON PÅ JESUS. ”I inget annat namn under himlen finnes frälsning” står det i bibeln. Och tro inte på den som säger att alla blir saliga på sin tro! Varför skulle då Jesus ha behövt lida och dö på ett kors? Det var ju fullständigt onödigt, eller hur? Om var och en skulle bli salig på sin tro, då hade ju inte judarna behövt bry sig om vad Jesus sa eller gjorde.
Nej, Jesus är Sanningen och Messias -Frälsaren- för den som tror, antingen han är jude eller hedning. Något annat alternativ finns inte!

Dagens minnesord: ”Den som tror på Sonen (Jesus) har evigt liv” (Joh 3:36 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer