25 augusti 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Lova Herren, min själ, och förgät inte vad gott han har gjort” (Ps 103:2 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag tänkte häromdagen på det här med tacksamhet för det vi har, i stället för otacksamhet för det som vi inte har. Här i Sverige är det tyvärr mycket sällan som man hör att någon är tacksam, utan det är mycket gnäll om det ena och det andra. Kanske är man inte riktigt medveten om sin otacksamhet, men ibland förefaller det mig som om man gnäller och knotar mer, ju bättre man har det. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägled-ning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig och du känner till mina tankar om hur mycket vi gnäller i det här landet som du har skyddat för krig och andra sorters elände som drabbat så många människor på olika platser runt vår jord. Vi har varit otacksamma, Herre, och jag ber dig om förlåtelse för det på hela mitt folks vägnar. Hjälp oss att på nytt söka ditt ansiktes ljus i stor tacksamhet för allt gott du har gjort i gångna tider, och fortsätter göra den dag som inne är. Jag ber också, Herre, att du ska låta någon lyssnare få uppleva din välsignelse i dag när Ditt Ord förkunnas. Låt det finna vägen in i någons hjärta och med din kraft förvandla sorg till glädje. Amen.”

Det där med otacksamhet är inte alls bra. Inte bara därför att det låter så illa och skapar en så ovänlig atmosfär runt den som är otacksam. Nej, det är mycket allvarligare än så. Den människa som alltid är otillfredsställd skapar inom sig själv en ofördelaktig och nedbrytande inställning, som i sin tur påverkar psyket och till slut också det fysiska välbefinnandet mycket negativt. Man blir olustig, hängig och livs-glädjen flyr liksom sin kos…

MUSIK

Kanske känner du igen det jag talar om… Visst kan man ha det besvärligt på olika sätt och i olika sammanhang… och jag minns speciellt en gång när det var särskilt besvärligt. Jag var arbetslös och hade sökt många arbeten, men valet föll alltid på någon annan sökande. Ibland av skäl som jag tyckte var underliga och verklighetsfrämmande. Tiden gick och jag blev mer och mer deprimerad. Till slut kände jag mig fullständigt värdelös och liksom utslängd på en soptipp. Alltefter som tiden med arbetslöshet gick blev jag mer och mer inbunden och tyckte att det mesta verkade meningslöst… och jag kände mig verkligen INTE BRA.

DÅ inträffade det som ändrade på min situation – helt och hållet.
Jag träffade min far en dag. Han lever inte nu längre, men han tyckte nog då att jag var väldigt gnällig och svår att handskas med. Men som den kloke man han var, vis av många års erfarenheter i livet – alltså av sitt liv med Gud och Hans hjälp i alla situationer – så sa han till mig: ”DU KANSKE TACKAR GUD FÖR LITE ?”

Jag kommer aldrig att glömma det. Det kändes som ett piskrapp när han sade det. Min far kände VÄL till omständigheterna och ändå sa han: ”Du kanske tackar för lite!”

MUSIK

Jag tyckte det var ett hårt tal – men ÄNDÅ var det precis vad jag behövde förstod jag senare. För jag tyckte absolut att han hade fel – men bestämde mig ÄNDÅ för att göra som han sa. ALLTSÅ BÖRJADE JAG TACKA !

Jag tackade Gud för att jag hade fått lära känna Hans namn. Jag tackade för att vi hade fred i vårt land. Jag tackade för att vi allesammans i vår familj var friska. Och jag tackade Gud för att Han visste precis vad han gjorde och hur Han hade planerat mitt fortsatta liv.
DÅ började mitt inre frusna hjärta så småningom att liksom tina upp. Jag började bli vänligare mot mina närmaste och min attityd till omvärlden förändrades. Min livsin-ställning förändrades. Jag blev mer positiv – och efter en tid fick jag ett bra arbete.
Ekonomin repade sig igen och livet återgick så småningom till det normala.

Men jag hade lärt mig 2 saker. Dels hur svårt det är att vara arbetslös en längre tid, och dels att man ÄNDÅ ska vara tacksam mitt i prövningens stund, därför att DET är vägen ut ur svårigheterna.
Jag har ingen aning om du som lyssnar nu har samma problem som jag hade. Kanske är det helt andra saker som tynger ner DIG. Men vad det än är… gå till Gud med det! Och glöm för allt i världen inte att vara tacksam för allt som du kan komma på. DÅ ska du få se hur förhållandena förändrar sig.

Säg inte NEJ, utan försök! Så får du själv se att det fungerar!

MUSIK

Om du som lyssnar nu tror på Jesus och får uppleva hans hjälp, så vet du ju att allt inte är bara guld och gröna skogar ändå, utan det kan vara motigt på olika sätt. Att vara kristen innebär ju tyvärr inte att man är befriad från prövningar som kan drabba alla människor. Nej och åter nej! Men att vara kristen innebär att du mitt i prövningen har en Hjälpare, den Helige Ande, som ALLTID står vid din sida som ett stöd för dig.

Har du tackat Gud för frälsningen i dag? Har du tackat Gud för att Hans nåd är ny varje morgon? Har du tackat Gud för att du är född i ett fritt land med fred och ro? Har du tackat Gud för att du har mat att äta i dag – något som många miljoner andra människor inte har?
Har du tackat Gud för att du slipper fly för ditt liv, undan gevärskulor, granater och bomber… som tusen och åter tusen människor på vår jord måste göra? Har du tackat Gud för att du har en säng att ligga i när natten kommer? Miljoner människor har ALDRIG i hela sitt liv haft den förmånen. Har du tackat Gud för att du slipper frysa när kylan biter i skinnet? Har du tackat Gud för att du kan se och höra… och gå på dina ben varje dag?

Käre vän! Tänk om du skulle börja tacka Gud för allt som du har… och för allt som han tänker ge dig framöver… Du förstår att vår Gud, den ende levande och sanne guden, är en god Gud. Han vill ge dig så mycket som du kan ta emot, UTAN att du blir uppblåst och högfärdig över detta livets goda.

MUSIK

Jag vet inte om du har tänkt på det någon gång, men jag tycker mig ha upplevt att Gud gärna vill se hur långt Han kan gå i sin godhet mot oss. Alltså innan vi når till den punkt där vi tror att det är på grund av vår egen förmåga, duktighet eller förtjänst som det går så bra för oss… men glömmer bort att det finns en Gud i himmelen som ser och vet allt. Jag tror att Gud ibland vill veta OM det finns en sådan ’godhetspunkt’ i vårt liv, och VAR den i så fall ligger. Kanske han vill veta OM vår trohet mot Honom har ’ett pris’ och i så fall hur högt det ’priset’ av godhet är?
Eller kanske är det tvärtom. När det börjar gå sämre för dig, så kanske Gud vill se hur långt det kan få gå utför för dig, INNAN du börjar vända Gud ryggen och anklaga Honom för att allt går dig emot…
Jag kan inte låta bli att tänka på den rättfärdige Job, som Gud välsignade så mycket så att Guds fiende -Åklagaren eller Djävulen- försökte egga upp Gud mot Job genom att låta påskina att hans rättfärdighet och tro bara hängde samman med Guds välsig-nelser… och om Guds välsignelser mot Job upphörde så skulle han vända sig bort från Gud – sa Åklagaren. I det här fallet var det INTE Gud som prövade Job och hans tro, men Han TILLÄT det ske för att bevisa hur fel Djävulen hade.

Alla Jobs ägodelar togs ifrån honom och alla hans barn dog. Då rev han sönder sina kläder, skar av håret på sitt huvud och sade: ”Herren gav och Herren tog, lovat vare Herrens namn!” (Job 1:21). Steg för steg prövades Job mer och mer. Hans hälsa togs ifrån honom och till sist sitter han på en askhög och skrapar bulnaderna på sin kropp med en lerskärva, och säger: ”Om vi tar emot det goda av Gud, ska vi då inte också ta emot det onda?” (Job 2:10). När till och med Jobs rättfärdighet blir ifrågasatt av hans vänner, säger han: ”Dock, jag vet att min förlossare lever, och att han till slut ska stå fram över stoftet. Och sedan denna min sargade hud är borta, ska jag fri från mitt kött få skåda Gud” (Job 19:25-26 – 1917).
GUD FICK RÄTT OCH DJÄVULEN FEL. DET FANNS INGET PRIS PÅ JOBS TRO.
Jobs förtröstan på Gud hade ingen koppling alls till Guds godhet mot Job.

MUSIK

Jag har försökt berätta lite för dig om hur viktigt det är med tacksamhet. Jag vill också tala om för dig att det finns en evighet som väntar på dig. Ett evigt liv, när du fri från dina bekymmer och allt som vill plåga dig och rycka undan tron på Gud från dig, får se Jesus ansikte mot ansikte, precis som Han är. DÅ, tror jag att vi förstår hur små våra bekymmer här på jorden var, i jämförelse med hur det är att få vara hemma hos Gud i himlen. Våra frågor som vi kanske brottades med här, under vår stund på jorden, blir då så fjuttigt små och oväsentliga.
Tänk när du får vara hemma hos Gud – slutmålet för din tro! Där ingenting kan tas ifrån dig längre. Där du för alltid får bo i fred och ro, fri från alla prövningar och besvi-kelser både mot dig själv och andra.

Tacka Gud för den underbara evighet som Han har berett för dig!
DEN ÄR VÄRD ALL DIN STRÄVAN OCH ALLA PRÖVNINGAR!

Dagens minnesord: ”I min Faders hus är många boningar; om så icke vore, skulle jag nu säga er att jag går bort för att bereda er rum” (Joh 14:2)

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer