27 augusti 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka.
Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att
kalla syndare” (Mark 2:17 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När man läser evangelierna i bibeln så ser man hur Jesus ständigt var tvungen att försvara sitt engagemang för de syndare och orättfärdiga människor som han kom i kontakt med. Det verkar som om många judar var ovilliga att beblanda sig med människor, som inte hade samma uppfattning om Mose lag med de äldstes stadgar och förbud som de själva hade. När man tycker sig kunna notera det, borde steget inte vara långt till att fråga sig hur man själv har det ställt i liknande sammanhang. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med några tankar om hur Jesus blev angripen för sina insatser med att undervisa om Guds rike för vanliga människor, som hans kritiker ansåg vara syndare och orättfärdiga på olika sätt. Men Jesus svarade att det var de sjuka som behövde läkare och inte de friska. Och det kunde ju ingen förneka. Herre, jag ber dig att du på samma avväpnande sätt hjälper oss som lever i dag, att se på det verkliga behovet hos våra medmänniskor och ingenting annat. Jag ber att du, Herre, med din genomträngande blick och den Helige Andes kraft ska hjälpa den lyssnare som just nu söker dig för att få höra ditt svar på sådana här frågor. Amen.”

Jesus sa: ”Jag är vinträdet, ni är grenarna. Om någon förblir i mig, och jag i honom, så  bär han mycken frukt; ty mig förutan kan ni intet göra” (Joh 15:5 – 1917). Jag känner det verkligen precis så – att utan Jesus kan jag inte göra någonting av värde för Guds rike – så länge jag försöker i egen kraft. Ensam, står jag där, med två tom-ma händer och förtvivlad över mina brister, min oförmåga och mina tillkortakomman-den.

MUSIK

Det är i det ögonblicket som den Helige Ande kommer min svaghet till hjälp, trots att jag ibland tycker mig ha bedrövat Honom så till den grad, att det inte finns någon återvändo. Men -ära vare Gud- då ser Han min förkrossade ande, och blåser försik-tigt nytt liv i den. Och han gör det på ett sådant sätt att mitt hopp tänds på nytt och en ny överlåtelse blir både nödvändig och möjlig. Jag klänger mig då fast vid Hans ord:
”Ett brutet rör skall han icke sönderkrossa, och en rykande veke skall han icke ut-släcka, intill dess att han har fört rätten fram till seger” (Matt 12:20 – 1917).

Jag vet inte vem du är som lyssnar nu, men kanske tycker du att du klarar dig ganska bra själv, och att det som jag nu har sagt inte alls passar in på dig och ditt livs situation. Kanhända att du duger rätt så bra i dina egna ögon.

Min vän! Jag känner mig manad att varna dig och säga: ”Du är ute på farliga vägar!”
Självgodhet, självtillräcklighet och egenrättfärdighet är de första stegen på väg utför.
Gud sände sin Son Jesus Kristus för att hjälpa dem som behövde och ville ha hjälp.

MUSIK

Syndare liknas vid vilsegångna får, som deras herde oroar sig för och gör allt för att hitta igen.
Det var därför Jesus berättade de 3 olika liknelserna om ‘Det bortsprungna fåret’, ‘Den borttappade penningen’ och ‘Den förlorade sonen’.
Men, varför berättade Jesus 3 gånger -på olika sätt- om det som var förlorat?
Jag vet inte säkert, men jag tror att det var för att inskärpa vikten av att Gud ALLTID bryr sig om det som är förlorat, antingen det motsvarar 1% (ett av hundra får), 10% (ett av tio mynt) eller 50% (en av två söner). Med andra ord är det för Gud alltid fråga om den enskilda individen!

Gud sysslar aldrig med någon sorts ‘mass-frälsning’. Det är inget grupp-arbete det handlar om. Det är tvärtom alltid den enskilda personen som är aktuell. Gruppen han eller hon tillhör har ingen som helst betydelse. Inga egenskaper eller brister betyder heller någonting för Gud. Om du är elitidrottsman eller helförlamad gör ingen skillnad i Guds ögon. Är du professor eller helt obildad spelar ingen roll. Är du rik som ett troll eller fattig som en kyrkråtta har ingen som helst betydelse i Guds ögon. Är du fri eller slav, kung eller undersåte, så är allt det där absolut oväsentligt.

Alla människor är skapade av Gud med evigheten i sitt hjärta.
Är det verkligen så? Javisst, det står så här: ”Allt har Han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har Han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk, från begynnelsen till änden” (Pred 3:11).
Guds längtan efter gemenskap riktar sig alltid kärleksfullt till dig som enskild person. Gud vill slå en bro av kärlek från sitt eget hjärta till ditt hjärta. Det är därför som Han har skapat dig. Till en innerlig gemenskap med sig själv.

MUSIK

Ur den bok i bibeln som heter ‘Predikaren’ läser jag ytterligare bland annat följande:
”Allt jordiskt är förgängligt. Strävan efter vishet liksom njutning och rikedom är förgängligt. Vad tjänar all möda till?
Åt den som kommer efter mig måste jag ju lämna vad jag gjort. Och vem vet om han är en vis man eller en dåre. Ändå ska han få råda över allt det som jag med möda och vishet förvärvat under solen. Också detta är förgänglighet. Jag började förtvivla i mitt hjärta över all den möda som jag gjort mig under solen. Ty om en människa har arbetat med vishet och kunskap och skicklighet, så måste hon ändå lämna sin del åt någon annan som inte haft någon möda med den. Också detta är förgängligt och ett stort elände. Vad har då människan för all sin möda och sitt hjärtas önskan och allt sitt slit under solen? Ty alla hennes dagar är fyllda av plågor och bekymmer. Inte ens natten ger hennes hjärta ro. Också detta är fåfänglighet” (Pred 2:18-23).

Kanske har du också under nattens tysta timmar frågat dig detsamma som Predikaren. Vad tjänar allt till? Vad är det för mening med livet egentligen? Är det bara att försöka slita ihop en så stor påse pengar som möjligt under sina livsdagar, för att sedan kunna njuta och leva upp dem under de dagar som ‘blir över’ - eller alternativt lämna alltsammans efter sig till någon annan?
Eller kan det möjligtvis finnas någon annan mening med livet? I så fall vilken?

MUSIK

Om vi gemensamt går till den kunskapskälla som bättre än någon annan borde kunna ge oss upplysning över den här existentiella frågan, nämligen bibeln, så är Gud -enligt Psalm 36:10- livets källa. I skapelsens början blåste Gud in sin livsande i människans näsa så att hon blev en levande varelse (1 Mos 2:7). Livet är alltså en gåva från Gud som också är suverän Herre över livet i alla sina dimensioner, såväl materiellt som andligt.
Psalmisten säger också att Guds nåd är bättre än liv (Ps 63:4).
Först klarar vi ut för oss att det för alla människor finns dels ett fysiskt-materiellt liv och dels ett andligt liv. Båda har Gud som upphovsman och Han är alltså livets källa. Gud är också livets väktare som vakar över det (Job 2:6) och livets förlossare, som alltså förlossar ditt liv från graven (Ps 103:4).
Det man mer kan säga om det fysiska livet är att det är kort, förgängligt, begränsat, ovisst och fyllt av möda och fåfänglighet.

Det andliga livet har också den treenige Guden till upphovsman - Fadern, Sonen och den Helige Ande. Det andliga livet väcks till liv vid pånyttfödelsen (Joh 3:3-8). Det växer som ett frö, från barnastadiets köttsliga sinne, till ungdomens styrka och man-domens mognad.
Det andliga livet innebär det egna jagets död och liv i ett nytt väsen - ett liv i guds-gemenskap. ”Livets Andes Lag” som står omtalad i Romarbrevets 8:e kapitel, levandegör den inre människan och lägger ande, själ och kropp in under Guds livslagars herravälde.

MUSIK

Vid Jesu andra tillkommelse levandegörs också den fysiska kroppen, när den uppslukas av Livet (Rom 8:11).
Det förgängliga ikläds oförgänglighet och det dödliga odödlighet. (1 Kor 15:54).
Den eviga döden är besegrad och det eviga livet tillhör den som genom tron på Jesus Kristus tillhör Honom.

Du har kanske undrat ibland om livet har någon mening. Enligt min uppfattning är det
MÖJLIGHETEN TILL LIVETS SEGER ÖVER DÖDEN GENOM JESUS KRISTUS som är livets mening!
Du erbjuds den möjligheten som en gåva av Gud! Tag emot den i tro - den är Din om du vill ha den. Det är alltså bara din egen vilja som avgör din eviga tillvaro. Det här livet är bara en startsträcka inför evigheten, men den viktigaste delen av ditt liv, efter-som du HÄR OCH NU får och kan ta ställning till det eviga livet, oavsett vilken egen mening du har om det eller inte.

Kanske säger du som så många andra, att det där med ett evigt liv är inte bevisat.
Du har rätt! Det enda jag kan säga till det, är att om du vill vänta med ditt beslut till dess att du kan bevisa vad som är rätt eller fel, då har möjligheten gått ur din hand.

Dagens minnesord: ”Han har också lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så att de icke förmår att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort” (Pred 3:11 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer