23 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till programmet ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård

Jag hoppas att du vill vara med när vi söker oss ut på den kristna trons väg för att fördjupa oss i bibelordet och de sanningar som finns där. Men för att allt ska bli rätt och riktigt, utan några felaktigheter från min sida, så ska jag först be om vägledning av Guds Ande – som ensam är min Hjälpare och vägledare i allt som rör mina frågor och funderingar när det gäller kristen tro.

Jag ber:

”Gode Gud, jag kommer inför ditt ansikte och ber om Din Andes hjälp och vägledning så att det jag ska säga blir det som du har avsett, och att det blir sagt och uttryckt på ett sätt som inte bara är korrekt och sant, utan som Du kan stå bakom med all nåd och kraft, så att det når in i det hjärta som vill ta emot det. Amen.”

Ännu en gång är bakgrunden till det här programmet en bild som jag ser i mitt inre. Det är ”Herrens natt” och Israels folk, vid den här tiden omkring 1 miljon människor, vandrar ut ur Egypten. ’Förlossningen av Jakob’ sker exakt på dagen 430 år efter det att de -på grund av den 7 år långa hungersnöden- lämnade Kanaan, flyttade till Egypten och efterhand blev slavar där. Stamfadern Jakobs far, patriarken Isak, hade också en gång bott i Egypten, som främling och Jakobs son, Josef, var nu död sedan 360 år tillbaka.

MUSIK

Vad händer nu då, efter -Exodus- uttåget från Egypten och till dess att folket med Josua som ledare, drar in i -löfteslandet- som flöt av mjölk och honung?

Jo, Israels folks vandring som skulle kunnat ske genom öknen på ganska kort tid, tog 40 år, eftersom de inte lydde Guds befallningar. Alla som drog ut från Egyptens land dog därför i öknen -utom Josua och Kaleb- Guds två trogna spejare.

Om allt som hände under deras långa ökenvandring kan vi läsa i Moseböckerna, med början från 2 Mos 12:40 och vidare genom den 3:e, 4:e och 5:e Moseboken.

Vi kan läsa om alla Guds under, från det att Röda havet delade sig mitt itu, så att folket kunde gå torrskodda rakt igenom – och vidare till den dag när de, med Josua som ledare, gick över floden Jordan, på torr mark -och in i löfteslandet, som flöt av mjölk och honung. Vid den här tiden på året, vid skördetiden, svämmade ju Jordan över alla bräddar, men eftersom Gud höll tillbaka allt vattnet så att det stod som en hög vall, så kunde allt folket gå över Jordan mitt emot Jeriko (Jos 3:16) på torr mark.

Gud hade nu uppfyllt sina löften till Israels barns förfäder. Det vill säga han hade befriat dem från slaveriet och fört dem ut ur Egypten och in på andra sidan Jordan,

till det stora landområde (5 Mos 34:1-4) som Han visat Mose innan han dog i Moabs land.

MUSIK

Jag har nu försökt att mycket kort sammanfatta Israels folks uttåg ur Egypten och intåget i löfteslandet, exakt så som Gud hade lovat deras fäder.

Men jag vill också -som en parallell- lyfta fram det uttåg ur den här världen, som Gud har planerat för sitt andliga Israel, alltså alla de människor som under hela mänsklig-

hetens tidevarv, beslutat sig för att tro på Jesus, Guds Son, eller på annat sätt befunnits värdiga och rättfärdiga inför Gud. De får allesammans -av nåd- vara med om ett intåg i den himmelska världen som aldrig tidigare har ägt rum.

Bibeln beskriver det som en samling till Lammets bröllop.

Jesus, som är Guds offerlamm och bröllopets brudgum, ska då få sin brud – alltså alla de som av sitt hjärtas innersta älskar Honom som dog för deras skull. Han, Jesus som tog alla deras synder på sig själv – och räddade dem ur Satans slaveri.

Jag tror att det blir en glädjefest som ingen kan föreställa sig ens i sin vildaste fantasi. När Gud -Fadern- ställer till med bröllop för sin ende son. När hela himmelens härskara av miljoner änglar, jublar tillsammans med oss människor – som är räddade från jorden.

Hur jag än skulle vilja försöka att, med mänskliga ord, beskriva Guds himmel och Lammets bröllop, så skulle alla mina ord falla platt till marken. Så gränslöst underbart och fantastiskt tro jag att det blir. Lång bortom alla mänskliga begrepp och föreställ-ningar.

MUSIK

Den allt överskuggande frågan för många människor är frågan om NÄR detta med uppryckandet på himmelens skyar, Herren Jesus till mötes, kommer att äga rum, och Lammets bröllop kan ta sin början.

Då är nämligen Guds tidsålder av NÅD slut, och ”ingen tid ska mer givas” som det står i bibelns sista bok, ”utan i de dagar, när den sjunde ängelns röst hörs, när det sker, att han stöter i sin basun, DÅ är Guds hemliga rådslut fullbordat..” (Upp 10:6-7).

Jesus sa själv, när han för sina lärjungar förutsa sin tillkommelse och vad som skulle hända, att ” om den dagen och den stunden vet ingen något, icke änglarna i himmelen, icke ens Sonen – ingen utom Fadern (Mark 13:32 -1917).

Det står talat om en stor vedermöda, alltså en enorm katastrof, som ska drabba mänskligheten. En katastrof av en dimension som aldrig tidigare i jordens historia har inträffat, och inte heller mer ska förekomma. (Dan 12:1). Solen ska förmörkas och månen upphöra att ge sitt sken, och stjärnorna ska falla från himmelen, och makterna i himmelen ska bäva. ”Och skall man få se ’Människosonen komma i skyarna’ med stor makt och härlighet” (Mark 13:19-26 - 1917).

(Matt 24:15; Mark 13:14; Dan 11:31; 12:11). Personligen tror jag att frågan om när den tiden är inne, är absolut förutbestämd av Herren Gud själv, men att försöka ge sig på att reda ut tider och stunder enligt människors sätt att räkna och beräkna, är lika absolut meningslöst.

Vad gör man då, när man inte vet när det blir? Jesus svarade själv så här: ”Ta er tillvara, vaka, för ni vet inte, när tiden är inne” (Mark 13:33 – 1917).

MUSIK

Hur den här himmelsfärden kommer att gå till har jag ingen som helst kunskap om. Men Gud som har skapat allt, enligt de lagar som vi kallar ”naturlagar” -bland annat gravitationslagen- eller tyngdlagen, kan naturligtvis ändra på det hela, om och när det behagar Honom.

Med sitt begränsade mänskliga förstånd så undrar många kanske då, hur det ska gå till att en del människor rycks upp på skyarna, men en del bli kvar på jorden – om tyngdlagen sätts ur spel. Ja, det undrar jag också – men det betyder inte på något sätt att jag därför skulle säga att det är omöjligt. Det är så mycket annat i Guds skapelse som jag inte heller förstår, så det stör mig inte det allra minsta att jag inte begriper hur Gud ska genomföra det som Han har beslutat.

Jag begriper ju inte heller, hur Han kunde skapa himlakropparna en gång i tidens början, och ’hänga upp alltsammans’ genom olika kraftfält inbördes, i tomma intet.

Om du ställer sådana krav på dig själv, att du ska kunna förstå vad Gud gör, eller varför Han inte gör det ena eller det andra – då kommer du aldrig längre. Bibeln säger klart och tydligt att du och jag inte ska förlita oss på vårt förstånd. Vi ska bara tro att det Han säger är sant och rätt till 100%. Det är allt Gud begär av dig och mig.

”Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta och förlita dig icke på ditt förstånd” står det i Ordspråksbokens 3:e kapitel, vers 5 (Ords 3:5 -1917).

MUSIK

Profeten Jesaja skriver i sitt 55:e kapitel så här om Guds tankar:

”Se, mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himmelen är högre än jorden, så mycket är mina tankar högre än era tankar. Ty liksom regnet och snön faller ifrån himmelen och inte vänder tillbaka dit igen, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktsam och bärande, så att den ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det också vara med ordet som utgår ur min mun: det skall inte vända tillbaka till mig fåfängt utan att ha verkat, vad jag vill, och utfört det, vartill jag hade sänt ut det” (Jes 55:8-11 – 1917).

Det här är inte nån sorts falsk blygsamhet eller felaktig underdånighet inför Herren Gud och Hans allmakt. Tvärtom, så är det en alldeles exakt beskrivning av den verklighet som vi, alla människor -inklusive du och jag- är underkastade genom vårt liv här på jorden, skapade till Guds avbilder, antingen vi vill tro på det och acceptera det eller inte.

Ju fortare vi tar till oss sanningen om Den Ende Sanne Guden, och låter den bli ett med oss själva, ju fortare lär vi oss att förstå Gud och Hans tankar och vägar – för oss.

Job säger i kapitel 36 och vers 26: ”Ja, Gud är för hög för vårt förstånd, Hans år är fler, än någon kan utrannsaka” (Job 36:26 – 1917).

Men de orden hindrar inte aposteln Paulus från att skriva till de kristna i Kolosse och Laodicea - och jag sammanfattar hans ord så här: ”Jag vill nämligen … att de sluts tillsammans i kärlek och kommer till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus; för i Honom finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda” (Kol 2:1-3 – 1917).

Alltså är all verklig vishet och kunskap dold i vår kärlek till Jesus Kristus.

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer