25 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till programmet ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Min avsikt är att vi tillsammans ska gå vidare på den kristna trons väg och fördjupa vårt förhållande till Herren Sebaot, den ende Sanne Guden.

Men för att det ska kunna bli möjligt, så gäller som en absolut förutsättning att Guds helige Ande får en full och total kontroll dels över mig, och dels över hela den situation som jag lever och rör mig i. Jag ska därför be om det nu.

”Gode Gud. Jag kommer inför Ditt ansikte med två tomma händer och en egen förmåga som är absolut noll eller mindre – om det är möjligt. Jag ber om Din totala vägledning i allt, så att Din vilja får ske till 100%.

Herre, korrigera mina tankar, mina ord och mina handlingar så att de stämmer överens med Dina avsikter och det som Du vill ha förmedlat, i Jesu namn. Amen.”

Inom mig finns en bild som visar en sorts mössa med ett antal ’armar’ som liksom går ut och sprätter åt minst 4 olika håll på mössan. Jag är säker på att vi ska utgå från den bilden, men vad mössan med sina armar betyder, det vet jag inte. Jag är över-tygad om att du som är berörd av det här på något sätt, också vet precis vad allt handlar om. Kanske har du en sån där mössa som jag talar om, som clowner brukar ha ibland. Kanske är du, eller har en gång varit, en clown eller det man förr i tiden kallade ’hovnarr’ - jag vet inte. Men det jag tänker säga nu och en stund framöver, är riktat till dig, eftersom Gud bryr sig om precis dig – och precis nu.

MUSIK

Du ska veta att Gud har en total kontroll över allt som sker i hans skapelse. Han ser och vet allt som sker, även om han inte alltid tycker om det han ser och hör.

Kanske har du funderat över det där ibland. Alltså frågat dig själv om det är sant det där som de kristna talar om – att det finns en allseende och allvetande Gud. Kanske har du ställt många andra frågor också om Gud. Kanske har du till och med knäppt dina händer och bett en bön i din ensamhet, när ingen har sett dig. Bara du själv vet.

Kanske sysslar du med trolleri och magi – jag vet inte. Det enda jag vet är att den Gud som jag tillber, Han har all makt över himmel och jord och över allt och alla som rör sig den, över den eller under den. Det är ingen magi, utan en följd av att Han själv har skapat alltsammans och därför vet exakt hur Han ska hantera saker och ting för att det ska fungera så som Han en gång bestämde. Gud ser dig och ser din längtan, i ditt hjärtas innersta, efter att få veta sanningen - om Guds existens, om Jesus Guds Son, och om den Helige Ande verkligen är en andlig kraft, eller bara en inbillning i sinnevärlden. Du kan få veta allt det där, om och när du är uppriktig och ärlig i ditt sökande. Därför kommer Gud också att låta dig få veta sanningen på ett speciellt och ovanligt sätt, om allt det där som du längtar efter. Jag kan inte förklara just här och nu, men utan tvekan kommer du att bli mycket glad, när det står klart och uppenbarat för dig hur allt hänger ihop.

MUSIK

Det fantastiska med den ende Sanne Guden, som jag talar med dig om nu, är att Han bryr sig om varenda liten människa som söker Honom. Och du behöver inte prestera eller betala någonting alls för att få hans uppmärksamhet eller för att få förlåtelse för din synd och skuld. Allt som en gång behövde göras och betalas är gjort och betalt en gång för alla, med blod -på ett kors- när Jesus, Guds Son, korsfästes för både dina, mina och hela världens ALLA synder.

En sak ska du komma ihåg, och det är att vad du än gör -ont eller gott- och hur du än bär dig åt, på vilket sätt det vara må, så kan du aldrig själv lägga någonting till eller dra någonting ifrån det som Gud en gång för alla har gjort, när Hans plan för din frälsning och räddning fullbordades. Gud är alltid beredd att hjälpa dig – om du söker Honom i Jesu namn. Och när du bekänner din synd och skuld, så får du förlåtelse.

Guds öra är aldrig stängt, så att Han inte skulle höra rop på hjälp, från de människor på jorden som Han själv har skapat, när de ropar till Honom – i Jesu namn.

Jag skulle kunna sitta här både dag och natt och tala om vilken underbar Gud vi har och vilka fantastiska framtidsplaner som Han har för den som VILL tro på Honom och på Jesus Kristus.

Men kanske bär du inom dig en annan tro, från din barndom eller ungdomstid. Kanske tror du på någon annan än den kärleksfulle Gud som jag talar om - han som redan har gjort allt för dig, för att ditt liv ska bli så bra som möjligt. Både här på jorden och i evighetens värld. Du får gärna ha en annan tro för mig, men du måste själv ta ställning till VILKEN GUD DU VILL TRO OCH FÖRTRÖSTA PÅ. Valet är ditt eget.

Enligt kristen tro så finns det bara en Sann och Levande Gud. Han har en Son som heter Jesus och den tredje personen i den treeniga gudomen är den Helige Ande.

Om du kan läsa och vill veta mer om kristen tro, så kan du börja med att läsa Bibeln. Den består av 2 stora huvuddelar, som heter Gamla och Nya testamentet. Samman- lagt innehåller Bibeln 66 olika delar, och man säger därför i dagligt tal, att bibeln innehåller 66 böcker. Du får naturligtvis läsa bibeln i vilken ordning du vill, men om du vill lyssna på mig så rekommenderar jag dig att börja med Nya testamentet och den del som heter Evangelium enligt Markus eller Markus evangelium.

MUSIK

Jag känner dig inte och vet inte hur bevandrad du är i kristen tro, men om du tycker att det är mycket som är oklart och som du funderar över, så ska du veta att det är så med de flesta av oss. Även vi som tycker oss ha varit med en lång tid och vandrat på den kristna trons väg. Den dag vi vet allt om den kristna tron, och inte tycker oss ha mer att lära, då är det nog något fel. Antingen är vi inte helt sanningsenliga, ens mot oss själva, och ännu mindre mot våra medmänniskor. Troligtvis har vi då inte heller förstått varken Gud, Hans vishet, omtanke, nåd, välsignelse eller den frälsning som Han har berett genom Sin Son, Jesus Kristus.

Ur Gamla testamentet hämtar jag följande ord om hur Gud ser på oss människor:

Så här står det: ”Till den skådar jag ner, som är betryckt och har en förkrossad ande” (Jes 66:2 - 1917). En annan sanning ur bibeln, om hur vi bör se på oss själva, hämtar jag från Nya testamentet. Så här skriver aposteln Paulus till de kristna i Korint: ”Den som menar sig stå, han må se till, att han inte faller” (1 Kor 10:12 - 1917).

MUSIK

Om Guds stora barmhärtighet mot oss, skrev kung David i psalm 103. Jag ska läsa den psalmen för dig, verserna 9-14, och jag läser ur den äldre bibelöversättningen från 1917.

Så här står det:

”Han (alltså vår Gud) går inte ständigt tillrätta och behåller inte vrede evinnerligen. Han handlar inte med oss efter våra synder och vedergäller oss inte efter våra missgärningar. Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är Hans nåd över dem som fruktar Honom. Så långt, som öster är från väster, låter Han våra överträdelser vara från oss. Såsom en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig Herren över dem som fruktar Honom. Ty Han vet, vad för ett verk vi är, Han tänker därpå att vi är stoft” (Ps 103:9-14 – 1917).

Visserligen är du och jag skapade till Guds avbild, men det betyder inte därför att vi är felfria, någon enda av oss. Gud känner oss allesammans, intill minsta tanke som du och jag tänker, och Han vet därför allt om oss, varenda en.

Vi kan aldrig gömma oss för Gud. Så här står det i den 139:e psalmen, och jag läser nu ur den ’Svenska Folkbibeln’:

”Herre, Du utrannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står, vet Du det, Du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger, utforskar Du det, med alla mina vägar är Du förtrogen. Innan ett ord är på min tunga, vet Du, Herre, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i Din hand. En sådan kunskap är mig alltför underbar, den är så hög att jag ej kan förstå den. Vart skall jag gå för Din Ande, vart skall jag fly för Ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är Du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är Du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, skall också där Din hand leda mig och Din högra hand fatta mig.” //Så hoppar jag fram till vers 16//

”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i Din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit” (Ps 139:1-16).

MUSIK

Bibeln är full av underbara ord, till tröst och förmaning, varning och vägledning.

Jag ska läsa den 23:e psalmen för dig, en psalm som man ibland kallar för ”Herde-psalmen” eftersom den börjar med orden ’Herren är min herde…’

Nu läser jag ur den Levande Bibeln, som ibland har en text som är lite lättare att förstå, och som sprider ljus med olika infallsvinklar över bibelordet.

Så här står det i den 23:e psalmen:

”Herren är min herde, och därför har jag allt vad jag behöver. Han låter mig vila på gröna ängar och leder mig till källor med friskt vatten. Han ger mig ständigt ny styrka till kropp och själ. Han leder mig på rätta vägar och hjälper mig leva efter sin vilja. Även om jag vandrar genom dödens mörka dal, behöver jag inte vara rädd, för Du finns bredvid mig, och Din käpp och stav hjälper mig på vägen. Du ger mig god mat mitt framför ögonen på mina fiender, ja, jag får vara Din hedersgäst. Du fyller min bägare till bredden, och Dina välsignelser flödar över! Din godhet, vänskap och kärlek följer mig i hela mitt liv, och jag ska få bo i Ditt hem för evigt” (Ps 23 – LB).

MUSIK

Bibelstudiet här i Åstorp i kväll har ju annonserats med texten ”En hovnarr som Gud söker.” En mycket underlig ’rubrik’ – eller hur? Det förstår jag mycket väl om du tycker – för det tycker jag också. Men eftersom jag har bestämt mig för att alltid -så långt jag förstår- följa Guds Andes maningar, så måste jag också följa den stilla rösten i mitt hjärtas innersta som säger att rubriken för den här kvällen ska vara just så, och ingenting annat.

Tro för all del inte att jag är mer andlig än någon annan människa. Jag är minst lika full av brister och tillkortakommanden som andra, men jag har beslutat mig för att lägga mitt liv i Guds hand, och låta Honom hålla rätt på mig i alla lägen, därför att jag har lagt märke till att det går bäst då. Jag är alldeles för svag i mig själv nämligen, för att klara av det. Och visst finns det mycket att ändra på fortfarande, men när jag läser min Bibel så ser jag att de människor som Gud använt sig av under tider som gått, inte heller var felfria. Skulle jag vänta tills jag blir perfekt, så skulle det aldrig bli någonting av med det. Därför måste jag låta Guds Ande styra mig varje dag genom sin makt och kraft. Kanske kan mitt liv då bli till glädje och välsignelse för någon medmänniska.

Har livet någon mening? Kanske har du liksom jag, ibland undrat över den frågan.

Från skapelsens början så tror jag att Gud hade tänkt sig att vi skulle leva för evigt i gemenskap med Honom. Men sedan synden kom in i mänskligheten tror jag person-ligen inte att livet har någon annan mening än att vi ska vända om till Gud från vår synd och skuld, hjälpa varandra och göra så gott vi kan mot alla människor som vi har tillfälle till - under vår stund på jorden.

Att människorna i Edens lustgård valde att gå sin egen viljas väg och lämnade Guds vilja, betyder inte att Gud lämnade människorna i sticket, som någon sorts hämnd mot oss. Nej, vår Gud står över allt sådant. Så länge som vi VILL ha med Honom att göra och närmar oss Honom med ett ödmjukt sinnelag, så vill Han också ha med oss att göra och närmar sig oss – full av Nåd och Sanning genom Sin Son, Jesus Kristus.

Gud har lagt evigheten i människornas hjärtan (Pred 3:11) och det har Han aldrig ändrat på. Det betyder att ALLA människor kommer att leva i evighet – men alla kommer enligt Guds Ord inte att leva det eviga livet på samma ställe. En del kommer att befolka Guds himmel medan andra kommer att befolka helvetet – vilket aldrig varit Guds mening – eftersom Han vill att alla människor ska bli frälsta. Men om de inte själva vill tro på den som Han har sänt till deras frälsning, Jesus Kristus, så kan Gud inte tvinga dem, eftersom alla människor har en fri vilja.

Gud hoppas alltid i det längsta att syndaren ska vakna upp, se sin synd och sitt behov av förlåtelse, och sedan genom tron på Hans Son komma till insikt om Sanningen och få ett evigt liv i Guds himmel, med glädje och fröjd i evighet.

”Ty så älskade Gud världen, att Han utgav Sin enfödde Son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh 3:16 SFB).

Därför söker Han var och en personligen – och i kväll söker Han en ’hovnarr’.

Gud välsigne dig som känner igen dig i något av det jag har sagt. Skjut inte upp ditt beslut – utan säg JA till Jesus – NU! Det kan bli försent.

AMEN!

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer