26 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till programmet ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Vi ska som vanligt försöka att med Guds hjälp fördjupa oss i Bibelns sanningar på den kristna trons väg. Men eftersom vi då ger oss in på det andliga området så behövs det en andlig vägledning, som bara Guds egen Helige Ande kan ge oss. Jag ska därför be om det nu.

”Fader Vår, som är i himmelen. Helgat varde Ditt namn. Jag kommer inför Dig nu med en begäran om vägledning i Ditt eget ord, genom Din egen Helige Ande. Jag tror att jag har med mig en grupp radiolyssnare, som liksom jag själv, så gärna vill få del av den kunskap och välsignelse som finns i bibelordet. Hjälp oss, Helige Ande, att läsa rätt och på ett rätt sätt förstå vad Du vill säga till oss. Amen.”

Inför det här programmet är det en särskild bibeltext som lyfts fram för mig. Och det är Guds egna ord om Jesus, när han var tillsammans med Petrus, Jakob och Johannes och samtalade med Mose och Elia. De ord som jag tänker på är hämtade från Markus 9 och 7, där det står så här: ”Då kom ett moln och sänkte sig ner över dem, och ur molnet hördes en röst: ’Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till honom!’” (Mark 9:7 SFB).

MUSIK

Jag vet inte hur du tänker, men för mig är den här uppmaningen från Gud, om att ’lyssna till Hans Älskade Son’ en Guds befallning, som definitivt borde genomsyra hela min varelse till ande, kropp och själ. När nu Gud, som själv är Ande, och störst i hela kosmos, meddelar sig på det här sättet – hur mycket mer måste då inte du och jag - Hans skapelser - ta till oss Hans ord och lyda Hans uppmaningar.

Aposteln Paulus -som troligen aldrig träffade Jesus i levande livet, utan bara som ett ljussken och en röst, på vägen till Damaskus (Apg 9:3-5) skriver så här, om Honom i sitt brev till de heliga i Kolosse:

”Han (alltså Gud, Fadern), har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består i honom. Han är huvudet för sin kropp, församlingen. Han är begynnelsen, den förstfödde från de döda, för att han i allt skulle vara den främste.

Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors – frid genom honom både på jorden och i himlen” (Kol 1:13-20 SFB).

MUSIK

Om oss hedningar skriver Paulus: ”Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden” (Kol 1:21-22 SFB).

Om jag förstår det rätt, så var inte vi hedningar -från början- inkluderade i det uppdrag som Jesus hade fått av Gud.

Han sa: ”Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus” (Matt 15:24 SFB). Till sina 12 lärjungar sa Jesus: ”Gå inte in på hedningarnas område eller in i någon samaritisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus” (Matt 10:5-6 SFB).

Och vid ett samtal med kvinnan vid Jakobs brunn (utanför staden Sykar) sa Jesus: ”Frälsningen kommer från judarna” (Joh 4:22 SFB).

Men att du och jag NU ingår i den skara, som Jesus offrade sig för, framgår klart av hans översteprästerliga förbön, där han ber för sina lärjungar och säger: ”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig” (Joh 17:20 SFB).

När Paulus och Barnabas, på sabbaten undervisade i synagogan i Antiokia, blev de hånade av judarna som sa emot Paulus när han predikade. Då svarade Paulus och Barnabas frimodigt: ”Guds ord måste FÖRST predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se då vänder vi oss till hedningarna. TY SÅ HAR HERREN BEFALLT OSS” (Apg 13:46-47 SFB). Jesaja profeterade nämligen om Jesus, redan omkring 700 år innan han föddes, och sa så här: ”Jag har satt dig till ett ljus för hedningarna, för att du skall bli till frälsning intill jordens yttersta gräns” (Jes 49:6 SFB).

MUSIK

Min käre vän som lyssnar just nu. Jag har en fråga till dig. Du har nu hört bibelcitaten från olika ställen, där Jesus INTE innefattade oss hedningar i sin förkunnelse om Guds Rike.

Vad har hänt sedan dess, som gör att jag nu, trots det, kan frimodigt förkunna Guds frälsning genom tron på Jesus, som 100%-igt giltig för ALLA människor?

Vad var det egentligen som hände på korset när Jesus dog där?

Rätt svar på den frågan är avgörande för alla oss ”hedningar”.

Mitt svar är att det som hände på Golgata kors, när Jesus offrade sitt blod och sitt liv där, var att Gud i sin nåd mot oss hedningar, ändrade frälsningens gränser. De gamla gränsmarkeringarna och rågångarna för trons område -som noga hade stakats ut av judarna under århundraden- försvann i och med att lagens krav uppfylldes till 100% av Jesus - den ende som kunde göra det. (Rom 8:2-4 SFB). Lagens tidsålder var alltså slut och tidsåldern av NÅD började. I sin uppenbarelse på ön Patmos, hör aposteln Johannes ängeln säga att antalet av Guds tjänare med Guds sigill, bland Israels alla stammar, var 144.000 (Upp 7:4) och nästa gång ser han själv ”en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk” (Upp 7:9 SFB). Det som hände på korset var att Guds frälsningsplan fullbordades till 100%. Jesus utropade: ”Det är fullbordat!” (Joh 19:30 SFB) -förlåten i templet rämnade i 2 delar, uppifrån och ända ner- och vägen till det allra heligaste -till Gud själv- öppnades igen -genom tron på Jesus- för ALLA MÄNNISKOR.

MUSIK

Detta med att Guds Nåd omfattar ALLA människor, oavsett hudfärg, klass eller status, slav, fånge eller fri, fattig eller rik, man eller kvinna, är bara ETT bevis på Guds gränslösa kärlek och barmhärtighet mot oss människor, som Han skapat till sin egen avbild.

Jag måste säga ur djupet av mitt hjärta -om man nu får lov att uttrycka sig så om Gud- att när Han gör nånting så gör Han det verkligen ordentligt, fullkomligt och absolut oantastligt. GUD ÄR HELT ENKELT GRÄNSLÖS I ALLT VAD HAN GÖR!

Nu är det ju inte min uppgift att sitta här och försvara Gud på något sätt, eller tala om hur fantastiskt allt är som Han gör och har gjort – även om det är rätt och sant.

Nej, min uppgift är att förkunna evangeliet, alltså det glada budskapet om förlåtelse för all synd och skuld i namnet Jesus. Det är det jag håller på med -och har gjort i många år nu- på olika sätt. Ibland via radion t ex för dig som lyssnar precis nu. Ibland genom vanliga brev som jag skriver. Ibland genom att samtala på vanligt sätt -utan några särskilda krusiduller- per telefon eller med någon jag möter öga mot öga. Jag är tyvärr inte alls så frimodig som jag själv tycker att jag borde vara, men jag har lagt mitt liv i Guds hand och där får Han ta hand om det, precis som det behagar Honom. Om Han som känner till allt och alla sammanhang, kan använda mig på något sätt som ett redskap i sin hand, så är jag helt och utan villkor med på det. Det är kanske inte alltid en ’dans på rosor’ men det har jag aldrig begärt och inte blivit lovad heller.

MUSIK

Vad betyder det då ’att förkunna evangeliet’? Jo, det betyder att förmedla det budskap om Guds frälsning genom tron på Jesus, som Han själv har förberett, och som Bibeln innehåller – i form av skriven, fullt läsbar och begriplig text, för varje normalt begåvad människa. Det är alltså inte min uppgift att försöka frälsa någon eller att övertala någon att tro. Den överbevisningen, om sanningen i det kristna budskapet, har Gud överlåtit på sin egen Helige Ande att sköta om, med stöd av bibelns ord och förkunnelsen -eller predikan- till tro i varje människas hjärta som VILL öppna sig och ta emot Jesus.

Hur tar man emot Jesus då? Jo, det gör man just genom att först tro på Honom och sedan bekänna Honom som sin Herre inför sina medmänniskor.

Bibelns klara budskap är nämligen att, genom hjärtats tro på att Gud har uppväckt Jesus från de döda blir man rättfärdig inför Gud, och genom munnens bekännelse av Jesus som Herre i sitt liv, blir man frälst (Rom 10:9). Och ordet ’frälst’ betyder att från och med det ögonblick ’när du tror i ditt hjärta och bekänner med din mun’ så är du ett Guds barn, kommer inte under någon negativ dom utan har ett evigt liv – som väntar på dig när din livstid här på jorden är slut. Egentligen börjar ditt eviga liv redan här, och fortsätter sedan på andra sidan om dödens gränsland. Hur hänger det ihop då? Jo, det är bara din fysiska kropp som dör nämligen – men din ande lever vidare och går -efter ditt eget beslut att tro på Jesus- hem till Gud som en gång gav dig den.

Glöm inte Guds uppmaning om Jesus: ”Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till Honom!” (Mark 9:7).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer