27 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till programmet ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Om du vill vara med och kasta loss från alla egna erfarenheter och all egen kunskap om vad som är tro och vad som är vetande, så kom med, när vi nu ska försöka nå fram till en djupare andlig kunskap om vad som verkligen finns att upptäcka på den kristna trons väg.

Men för att det ska kunna vara möjligt för oss att nå fram, så måste vi ha en Hjälpare som vägleder oss och visar oss hur vi ska förstå de andliga verkligheterna. Därför ska jag börja med att be om det nu.

”Gode Gud! Du vet att mitt enda syfte med de här programmen är att visa på Dig och förmedla det underbara budskapet om Din Nåd, som betyder frihet från synd och skam och all den skuld som vi människor kan bära på av olika anledningar. Det är inte bara ’skuldkänslan’ som Du vill lyfta bort, utan själva skulden vill Du utplåna. Jag ber att Du låter din egen Helige Ande vägleda mig och oss alla, så att vi förstår att det är genom tron på Jesus, Din Son, som vägen går till Ditt hjärta och det eviga livet som Du vill ge oss. Hjälp oss att inse att försoningen för all synd finns i Jesus, som själv är ’Försonaren’ mellan Dig, Gud, och oss människor, genom det offer som Han själv blev, när Han dog för vår skull på korset. Amen.”

MUSIK

Visserligen har Gud aldrig begärt att vi ska förstå allting, när det gäller Hans planer för att rädda och frälsa mänskligheten. Han har bara begärt att vi ska tro på att det som Han har sagt är sant. Men kanske blir det lättare att tro om vi också kan förstå sammanhanget lite bättre. Alltså hur det ena hänger ihop med det andra och varför situationen är som den är.

Aposteln Paulus skriver i sitt brev till de troende i Kolosse, att han kämpar för ”att de ska bli undervisade i kärlek och styrkta i sina hjärtan och nå fram till hela rikedomen i en fast övertygelse, som ger rätt insikt i Guds hemlighet, Kristus” (Kol 2:2 SFB).

Till romarna skriver Paulus så här (och jag läser ur den Levande Bibeln) de 3 sista verserna i Romarbrevet. Så här skriver han: ”Jag överlämnar er åt Gud, som kan göra er starka och fasta i Herren, precis som evangeliet säger, och som jag har sagt er. Detta är Guds frälsningsplan för er hedningar, och den har hållits hemlig från tidens början. Men i enlighet med profeternas förutsägelser och Guds befallning predikas nu detta budskap överallt, för att människor världen runt ska komma till tro på Kristus och lyda Honom. Gud, som ensam är vis, tillhör härligheten och äran genom Jesus Kristus, vår Herre, Amen.” (Rom 16:25-27 LB).

Att vi, som i judarnas ögon är ’hedningar’, också skulle kunna bli frälsta, inte genom att lyda Mose lag, utan genom Guds Nåd -och tron på Jesus Kristus, Guds Son- är alltså den hemlighet som Paulus skriver om, och som aldrig tidigare har varit känd.

MUSIK

Den hemlighet som alltså varit Guds egen, sedan tidens början, och som innebär att Han av nåd vill frälsa alla som tror på Jesus Kristus, grundar sig alltså på själva FÖRSONINGEN för all synd under hela den tid mänskligheten funnits på jorden – både före och efter syndafloden.

Aposteln Petrus skriver så här:

”Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden. I Anden gick han (alltså Jesus) bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes” (1 Pet 3:18-20 SFB).

Evangeliet talar särskilt om att Jesus -efter sin död och seger på korset- predikade också för de döda, alltså för dem som inte trodde under Noas tid.

Så här står det: ”Ty avsikten med att evangeliet predikades också för dem som nu är döda, var att de visserligen skulle dömas kroppsligen som människor döms, men leva andligen, liksom Gud lever” (1 Pet 4:6 SFB).

För att du ska få del i Jesu försoning på korset, måste du bekänna din synd, dels för dig själv och dels för Gud. Då förlåter han, om vi samtidigt förlåter andra som har syndat mot oss. (Ps 32:5; 1Joh 1:9 SFB). Men du ska vara klar över att det INTE är synden som blir förlåten, utan SYNDAREN. Gud hatar synden, men älskar syndaren.

MUSIK

Guds försoningsverk, genom Jesus -på Golgata kors- har en gränslös kraft och räckvidd. Jag tror inte det är möjligt för oss människor att förstå det fullt ut, men det

innebär t.o.m. att om vi har syndfulla bindningar av olika slag i vårt inre, och därför också kan vara felaktigt beroende, så finns det frihet att få genom Jesu försoning.

Hebréerbrevets författare skriver: ”Ty Guds Ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för Honom, utan allt ligger naket och uppenbart för Hans ögon. Och inför Honom MÅSTE vi stå till svars” (Hebr 4:12-13 SFB).

Aposteln Paulus skriver till församlingarna i Galatien:

”Till denna frihet har Kristus gjort oss fria. Stå därför fasta och låt er inte på nytt tvingas in under slavoket” (Gal 5:1 SFB).

Genom att åberopa Jesu seger på korset, får vi binda varje andemakt som står Guds Ande emot – till att gå in under Jesu lydnad. Det är alltså en oerhörd andlig strid, som pågår dag och natt mellan det onda och det goda. Mellan Guds änglar under Guds ledning och de onda andarna under Satans ledning. Jag kan inte förklara det för dig, eftersom jag inte förstår det själv. Jag kan bara -med bibelns hjälp och Guds Andes undervisning- ana den strid som pågår utan uppehåll i kosmos. Om det inte hade varit så, så hade det ju varit fullständigt onödigt för aposteln Paulus, att skriva om den andliga vapenrustningen. Så här skriver han i sitt brev till de kristna i Efesus: ”Till sist, bli starka i Herren och i Hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna” (Ef 6:10-12 SFB).

MUSIK

Det som är så svårt för oss människor att begripa, är att vi som är skapade av Gud till att vara fysiska varelser, för att kunna leva i en fysisk värld, ändå har en kontaktyta med en annan värld – den andliga världen, som är precis lika verklig som den fysiska, men som är osynlig för oss. Kanske är det det som är anledningen till att vi har så svårt att ta till oss den kunskap som bibeln vill förmedla till oss. Jag menar alltså bl.a. det här om ’andemakterna i himlarna’ som jag läste om för dig förut.

Jesus, Guds egen Son, är ”Människosonen” som från en evig förut-tillvaro bröt igenom barriären mellan den fysiska och den andliga världen -från himlen till jorden- när Gud lät honom avlas av den Helige Ande, för att Han själv syndfri skulle kunna födas in i vår värld genom jungfrun Maria, och sedan offras för mänsklighetens synd.

Om man kan säga detsamma om Hanok och Elia, de båda profeterna som Gud tog hem direkt till sig -den motsatta vägen, alltså från jorden till himlen- utan att de hade dött den ”normala fysiska döden” vet jag inte…För Gud är allting möjligt…

Men för att Guds försoningsverk genom Jesus Kristus, skulle kunna bli synligt, verkligt och medvetet för oss människor -i vår fysiska tillvaro- så lät Gud Sin egen Son, Jesus, på ett fysiskt påtagligt sätt, födas in bland oss människor. När Kristus träder in i vår värld säger han: ”Offer och gåvor begärde Du inte, men en kropp har Du berett åt mig” (Ps 40:7 ff; Hebr 10:5-7 SFB).

Om försoningen för oss hedningar skriver aposteln Paulus till de kristna i Kolosse så här: ”Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har Han nu försonat med sig, när Han (Jesus) i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga” (Kol 1:21-22 SFB).

MUSIK

Att det finns ’jordiska kroppar’ det känner du ju till, eftersom du är född och existerar i din kropp -precis som jag i min. Men bibeln beskriver också utförligt att likaväl som det finns jordiska kroppar, så finns det också himmelska kroppar.

När det gäller den himmelska kroppen, alltså ’uppståndelsekroppen’ står det så här:

”Nu kan någon fråga: Hur uppstår de döda? Vad för slags kropp har de när de kommer? Du oförståndige! Vad du sår får inte liv om det inte dör. Och vad du sår har inte den gestalt som ska bli till, utan är ett naket korn, kanske av vete eller av något annat slag. Men Gud ger det en sådan gestalt som Han har velat, och åt varje frö dess egen gestalt. Inte allt kött är av samma slag. Det är skillnad mellan människors, husdjurs, fåglars och fiskars kött. Det finns också himmelska kroppar och jordiska kroppar. Men de himmelska kropparnas glans är av ett slag, de jordiska kropparnas glans av ett annat slag. --- Så är det också med de dödas uppståndelse. Det som sås förgängligt uppstår oförgängligt. Det som sås i vanära uppstår i härlighet. Det som sås i svaghet uppstår i kraft. Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp. Om det finns en jordisk kropp, finns det också en andlig kropp. Så står det skrivet: Den första människan, Adam blev en levande varelse. Den siste Adam (Kristus) blev en livgivande ande --- Liksom vi har burit den jordiska människans bild, skall vi också bära den himmelska människans bild” (1 Kor 15:35-40, 42-45 SFB).

Kanske finns det ännu fler sorters kroppar som Gud har skapat. Det vet jag ingenting om. Det är inte så viktigt, även om det naturligtvis är fullt möjligt för Gud. Det viktiga är att du genom att tro på Jesus, blir försonad med Gud. Då räddas ditt liv.

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer