3 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen” (Rom 13:8)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag ska börja med att läsa några bibelord som kom upp när jag förberedde mig för den här stunden. Det är aposteln Paulus som skriver så här i sitt första brev till korintierna: ”...Gud har kallat oss till att leva i frid” (1 Kor 7:15). De här orden uttalades i ett sammanhang där en icke-troende part i ett äktenskap ville skiljas, men inte den andra som var troende.
Trots att de här bibelorden som jag nyss läste, inte på minsta vis har någon koppling till strider och krig på olika håll i världen, så kan jag inte hjälpa att mina tankar går till de tusentals människor som oskyldigt får lida alla de fasor som krig för med sig. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön dels om vägledning i bibelordet och dels om hjälp med att förmedla det på rätt sätt så att ditt budskap om frälsning och frid i hjärtegrunden når fram till någon lyssnare som väntar på det. Amen.”

Man kan ju som stillsam svensk fråga sig varför det är så mycket bråk och elände runtom i världen. Ja, för att förklara det måste man nog bryta ner de stora krigshär-darna och konflikterna till mindre delar och kanske ner till enskilda personer. Om jag har förstått det hela rätt så är det väl det här som man funderar över och försöker reda ut inom det man kallar ’konflikt-forskning’.

MUSIK

För att det ska kunna bli en konflikt så förutsätter det ju en intresse-motsättning och för att det ska kunna bli en sådan ‘motsättning’ måste det ju till minst 2 olika intres-sen eller uppfattningar som kan sättas mot varandra – eller hur? Om alla drog åt samma håll så kan man ju tänka sig att de här konflikterna eller motsättningarna skulle upphöra, eller åtminstone minska. Vad är det då som hindrar? Såvitt jag förstår är det till sist människornas ovilja att vara eller bli överens som leder till motsätt-ningar och konflikter.
Är det girighet, maktlystnad och andra sådana saker innerst i människan själv som är anledningen till ondskan - eller finns det en ‘yttre anledning’? Kan det finnas en ondska som påverkar människornas sinnen men som inte beror på dem själva?

Låt oss se efter lite grann vad bibelboken säger om det här. I Gamla Testamentet skiljer man på den ‘etiska’ sidan av ondskan, det vill säga det sinnelag som är inriktat på att göra skada, och själva den ‘fysiska’ handlingen som sedan orsakar skadan.
I Nya Testamentet använder man uttryck som betyder det som är ‘ont’ både i fysisk betydelse (plåga, smärta) och i etisk mening (ont sinnelag, ondska).

I skapelsen var ondskan främmande för den mänskliga naturen. Gud skapade människan till sin avbild, och när skapelseverket var klart ”såg Gud på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott” (1 Mos 1:27, 31). Men genom syndafallet förändrades situationen totalt och sedan dess är ondskan människans natur. 

MUSIK

Innan Gud genom syndafloden tog bort hela det dåvarande människosläktet, utom Noa och hans familj, så står det att ”... när Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla uppsåt och tankar beständigt var allenast onda, då ångrade Herren, att han hade gjort människorna på jorden, och Han blev bedrövad i sitt hjärta” (1 Mos 6:5 – 1917).
Den Levande Bibeln uttrycker Guds sorg över människornas ondska så här:
”När Herren Gud såg vidden av den mänskliga ondskan, och såg att människornas liv bara var inriktat på det onda, blev han ledsen över att Han hade skapat dem, och hans hjärta fylldes av sorg” (1 Mos 6:5-6 – LB).

Bibelns författare konstaterar att det onda finns i människans hjärta i hennes person-centrum (Jer 7:24). Ondskan och ropet från de drabbade stiger också upp inför Guds ansikte (1 Mos 18:20; Jona 1:2) och ondskans andemakter härskar i himlarymderna (Ef 6:12). Men det står också helt klart att Gud har ondskan under kontroll (Ps 2:4; 21:12; Jes 54:17) och Gud sätter sina gränser för den (Ps 74:17-23).
Eftersom vi lever i en ond tidsålder (Gal 1:4) är hela världen i Den Ondes våld står det (1 Joh 5:19) och vi får finna oss i det till dess att Gud gör ett definitivt slut på ”denna tidsålders gud” (2 Kor 4:4) och ondskan i hela dess vidd med Satan, Vilddjuret och Den Falske Profeten som främsta företrädare. Satan drog också med sig ett antal onda änglar när han blev utkastad från himmelen för att han i högmod ville göra sig ”lik Den Högste” (Jes 14:14; Matt 25:41; Upp 20:10).

Jesus sa att honom är given all makt i himmelen och på jorden och det är jag fullt förvissad om. Men jag tror samtidigt att det är på det individuella planet och i den utsträckning som vår fria vilja ger honom och den Helige Ande tillträde till vårt inre och utrymme att verka i oss (Ef 1:19) och i de förhållanden som berör oss personli-gen.

MUSIK

Människorna är definitivt utsatta för påverkan på sina sinnen utifrån av ondskans andemakter och världshärskare i himlarymderna (Ef 6:12). Allt med en enda avsikt, nämligen att förleda, förvirra och förhindra människorna att söka Gud eller komma under inflytande av Guds Ande till frälsning och räddning.
Vad var det som orsakade det första mordet som bibeln talar om - brodermordet som Adams och Evas förstfödde son Kain begick mot Abel? Jo, Kain blev avundsjuk på Abel och slog ihjäl honom därför att Herren Gud ‘såg till’ Abels offergåva men inte till hans egen (1 Mos 4:4-8).
Hur många miljoner människors liv som har ‘offrats’ på avundsjukans altare sedan den dagen vet ingen utom Gud allena. Och offrandet av människoliv pågår fortfaran-de dag ut och dag in på olika håll i världen, mycket ofta just på grund av avundsjuka, girighet, makt- och hämndlystnad.
En person har någonting som en annan vill ha, men inte lämnar ifrån sig frivilligt… Våldets budskap är då: ‘Slå ihjäl honom så är saken ur världen!’ Beroende på sam-manhanget kan det gälla vad som helst... ett par skor...en jacka, ett landområde osv.


MUSIK

Har då Gud något ‘recept’ på hur man ska handskas med ondskan? Ja, det har han, och jag läser för dig ur aposteln Pauls brev till romarna, kapitel 12. Så här står det i 1917 års bibelöversättning:
”Vedergäll ingen med ont för ont. Vinnlägg er om vad gott är inför var man. Håll frid med alla människor, om möjligt är och så mycket som på er beror. Hämnas inte er själva, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen; för det är skrivet: ‘Min är hämnden, jag ska vedergälla det, säger Herren’. Fastmer, om din ovän är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig så ge honom att dricka; för om du gör det, samlar du glödande kol på hans huvud.’ Låt dig inte övervinnas av det onda, utan övervinn det onda med det goda” (Rom 12:17-21 – 1917).

Så läser jag samma textavsnitt ur den Levande Bibeln: ”Betala aldrig ont med ont. Gör saker och ting på ett sådant sätt att alla kan se att ni är alltigenom ärliga. Gräla inte med någon. Lev i fred med alla, så mycket som det beror på er. Kära vänner, hämnas aldrig. Lämna det åt Gud, för Han har sagt att Han ska återbetala alla som förtjänar det. (Tag inte lagen i egna händer.) Ge din fiende mat om han är hungrig. Om han är törstig, så ge honom något att dricka, och ni kommer att ‘samla glödande kol på hans huvud’. Med andra ord: han kommer att skämmas över vad han har gjort mot er. Låt inte det onda ta överhanden utan besegra det onda genom att göra gott.”
Alla tio budorden kan sammanfattas i detta enda: att älska medmänniskan som sig själv. Kärleken gör ingen orätt mot någon, och det är därför den helt tillfredsställer Guds krav och är den enda lag du behöver. (Rom 13:1-2, 5-10 – LB).

MUSIK

Gud har alltså tydligt visat oss människor i sitt eget ord, hur vi bör leva och förhålla oss till våra medmänniskor. De tragiska är att vi inte följer Guds ‘bruksanvisning’. Antingen för att vi inte vill eller för att vi inte tror att Gud vet hur Hans skapelse ska skötas, för att det ska bli så lite friktioner och konflikter som möjligt i relationerna. Hur ser framtiden ut? Ja, tyvärr så kan man ju inte med bästa vilja i världen säga att det ser särskilt ljust ut. Men det beror ju inte på Gud, utan helt och hållet på oss männi-skor. Om vi konsekvent vägrar att följa de anvisningar som Han har gett oss för hur det mänskliga livet ska levas och hur mänskliga relationer ska skötas, så ska vi väl inte sedan komma och försöka skjuta över skulden för våra misslyckanden på Gud.

Vill vi inte följa anvisningarna så får vi ju ta konsekvenserna själva – eller hur?

Nu är ju inte jag satt att vara någon sorts försvarsadvokat för Gud, men jag redovisar mina tankar för att det om möjligt ska bli lite lättare att förstå varför världen ser ut som den gör idag. Tyranner och krigshetsare av olika slag och kaliber kommer det förmodligen alltid att finnas så länge synden och ondskan får regera människors inre.
Följderna av syndafallet i Edens lustgård kunde Adam och Eva aldrig överblicka eller förstå. Men det hade Gud heller aldrig begärt av dem. Han varnade dem och allt Han begärde av dem var att de skulle TRO på Honom. Men det ville de inte!

Dagens minnesord: ”Var glada i hoppet, tåliga i bedrövelsen, uthålliga i bönen” (Rom 12:12 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer