10 januari 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. En ung förmögen man, kom en dag fram till Jesus och frågade vad han skulle göra för gott för att få evigt liv. Jesus svarade att då skulle han hålla buden (Matt 19:26) och -om han ville vara fullkomlig- skulle han också sälja det han ägde och ge åt de fattiga. När mannen hörde det gick han bedrövad sin väg – för han ägde mycket. Jesus sa då till sina lärjungar: ”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” Innan jag fördjupar mig i den texten ska jag be om hjälp.

”Gode Gud! Jag ber om din hjälp och vägledning så att jag kan förstå den bibeltext som jag nyss läste. Jag ber om din Helige Andes ljus över Ordet så att det blir tydligt och klart för mig och oss allesamman vad som egentligen ligger bakom ditt svar till den unge mannen. Vi väntar in din röst och tackar dig på förhand för allt. Amen.”

Vi börjar med att be tillsammans.
”Helige Fader, jag tackar dig för livets gåva. Jag tackar dig för att du har skapat oss människor så underbart och att vi alltid får ha kontakt med dig. Jag tackar dig för att du som känner mitt allra innersta också ser och förstår varenda en som jag just nu har med mig inför dig. Jesus, jag vill bara göra det känt att genom ditt namn kan vem som helst få förlåtelse för sin synd och skuld. Helige Ande jag ber att du ska under-visa oss och påminna oss om allt vad Jesus sagt och gjort. Särskilt om sådant som vi inte har förstått än och inte har kunnat ta till oss. Hjälp oss att tro, även om vi inte förstår, och hjälp oss att förtrösta bara på dig, oavsett vad som händer. Amen.”

MUSIK

Jag vet inte varför, men jag har en så intensiv känsla av att vi ska be för varandra idag. Och jag är så tacksam om du som lyssnar också vill be för mig... som med Guds hjälp försöker föra ut det glada budskapet om förlåtelse för all synd och skuld i  namnet Jesus. Jag behöver så mycket hjälp, stöd och kraft varje dag så du anar inte. Jag vill så gärna bära ut välsignelse från Guds tron till dig som har det svårt idag. Kanske är du på gränsen till att ge upp... Jag vill tala om att han tänker på dig och ser hur du har det i ditt liv. Han vill också bistå och hjälpa dig... men då måste du också vända dig med full förtröstan och tillit till Honom.
Lita inte på ditt eget förstånd eller din egen erfarenhet.

Låt det inte bli ett hinder för dig att du kanske inte förstår hur Gud skulle kunna hjälpa. För Gud är ingenting omöjligt! Låt Honom komma med sin hjälp precis på det sätt som han själv väljer att hjälpa på. Det enda som vi alla kan vara överens om är att han alltid kommer på det sätt som är det bästa för oss, med hänsyn dels till de omständigheter som gäller just nu och framförallt med tanke på hur framtiden kom-mer att bli. Enligt min mening finns det nämligen -trots att man skulle tro motsatsen- någonting som är absolut och fullständigt oföränderligt, i universum!

Det är GUDS GODHET OCH KÄRLEK !

MUSIK

Ju äldre jag blir, ju mer förstår jag att Guds godhet är så mycket större än vad jag ens kan tänka eller föreställa mig... som himlen är över jorden. Ibland kan det t.o.m. vara så att ju värre och eländigare det ser ut - rent mänskligt alltså - ju bättre är förhållandena för Gud.

Kanske är det så för att du och jag då åtminstone inte står i vägen för Gud - utan ger honom fritt handlingsutrymme. Ibland tror jag att vi på olika sätt begränsar Gud. Inte medvetet kanske, men vi utgår så ofta från våra egna föreställningar om hur Gud skulle kunna gripa in eller handla med oss, så vi låter inte Guds gränslösa godhet och nåd i all sin rikedom få ‘fritt handlingsutrymme’. Kanske har vi någon sorts behov av att kontrollera Gud och styra och ställa så att hans handlande med oss ska passa in i vårt sätt att tänka. Mina vänner ! Vi måste göra oss av med allting sådant !

Vi måste sluta upp med att vilja ha en Gud som i en liten ask... som vi kan glänta på locket till ibland när vi känner för det. Kära vänner VI HAR EN STOR GUD ! En Gud som inte känner till några begränsningar. Han är gränslös! Vad betyder det? Jo, det betyder en Gud utan gräns! Guds Godhet och Nåd mot oss människor är helt enkelt utan gräns! Ta till dig det och tro!
Gud, vår Fader i himmelen, är alla människors bäste vän! Genom att offra sin egen Son, Jesus Kristus för vår skull, har Han också bevisat sin fullständigt gränslösa kärlek till oss. Det finns ingen som han och det finns inga mänskliga ord som till-räckligt kan beskriva och upphöja honom - men Jesus har i sig själv visat oss hur Gud är, nämligen fullständigt utgivande i en kärlek som INTE KRÄVER NÅGON MOTPRESTATION från oss människor.

MUSIK

Ingen har sett Fadern men Sonen har gjort honom känd och uppenbarat honom för oss. Faderns godhet och kärlek finns i fullt mått i hans Son, i Jesus Kristus. Och Fadern och Sonen är helt förenade till ett och det mest underbara av allt är att Jesus ber för dig och mig och säger i Johannes evangelium och det 17:e kapitlet:

”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen ska tro att du har sänt mig.
Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de ska vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig” (Joh 17:21-23 – SFB).

Även om jag börjar inse att Gud är mycket godare och större i sin kärlek och nåd än vad jag nånsin tidigare har kunnat fatta, så vet jag också att mitt eget liv alltför ofta styrs av mina egna känslor och begränsningar, både då det gäller min egen förmåga och min tro på Gud. Men som väl är, är inte Gud på något sätt begränsad av hur jag råkar känna det eller hur begränsad min egen förmåga är. Han älskar inte mig eller dig för att vi är värda det, eller för att vår förmåga är särskilt stor eller särskilt liten, utan han älskar oss bara av nåd mot oss! Nåden överskyler all vår missgärning och synd. Det är obegripligt för oss människor, men är ändå den verklighet som Gud valt för oss, därför att han älskar oss så mycket. Gud är verkligen alla människors bäste vän! När jag säger ALLA så betyder det därför att du också är med!

MUSIK

Hur ska en liten människa kunna tala om Guds kärlek på ett rättvisande sätt? En kärlek som är så total och så utan gräns - omöjlig för mig att förstå. Men Gud har heller aldrig begärt att vi ska förstå. Han vill bara att vi ska låta oss inneslutas i hans kärlek till 100% och lita obetingat på honom. Förtrösta bara på honom och inte på någonting annat. Varken på vårt eget förstånd, våra ägodelar eller på någon annan människa. Kommer du ihåg det första budet? ”Du ska inga andra gudar hava jämte mig!” Vad betyder det? Jo, det betyder att ingen annan eller ingenting annat får sättas före vår GUD I HIMLEN som har skapat allt och uppehåller allt med sin Ande.

”Sök först GUDS RIKE och hans rättfärdighet” står det i min bibel, ”så ska allt detta andra tillfalla eder”. Vad betyder det? Jo, det betyder att OM du sätter Gud främst i allt, så finns det ingen gräns för vad han vill och kan göra - för dig!

Jag brukar lite förenklat säga om Gud och hur han lönar den som vill förtrösta på honom till 100%... att ’när du öser ut så öser Gud in - och han har en mycket större skyffel än du!’ Gud blir aldrig skyldig dig eller mig någonting. Offrar du något för honom... tid, pengar eller vad det än är, så kommer du garanterat att få tillbaka med råge. Det är Guds lag i universum - om sådd och skörd.

Om du ska vara realistisk i Guds sällskap, då ska du be om det omöjliga. Alltså det omöjliga i dina ögon! ”För Gud är ingenting omöjligt” - det är Jesu egna ord om sin Fader. ”...han som gör de döda levande och kallar på det som inte är, som om det vore de till” (Rom 4:17 – SFB). Förlita dig aldrig på ditt eget förstånd i Guds sällskap. Ditt eget förstånd är alldeles för begränsat för att kunna förstå Gud eller hans tankar och möjligheter. Tvivla inte - bara tro!

MUSIK

Vi människor räknar och kalkylerar med de siffror och begrepp som vi känner till. Naturligtvis gör vi det. Hur skulle vi annars kunna planera eller beräkna någonting?

I alla fall INTE utifrån förutsättningar som vi inte känner till eller har erfarenhet av.
Vad tror du t.ex. Noa tänkte om att bygga en stor båt uppe på land? Tror du att han förstod att den här gången skulle vattnet komma till båten i stället för båten till vattnet som det annars alltid varit tidigare, sedan människosläktets tillkomst? Nej, jag tror inte att Noa funderade på det överhuvudtaget. Han bara trodde på Gud och byggde! Hur det skulle kunna komma något vatten under kölen på den båten det var Guds sak att ordna - inte Noas! Det var ju Gud som hade sagt att båten skulle byggas - alltså byggde Noa. Det var ingenting att diskutera! Frågan var bara hur båten skulle se ut, och dom detaljerna fick Noa reda på av Gud. Jag vet inte om Noa, som höll på i över 100 år med att bygga arken, någonsin hade byggt någon båt förr. Kanske inte den minsta lilla kanot... Men det spelade ingen roll...

Gud behövde ingen båtbyggare med egen tankeförmåga och erfarenhet av båtar.

Gud behövde bara en människa som litade på honom och ingenting annat!
Och DET gjorde Noa! Det räckte fullkomligt för Gud. Det räcker för dig också.
TVIVLA INTE – BARA TRO !

Dagens minnesord: ”Den härlighet som du (Fader) har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett” (Joh 17:22 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer