6 januari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har sanningen om att evangeliet inte består i ord utan i korsets kraft kommit upp för mig. Det är därför Jesu ord på korset: ”Det är fullbordat!”, både omfattar det frälsnings-uppdrag som Gud hade gett honom att genomföra, och den fullkomliga segern över synden och alla onda makter som samtidigt vanns på korset. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om hjälp att förstå ditt ord på rätt sätt och den vidare vägledning som du vet att jag behöver för att kunna förmedla ditt un-derbara frälsnings- och räddningsbudskap till mina lyssnare. Jag dig, Herre, att du låter din Helige Ande ta en fullständig kontroll över mig, så allt blir rätt. Tack! Amen.”

I anslutning till det som jag redan har sagt, ska jag börja med att läsa vad Paulus skriver i en bibelvers till de kristna i Korint. Jag läser 3 olika översättningar.
Först 1917 års översättning, där det står så här:
”Ty Kristus har icke sänt mig till att döpa, utan till att förkunna evangelium, och detta icke med en visdom, som består i ord, för att Kristi kors icke skall berövas sin kraft” (1 Kor 1:17 – 1917).

Så till den Svenska Folkbibeln: ”Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft” (1 Kor 1:17 – SFB).

Till sist Bibel 2000, som uttrycker samma sak så här:
”Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att förkunna budskapet, men inte med en vältalares vishet: det skulle göra Kristi kors till tomma ord” (1 Kor 1:17 – 2000).

MUSIK

I de texter jag nyss läste för dig får vi alltså en blick på 3 olika sätt att se på den egna vältaligheten när det gäller det kristna budskapet om förlåtelse för synd i Jesu namn.
- (1917 års översättning): …till att förkunna evangelium... icke med en visdom, som 
      består i ord...’
- (Folkbibelns översättning): ...för att predika evangelium… men ’inte med vishet och vältalighet...’
-    (Bibel 2000): ’…för att förkunna budskapet, men inte med en vältalares vishet’

Jag vet inte om du som lyssnar nu uppfattar det på samma sätt som jag gör, men ibland är jag rädd för att jag i mina egna ansträngningar att göra evangeliet mer lättbegripligt, försöker att vara vältalig på ett sätt som kan ‘späda ut den mäktiga kraften i budskapet om Kristi kors’ som det uttrycks i parafrasen ’Den Levande Bibeln’. Min avsikt är naturligtvis inte alls att Kristi kors ska berövas någonting, men i min iver att förklara på ett sätt som är lätt att fatta, blir jag kanske fångad i mina egna ord i stället. Och då finns risken att ‘den mäktiga kraften i budskapet om Kristi kors blir utspädd’. För att förhindra det ska jag nu försöka förmedla det enkla budskapet om Kristi kors, för den kristna teologin kan uttryckas med 4 ord: ”Jesus dog för mig.”

MUSIK

Egentligen är det väl inte ordvalet i budskapet om Kristi kors som är det väsentliga, utan vad budskapet står för. Alltså själva kraften i det förunderliga som skedde när Jesus gav sitt liv. Vad var det då? Jo, det som skedde var ett verkligt maktskifte i den andliga världen. Döden och dödsriket blev, av Jesus, fråntagna sin makt över människorna, eftersom Satan -som stod bakom alltsammans- hade använt sin makt på ett sätt som, efter vad jag förstår, var emot de regler som Gud hade bestämt.
Gud hade sagt att den som syndade skulle dö. Punkt och slut!
Den som inte syndade skulle  leva i evighet. Sådan var lagen (3 Mos 18:5) och Jesus vidimerar just detta när Han samtalar med den lagkloke som frågat vad han skulle göra för att få evigt liv (Luk 10:25-28).

Jag förstår inte hur döden kunde begå ett sådant formidabelt regelbrott som att låta Jesus dö och ta emot honom i dödsriket, trots att han inte hade syndat. Detta är ju historiens största felsteg och genom Pontius Pilatus det allvarligaste justitiemordet.

I de länder där dödsstraffet fortfarande tillämpas, avrättas ju ofta människor trots att de bedyrar sin oskuld till det brott som de anklagas för. Ibland händer det att de blir trodda och benådade, ibland händer det nog också att de avrättas p.g.a. felaktiga anklagelser -kanske i brist på bevis- som skulle talat till deras förmån. Men när det gäller Jesus, så var ju den romerske landshövdingen och domaren Pontius Pilatus själv övertygad om att Jesus var oskyldig, men lät honom ändå bli avrättad genom att korsfästas.  Detta sätt att bli avrättad på, ansågs på den tiden dessutom vara det nesligaste, grymmaste och hemskaste sätt att ta livet av en människa som man överhuvudtaget kände till.

MUSIK

Det här med att spika upp Jesus på ett kors och avrätta Honom som den värste för-brytare, var ju inte ‘bara’ ett fruktansvärt sätt att låta en människa dö på. Det var ju också så att Jesus -av avundsjuka- anklagades för allt möjligt av översteprästerna och de skriftlärde. (Matt 27:18 – SFB).

Men det fanns inte någon samstämmighet mellan vittnena, vilket var en förutsättning enligt judisk lag för fällande dom. Pontius
Pilatus som dömde enligt romersk lag noterade också detta mycket tydligt, och inför rådsherrarna tvättade han därför sina händer i folkets åsyn (Matt 27:24), som ett tecken på att han själv var oskyldig till Jesu blod och inte hade någon del i det felak-tiga förfarandet. Men eftersom Pilatus samtidigt ville göra folket till viljes (Mark 15:15) och folket låg över honom med sina krav på korsfästelse, så gav han med sig till slut (Luk 23:23-24). Det här var alltså den fullständigt rättsvidriga processen mot Jesus.

Den hånfullhet och de skymfande och begabbande ord som Jesus fick utstå när han hängde där på korset, dels från folket som gick förbi och dels från översteprästerna, de skriftlärde och de äldste, kan du läsa själv om i din bibel - liksom vad som hände för övrigt i samband med korsfästelsen och Jesu död. När Jesus är nära att dö så ropar Han ”DET ÄR FULLBORDAT” och syftar då på att han fullbordat Guds vilja, avsikt och plan att försona människorna med sig själv genom att förlåta dem alla deras synder (1 Joh 2:2).

Det var ju synden som skiljde oss från Gud.
Jesu oskyldiga offer -i vårt ställe- genom döden på korset (Hebr 7:27), ledde alltså till din och min försoning med Gud (Kol 1:22). 

MUSIK

När Jesus gav upp andan var SEGERN ÖVER SATAN VUNNEN och döden och dödsriket för evigt besegrade (2 Tim 1:10).

Att Jesus själv var utan synd och fullkom-ligt rättfärdig bevisades genom hans uppståndelse på tredje dagen. Döden skulle aldrig ha kunnat tvingas släppa honom annars. I Jesu rättfärdighet har också du och jag del – genom tron på honom. Det är en fullständigt ofattbar nåd av Gud.

När Jesus dog på korset blev han i sig själv - i vårt ställe - det fullkomliga offret som lagen krävde. Alltså var det INTE så att lagens krav sattes ur spel för Jesus på något sätt. Tvärtom! Jesus blev verkligen den som i sig själv uppfyllde ALLA lagens krav som kunde ställas på ett syndfritt liv, men som också -genom vår tro- räknas oss människor till godo, eftersom JESUS I SIG SJÄLV VAR UTAN SYND. Därför blev han Guds offerlamm och det var därför Johannes Döparen, när han döpte Jesus i floden Jordan, kunde peka på Jesus och säga: ”Se, Guds Lamm, som borttager världens synd!” Inget fullkomligt offer för synd kunde enligt lagen ske utan blod och ”utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse” (Hebr 9:22; 3 Mos 17:11; Ef 1:7 – SFB).

Därför uppfyllde Jesus i sig själv -när han dog på korset- alla de krav som lagen ställde på en som skulle offras för andras försoning. Det var det verkliga syftet med Jesu död på korset. När Jesus frestades av djävulen i öknen, så var det sannerligen inget ‘spel för galleriet’. Nej, det var dödligt allvar och om Jesus inte hade förmått stå emot det onda och djävulens frestelser, genom kraften i Guds Ord, när han sa: ”Det står skrivet...” så hade nog hela Guds försoningsplan blivit förändrad.

MUSIK

Om Jesu kamp mot djävulen, när han frestades i öknen, bara hade varit ett ‘spel för galleriet’ så hade universums onda makter aldrig accepterat Jesu död på korset som en seger över det onda - vilket de nu tvingades göra till 100%. Det var för Gud och Jesus en total seger - och för Satan en lika total och evig förlust. Jesus vann alltså en evig seger över synden och döden på korset. Ändå försöker djävulen som står bakom det onda, hela tiden lura i oss människor att vi inte duger som vi är inför Gud och aldrig kan få någon förlåtelse för våra synder, våra felsteg och vår orenhet. Men Satan är lögnens fader från början till slut och han kommer inte att erkänna sig besegrad förrän Gud förpassat honom till helvetet, Gehenna eller den brinnande sjön, den plats som bibeln talar om - som är tillredd för honom och hans änglar.

Ta steget över på Guds sida, min vän. Han väntar på dig, eftersom han har betalat priset för dig och löst dig från all synd och alla anspråk från det onda. Sanningen är att INGEN människa kommer att gå förlorad på grund av sina synder, utan därför att de inte accepterar Guds frälsningserbjudande genom att tro på Jesus. Det är så tragiskt att människor ständigt ska bli lurade att tro att de inte duger och att det inte finns någon förlåtelse för just deras synder, när Guds kärlek ligger vidöppen och all hans barmhärtighet och nåd bara väntar på dig. Min vän, Jesu frid i hjärtat får man bara genom att tro på Jesus, han som själv ÄR vägen. Vad betyder det att vägen till Gud går genom Jesus? Jo, det betyder att ditt personliga beslut att tro på Jesus ger dig -utan någon annan egen prestation- ett ändrat liv och nytt hopp redan här på jorden och sedan ett evigt liv i Guds himmel.

Dagens minnesord:
”Er tro skulle inte vila på mänsklig vishet utan på Guds kraft (1 Kor 2:5 – Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer