7 januari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har det kommit upp för mig, hur Guds vishet, genom Jesus som Guds offerlamm, uppfyllde lagens krav för att synden skulle kunna utplånas. Men innan jag går vidare på den kristna trons väg ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Tack för att du ger mig den hjälp och vägledning som jag behöver. Du vet bättre än jag själv var mina brister finns och hur de ska kunna fyllas av din Helige Ande. Han som ständigt är vid min sida för att bistå mig och påminna mig om allt vad Jesus sa och det glada budskapet om frälsning. Tack för att du låter mig framföra det och hjälper mig att göra det på rätt sätt. Amen.”

Jesus sa: ”Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom (alltså Fadern) som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet” (Joh 5:24 – SFB).

Det är det här den kristna tron handlar om. Att övergå från döden till livet... från sorg och förtvivlan... till glädje och frid i ditt hjärtas innersta.

Det finns en lång historia om Jesus, Guds Son, som du kan läsa i din bibel - om du har någon. Har du ingen bibel så låna en på biblioteket, eller köp en. Nya biblar kan vara ganska dyra, men man kan få tag i en bibel mycket billigare i någon second- hand-butik, ett antikvariat kanske el. likn. ställe.

MUSIK

Enligt kristen tro så är Jesus Guds Son och föddes till denna världen för att Gud ’behövde ett offerlamm’ -eller en syndabock som det populärt kallas- alltså någon som man kunde skylla allt på och lasta all skuld på. Jesus tog därför på sig alla människors synd och skuld och dog för den. Jesus var jude och när han dog på ett kors för omkring 2000 år sedan så fullbordades Guds eviga plan att rädda de människor som vill tro på honom och på Jesus, hans Son.
Om du tror på Jesus och bekänner honom som Herre i ditt liv, så har alltså Gud
själv lovat dig det eviga livet. Det är verkligen inga dåliga framtidsutsikter - eller hur?

Det finns människor som tror på vad som helst – från horoskop till kristaller, från spådomar till andebesvärjelser. Det ena värre än det andra.  Många menar också att var och en blir salig på sin tro – vilket är fullständigt fel. Sorgligt nog leder det till att många människor är övertygade om att oavsett vad man tror på så blir allt bra till slut. Det är inte alls vad kristen tro står för.

Kristen tro utgår från att det finns en Gud som har skapat allt i universum. Han har också skapat vår himmel och jord och alla djur, växter och människor. Hur det gick till ligger långt utanför vad vi människor kan förstå, eftersom vårt förstånd i stort sett är begränsat till att omfatta det vi kan se, känna och ta på, dvs det fysiska eller materi-ella livet. Men kristen tro utgår ifrån att det också finns en annan dimension av livet, nämligen den andliga dimensionen.

MUSIK

Den andliga delen av vårt liv är den som kan ha kontakt med Gud, eftersom Gud är Ande. När du eller jag vill ha kontakt med Gud, så går det bra, men bara på det sätt som Gud själv har bestämt. Alla människor består av en kropp, en själ med förstånd och känslor och en ande som är kontaktlänken till den Gud som har skapat oss alla. Genom en personlig tro på Jesus (som är möjlig för alla människor) får du omedel-bart tillträde till Gud genom att din ande får kontakt med Guds Ande. Visst är det sant att det finns miljarder människor på vår jord, men Gud känner varenda en, efter-som han har skapat dem allesamman och har ett mycket stort intresse för var och en personligen och deras liv. Han älskar dem allihop och dig också förstås! Han kanske inte gillar allting som du har gjort, men han gillar dig som den person just du är.

Det är förstås inte så lätt att föreställa sig precis vad Jesus skulle säga till dig om du satte dig ner för att tala med honom idag, men jag är ganska övertygad om att han skulle fråga dig t ex om hur du har haft det på jobbet med dina arbetskompisar eller hur det går med dina studier. Kanske skulle han fråga dig hur du har det med din fru och barnen, och höra efter om du trivs med livet som det ser ut för dig just nu.

Du förstår att Jesus är ungefär som din bror eller syster eller vem du nu tänker på som står dig nära. Han är intresserad av dig och det mesta som rör ditt liv. Han är visserligen Guds Son, med allt vad det innebär av gudomlig härlighet, men han är också alla syndares vän. Jodå, det står precis så om honom i bibeln.

MUSIK

Han avskyr själva synden, men älskar alla människor oavsett om de är syndare eller rättfärdiga. Det är därför som du kan komma till honom precis som du är, och tala med honom om precis allt. Han vet visserligen redan allting om dig, men han vill ändå att du berättar för honom hur du känner dig och vad du tänker på. Han vill helt enkelt dela ditt liv och framförallt din framtid och ditt eviga väl. Han har nämligen full kontroll över tiden... både den som varit... den som är och… den som ska komma. Du kan med andra ord förtrösta till 100% på att allt han gör är det bästa som över-huvudtaget under de förutsättningar som gäller. När du läser i bibeln så är det kanske mycket som du undrar över och inte förstår. Det är inte så underligt, för egentligen är det nog så med oss lite till mans. Men det beror inte på att varken du eller någon annan är mindre intelligent eller annorlunda utrustad på huvudets vägnar, varken fysiskt eller andligt. Nej, jag tror att det delvis beror på att varken du eller jag kan förstå eller ens ana de stora tankar som Gud har om allt och alla. Tänk bara när Gud skapade himmel och jord. Titta på alla träd och deras tusentals blad. Inte två av dem är exakt likadana. Tag några blad ute i naturen och jämför själv, så ser du att jag har rätt. Eller titta på snöflingorna där inte ens två flingor är likadana bland alla miljarder som faller ner en vinterdag. Alla har olika och unika kristallstruk-turer. Precis likadant är det med oss människor... alla är vi olika... både till utseendet och till personligheten. Guds variationsrikedom är helt enkelt oändlig. Han behöver aldrig i evighet upprepa sig utan kan tillåta sig att alltid vara unik i allt vad han gör. Fantastiskt – eller hur? Det är en sådan Gud vi kristna har. Han bryr sig om dig och hur du har det, du som lyssnar just nu. Han bryr sig om både ditt eget hjärtas inner-sta skrymslen och dina relationer till dina närmaste och dina medmänniskor för övrigt. Jag önskar att jag kunde tala om för dig lite bättre hur fantastisk Gud är och vilka underbara gärningar han vill göra för dig och mig.

MUSIK

”Herre, jag har hört budskapet om dig och jag bävar” säger profeten Habackuk.
”Herre, låt ditt verk få liv igen i våra dagar, låt det bli känt i vår tid.” (Hab 3:2 – SFB).

Guds gärningar är så underbara i allt vad han gör, så det går helt enkelt inte att beskriva med mänskliga ord... men vi får vara med och uppleva och bli välsignade ändå. Som någon sa en gång: ”Gud låter oss få vara med och baka pepparkakor
-inte för att han inte skulle kunna göra det mycket bättre och fortare själv- men därför att han älskar oss, vill ha gemenskap med oss och låter oss också försöka både ha det trevligt och få känna att vi drar vårt lilla strå till stacken... i den mån vi kan.
Det är en underbar Gud vi får komma till och tala med. Du är också välkommen!

Ibland tänker jag på hur praktisk och andlig Gud är, på samma gång. Det finns ingen motsägelse i det. Gud skapade ju jorden först och sedan skapade han människorna av jordens stoft och blåste in livsande i hennes näsa, så att hon blev en levande varelse (1 Mos 2:4).

Jorden består ju av både bördig mark, sand, grus och sten av alla olika slag. Inte så särskilt romantiskt och tjusigt kanske, men vad skulle vi annars stå och gå på om inte på marken - som visserligen bara är en tunn skorpa på ett flytande inre, men den duger ju jättebra ändå för sitt syfte - eller hur?

Men Gud skapade ju inte bara marken öde och tom... som en öken. Nej, han skapa-de ju vattnet också... både i form av sjöar, hav och vattendrag och i form av dimma, dis och regntunga droppar som svävar omkring i molnen och vattnar jorden när det behövs. Dagg är ytterligare en form av vatten liksom ånga och is. Vilken Gud vi har!

MUSIK

Sen skapades alla växterna och djuren... alla efter sina respektive arter. Och till sist, Guds mästerverk, människan, som skapades till Guds avbild - till man och kvinna. Inte så att man ska förstå begreppet ”avbild” som om vi människor är lika Gud i alla avseenden. Kanske kan man tänka sig ’avbilden’ mer som en begränsad kopia av något absolut fullkomligt – som Gud själv. Jag har ingen bra jämförelse, men kanske som en staty jämförd med det levande originalet. Vi är ju t ex begränsade av tiden och rummet. Vi lever bundna till en viss tid och kan inte heller förflytta oss obehindrat eller sekundsnabbt i universum - utom med tankens hjälp förstås. Vår tanke är ju på sätt och vis obegränsad - eller hur man nu ska uttrycka det. Men ett mycket stort pro-blem återstår för oss människor och det är att vi aldrig får reda på det vi inte vet. Där går gränsen för vår kunskap.

Alltså känner vi inte till eller förstår hur begränsade vi är - bara att vi är begränsade.
Vår hjärnas kapacitet kan helt enkelt inte pejla sådana djup av okunnighet som den om vår egen begränsning. Förstår du nu vad jag menar med exemplet att vi männi-skor är begränsade i jämförelse med Gud. Å andra sidan, om vi inte vore begränsa-de på olika sätt, så skulle vi ju vara lika Gud. Och det är vi alltså INTE – vi är bara avbilder. Det jag har sagt nu om begränsningar hos oss människor i jämförelse med Gud, betyder inte att jag menar att vi är skapade på något dåligt sätt. Inte alls. Jag tror att vi är skapade exakt med den förmåga som vi behöver för att klara oss i livet. Men vi behöver lära oss att lita mer på Gud. Adam litade inte så fullständigt på det Gud hade sagt, att han satte det före sitt eget förstånd. Låt oss ändra på det!

Dagens minnesord: ”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer INTE under domen…” (Joh 5:24 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer