8 januari 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har bibelns texter om trons hjältar och det som karaktäriserade dem kommit upp. Hebré-erbrevets författare skriver åtminstone om en del av dem i sitt 11:e kapitel. De var ju i och för sig väldigt olika allesamman, men det hade ett gemensamt, och det var deras bergfasta tro på Gud. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om vägledning och hjälp så allt blir rätt.

”Gode Gud! När jag läser i ditt ord om de människor som under många år vandrat i tro nära Dig, och i Din kraft tacklat livets olika problem, besegrat fiender och faror av alla de slag, så fylls jag av tacksamhet och beundran över Din kraft och din omsorg om oss svaga människor. Herre, lär mig att leva nära Dig och vandra vidare på trons väg – ett steg i taget – ett ögonblick i sänder. Tack att Du hör min enkla bön. Amen.”

Idag tänkte jag tala om några av alla de under som Gud gjort och gör för sitt folk i världen - alltså för de som sätter sin tillit och tro till honom - och förtröstar på hans starka och upplyfta arm. Jag tänker t ex på när Gud förde Israels folk ut ur Egyptens land, genom Röda Havet och gav dem mat och vatten under 40 år i öknen. Jag kom också att tänka på det som Hebréerbrevets författare skriver om trons kraft i det 11:e kapitlet. ”Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. Genom tron förstår vi att världen har ska-pats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt” står det i de 3 första verserna (Hebr 11:1-3 – SFB).

MUSIK

I de följande verserna av Hebréerbrevets 11:e kapitel kan vi läsa om Guds under och ’de gamles vittnesbörd’ i det olika berättelserna från deras liv.

Alltså om ABEL som frambar ett bättre offer åt Gud än Kain – eftersom det var ett djur som slaktades och offrades med sitt blod (vers 4).
I vers 5 står det om HANOK som genom tron togs bort av Gud, för att han inte skulle se döden (vers 5).
I tro på Gud räddades NOA och hans hus undan syndafloden (vers 7).
Genom tron var ABRAHAM lydig när han blev kallad (vers 8-10) och i tron fick SARA kraft att bli moder för trons folk, trots att hon var överårig när Isak föddes (vers 11).
I tron bar Abraham fram ISAK som offer, när han blev satt på prov (vers 17). Genom tron gav ISAK sedan sin välsignelse åt Jakob och Esau för kommande tider (vers 20) och genom tron välsignade den döende JAKOB Josefs söner Efraim och Manasse (vers 21). I tron blev MOSE vid sin födelse dold av föräldrarna i 3 månader (vers 23). Genom tron försmådde Mose, sedan han hade blivit stor, att kallas Faraos dotterson (vers 24) och övergav Egypten utan att frukta för kungens vrede (vers 27).
Genom tron förordnade Mose också om påsken och blodbestrykningen på dörrpost-erna för att de förstfödda bland Israels barn inte skulle förgås när fördärvaren gick fram (vers 28).

MUSIK

Jag fortsätter att läsa om trons folk från Hebréerbrevets 11:e kapitel:
Genom tron drog Israels folk fram genom Röda havet (vers 29) och i vers 30 står det att genom tron föll Jerikos murar sedan man hade gått runt dem i 7 dagar.
Genom tron undgick skökan RAHAB att förgås (vers 31).
Genom tron drog GIDEON ut och började befrielseverket för Israels folk; genom tron stred BARAK mot kungen i Kanaan och besegrade hela hans här, och genom tron besegrade nasiren SIMSON filistéerna - Israels fiender; genom tron stred också JEFTA och fortsatte att segra över Israels fiender; genom tron besegrade DAVID jätten Goliat och drev filistéernas härar på flykten (vers 32).

Genom tron födde Hanna sonen SAMUEL och gav honom till Gud Den Högste. Gud var med Samuel som var Israels siste och störste domare - och den förste av profet-erna. I en tid av djupt förfall bland Israels folk, blev han ett Herrens redskap till folkets förnyelse, både politiskt och religiöst. Samuel är en av de mest framträdande gestal-terna i Israels historia. Vad var det då som karaktäriserade de troshjältar som bibeln talar om och som jag nu läst om för dig?

Så här skriver Hebréerbrevets författare om dem: ”Genom tron besegrade de kunga-riken, skipade rätt, fick löften uppfyllda, täppte till lejons gap, släckte rasande eld och undkom svärdsegg. De var svaga men blev starka, de blev väldiga i strid och drev främmande härar på flykten… Och fast att alla dessa hade fått vittnesbördet att de trodde, fick de inte det som var utlovat. Ty Gud har förutbestämt något bättre åt oss: först tillsammans med oss skall de nå målet” (Hebr 11:33-34; 39-40 – SFB).

MUSIK

”I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden. De som talar så visar därmed att de söker ett hemland. Om de hade menat det land, som de gått ut ifrån, hade de haft tillfälle att vända tillbaka dit. Men nu längtade de till ett bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud, ty han har ställt i ordning en stad åt dem” (Hebr 11:13-16 – SFB). 

Jag tror att det som avses här är det himmelska Jerusalem, som alla, både du som lyssnar just nu och jag som talar till dig, kommer att få uppleva genom Guds Nåd om vi tar emot Jesus genom tron.

Hörde du att jag läste att man genom tron kunde bli stark från att ha varit svag. Det gäller dig också som lyssnar just nu. Tag till dig Guds glädjefulla hälsning och prisa Hans namn! Guds makt på oss som tror är ‘översvinnligt stor’ skriver Paulus till de kristna i Efesos och han ber ”att vår Herres, Jesu Kristi, Gud, härlighetens Fader, må ge er en visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, och att Han må upplysa era hjärtans ögon, så att ni förstår, hurdant det hopp är, vartill Han har kallat er, hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga... allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen, över alla andevärldens furstar och väldigheter och makter och herrar, ja, över allt som kan nämnas (alltså allt som har ett namn) icke allenast i denna tidsålder, utan ock i den tillkommande. Allt lade Han under hans fötter. Och honom gav han åt församlingen till att vara ett huvud över allting – åt församlingen, ty den är hans kropp och är uppfylld av honom som uppfyller allt i alla” (Ef 1:17-23 – 1917).

MUSIK

Paulus ber alltså att vi som tror på Gud -härlighetens Fader- ska få en ‘visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig’. Uppriktigt sagt så tror jag inte att Gud vill undanhålla oss någon kunskap om sig själv - som vi kan ta emot. Frågan är nog i stället vilket utrymme vi vill ge Guds Ande, för den här kunskapen om Gud.

När Jesus, med bibelns ord från Johannes evangelium, ber för alla dem som kommer till tro genom sina lärjungars vittnesbörds ord, så säger han: ”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de ska vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de ska vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig” (Joh 17:21-23 – SFB).

Alltså: För att den som inte tror ska kunna tro att Gud har sänt sin egen son, Jesus Kristus, till vår jord för att förlåta alla våra synder och ta all vår skuld på sig själv, så måste vi vara fullkomligt förenade till ett med Jesus Kristus och därmed också med Gud själv. Den fullkomliga enheten mellan Fadern, Sonen och lärjungarna är alltså den andliga verklighet som överbevisar världen.

Jesus undervisade folket om sig själv och om Fadern och sa att de var ett. Det var kanske begripligt om judarna var tveksamma och tyckte att Jesus hädade när han talade om Gud som sin Fader, för de kunde inte förstå att Jesus kunde vara både sann människa och sann Gud på en och samma gång. Men de kunde ha trott även om det var emot allt mänskligt förnuft.
Det var också därför Jesus bevisade sin förbindelse med Gud, sin Fader, genom alla de under och tecken som han gjorde. Men nu är det en gång för alla så, att Guds handlande inte utgår från mänskligt förnuft eller vad vi människor kan fatta eller förstå. Tydligt ser man, som vanligt, hur tron här sätts emot det mänskliga förståndet.

MUSIK

Fariséerna frågade Jesus: ”Var är din Fader”? Jesus svarade: ”Ni känner varken mig eller min Fader. Om ni kände mig, skulle ni också känna min Fader” (Joh 8:19  SFB). Det var omöjligt för dem att förstå.
Evangelisten Johannes säger: ”Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd” (Joh 1:18 – SFB).

Människan kan inte med sitt eget förnuft se Gud i Kristus. Men Guds Ande kan vara ett ljus på vår stig som lyser upp Guds Ord och förklarar det så att Guds Son blir mottagen och trodd som den som är utsänd för att uppenbara Gud för oss. Guds Ande måste få fritt utrymme i oss för att kunna förklara hemligheten i Kristus, så att budskapet, och den som Gud sänt med sitt budskap, kan bli ett med oss.

Vilken är vägen till kunskap om det här? Jo, bön i Jesu namn och läsning av Guds eget Ord i Bibeln. Då har Den Helige Ande något att arbeta med i våra hjärtans innersta så att vår ande kan börja kommunicera med Guds Ande - och etablera en direktkontakt med den himmelska tronen, till hjälp och välsignelse både för oss själva och våra medvandrare, under vår stund här på jorden.

Dagens minnesord: ”Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.” (Hebr 11:1 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 19

  • måndag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? (Rom 8:35 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund om kristen tro för vardag och evighet. Gud är visserligen ande, men handlar mycket praktiskt här på jorden. Hade han inte gjort det så hade vi för det... Läs mer

  • tisdag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Den som tror och blir döpt skall räddasÄ (Mark 16:16 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en lugn och stillsam stund om de kristna grundsanningarna, både i vardagen och inför evigheten i gemen-skap med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • onsdag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet (Hebr 13:8) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn, stillsam och rofylld stund tillsammans, du och jag, när vi kan ta ytterligare några steg på den kristna trons väg och låta våra tankar ägna sig åt... Läs mer

  • torsdag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band (Ef 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi tillsammans ska få en lugn och stillsam stund, med den kristna grundton som vi alltid har, eftersom Jesus Kristus är vår ledstjärna i allt som vi företar... Läs mer

  • fredag 10 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud" (Ps 14:1 - SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om lugn och stillhet för ditt hjärtas innersta och den frid som du kan få genom tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han vill vara din klippa, den fasta... Läs mer

  • lördag 11 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Den som inte har Guds Son (Jesus) har inte livet" (1 Joh 5:12 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag räknar med att vi ska få en lugn och stillsam stund tillsammans, fylld av Guds närvaro där Han, på sitt eget sätt, får tala med dig om ditt hjärtas innersta längtan och... Läs mer

  • söndag 12 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling (1 Kor 15:9 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har jag fått upp en bibelvers som handlar om när aposteln Paulus kallades till att bli en Guds apostel och tjänare. Men innan... Läs mer