8 mars 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Var och en förblive inför Gud i den ställning,
vari han har blivit kallad (1 Kor. 7:24 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Paulus ord till korintierna från
1 Kor 7:24 ’om att förbli inför Gud i den ställning vari han har blivit kallad’ är utgångs-punkten för den här stunden. Men innan jag går vidare på trons väg ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en tacksamhet för att du alltid hjälper mig att rätt förstå ditt ord genom den Helige Ande. Jag ber om att din kraft ska åtfölja ditt ord så att det blir till välsignelse för någon lyssnare i dag. Amen.”

Den Levande Bibeln uttrycker samma text till Guds församling i Korint så här: ”...vilken ställning en person än har när han blir en kristen, så bör han stanna i den, för nu är Herren med och hjälper honom.”

Anledningen till att jag lyfter fram de här bibelorden, är att jag själv ibland undrar över det här med att vara där Gud vill ha mig, ’på rätt ställe’ eller hur man nu ska uttrycka det. Ja, om sanningen ska fram, så är det rätt så ofta som jag funderar över det här.
Det beror naturligtvis på att jag känner mig osäker... och jag har talat med Gud om det, för jag tror inte att man ska behöva känna någon sådan osäkerhet. 
Kanske tycker du att det låter underligt... och det är det kanske också. Du förstår, jag talar med dig nu precis fritt ur mitt innersta och är helt uppriktig och öppenhjärtig mot dig. Jag är ingen kristen ’tros-fantom’ av något slag, utan en helt vanlig människa med fel och brister. Det är därför som jag sitter här och pratar med dig om sådana här frågor som vi alla kan möta på trons väg... oavsett om vi är nybörjare eller har kommit ett litet stycke på vägen.

MUSIK

Jag sa innan att jag hade talat med Gud om den här frågan, som är så viktig för mig. Alltså att vara på rätt plats... på Guds väg... i rätt tid. Jag har bett och läst min bibel. Jag brukar faktiskt inte bläddra i bibeln och ta ’tumverser’ som man brukar kalla det, men ibland gör jag det ändå... när min förvirring är större än vanligt.
I morse tog jag en sådan där tumvers... och hamnade på just det stället som jag började med att citera för dig (från 1 Kor 7:24) om att ”förbli inför Gud...” Jag kan inte uppriktigt påstå att jag blev så mycket klokare... för jag förstod helt enkelt inte vad som menades med ”att förbli inför Gud i den ställning, vari han har blivit kallad.”  Så jag gjorde som jag brukar, när jag inte förstår sammanhanget eller betydelsen - jag lämnade det så länge. På något konstigt sätt blev de där orden i alla fall kvar i mitt minne, när jag la ihop min bibel och började syssla med annat.

Framåt kvällen funderade jag fortfarande på samma sak och tog en ’tumvers’ igen - och nu blev jag verkligen förvånad - för exakt samma ställe kom upp igen. Vad gör man? Ja, jag satte mig ner och började gå in lite djupare i vad den här versen betyder...

MUSIK

Jag satte mig alltså ner och försökte tränga lite djupare in i vad den här texten om att ”förbli inför Gud...” betyder. I min studiebibel, med sin utgångspunkt i den nytesta-mentliga grekiskan, läser jag:

”Nyckeln till att förstå Paulus undervisning här är orden ’inför Gud’. Paulus är övertygad om att Gud är hos oss och vi hos honom, oavsett vår ställning i livet - bara vi är i Kristus. En människas ställning är inte densamma sedan hon börjat leva i Kristus. Nu är hon rättfärdiggjord av Gud och har fått Guds Andes kraft i sitt liv. Hon ska först och främst vara upptagen av sin ställning i Gud, inte av sin ställning bland människor.”

Det där sista om att ”först och främst vara upptagen av sin ställning i Gud” stämde mig till eftertanke och jag tror att den Helige Ande har börjat undervisa mig om att bara vara stilla. Inte oroa mig över hur omständigheterna ser ut runt omkring, utan vila i Gud och förtrösta på Honom. Han vet allt som har någon betydelse i samman-hanget och om han vill förklara sig närmare så gör han det. Vill han inte förklara så är det därför att det inte behövs - för tillfället i alla fall.

Var alltså lugn och arbeta på bara. Guds Ande ger kraft, förstånd och vishet och leder vidare, steg för steg. Varsågod min vän! Tag till dig Guds visdom och ledning!  Inte min vishet, för det har jag ingen... men Gud är densamme för dig och för mig och för oss alla. Han leder oss allesamman - när vi vill bli ledda av honom - och förtröstar på hans sätt att leda.

MUSIK

Anledningen till att du och jag ibland ändå (trots allt jag sagt tidigare) känner oro och ängslan, måste väl bero på att vi inte vågar lita på Gud tillräckligt mycket - eller hur?  Jag tror att just det här med en bristande tillit och förtröstan är ett av de största oros-momenten i våra liv. Kanske beror det på att vi inte vågar att 100%-igt lita på våra medmänniskor heller... och så för vi över den bilden av rädsla på vårt förhållande till Gud också.

Det finns ett fint bibelställe som förklarar det här med vår rädsla i förhållande till Gud, tycker jag. Det står i 1 Joh. 4:18 så här, och jag läser ur den Levande Bibeln:
”Vi behöver inte vara rädda för den som älskar oss med fullkomlig kärlek. Hans fullkomliga kärlek till oss tar bort all skräck för vad Han skulle kunna göra med oss. Om vi är rädda, beror det på fruktan för vad Han kan göra med oss, och det visar att vi inte är helt övertygade om att Han verkligen älskar oss” (1 Joh 4:18 – LB).
Och till sist den 19:e versen: ”Därför ser ni att vår kärlek till honom kommer som ett resultat av att han först älskat oss.”

Jag vet inte om jag lyckats vägleda dig, men mig hjälpte i alla fall den här något djupare insikten i vad bibelordet - som ju är Guds Ord - vill lära oss. Alltså att lita fullt och fast på Gud som i Jesus har förlåtit oss alla våra synder och därför vill räkna oss, som vill tro, till sitt husfolk och leda oss vidare genom livet. Även om stigen ibland kan vara både snårig, stenig och obegriplig.

MUSIK

Visst är det underbart att få känna Guds omsorg i sitt liv och förtrösta på Honom som är universums skapare. Tänk att få ha kontakt med honom som har skapat allt med sitt ord. Ändå mer fantastiskt är det att Han vill ha kontakt med dig och mig. Varför vill han det då? Jo, därför att han älskar alla människor... och när jag säger alla så innebär det ju att du och jag också är med - eller hur?
Gud vill faktiskt ha gemenskap med oss människor. Det var därför som han skapade oss till sin avbild, som det står på bibelns första blad.
Jag läser:
”Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem" (1 Mos. 1:27). Det är intressant att det står att Gud skapade människan till man och kvinna. Jag vet ju inte hur det gick till, men det verkar för mitt enkla förstånd som om Gud helt enkelt delade på sig, i en manlig och en kvinnlig del. Därför behöver man ju aldrig fundera på om Gud är man eller kvinna.
Han är nämligen båda samtidgt - som jag ser det.

Är Du man så är Gud man för Dig och förstår alla manliga frågor...
Är Du kvinna så är Gud kvinna för Dig och förstår alla kvinnliga frågor...

MUSIK

Kanske har Du många frågor och funderingar omkring Gud och Guds existens. Det har jag också och om Gud vill uppenbara något om sig själv för dig eller för mig, förutom allt som står om honom i bibeln, så kommer han att göra det. Vill han inte, ’förstärka’ intrycket av sig själv på något annat sätt, så gör han inte det, utan vi får nöja oss med bibelordet.
Det finns en intressant parallell till detta mitt lilla resonemang, i Lukas 16:19-31. Det är alltså  liknelsen som Jesus framställer om den rike mannnen och Lasarus. Du kan ju läsa hela sammanhanget själv, men när den rike mannen till slut ber att någon från de döda ska uppstå för att varna hans fem bröder, så att inte de också ska komma till samma pinorum som han själv har hamnat i, så säger Abraham att detta inte är möjligt utan att bröderna ska lyssna på Mose och profeterna.
Den rike mannen försöker i sin förtvivlan att argumentera med Abraham och säger: ”Nej, fader Abraham; men om någon kommer till dem från de döda, så ska de göra bättring.”
Då svarar Abraham den rike mannen till slut (vers 31): ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, så ska de inte heller låta övertyga sig, om någon uppstår från de döda.”

Vi ber tillsammans:
”Gode Gud! Du ser hur vi försöker att treva oss fram till kunskapen om dig, trots att du inte är långt ifrån någon av oss. Du har ju bevisat din existens och du kan förstås genom din skapelse av himmel och jord... och av oss själva. Förlåt oss för att vi ändå har så många frågor och funderingar. Hjälp oss, Herre, att steg för steg -genom tron på Jesus- kunna komma fram till en full förståndsvisshet. Dels om dig själv och den godhet och kärlek som du vill omge oss med - och dels om den frid och glädje som du vill fylla våra hjärtan med. AMEN!”

Dagens minnesord: Jesus sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet” (Joh 14:6).

MUSIK

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer