1 oktober 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag inleder den här stunden med några bibelord från Jesu avskedstal till sina lärjungar.
Texten handlar om att det är Han som har utvalt oss - både Israel som Guds egen-domsfolk och oss s.k. ’hednakristna’.
Jesus säger: ”Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består” (Joh 15:16 – SFB).

Innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar Dig för att Du alltid hör mig när jag kommer till Dig. Nu behö-ver jag vägledning i bibelordet så att jag kan förstå det rätt, och hjälp med att förmed-la det budskap som Du vill ha framfört på rätt sätt. Jag ber om den Helige Andes led-ning och kraft så att budskapet blir ledsagat in i hjärtats innersta, till välsignelse och hjälp för någon lyssnare. Amen.”

När evangelisten Johannes i kapitel 15 skriver om ‘vinträdet och grenarna’ så talar han om att vi skall förbli i Honom som är den sanna vinstocken, för att vi skall kunna bära rik frukt.

Aposteln Paulus använder också samma tanke och bild på att vi hedningar har blivit inympade som grenar i det äkta olivträdet och fått del i det äkta olivträdets saftrika rot (alltså fått vår plats bland gudsfolket - Guds utvalda) därför att några grenar tidigare brutits bort. För deras otros skull satte Herren Gud nämligen eld på ‘det vackra olivträdet’ (Israel) så att några av grenarna förstördes (Jer 11:16 – SFB) och gjorde det möjligt för grenar från ett vilt olivträd (hedningarna) att bli inympade i de avbrutna grenarnas ställe (Rom 11:17-24 – SFB).

MUSIK

Att vi hednakristna kan bli inympade i det äkta olivträdet är ju underbart, men Paulus varnar samtidigt oss för att bli högmodiga över det som har skett, och inte glömma att det är roten som bär grenarna och inte tvärtom. Vi är alla, både judar och hed-ningar, utvalda av nåd i Kristus Jesus (Rom 2:28-29, 11:5, 18 – SFB).

Vi får inte heller glömma att den olydnad -det förbundsbrott- som orsakade Herrens vrede, så att de äkta grenarna bröts bort, kommer att bli förlåten och Israel får förbarmande när de vänder om från sin otro.
Och det kommer att ske när hedningarna i fullt antal har kommit in - vilket kommer att väcka Israels avundsjuka (Joh 10:16; Rom 10:19, 11:14-15 – SFB).
 
”Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd. --- ”Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla” (Rom 11:24, 32 – SFB).

MUSIK

Eftersom ingen enda människa - överlåten åt sig själv - av egen makt eller vilja söker Gud (Rom 3:11) så kommer det bland Guds folk alltså till sist att finnas både benå-dade hednakristna och Israels folk. Tillsammans utgör de den slutfrälsta skaran som är kallade, utvalda och trogna intill änden och tillsammans med Lammet vinner seger (Upp 17:14 – SFB).

Kallade är de av Gud med en kallelse som både kan tas emot och avvisas. Människans egen vilja är en avgörande verklighet liksom Guds vilja är det, och för att få vara med på den dagen bland de ‘kallade’ måste hon ha tagit emot Guds kallelse.

Utvalda är de som låter sig överbevisas genom Guds ords och Andens påverkan (Luk 16:31 – SFB). Den som är ståndaktig intill änden ska bli frälst och den som är trogen intill döden skall få Livets Krona, står det (Matt 10:22, Upp 2:10 – SFB).

Om inte Herren Gud hade låtit en förstockelse drabba Israels folk, på grund av att de själva förhärdat sina  hjärtan - ‘så att det inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå med sitt hjärta och omvända sig och bli helade’ (Jes 6:10, 63:17, Joh 12:40, Hebr 3:8 – 1917) - så hade vi hedningar aldrig kunnat få någon delaktighet bland Guds utvalda.

Det här är Guds frälsningsplan, så djup av vishet och barmhärtighet, att Han gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
Ju mer man fördjupar sig i bibelordet och får del av Guds tankar desto större blir ens beundran för Guds barmhärtighet och kärlek mot oss människor.
Det är omöjligt (åtminstone för mig) att fullt ut förstå hur god Gud är, men  det vi alla kan göra är att vila i Guds hand och bara låta Hans närhet och omsorg omsluta oss på alla sidor.

MUSIK

Gud vill alltid vara oss nära - och är oss också lika nära som luften vi andas.
Om det säger profeten Jeremia: ”Kan någon gömma sig på ett så hemligt ställe att jag inte skulle se honom? säger Herren. Är inte JAG den som uppfyller himmel och jord? säger Herren” (Jer 23:24 – SFB).

Psalmisten säger om Guds närvaro överallt så här:
”Vart skall jag gå för Din Ande, vart skall jag fly för Ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är Du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är Du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, skall också där Din hand leda mig och Din högra hand fatta mig” (Ps 139:7-10; SFB).

Det är inte ett fysiskt avstånd det handlar om mellan Gud och dig, utan det är ett ‘andligt avstånd’ - eftersom Gud är Ande och Han måste sökas på ett andligt sätt. Och det ‘sättet’ heter enligt bibelns språk ‘frälsning’ och sker genom kontakt med och tro på Jesus Kristus, Guds Son. Det är alltså Guds Ande som söker dig... som står vid ditt hjärtas dörr och knackar på, och vill hjälpa dig ur din ångest och oro.

Om du öppnar din hjärtedörr för Honom så vill han komma in till dig för att ha gemenkap med dig och för att ge dig sin frid. ‘Nyckeln till dörren’ - din egen vilja - sitter alltid på insidan, och därför är det bara du själv som kan öppna den.

MUSIK

”Är du en människa som älskar livet och vill se goda dagar? Avhåll då din tunga från från det som är ont, dina läppar från att tala svek. --- Herren är nära dem som har ett förkrossat hjärta och frälsar dem som har en bedrövad ande” (Ps 34:14, 19 – SFB).

Frågan om hur nära eller långt borta Gud är från dig är egentligen fel ställd. Gud är alltid nära den som vill vara nära Honom. Frågan är snarare hur nära du är Gud.
”Närma er Gud, så skall Han närma sig er” står det, ”Gör era händer rena, ni synda-re, och rena era hjärtan, ni tvehågsna” (Jak 4:8 – SFB).

Den Levande Bibeln uttryck-er samma text så här: ”Och när ni närmar er Gud, närmar Gud sig er. Tvätta av er allt ont, ni syndare, och låt ert inre fyllas av Guds renhet, alla ni som tvivlar” (LB).

I det gamla förbundets och lagens tid (alltså innan Jesus kom och öppnade Den Nya Vägen till Gud) var det en rituell skyldighet för prästerna att rena sig innan de trädde fram inför Gud (2 Mos 30:20 – SFB).

I det nya förbundet renar Jesu blod från all synd.
”Detta är det budskap som vi har hört från Honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i Honom. Om vi säger att vi har gemenskap med Honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen.
Men om vi vandrar i ljuset, liksom Han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, Hans Sons blod, renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är Han trofast och rättfärdig, så att Han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet” (1 Joh 1:5-9 – SFB).

MUSIK

Din närhet till Gud beror alltså på din egen personliga och fria vilja att tro på Jesus och det Han har gjort för dig.
Vägen till Gud är öppen för alla som vill gå den. Det finns ingenting som hindrar dig att nå fram så länge som du själv vill, och söker på det sätt som Gud bestämt. Alltså genom tron på Jesus.
Det är därför Jesus säger:
”JAG ÄR VÄGEN OCH SANNINGEN OCH LIVET.
INGEN KOMMER TILL FADERN UTOM GENOM MIG !” (Joh 14:6 – SFB).

Om du söker Gud och Guds närhet så är vägen dit öppen och klar för dig att gå vidare på. Men det finns ingen annan väg till Gud än genom en personlig tro på Jesus Kristus, Guds Son. Det är inte jag som försöker få in dig i någon särskild kristen ’fålla’ av tro, som skiljer sig från andra trosriktningar. Nej, det är Jesus själv som anvisat VÄGEN TILL GUD. Om du inte vill acceptera det, utan vill söka dig fram på andra vägar, så får du naturligtvis göra det. Men det viktigaste måste väl ändå vara att söka sig fram till en gud som lever och inte en som är död – eller hur? Såvitt jag vet finns det ingen annan Gud och Frälsare som lever, eftersom han har uppstått från de döda, än JESUS KRISTUS, GUDS SON. Mitt råd är därför: Välj Jesus och TRO PÅ HONOM. Då kommer du rätt, både i det här livet och i det eviga livet!

Dagens minnesord: ”Var trogen intill döden, så skall jag ge dig Livets krona”
             (Upp 17:14 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer