31 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Vi ska fördjupa oss än en gång i bibelordets sanningar och utgår då från den 32:a psalmen som handlar om syndabekännelse och förlåtelse.

För att vi ska komma rätt och lära oss förstå Guds Ord, så behöver vi en guide in i den andliga världen. Och därför ska jag be om det nu.

”Fader i himlen. Jag kommer inför Ditt ansikte för att utbe mig vishet i Ditt Ord, så att jag kan ta till mig den undervisning som Du vill förmedla, och så att ordet får den verkan som Du avsåg när Du sände ut det. Helige Ande, jag ber om nåden att få en kunskap som ger mig vägledning i bibelordet, till välsignelse, tröst, förmaning och hjälp, både för mig själv och för den lyssnare som själv vill tro på -och sätta sin förtröstan till- Gud Fadern, och den Han har sänt, Jesus Kristus.”

Davids 32:a psalm är en underbar text, om att bekänna sin synd och få förlåtelse för den – av Herren Gud, genom tron på Jesus, Guds Son. Jag ska läsa de 5 första verserna för dig, och jag läser ur den Svenska Folkbibeln. Så här står det:

”Salig är den som fått sin överträdelse förlåten, sin synd övertäckt. Salig är den människa som Herren ej tillräknar synd och som i sin ande är utan svek. Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var Din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhetta. Då uppenbarade jag min synd för Dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: ’Jag vill bekänna mina överträdelser för Herren.” Då förlät Du mig min syndaskuld” (Ps 32:1-5 SFB).

MUSIK

Kanske är du en människa som inte tycker att du har någon synd att bekänna eller få förlåtelse för. Det enda jag kan säga om det, är att du i så fall inte har samma uppfattning om synd, som Gud i himmelen har. Jag dömer dig inte, eller säger att du är en dålig människa eller att du skulle vara sämre än någon annan. Men Gud säger att: ”Alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud” (Rom 3:23 SFB).

Det handlar alltså inte om någon synd mot mänsklig lag eller stadga, utan det handlar om en synd mot Gud och Hans rättfärdighetskrav. Om du inte tror på Jesus, som Gud har sänt till din räddning, så är den otron synd i Guds ögon. Därför måste också bekännelsen och förlåtelsen utgå från vad Gud har bestämt. Och förlåtelsen utgår ifrån ”en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus.” För här finns ingen skillnad – alla har syndat. (Rom 3:22 SFB).

Den synd som bibeln talar om, handlar alltså inte om att du gjort något fel eller något ont mot någon annan människa. Du ska naturligtvis inte göra det heller, men det är inte det saken gäller nu. Det Gud talar om är den OTRO som du visar mot Honom, genom att INTE tro på den som Han har sänt till din räddning – Jesus Kristus. När du inte ärligt bekänner att du är en syndare -i Guds ögon- så gör du alltså Honom till en lögnare, genom att säga att du inte har någon synd.

MUSIK

Har jag lyckats förklara för dig vad synd är – i GUDS ögon? Jesus säger själv om den Helige Ande - Sanningens Ande: ”När han kommer, skall han överbevisa världen om synd, rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig…” (Joh 16:8-9 SFB).

Det går inte att förklara på ett tydligare sätt. Vi har alltså syndat allesammans – utan undantag. Det kan ju för ett mänskligt sätt att tänka verka underligt och tragiskt. Ja, kanske det, men det är ändå vad Bibeln -Guds Ord- undervisar om när det gäller kristen tro. Och eftersom den tron, som Gud talar om, också har en direkt koppling till ditt och mitt eviga liv i Hans gemenskap, så är det ju av den allra största betydelse för oss alla att vi förstår Guds tankar och hur Han förklarar sambandet för oss, mellan Honom själv, tron på Jesus -Guds Son- och det eviga livet.

Det eviga livet i Guds gemenskap, handlar alltså om en tro och en förtröstan som är så djup och så innerlig så att den sluter oss alla samman till ETT. Jesus talar så ingående om det i Johannes evangelium och det 17:e kapitlet, när Han ber till Gud, Sin Fader, med följande ord:

”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom Du, Fader, är i mig och jag i Dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att Du har sänt mig. Och den härlighet som Du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: Jag i dem och Du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ETT”

(Joh 17:21-23 SFB).

MUSIK

Jesus, Guds enfödde Son, som var till hos Gud före världens skapelse, är den som har utgått från Gud och blev människa genom den Helige Ande och jungfru Maria.

Jesus var alltså ETT med Gud, till 100%, före sitt människoblivande. Och den enheten med Gud tror jag aldrig har förändrats (Joh 10:30 SFB). Det som däremot hände -och som var helt unikt- det var att Jesus på Guds uppmaning och genom den Helige Andes försorg OCKSÅ blev människa till 100% (”Därför säger Han -alltså Jesus Kristus- vid sitt inträde i världen: ’…en kropp beredde Du åt mig…’ (Hebr 10:5 –1917). Jesus var alltså till 100% en del av Gudomen, före sitt människoblivande och -- efter sin födelse in i vår värld också 100% människa.

Det var detta som fariséerna och de skriftlärde inte kunde förstå, utan var övertygade om att Jesus hädade, bl.a. när Han sade till den lame mannen att hans synder var förlåtna. Förlåta synder kunde ju bara Gud göra. (Luk 5:20-21 SFB).

Vid ett annat tillfälle frågade Jesus de skriftlärda: ”Hur kan man säga att Messias är Davids son? David säger ju själv i Psalm 110:1 ’Herren sade till min Herre: Sätt Dig på min högra sida, tills Jag har lagt Dina fiender som en fotpall under Dina fötter.’ David kallar Honom alltså Herre. Hur kan Han då vara Hans Son?”

David kallar alltså Jesus för sin Herre, därför att Han var ju det under sin gudstillvaro - och givetvis sedan också - men efter sitt människoblivande så var Jesus också Davids Son i rakt nedstigande led. Jesus var alltså både Davids Herre och Hans Son!

Det är ju inte så underligt om fariséerna och de skriftlärde inte kunde förstå det, men Jesus begärde heller aldrig det av dem. Han begärde bara att de skulle tro – men DET ville de inte! När det gäller andliga frågor och förhållanden får vi människor inte lita på vårt förstånd. Det är för begränsat. Därför måste du och jag ut på trons väg.

MUSIK

Jag sa förut att vårt förstånd är så begränsat så när det handlar om andliga frågor måste vi ge oss in på trons område.

Jesus sa: ”Saliga är de som tror – fastän de inte ser” (Joh 20:29 SFB).

Vi måste alltså lämna vårt förstånd lite åt sidan, när vi handskas med andliga frågor, därför att andliga ting måste utgrundas och förklaras på ett andligt sätt.

Aposteln Paulus skriver till den kristna församlingen i Korint så här:

”Ingen kan egentligen veta hur någon annan tänker eller verkligen är, utom den personen själv. Och ingen kan känna Guds tankar utom Guds egen Ande. Och Gud har faktiskt gett oss sin Ande, inte världens ande, för att vi ska kunna förstå Hans tankar och de gåvor av nåd och välsignelse som Han har gett oss. När vi har berättat för er om dessa gåvor, har vi till och med använt samma ord som den helige Ande använde, inte ord som vi människor skulle välja. Vi använder alltså den helige Andes ord för att förklara andliga sanningar. Den människa som inte har Anden kan inte förstå och kan inte ta emot de tankar från Gud, som den helige Ande ger. De låter oförnuftiga, eftersom bara de som har den helige Ande inom sig kan förstå dem. För alla andra är det helt ofattbart. Men den andliga människan har insikt i allt, och det oroar och förbryllar världens människor, som inte förstår vad det är frågan om. Men hur skulle de kunna det? De har ju aldrig lärt känna Herrens tankar och de kan inte ge Honom råd. Men hur ofattbart det än kan verka, så har faktiskt vi kristna inom oss del av samma sinne och tankar som Kristus själv” (1 Kor 2:11-16 LB).

Vad betyder textorden ”att vi har samma sinne och tankar som Kristus själv.”

En bibelkommentar säger: ”På grund av vad Jesus har gjort för oss så ska vi ha omtanke om varandra och det finns inget utrymme för stolthet och självsäkerhet. Vi ska ha samma sinne och tankar som Kristus själv.” (LB).

MUSIK

Det är ju så att en omusikalisk människa kan inte förstå eller uppskatta god musik. På ett liknande sätt kan man säga att den som håller Gud ifrån sig eller stött bort Honom, kan inte förstå Hans underbara budskap. Hjärtats linje för kommunikation är bruten och därför kan personen inte uppfatta vad Gud säger. Den som inte tagit emot Kristus i sitt hjärta, kan inte förstå vem Gud är och kan inte heller fatta att Guds Ande finns i den troende. Därför kan man inte förvänta sig att folk i allmänhet ska kunna förstå eller acceptera ditt eller mitt beslut att ta emot Jesus Kristus och följa Honom. För dem är det ett helt meningslöst ställningstagande.

Med mänsklig ansträngning kan ingen förstå Gud (Rom 11:34). Men den Helige Ande kan till och med avslöja Guds tankar för oss. Troende och andliga människor har insikt i en del av Guds planer, tankar och handlingar. Genom vägledning och hjälp av den Helige Ande kan vi förstå vad Gud tänker, samtala med Honom och förvänta oss svar på våra böner. För att du och jag ska kunna förstå Guds sätt att tänka och Hans handlande i och genom Jesus Kristus, så måste vi umgås med Honom regelbundet och ha en nära relation med Honom. Det finns nog anledning för oss lite till mans att fråga oss själva, om vi ägnar så mycket tid med Jesus i bön och fasta, och med att försöka tränga in i bibelordet på allvar, att vi präglas av Hans sätt att tänka. Det är så den andliga striden förs vidare under Andens banér. Vill du och jag vara med?

MUSIK

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer