30 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till programmet ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Jag hoppas att du vill vara med när vi ’drar vidare’ på den kristna trons väg och söker oss fram mot djupare andliga insikter och erfarenheter. För att vi ska få nån framgång så behöver vi en andlig guide. Alltså en vägledare, en Hjälpare, som vet allt och vill lära oss förstå den andliga världen som vi går in i. Därför ska jag be om det nu.

”Himmelske Fader! Jag kommer inför Ditt ansikte tillsammans med de lyssnare som vill komma närmare Dig. Herre, jag ber om att Du ville låta Din Helige Ande vara med oss, och föra oss vidare in i Ditt ord och låta oss få del av Dina välsignelser, Din tröst, Dina förmaningar och Din kraft – både för vår egen del, våra egna behov, och för deras behov som vi förmedlar Ditt ord vidare till. De som öppnar sitt hjärta och vill ta emot Ordet, och låta det verka på det sätt som Du avsåg när Du sände ut det. Låt oss få trons frimodighet - med Dig Jesus som ledstjärna - i allt vad vi gör. Amen.”

Den vise kung Salomo - som var den visaste av alla människor, som någonsin levt på jorden - han skrev så här enligt den äldre översättningen: ”Där profetia icke finnes, där blir folket tygellöst; men säll är den som håller lagen” (Ords 29:18 – 1917).

I den Svenska Folkbibelns lite nyare språkdräkt läser jag samma bibelvers, och där står det så här: ” Utan uppenbarelsen går folket vilse, lycklig är den som tar vara på Guds undervisning” (Ords 29:18 – SFB).

MUSIK

Vad betyder då de ord jag läste? ”Utan uppenbarelse går folket vilse.” Såvitt jag förstår så betyder det att om folket saknar en klar vision, så kommer man fel. Och folket är ju ingen homogen massa, utan anförs ju av ledare. Alltså av en eller flera som sätter ’dagordningen’ som det heter ibland.

Vi intalar oss nog gärna -kanske både du och jag- att vi minsann inte är några lakejer som lyder order och anvisningar, utan går våra egna vägar och själva beslutar om vårt liv och leverne.

Men jag tror att det där ofta är en chimär – alltså en föreställning om någonting som egentligen inte är riktigt. Kanske ett önsketänkande – en skenbar uppfattning om vår egen förmåga att styra och kontrollera vårt eget liv. En inbillning om att var och en är sig själv nog…på något sätt…men jag tror att vi har fel.

Jag tror att vi har fel, därför att förutsättningarna som vi tvingas leva efter, antingen vi ’gillar läget’ eller inte, bestäms av andra och därför tvingas vi mer eller mindre in ’i ledet’ om vi inte ska ramla helt ur bilden och hamna mellan stolarna, där den ena sidan säger vad vi önskar men den andra är vad vi måste acceptera i det samhälls-system som vi är en del av. Alltså betyder det sammanfattningsvis att om folket saknar en god ledare, så blir alltsammans fel. Både i politiska och i andra system.

MUSIK

Vart vill jag komma med mina ord och vad ligger bakom?

Jo, jag vill komma därhän att vi på allvar börjar söka Guds vilja i allt som vi är berörda av eller inblandade i.

Jag vill komma dit den sista raden i bibeltexten jag läste leder. Vad läste jag förut?

Jo, så här stod det: ” Lycklig är den som tar vara på Guds undervisning.” Alltså om våra ledare inte tar vara på Guds undervisning varken om hur de själva ska leva, eller om hur landet ska styras, så går det med absolut visshet utför – mot en undergång – vars konsekvenser vi nog inte förmår fatta, förrän det i värsta fall är försent.

Är vi på väg dit – eller? Är det försent – eller finns det ännu tid och möjlighet att vända om och ändra färdriktning?

Ja, jag vet inte hur just du som lyssnar nu bedömer situationen i vårt land, men jag måste tyvärr säga att jag är minst sagt allvarligt oroad!

Hörde du vad jag sa? Jo jag sa att jag är ALLVARLIGT OROAD!!!

Varför är jag oroad då?

Därför att så långt jag förstår är inte landets ledning inne på Guds väg, utan på sin egen väg. Vårt lands politiska ledning, som anger och styr förutsättningarna för oss alla, på andra områden t ex när det gäller sociala förhållanden, undervisning och vård, arbetskraft och invandring, ekonomi, juridik och många andra…har ingen eller minimal kontakt med den andliga världen, i betydelsen att söka Guds rike och Hans rättfärdighet först.

MUSIK

Vad kan då det komma att leda till – alltså att man INTE bryr sig om Gud och Hans vägledning? Det är mycket enkelt att ta reda på. Man kan läsa innantill hur det under årtusendena har gått för de folk som tagit Guds vägledning på allvar och de som inte gjort det. Finns det nån ’historiebok’ som man kan läsa i, för att få mer kunskap om just det här ämnet? Javisst. Boken heter Bibeln och spänner över en tidrymd av många, många tusen år …… bara Gud själv vet hur många tusen, eller miljoner år.

För enkelhetens skull brukar jag dela in de här händelserna, personerna, eller folken i två grupper, a) de som gjorde det som var RÄTT i Guds ögon och b) de som gjorde det som INTE var rätt i Guds ögon.

1) De första som gjorde det som INTE var rätt i Guds ögon, var förstås Adam och Eva.

-Följderna av det blev syndafallet och att hela mänskligheten kom i djävulens våld. Gud sade: ”Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Hon får nu inte räcka ut handen och även ta av livets träd och så äta och leva för evigt.” (1 Mos 3:1-24 SFB).

2) Nästa gång det hände träffar vi på Kain som slog ihjäl sin bror Abel.

-Följderna av det var att Kain blev förbannad av Gud och förföljd under hela sitt liv. Gud sade till Kain: ”När du brukar jorden skall den inte längre ge dig sin gröda. Kringflackande och hemlös skall du vara på jorden. (1 Mos 4:8-12 SFB).

MUSIK

3) Nästa gång Bibeln talar om att människorna INTE gjorde det som var rätt i Guds ögon står det om i 1 Mos 6:5-7 och det handlar alltså om syndafloden.

-Följden blev att allt levande på jorden – allt som fanns på torr mark – allt som hade livsande i sig omkom – alla djur och alla människor, utom de som var med i arken - Noa och hans familj, sammanlagt 8 personer. Noa hade nämligen funnit nåd inför Guds ögon och det står om Noa att ”han vandrade med Gud” (1 Mos 7:11-24).

Man tycker kanske att nu, när allt började om igen, så skulle väl människorna i alla fall göra det som var rätt i Guds ögon – men ack nej! Förklaringen ligger kanske i det Gud själv säger: ”Härefter skall jag inte mer förbanna jorden för människans skull, eftersom hennes hjärtas tankar är onda ända från ungdomen.” (1 Mos 8:21 SFB).

4) Nästa tillfälle jag tänker på är när människorna var ett enda folk och hade ett enda språk. Bibeln berättar om hur de tillsammans bestämde sig för att bygga ”ett torn som har spetsen uppe i himlen.” Gud ville förhindra det här, inte bara för Babels torn, utan för att som Gud sade: ”Härefter skall ingenting vara omöjligt för dem vad de än beslutar sig för” (1 Mos 11:6-7 SFB).

-Följderna av den här händelsen blev alltså att Gud spred ut människorna över hela jorden och att ingen längre förstod vad den andre sade. Resultatet av den här ’språk-förbistringen’ är ju någonting som vi allesammans dras med, mer eller mindre, varenda dag när vi trots en mängd olika språk ändå försöker tala med varandra.

MUSIK

5) Genom bibelns berättelser kan vi, tråkigt nog, följa – som en tråd i livets väv – människornas ondska och felaktiga sätt att leva och göra det som INTE är rätt i Guds ögon. Det är bara att läsa innantill… och då hamnar man t ex i avsnittet om den svåra synden i Sodom och Gomorra och vad som hände på grund av den.

-Följderna blev att Sodom och Gomorra utplånades totalt, när Gud fördärvade städerna. Det står att när Abraham följande morgon såg ut över slättlandet där de båda städerna hade legat…såg han rök stiga upp från landet, som röken från en smältugn. (1 Mos 19:27-28).

Räcker det med exempel nu – eller? Kanske ska jag läsa också om Israels folk, när de var slavar i Egyptens land. Men när Gud befriade dem efter 430 år och ledde dem ut ur Egypten, så tvingades de att vandra 40 år i öknen, därför att de inte lydde Guds befallningar. Den ökenvandringen kunde annars ha klarats av på några veckor, men blev så lång, alldeles i onödan.

Eller ska jag läsa om när judarna - av avundsjuka, begärde av Pilatus, att Jesus som var absolut oskyldig - skulle korsfästas?

Vilka följder fick det? Ja, den frågan lämnar jag åt Gud i himlen att svara på. För mig och mänskligheten i övrigt blev det till frälsning och räddning för den som vill tro på Jesus. Om missgärningen fick andra följder för judarna, som folk, med anledning av korsfästelsen vet jag inte. Jesus bad ju, på korset, att Gud skulle förlåta dem därför att de inte förstod vad de gjorde.

Käre lyssnare! ”Utan uppenbarelse går folket vilse.”

Jag har i det här programmet bara velat lyfta fram den eviga sanning som består i att det man sår, det får man också skörda. Sår man ut avvikelser från Guds vägar, så får man också skörda ondska, våld och förtryck. Så enkelt är det. Låt oss alla som tror på Gud, be att Han måtte förbarma sig över vårt land och folk innan det är försent.

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer