6 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Han (Jesus) skall frälsa sitt folk från deras synder” (Matt 1:21)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag bad om Guds ledning inför den här stunden som ligger framför, kom det för mig att jag skulle titta i en bibel som innehåller tecknade bibelberättelser för barn. Den heter ‘Seriebibeln’ och inne-håller färggrant och skickligt tecknade seriefigurer med anknytning till nästan 200 olika händelser från både Gamla och Nya Testamentet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag vill tacka dig för att jag får komma till dig och be om hjälp. Du vet att jag inte har någon förmåga eller kraft i mig själv, utan förtröstar fullständigt på att du leder allt. Låt någon lyssnare få del av dina tankar och dina välsignelser i dag, så att det leder till god frukt och i sin tur en hjälp för andra människor. Amen."

Jag läser nu texterna ur den här Seriebibeln för dig, och börjar förstås med ”SKAPELSEN” från Första Mosebokens första kapitel.

(1:a dagen) ”I begynnelsen var det mörker - mörker och tystnad. Gud skapade himmel och jord. Hans Ande svävade genom mörkret och över vattnen. Gud sade:’Varde ljus’; och det vart ljus. Så vackert ljuset var! Sedan skilde Gud ljuset från mörkret och kallade ljuset dag och mörkret natt.
(2:a dagen) Gud gjorde fästet. På fästet placerade Han molnen till att samla fuktigheten. Och Gud kallade fästet himmel.

MUSIK

(3:e dagen) Gud samlade sedan vattnet som var under himmelen. Han kallade detta hav och det torra som blev synligt jord. På denna skapade Han gräs, blommor och träd och hos vart och ett fanns frö till att fortplanta sig. Den fruktbara jorden skulle bli ett skönhetens paradis.
(4:e dagen) För att upplysa jorden skapade Gud solen att skina på dagen och månen att skina på natten. Dagarna, åren och årstiderna var också bestämda av Gud. Sedan skapade Han stjärnorna och satte dem på himmelens fäste.
(5:e dagen) Gud såg på jorden och haven och sade: ‘Låt vattnet frambringa liv’ - och haven och floderna blev fulla med valar och fisk... ‘Låt det bli fåglar’ - och hela skyn blev fylld med bevingade varelser. ‘Var fruktsamma och föröka er’, sade Gud, då Han välsignade de levande varelserna i havet och skyn.
(6:e dagen) Och Gud sade: ‘Frambringe jorden levande varelser’ - och djur av alla slag uppfyllde jorden. Så blev haven, skyn och jorden fyllda med liv. Och till att råda över alla dessa skapade Gud den första mannen, Adam, och den första kvinnan, Eva. De var de förnämsta i hela Guds skapelse, ty Gud gav dem förmåga att välja mellan gott och ont samt en själ, som skulle leva i evighet. ”Gud förde Adam och Eva till Edens lustgård och visade dem hur vacker och fruktbar den var. Och Gud sade till Adam: ”Av alla andra träd i lustgården må du fritt äta, men av Kunskapens Träd på gott och ont skall du inte äta, ty när du äter därav, skall du döden dö.”
OCH PÅ DEN SJUNDE DAGEN VILADE GUD....”

MUSIK

Rubriken på nästa avsnitt som har sitt bibliska ursprung i Första Mosebokens 3:e kapitel, är ”FRESTELSEN I LUSTGÅRDEN”

Det handlar om hur Eva funderar över frukten på Kunskapens Träd som Gud förbjudit Adam och Eva att äta av. Men i skepnad av en orm frestar Satan Eva och säger till henne: ”Frukten från Kunskapens Träd ska göra dig vis.”
Eva svarar ormen och säger: ”Herren har förbjudit den... men om den här frukten gör mig vis, gör det ingen skada att ta en munsbit’. Hon säger till Adam att det smakar gott... ”Smaka - en bit gör ingen skada. Titta, jag har ätit lite!” Och Adam smakar och säger: ”Det är gott!” Men Adam och Eva vet, att de inte lytt Gud.

Sedan hör de hans röst kalla på dem.
-Jag är rädd, sade Eva.
-Fort, vi gömmer oss, sade Adam.
I lustgårdens stillhet hör de Gud fråga: ”Har ni ätit av frukten jag förbjöd er att äta?”

-Eva gav mig lite frukt - och jag åt den, sa Adam.
-Ormen frestade mig, sa Eva.

-Därför att ni var olydiga, måste ni lämna den vackra lustgården och arbeta för ert uppehälle, sa Gud.
Så blev Adam och Eva utdrivna från Edens lustgård, och öster om den satte Gud keruberna och det flammande svärdets lågor för att bevaka vägen till Livets Träd.

MUSIK

Nästa avsnitt i Seriebibeln har rubriken ”EN AVUNDSJUK BROR” och om det kan man också läsa bibelns ord från Första Mosebok kapitel 4, och verserna 1-8.

Det handlar alltså om det fortsatta livet för Adam och Eva - utanför Edens lustgård. De fick två söner, Kain och Abel, och Adam undervisar sina söner så att de inte ska göra samma misstag som han själv gjorde, och vara olydiga mot Gud. Adam förkla-rar också för Kain och Abel hur man kan offra till Gud och tacka Honom på det sättet. Nu var det så här att Kain sysslade med markens gröda och Abel med sina lamm. Båda pojkarna offrade. Gud såg med välbehag till Abels gåva men Kains avundsjuka misshagade Gud. Kain tyckte att han hade gett Gud lika mycket som Abel gjort, men att Gud gynnade hans bror på ett orätt sätt…
Så en dag när de var ensamma ute på markerna slog Kain ihjäl sin bror Abel och trodde inte att någon såg honom göra det. Men Kain kände sig rädd!

Nu följer ett avsnitt som heter ”DOMEN” och har sitt ursprung i bibelns text från Första Moseboken 4:8-26; kapitel 5 och kapitel 6 vers 1-8.
I en enslig trakt dödade alltså Kain sin bror Abel. Kain ser sig omkring men är säker på att ingen såg vad han gjorde. Men plötsligt blir mördaren rädd. Var det kanske ändå någon som såg honom? Vem kan det ha varit i så fall...?
Han ser sig om - och då hör han Guds röst fråga: Kain! Var är din bror Abel, Kain?
-Jag vet inte, svarar Kain, ska jag ta vara på min bror?”

MUSIK

(Gud vet att jag har dödat Abel - tänker Kain).
Till sin förskräckelse hör Kain sedan Guds dom och som straff för att han mördat Abel, måste Kain lämna sitt hem och för alltid bli flykting.
-O, Gud! Det straffet är mer, än jag kan bära, säger Kain.

Men Guds dom blev verkställd. Kain flydde till landet Nod. Där gifte han sig och byggde den första staden som han gav namn efter sin son, Hanok.
Adam och Eva är nedbrutna av att ha förlorat bägge sina söner.
-Vårt hem är så tyst och tomt. O, Adam, skall vi alltid vara så här ensamma, säger Eva.
-Vi drog själva över oss den här olyckan, Eva, svarar Adam - och det gjorde Kain också. Men Gud har varit god mot oss. Låt oss be honom hjälpa oss.

Så småningom får de en tredje son.
-Vi ska kalla honom Set, sa Eva.
-Och vi ska lära honom lyda Gud, som Abel gjorde, sa Adam.
Adams och Evas bön blev besvarad, för Set lär sig lyda Gud och två av hans efterkommande är Enok ”som vandrade med Gud” och Metusela som dog vid 969 års ålder - den äldste man som någonsin levat.
Men allteftersom generationerna växlar, vänder sig människorna återigen bort från Gud. De ljuger, bedrar och mördar... De tillber solen och månen och stjärnorna... och bugar framför avgudar.

Men det finns en man, som med fasa ser på den här ogudaktigheten. Han heter NOA! Hur länge ska Gud tillåta den här ondskan att fortsätta - tänker han.

MUSIK

Nästa avsnitt handlar om att Noa får i uppdrag av Gud att bygga en ark - alltså en båt som han själv, hans familj och alla de djur som Gud skapat, ska räddas i, när Gud låter det regna i 40 dagar och 40 nätter. Det här är alltså syndafloden som utplånar hela mänskligheten och avsnittet heter ”NÄR REGNET KOM.”

När Gud såg att allt vad människorna gjorde bara var ont, så ångrade Han att Han hade skapat människorna, och därför beslöt han sig för att utplåna dem allesam-man, alla utom den rättfärdige Noa och hans familj – totalt 8 personer.

Gud är god och kärleksfull, men det finns en gräns också för Guds godhet och barmhärtighet. Glöm aldrig det! Om du som lyssnar nu vet med dig att du är på fel väg så vänd om, medan det är tid! Tro på Jesus! I dag är frälsningens dag, men det kommer en dag när det är för sent - liksom för människorna på Noas tid.
Du vill helst inte tro att det ska hända dig – eller hur? Men Herren Gud har sagt att han kommer som en tjuv om natten, plötsligt och oförberett. Därför gäller det för både dig och mig att ALLTID vara beredda.

Dagens minnesord: ”Herrens dag kommer såsom en tjuv om natten” (1 Tess 5:2 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer