3 januari 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När det gäller att förstå Guds vilja med våra liv så skriver Paulus: ”Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja” (Ef 5:17 – SFB).

Och för att kunna göra det så måste vi utbe oss hjälp av den Helige Ande så att han kan vägleda oss. En bättre och mer kunnig väg-ledare än han existerar inte. Men innan jag går vidare ska jag be om förstånd, hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag ber dig om det mått av förstånd som du vet att jag behöver för att på rätt sätt kunna förmedla det glada budskapet om frälsning och den räddning som du har förberett för alla dem som tar emot din Son, Jesus Kristus, i sitt hjärta. Amen.”

I mina stilla stunder har jag många gånger funderat över Guds vilja med våra liv och hur man kan förstå eller veta vad som verkligen är Guds vilja. Jag vet inte men jag tror att den frågan är en av de absolut viktigaste för en kristen människa under vand-ringen på trons väg genom livet. Det är många vindkast som man måste parera för. Olika vägvisare anser det ena och det andra. Händelser av olika slag pockar på upp-märksamhet och så vidare...

Själv är jag tyvärr ingen oklanderlig trosfantom som Gud kan ställa fram som ett bra exempel... men jag vill mycket gärna vandra i Jesu fotspår även om min egen för-måga är noll eller mindre. Ibland undrar jag om jag överhuvudtaget ska fortsätta att tala på det här sättet... men det finns en eld därinne i mitt hjärta förstår du, som jag ibland har försökt släcka. Men det går inte och därför fortsätter jag med Guds hjälp.

MUSIK

Jag fortsätter allt att arbeta i min Herres vingård trots alla mina fel och brister - så länge den Gud jag tjänar låter mig vara med och sprida det underbara budskapet om att det finns förlåtelse för all synd i Jesu namn.
Eftersom jag tillhör en grupp människor som har suttit på skolbänken under många år av mitt liv, så talar jag ibland om kunskap och att förstå saker och ting. Det har blivit en sorts stöd, trots att jag själv inte förstår mer av andliga verkligheter än vad Gud uppenbarar för mig genom den Helige Ande. Därför är jag mycket medveten om min begränsning. Men apropå kunskap om Guds vilja, som jag började tala om, så tar aposteln Paulus upp den frågan också i sitt brev till kolosserna och jag ska läsa några verser som handlar om hur han ber för deras fortsatta tillväxt i tron. Så här skriver han:
”Från den dag vi hörde om det, (alltså om kolossernas kunskap om Guds nåd och deras kärlek i Anden) har vi därför inte upphört att be för er. Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren, och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud” (Kol 1:9-10 – SFB).

Paulus talar alltså här om meningen med kunskapen om Gud, om Guds vilja och allt slags andlig vishet och andligt förstånd. Meningen är ju att vi ska bära frukt och växa till andligen.

MUSIK

Jag sa förut att meningen med andligt förstånd är att vi ska ’bära frukt’.
Vad innebär det då att ‘bära frukt’? Jo, det betyder att dels personligen utvecklas vidare från ett ‘andligt nybörjarstadium’ till att bli en ‘mogen kristen’ och dels att föra budskapet om Jesus vidare till de människor som man kommer i kontakt med, på ett eller annat sätt.

För en enkel människa som jag är det omöjligt att tränga djupare in i Guds vilja än vad han själv uppenbarar i sitt eget ord, i bibeln, om han inte själv väljer att låta mig få någon särskild insikt av annat slag - vilket jag inte är medveten om hittills i vart fall.

Såvitt jag förstår är Guds vilja för det första att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. Huvudpunkten i Jesu egen förkunnelse är ju Guds Rike, och det glada budskapet om att detta rike (himmelriket) är nära samman-fattar vad Jesus menar med evangeliet. Gud har alltså tagit initiativet till att rädda alla människor från syndens förbannelse och död.  Guds rike har redan kommit genom att Gud skapat en ny och levande väg dit in genom Jesus och hans försoningsverk på Golgata kors – som är grunden till våra syndernas förlåtelse.

Som om inte detta vore nog, så har Gud förberett en ny tidsålder som inleds med Guds dom och utrensning av all synd. Det ska bli en gigantisk bröllopsfest i Guds himmel förstår du, och gästerna har börjat anlända - men det är inte fullt i bröllops-salen än. Vem som var den först anlända gästen -förutom Den Treenige Guden själv- vet jag inte, men att en av dem var en rövare, det vet jag. Han korsfästes nämligen samtidigt med Jesus själv och sa: ”Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike.” Jesus svarade: ”Amen säger jag dig: Idag ska du vara med mig i paradiset” (Luk 23:42-43 – SFB).

MUSIK

Min käre vän som lyssnar just nu. Du är bjuden på fest! Det ska bli en stor familjefest i Guds himmel förstår du, när skaran av alla gäster är fulltalig! Bibeln talar om en skara så stor så ingen kunde räkna den. En skara av alla folkslag och stammar och länder och språk” (Upp 7:9 – SFB).

Jag minns en text från en sång eller ett potpurri som jag tror att Göte Strandsjö skrev en gång. Den handlade om den här festen och att Guds änglar ska blåsa i sina basuner så äpplena på livets träd ramlar ner. Jag har aldrig glömt de där orden och även om man kanske inte ska ta orden alldeles bokstavligt så talar de om vilket jubel och vilken glädje det kommer att bli i himlen.

Har DU accepterat Guds inbjudan till bröllopsfesten i hans Rike? Om inte, så skynda dig och gör det! Alla som vill vara med är välkomna! Hur får man rätt att komma dit då? Jo, den rätten får man automatiskt om man är ett Guds barn, därför att Gud vill samla alla sina barn i sin himmel och alla Guds barn har alltså rätt att komma dit. Är du ett Guds barn? Kan du uppriktigt av hela ditt hjärta säga: ”Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet?” (Upp 7:10 – SFB). Då är du med i skaran som får vara med där inför Guds tron.

MUSIK

Vilka är det som står där inför Guds tron? Johannes talar om det och säger: ”Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod” (Upp 7:14 – SFB).

Vad betyder detta att få sina kläder vita i Lammets blod? Jo, det betyder att man genom Guds Nåd och en personlig tro på Jesus får sin synd borttagen! Din egen tro på Jesus gör att du lär känna honom och blir ett Guds barn. Bibeln säger i Johannes 17:e kapitel: ”Detta är evigt liv, att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3 – SFB).

Det eviga livet som bibeln talar om, i Guds närhet, är värt all din och min möda, kamp och strid här på jorden under vår livstid. Det är med Guds himmel och Hans Rike som med så mycket annat. Vi människor kan inte förstå det, men det har Gud heller aldrig begärt. Han begär fortfarande bara att vi ska tro och lita till 100 % på honom. Gör vi det så räcker det för oss allesammans.

Jesus säger i sitt avskedstal till lärjungarna: ”Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er. Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillkomma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är. Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni.” Thomas sade: Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet.
Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:1-6 – SFB).

MUSIK

Nu har vi talat om att Guds vilja för det första är att alla människor ska bli frälsta och att den som vill är inbjuden till fest i Guds himmel. Men detta med att få vara ett Guds barn innebär ju inte bara att du får se fram emot ett evigt liv en gång i framtid-en, utan också att du redan här under din livstid på jorden kan få hjälp varje dag.

Jesus sa: ”...jag ska be Fadern, och Han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er” (Joh 14:16-17 – SFB).

För dig som ibland känner oro i ditt inre hade Jesus en särskild hälsning. Han sa: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa” (Joh14:27 – SFB).

Du ser att Gud sörjer för vårt väl på alla livets områden. Både det lekamliga med vårt dagliga bröd, det andliga med det eviga livet och vårt själsliv med den oro som vi kanske ibland behöver få stillad i vårt hjärtas innersta. Jag tror att det viktigaste är att vi inte bryr oss om att försöka förstå Gud eller hur han arbetar utan bara litar på honom till 100 %. Han begär heller aldrig att du och jag ska förstå hans tankar eller vägar. Guds tankar är så  mycket högre än mina och dina tankar som himmelen är över jorden. Precis som en far eller mor bryr sig om allt som deras barn sysslar med, så tror jag att vår Gud är intresserad av vad du och jag gör. Han är mycket mer intresserad av dig och mig än vad vi tror eller kan föreställa oss.

Dagens minnesvers: ”…ni skall ha frid i mig. Jag har övervunnit världen” (Joh 16:33).

MUSIK

Veckans andakter, v 20

  • måndag 13 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herren är min herde, mig skall intet fattas" (Ps 23:1) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi koncentrera oss särskilt på hur Guds frid bevarar våra hjärtan och tankar. Tänk att Gud har en sådan omsorg om oss, så att Han till och med bryr sig om vad vi... Läs mer

  • tisdag 14 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss... (1 Joh 4:1O - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En stund för dig som undrar och funderar på vad som finns där ,bortom blommorna och sången,... som Nils Ferlin skrev en gång. Men innan jag... Läs mer

  • onsdag 15 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er (Ef 4:32 - SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du ska kunna slappna av en stund tillsammans med mig. Jag vill att vi ska ha en förtröstansfull och trygg kristen grundton, med en klar evangelisk inriktning på... Läs mer

  • torsdag 16 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Störst av dem är kärleken (1 Kor 13:13 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte tala med dig om Guds nåd och att vara älskad precis som du är - så att säga ,i befintligt skick,. Vi måste ha klart för oss, både du och jag, att vi aldrig kan förtjäna Guds nåd.... Läs mer

  • fredag 17 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "De som var bjudna var icke värdiga" (Matt 22:8 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. lbland talar jag om vår korta stund här på jorden -alltså vårt jordeliv- och den kristna grundtonen som anknyter till både vår vardag och vår evighet... där borlom blommorna och sången. Den... Läs mer

  • lördag 18 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka (Matt 25:2 Ä Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi ska försöka få en lugn och rofylld stund tillsammans du och jag, när vi studerar bibelordet som i dag är hämtat från Matteus evangelium det 24:e och det 25:e kapitlet.... Läs mer

  • söndag 19 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull (1 Joh 2:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden skulle jag vilja tala med dig om Guds gränslösa kärlek och nåd mot oss människor. Vi kan aldrig förstå Guds kärlek, men det vi kan göra är att... Läs mer