25 maj 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Luk 9:2

Välkommen till en ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bakgrunden till den här stunden har jag hämtat från evangelisten Lukas 2:a kapitel, som handlar om när Jesus sänder ut sina 12 lärjungar. Han uppmanar dem att predika Guds rike och bota de sjuka. Men innan jag går vidare i den texten ska jag be om Guds vägledning.

”Gode Gud! Du som tronar på dina barns lovsånger. Jag vill tacka och prisa dig av hela min själ, för att du bryr dig om sådana som jag, som ständigt och jämt klappar på hos dig. Du vet att jag behöver din hjälp och vägledning för att förstå bibelordet rätt. Jag behöver också din kontroll och styrning av mina tankar så att de inte bara virrar planlöst omkring. Förbarma dig, Herre, över mig och ge mig den insikt som du vet att jag behöver för att kunna se samband i bibeltexterna antingen de ligger öppet tillgängliga eller ännu ligger dolda -som undangömda skatter- och väntar på att din Andes undervisning ska lyfta fram dem i ljuset. Amen.”

Vad betyder Jesu uppmaning till lärjungarna att ’predika Guds rike’? Att döma av bibelordet predikade de det glada budskapet. Det står ju att ”De gick ut och vandrade från by till by och predikade överallt evangeliet och botade sjuka” (Luk 9:6 – SFB).

”Då Jesus blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem: Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er

(Luk 17:20-21 – SFB).

MUSIK

Som representant för Gud rike var Jesus mitt ibland dem och Guds rike var också mitt ibland dem i det att Guds frälsningsbudskap -evangeliet- blev förkunnat.

Evangeliet om Guds frälsning predikades först av Johannes, som också döpte dem i vatten som bekände sina synder och ville lämna det gamla livet bakom sig. Det var ett omvändelsedop, men senare lät många av dem döpa sig i Jesu namn och tog då emot den Helige Ande, till glädje, välsignelse och ny kraft.

Lagen gavs genom Mose - som förebild och löfte om frälsning. Nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus - som uppfyllelsen av löftet (Joh 1:17). Lagens tid var alltså slut när Johannes pekade på Jesus och sa: ” Se, Guds Lamm som tar bort världens synd” (Joh 1:29 – SFB). ”Ett nådens år från Herren” var i antågande -som Jesus läste om i synagogan i Nasaret (Luk 4:19; Jes 61:2 – SFB).

Och det nådens år lever vi fortfarande i -omkring 2000 år senare- men vi får inte tappa bort det tidsperspektiv som aposteln Petrus skriver om när det gäller ’Kristi återkomst’: ”Men glöm inte detta, mina älskade” skriver han ”att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig” (2 Petr 3:8-9 – SFB).

MUSIK

När Stefanus hade blivit stenad till döds, bröt det ut en svår förföljelse mot försam-lingen i Jerusalem, och lärjungarna skingrades åt olika håll. Paulus och Barnabas kom till Antiokia i Pisidien och på sabbaten förkunnade de Herrens ord i synagogan.

När judarna fick se hur allt folket kom för att lyssna, så fylldes de av avund och hånade Paulus och sade emot honom när han predikade. Då svarade han frimodigt:

Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna. (Apg 13:46).

Ty så har Herren befallt oss: Jag har satt dig till ett ljus för hedningarna, för att du skall bli till frälsning intill jordens yttersta gräns” (Jes 42:6).

Evangelisten Lukas skriver om den rättfärdige och gudfruktige Simeon, som väntade på Israels tröst. Ledd av Anden kom han till templet i Jerusalem när barnet Jesus bars in av Maria och Josef. Simeon tog barnet i sina armar och sa: ”Mina ögon har sett din frälsning, som du har berett att skådas av alla folk, ett ljus som skall uppe baras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel” (Luk 2:30-32 – SFB).

Varför måste evangeliet först predikas för judarna, som ändå avvisade det och inte ville tro? Jesaja hade ju profeterat om det, redan omkring 700 år innan Jesus föddes.

Han sa: ”Vem trodde vår predikan för vem var Herrens arm uppenbarad?” (Jes 53:1).

Jesus sa själv att ”frälsningen kommer från judarna” (Joh 4:22) och det är en direkt följd av Herrens löfte och förbund med Abram (1 Mos 15), många generationer tidi-gare, innan Gud kallade ut Israel, sitt egendomsfolk, från slaveriet i Egypten och förde dem in i Kanaans land – Löfteslandet.

MUSIK

Jag har ingen full insikt i Guds stora frälsningsplan, förutom de bibelsanningar (t. ex. 1 Tim 2:4) som du också kan läsa själv. Paulus talar där om ” Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.”

Vilken sanning?

Jo, den sanning som Paulus talar om i nästa vers, nämligen att: ” Gud är en och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne, och för detta vittnesbörd har jag blivit satt till härold och apostel – jag talar sanning och ljuger inte – till hedningarnas lärare i tron och sanningen” (1 Tim 2:5-7 – SFB).

När Jesaja profeterar om Herrens lidande tjänare skriver han också om dig och mig:

”Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom” (Jes 53:6 – SFB).

Och i profetian ger Gud själv vittnesbördet om Sin Son, Jesus Kristus, den rättfärdige tjänaren och Frälsaren, som skulle komma:

”Genom den vedermöda hans (Jesu) själ har utstått får han se (ljus) och bli tillfreds. Genom sin kunskap förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga, och deras skulder är det han som bär. Därför skall jag ge honom de många (alla människor) som hans del, och de starka skall han få som byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland förbrytare, han som bar de mångas synd och trädde in i överträdarnas ställe” (Jes 53:11-12 – SFB).

MUSIK

Jag har ibland tillåtit mig att fundera över vad som hade hänt om inte synden hade kommit in i mänskligheten genom Adam och Eva och deras syndafall. Hade mänsk-ligheten levt utan synd och död då, eller hade synden kommit in på något annat sätt? En sådan fråga är kanske bara resultat av ett tankefel, men på något sätt måste väl ändå Gud få reda på vilka som ville lyda Guds befallningar och välja Guds väg och vilka som inte ville.

Om man vill kalla den här frågan om ett fritt val, för ett ’andligt sorteringsproblem’, så uppkom det kanske just genom att människan skapades med en fri vilja att själv välja och ta ansvar för sitt eget liv – utan något yttre tvång.

Jag antar att Guds kärlek och absoluta rättfärdighet krävde en sådan frivillighet för att det skulle kunna bevisas för alla makter i universum att de som ville följa Guds befall-ningar verkligen underordnade sig Gud i allt - genom kärlekens band i Jesus Kristus - och inte av någon annan anledning. Motivet i hjärtegrunden måste alltså vara rent.

Eftersom inte ens änglarna är felfria inför Guds absoluta rättfärdighet (Job 4:17-18) så bestämde Gud att hans plan för människosläktets frälsning, med enbart rättfärdiga människor, inte skulle kunna genomföras på något annat sätt än genom människo-hjärtats tro på Jesus och på den rättfärdighet som följer av den (Rom 10:10 – SFB).

INGEN kommer till Fadern utom genom mig” sa Jesus (Joh 14:6 – SFB).

MUSIK

Jesus sände ju ut sina lärjungar och ”gav dem makt över alla onda andar och kraft att bota sjukdomar” (Luk 9:1) samtidigt som de skulle predika Guds rike. I sig själva hade ju lärjungarna ingen sådan makt att bota sjuka, men Jesus gav dem den makten. Det var alltså i Jesu namn som makten fanns och utövades till att bota de sjuka. Det är precis likadant i dag som det var på apostlarnas tid. Jesus lever och hans makt är densamma. I Jesu namn har också vi, Jesu sena tiders lärjungar och hans församling, makt att bota sjukdomar. Tecken skall följa dem som tror detta står det. ”De skall lägga händerna på sjuka och de skall bli friska” (Mark 16:17-18 – SFB).

Den uppgift Jesus hade var ju inte först och främst att befria människorna från deras sjukdomar, utan att frälsa dem från synden. Men syndernas förlåtelse och botandet av sjukdomar var och är mycket nära förenade med varandra. (Matt 9:6 – SFB).

Bland judarna fanns en vanlig föreställning om att sjukdom alltid är en följd av männi-skans egna speciella synder, men den uppfattningen vänder sig Jesus starkt emot.

Mänsklig sjukdom behandlas egentligen inte som något problem i Nya Testamentet.

På samma sätt som lidande, sorg, olyckor och död, uppfattas också sjukdom som människans villkor i den här världen - som ligger under syndens förbannelse. Det är med sjukdom som med andra prövningar, man får bära lidandet med tålamod.

”Vi prisar dem saliga som håller ut” skriver Jakob. ”Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet” (Jak 5:11 – SFB). Genom synden kom döden in i världen (Rom 5:12) och som en naturlig följd kom också sjukdom, som är dödens förelöpare och lekam-liga orsak. Men det kommer en dag när ” Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han (Jesus Kristus) har makt att lägga allt under sig” (Fil 3:21 – SFB). De orden får du och jag trösta oss med. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer