26 mars 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära;
gör bättring och tro evangelium” (Mark 1:15 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om hjälp ur mitt hjärtas innersta, så att jag kan förmedla budskapet om frälsning i namnet Jesus på rätt sätt. Herre, låt någon lyssna in din röst i ett öppet sinne så att Ordet får bära en frukt som består. Amen.”

Jag vet inte hur du upplever den tid som vi lever i just nu... men personligen tycker jag att det mesta verkar att vara förvirrat på ett eller annat sätt. Jag har en känsla av att ingen har något klart grepp om situationen, utan att alltsammans mest liknar ett gungfly som dels är svårt att stå på och dels är fruktansvärt svårt att styra, oavsett riktning...
Själv upplever jag den närvarande tidsåldern som präglad av synd och uppror mot Gud och för den som har fått smaka det goda Gudsordet, är det obegripligt att människor inte ser vad som håller på att hända, och då också ändrar sitt liv och leverne.

De flesta människor lever, i en sorts låt-gå-mentalitet. Det verkar som om de tycker att det gäller att ’leva loppan’ idag - för i morgon ska vi kanske ändå dö. Så var det nog också på Jesu tid. Men då kom Johannes och döpte i vatten, till syndernas förlåtelse, för att Jesus skulle bli uppenbar - alltså för att Jesus skulle bli synlig för Israel. Det var Johannes uppgift - en fantastisk marknadsföring - skulle man ha sagt idag... ”att väcka och samla upp intresset för bot och bättring” - inför Jesu ankomst.

MUSIK

Vad sa då Jesus till sin samtids människor? Jo, han sa: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet” (Mark. 1:15 – Bibel 2000).
Jesus uppmanade alltså till sinnesändring och omvändelse, dvs att man skulle vända om från sin onda väg och söka Gud. Jesus var i första hand utsänd till de förlorade fåren av Israels hus, enligt hans egna ord, men Gud hade lagt en långt större uppgift på hans axlar, nämligen:  ATT DÖ FÖR HELA MÄNSKLIGHETENS SYND !

När Johannes Döparen såg Jesus komma, sa han därför med profetisk klarsyn:
”Se Guds lamm, som tar bort världens synd” (Joh 1:29 – SFB). Med de orden gav han tillkänna att Jesus är Guds offerlamm, som skulle offras för världens synd.
Varför sa Johannes så? Jo, han sa så för han var utsänd av Gud, för att röja väg i människornas sinnen, eftersom det var frågan om en sinnesändring. Många trodde att Johannes själv var deras efterlängtade Messias, men det var han inte och lät heller aldrig någon tro det. Han sa: ”Jag är inte Messias, jag är bara sänd framför honom” (Joh. 1:20; 3:28) Jag är inte ens värdig att böja mig ner och lösa hans skorem.

Kanske undrar Du som lyssnar, vad jag håller på med... Jo, jag säger samma sak till dig idag, som Johannes och Jesus och många andra har sagt, under tider som gått:
’Vänd om från din gudsfrånvända väg och ödmjuka dig inför den levande Guden, medan tid är. Det finns förlåtelse för alla dina synder, i namnet Jesus.’
 
MUSIK

Jag är bara en röst som ropar med tidens media, för att om möjligt få dig också att lyssna till det viktigaste av alla budskap. Jag är ingen reklamtrumma! Jag är en varningssignal. En varnande röst i eterhavet som vädjar till dig, för din egen skull:
”Låt Ditt hjärta beröras av evighetens Gud och kärlekens budskap genom Jesus Kristus att DET FINNS FÖRLÅTELSE FÖR DIN SYND!

Jag tänker på hur människor lider, ofta i sin ensamhet. Du känner kanske oro, ångest och förtvivlan inför livets bekymmer, besvärligheter och elände. Men den största frågan av alla - VAR DU SKA TILLBRINGA DIN EVIGHET - den föser du ifrån dig, som något obehagligt, svårt att fatta och ta ställning till.

Men frågan står kvar där likadan ändå. På morgonen när du vaknar och på kvällen när du ska gå till vila... VAR SKA DU TILLBRINGA DIN EVIGHET? Frågan lämnar dig inte och ger dig ingen ro. Varför det? Jo, därför att det är ditt livs viktigaste beslut.
DU MÅSTE NÄMLIGEN TA STÄLLNING TILL GUDS ERBJUDANDE!
Alla människor måste göra det - du också! För eller emot försoningen i JESU NAMN!

Gud rör vid ditt hjärtas innersta för att du ska förstå och komma till insikt om livets allvar. För att du ska förstå vilka konsekvenser det för med sig att leva...
Egentligen för att du ska förstå varför du lever!!!
Jag kunde ju naturligtvis strunta i hur du lever. Det är ju din sak! Javisst, det är ju ditt liv och ditt eget beslut om hur du vill möta Gud. Som domaren eller som räddaren. För du kommer nämligen att möta Honom, hur du än väljer att förhålla dig.
Varför det, frågar du kanske. Jo, det beror på att en gåva måste man ta ställning till.
Antingen accepterar man eller så förkastar man den!

MUSIK

Man kan inte vara passiv eller ignorera ett erbjudande om en gåva! Gör man det så har man i praktiken sagt nej och förkastat erbjudandet.
MIN UPPGIFT ÄR BARA ATT TALA OM FÖR DIG VAD DU TAR STÄLLNING TILL.

Det handlar om att Gud erbjuder dig sin förlåtelse för dina synder genom tron på Jesus!
DET ÄR GUDS GÅVA - OCH DET ERBJUDANDET SKA DU TA STÄLLNING TILL !

Om du undrar varför jag håller på med den här upplysningen och det här budskapet, så beror det på att det är min skyldighet som kristen. Och inte bara som en plikt, utan därför att jag inte kan låta bli. Jag bryr mig nämligen om dig och din evighet!

Jag kom att tänka på profeten Jeremia som säger så här på ett ställe i skriften:
”När jag sa: 'Jag vill inte tänka på Honom (Herren Gud) eller vidare tala i hans namn’, då blev det i mitt hjärta, såsom brunne där en eld, instängd i mitt innersta; jag mödade mig med att uthärda den, men jag kunde det icke” (Jer 20:9).
De orden skulle jag kunna ta till mig, för det är så jag också känner det. Hela mitt inre är inställt på en enda sak - att nå så många lyssnare som möjligt med budskapet om Guds nådeserbjudande om frälsning och räddning, innan det blir försent.
Det kommer nämligen en dag när det är försent - både för dig att fatta ditt beslut, och för mig att tala mer till dig. När den dagen är inne, vet ingen av oss. Bara att den kommer!

MUSIK

Jag kan INTE frälsa Dig. Det är inte min uppgift.

Det jag däremot kan göra är 2 saker:
Jag kan tala om för dig vad du har att ta ställning till, och jag kan be för dig.
Och jag har redan gjort båda delarna.
Jag har tidigare under den här stunden förklarat budskapet om att det finns förlåtelse för dina synder och redan innan jag började det här programmet hade jag också bett för alla som skulle komma att lyssna. Alltså har jag också bett för dig som just nu verkligen lyssnar. Nu är det upp till dig att personligen ta ställning. Du har en absolut fri vilja och kan besluta dig för vad som helst. Jag kan inte styra ditt val - möjligen påverka det, genom att förklara för dig hur Gud har gått tillväga för att lösa universums största problem – nämligen problemet med människornas synd.

Ordet ’evangelium’ betyder just ”Det glada budskapet” och det är förklaringen till Guds lösning av universums största fråga, den om människornas synder, missgärningar och orättfärdighet. För att lösa det problemet behövdes det mer än allmakt och myndighet. Det behövdes kärlek!
Och det är därför som evangeliets kärna uttrycks i Johannes 3:16 där det står så här:
TY SÅ ÄLSKADE GUD VÄRLDEN ATT HAN UTGAV SIN ENFÖDDE SON FÖR ATT VAR OCH EN SOM TROR PÅ HONOM INTE SKA FÖRGÅS UTAN HA EVIGT LIV!

Guds enfödde Son heter JESUS KRISTUS och det är genom tron på Honom som du kan få förlåtelse för dina synder och blir räddad för evigheten!

MUSIK

Kanske undrar du varför Gud inte kan låta dig vara i fred med dina egna tankar på OM det finns en evighet efter det här livet, och VAR man i så fall ska tillbringa den.

Svaret på den första frågan ’om det finns en evighet’ är att när du kommer till slutet av din livstid och blir klar över att du är en evighetsvarelse, och att det faktiskt finns en evighet som väntar på dig, då är det försent att börja tänka på det. Därför ska du inte skjuta upp ditt beslut. Ingen vet när ens livstid är slut. Livstråden kan klippas av på ett ögonblick – och då har varken du eller jag någon tid kvar att fundera på. Gud älskar dig och vill bara att du ska förstå att ditt liv kan gå evigt förlorat om du inte följer hans väg-visning och tror på budskapet om frälsning i namnet Jesus. Men valet är ditt eget!

Svaret på den andra frågan om ’var man ska tillbringa evigheten’ är att det bara finns två alternativ. Antingen får man vara i Guds himmel eller i helvetet -eldsjön- som det
står om i bibelns sista bok, Uppenbarelseboken kapitel 20 och vers 15. Tycker du att det låter hemskt? Ja, det är nog ingenting mot vad det verkligen blir för den som inte vill tro på Jesus och då får sitt namn skrivet i Livets Bok.

Jag lyfter inte fram det här för att skrämma dig, utan för att du ska förstå vad du har att ta ställning för eller emot, och vilka konsekvenser det ena eller det andra för med sig.
Gud välsigne dig att fatta rätt beslut innan det är försent.

Dagens minnesord: ”Se Guds lamm, som tar bort världens synd” (Joh 1:29)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer