16 januari 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den rättsinnige Job, som bibeln berättar om, fick lära sig ödmjukhet genom prövningar som -i mina ögon- tilläts drabba honom på ett hårt sätt. Ändå fanns det, enligt Herren själv, ingen människa på jorden som var så from och som så fruktade Gud och undvek det onda. Men att Job var Guds åskådningsexempel på en fast tro, inför Åklagaren, det fick han nog aldrig veta själv. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning.

”Gode Gud! Det enda jag förstår när jag läser om Job, det är att du håller allt i din hand, även om jag inte förstår dina vägar och handlingar. Därför ber jag, att med din Helige Andes hjälp -i min tid- få lära mig förtrösta på dig till 100 %. Amen.”

”Vishet leder till framgång” står det i Predikarens 10:e kapitel och den 10:e versen.
Det var de orden jag fick upp när jag förberedde mig. Jag vet att det i mig själv inte finns något gott, utan att det bara är genom den Helige Andes verk som det kan bli något bestående gott resultat. I mig själv kan jag inte ’producera’ någonting sådant. Jag kan bara förmedla det som jag får ovanifrån. Ibland tycker jag att något Guds-ord har blivit aktuellt för mig, och då försöker jag använda det som utgångspunkt. Men ofta visar det sig efteråt, att det blev någonting helt annat än vad jag hade tänkt.

”Gode Gud, jag tackar dig för din närvaro i Jesu namn och genom den Helige Ande. Jag inbjuder dig att ta en total kontroll över mig, mina tankar, ord och handlingar. Jag vet att  jag är full av brister inför dig, men jag har ett fullständigt förtroende för ditt sätt att arbeta, även om jag inte alltid förstår varken varför eller hur det sker. Amen.”

MUSIK

Kunskapen om Jesus är det viktigaste i ditt och mitt liv - här och nu. Han lämnade sin himmelska härlighet och föddes under våra villkor hit till oss, för att bli alla syndares vän. Han har gjort allt för dig och mig, för att våra liv ska bli fyllda av glädje, kraft och förtröstan. Guds frälsningsplan - att göra syndens makt om intet - fullbordades av Jesus, genom blodet och hans död på korset. Gud har alltså gjort allt som behövde göras. Hans egen Son, Jesus Kristus, löste mänskligheten från alla deras synder.

Trots att det är vi som har syndat och gjort fel från början, så älskade Gud oss ändå så mycket, att han i kärlek tog det första steget till gemenskap med oss. Det enda som vi behöver göra är att TRO och förtrösta på Gud och Jesus, Guds Son, som har tagit all din och min synd och skuld på sig själv. Om vi vill komma till Gud så måste vi alltså börja med att tro att Gud finns till, och att Jesus har dött för våra synder.

Vad är då TRO? Låt mig teckna en bild för dig.
Antag att du står på kanten av en klippa vid en ravin framför ett brant stup. Du måste över till den andra sidan, därför att bakom dig rasar en fruktansvärd skogsbrand. Men det finns kanske en räddning trots allt. Långt där nere, på botten av ravinen, rinner det en mycket strid fors, och om du försöker ta dig över den så kommer du att drunkna. Men problemet är att du inte kan ta dig dit ner heller... för det är för brant.

MUSIK

Men från ett högt träd på andra sidan ravinen hänger det ett långt rep, som sitter fast i ett annat träd - på din sida. Du kan alltså ta tag i repet och svinga dig över till andra sidan, utan att ens bli våt om fötterna - om repet håller alltså. Om det inte håller så är det definitivt dags att säga adjö…

Ja, där står du nu och funderar… medan en skogsbrand kommer närmare och när-mare bakom dig. Du vet inte hur lång tid du har på dig… men du står fortfarande där på klippans kant och funderar på vad du ska göra. Ska du chansa på att repet håller eller bli fast på den sida där du är, utan en chans att komma ifrån skogsbranden. Det är inget lätt beslut. Du vet inte om repet håller förrän du har kastat dig ut från klippan där du står - och om du inte gör det, kommer du att vara räddningslöst förlorad.

Vad gör du? Vi antar att du hoppas och tror att repet ska hålla. Du tar därför ett stadigt tag i repet och låter dig falla. Ska det gå? Ska repet hålla? I samma ögonblick som du beslutar dig för att ta chansen och prova om repet håller så är det alltså för sent att ångra sig. Men du har beslutat dig för att TRO och du tar språnget...

REPET HÖLL - OCH DITT LIV RÄDDADES!

Detta är tro! Alltså en inre förvissning om det man inte ser eller vet än. Du trodde så mycket så du vågade hoppa, utan att i förväg vara säker på vad som skulle hända.

Jag vet att alla bilder haltar, men jag hoppas att du ändå förstår vad jag så gärna vill förklara för dig. Gud har älskat dig före världens början och tagit risken att du skulle säga nej ändå. Du har inte gjort någonting tidigare... men nu tar du risken att din tro på Gud och på Hans Son, Jesus Kristus, ska visa sig vara rätt, eftersom det står så i bibeln som är Guds Ord. Du tror helt enkelt att Gud är sannfärdig och att den som tror på vad Han har sagt inte ska stå med skam – utan få ett evigt liv.

MUSIK

En annan bild.
Du ligger sjuk. Du bor i ett land med bra sjukvård och läkare som försöker göra sitt yttersta för att rädda ditt liv. Problemet är att ingen vet vad det är för sjukdom som du lider av. Någon rekommenderar en ny -hittills oprövad- medicin. Du kan kanske bli frisk utan att ta medicinen, men ingen vet säkert... Du bestämmer dig i alla fall för att ta medicinen. Kanske dör du av den eller också kommer du att överleva. I samma ögonblick som du sväljer medicinen så är det alltså för sent att ångra sig. Det får du veta - men inget mer - eftersom ingen kan lova mer än man vet, men du TROR på medicinen och tar den! Du blev frisk - och alla tycker att det är ett fullständigt mirakel. DET ÄR ATT TRO - utan att veta i förväg.

En sista bild - lite mindre dramatisk.
Du har fått reda på att det finns en person som i Jesu namn ber för sjuka och att en del blir friska. Du ringer upp vederbörande och ni bestämmer när du kan komma på besök. Du tar först bussen in till stan. Sen stiger du på tåget, för det är rätt så många mil dit du ska. Till sist kommer du fram till den person som du har tänkt ska be för dig. Men du börjar med att tala om hur liten tro du egentligen har och att det nog är hopplöst...

MUSIK

Den som ska be för dig frågar dig då hur du har tagit dig dit. Jo, jag tog bussen först, svarar du, och sen tog jag tåget och nu är jag här. Men, säger den som ska be för dig, du har alltså rest en lång väg för att du trodde att det skulle kunna hjälpa dig att komma hit så jag kunde be för dig i Jesu namn - eller hur? Jovisst, det har jag ju, säger du, men... Jaha då tar vi den tron och så ber vi till Jesus säger din förebedjare. Ja, svarar du. Du får förbön och blir frisk i Jesu namn! Din tro var kanske liten i dina egna ögon, men den fanns där - eller hur - annars hade du ju inte rest iväg?
”Ske dig som du tror”, sa Jesus ofta till dem som sökte hjälp hos honom.

Evangelisten Johannes skriver: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3 – SFB).

För att du ska kunna lära känna Gud, så måste du gå ‘vägen’ genom Jesus Kristus. (Joh 14:6 – SFB).

Det är Han som av nåd ger dig förlåtelse för din synd, och eftersom alla människor har syndat (Rom 3:23 – SFB) så behöver alla också få hans förlåtelse - och alla får det - om de ber om det. Eftersom en människa måste vara syndfri för att kunna komma inför Gud, så måste du först klara upp den saken med Guds Son, Jesus Kristus. Det är därför Jesus säger: ”Jag är vägen...” Alltså vägen till Gud och gemenskap med Honom i ett evigt liv. Men utan din personliga tro på Jesus blir det ingen förlåtelse och Gud accepterar dig inte, hur ångerfull du än är och hur väl du än försöker rätta till allt du tidigare gjort fel i ditt liv.

MUSIK

JESUS är svaret på frågan om ‘vad som är meningen med livet’. Om du vill veta det så finns det alltså bara ett svar: JESUS. Därför att det här livet varar ‘en kort stund’ - sett ur evighetens perspektiv - men det ger dig möjlighet att under den korta stunden VÄLJA RÄTT VÄG för evigheten och det eviga livet. Jag vet att det finns människor som trots att de fått kunskap om ‘den rätta vägen’ ändå inte vill acceptera den och tro på det budskap de fått höra. Det som händer då är att för den som INTE VILL TRO kan det bli för sent – därför att efter vår fysiska död finns det ingen frälsning.

Låt Guds Ande lysa över bibelordet för dig, och sök efter den frid som Jesus talade om när han sa: ”Min frid ger jag er” (Joh 14:27 – SFB).

Ingen människa går förlorad på grund av sina synder, utan för sin vägran att ta emot förlåtelse i namnet Jesus. Det är aldrig hopplöst för någon... Ta bara tag i ‘Guds frälsningsrep’ och svinga dig över på hans sida. Han har väntat länge på att få krama om dig och få sluta dig i sin famn. Han har älskat dig sedan du var barn... och har väntat under hela ditt liv på att du skulle våga TRO på honom och ta steget över på hans sida. Gud vet att ditt liv har varit besvärligt. Han vet precis vad du har råkat ut för och varför det gick som det gick. Men han fördömer dig inte, utan säger: Kom till mig, så ska JAG lyfta av dig alla dina bördor och skänka dig min frid. Dina synder ska jag då kasta bakom min rygg och jag ska aldrig mer komma ihåg dem. Gud är ingen människa, som säger att han förlåter - men sedan inte glömmer. Nej, när Gud förlåter någonting så raderas det automatiskt bort från den bok där ditt liv är upptecknat in i minsta detalj, från den sekund du föddes och till det ögonblick när du lämnar den här världen…(Upp 20:12).

Gud förlåter och glömmer! Kasta dig i Guds famn - Han har väntat länge på dig!

Dagens minnesord: ”Tron är en övertygelse om det man hoppas” (Hebr 11:1 – SFB).

MUSIK

En person som låg på sitt yttersta, fick för en tid sedan en liten enkel skrift i sin hand som heter ”Försent”. Den handlar alltså om tron på Jesus som Frälsaren, Räddaren och det eviga livet, och vad som kan hända om man förhärdar sitt hjärta och inte vill tro.
Men den här personen var tyvärr så bitter i sitt hjärta så bitterheten hindrade -såvitt jag vet- trons ord och ljus att lysa in i hjärtats innersta, till frälsning och räddning.

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer