24 juni 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Om någon lyssnar till min röst… (Upp 3:20 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Eftersom den här stunden ska handla om den kristna tron och vår dagliga vandring på trons väg, så hoppas jag att du ska finna någonting av värde för din inre människa, dels genom bibelordet och dels genom det budskap som Herren Gud vill förmedla. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer på nytt inför ditt ansikte, med en bön om vägledning i ditt ord. Du som känner mig bättre än jag gör själv, du vet också att jag behöver din hjälp med att förmedla det glada budskapet om förlåtelse och frälsning i namnet Jesus. Herre, låt någon lyssnare få del av din Andes kraft och välsignelse i sitt liv. Amen.”

Jag hade tänkt att tala lite med dig om att lyssna till Guds röst. Det kan ske genom att du öppnar ditt öra till att höra vad Gud vill säga till dig dels genom sitt ord och dels genom sin Ande, som kan påverka våra tankar och vår vilja. Gud väljer själv de olika sätt som Han vill meddela sig med dig och mig på, och Han har många olika sätt…
Till exempel tänker jag på drömmar som man kan ha under nattens tysta timmar. Sanndrömmar kallar en del det för. Andra kan ’se syner’ eller i sitt innersta få klarhet över hur en annan människa har det i sitt liv, för att kunna hjälpa henne eller honom att reda ut sina problem eller vad det nu kan vara av olika bekymmer.
När jag deltog i gudstjänsten en dag i en kyrka, så bad jag tyst för mig själv att både jag och de andra besökarna skulle få ha öppna hjärtan för det som skulle predikas. Jag bad också för den som skulle predika och de andra som skulle medverka. Då får jag plötsligt se inom mig en bild av ett öra, som är format för att lyssna. Det är allde-les stilla och väntar liksom på att få höra någonting. Jag kan inte beskriva vad det var som mest fångade min uppmärksamhet. Om det var det stilla väntandet eller om det var lyssnandet i sig. Kanske var det en kombination av båda.

MUSIK

Det här med att lyssna till Guds röst och vad Han vill säga till oss personligen, kräver stillhet inombords, en vilja att bli ledd av Gud och så förstås ’ett lyssnande öra’. Annars kan det vara svårt att rakt igenom det dagliga bruset av information som väller emot oss, klart urskilja vad Gud vill ha sagt. Det gäller också att pröva allt och behålla det som är rätt. Men vad är det då som är rätt – kanske du frågar…
Visst kan det ibland vara svårt att på ett klart sätt skilja mellan sina egna inre funde-ringar och tankar och det som man upplever vara av en helt annan karaktär och med en djupare innebörd.
Jag vet inte hur du upplever det, men jag tror att Gud lär oss -var och en- att lyssna på det sätt som just du inom dig vet är riktigt. Jag menar alltså att det enda som är riktigt och rätt för dig och som du känner dig trygg vid tanken på, kanske inte alls är det sätt som jag känner mig tillfreds med.
Och om vi är osäkra, därför att vi är ovana vid att höra Gud tala till oss, så kan vi kanske göra som den unge Samuel i templet, som först efter det att Gud talat till honom fyra gånger, svarade: ”Tala Herre, din tjänare hör!” (1 Sam 3:1-10).

MUSIK

Jag tror inte att vi behöver vara särskilt undrande om det är Gud som talar till oss eller inte, för jag tror att Han alltid talar på ett sådant sätt eller upprepar sig tillräckligt många gånger för att vi ska vara fullständigt övertygade i vårt inre.
Profeten Joel säger i bibeln att i de yttersta dagarna ska Guds Ande utgjutas över alla människor och en del av oss ska få ha drömmar… andra ska få se syner osv.

Ibland får många människor samtidigt veta samma sak, som Gud vill upplysa om. Andra gånger är det bara en enda person som antingen för sin egen del eller för någon annan, får vägledning i den ena eller den andra frågan som kan vara livsav-görande. Det som är verkligt viktigt i sammanhanget är att Gud verkligen vill leda oss och om vi vill vara ledda av Gud så gäller det att ha ett vaket lyssnande öra och sinne som Gud kan meddela sig med.
Jag kom att tänka på hur vetenskapsmän av olika slag konstruerar och sätter upp stora radioteleskop eller till och med skickar upp dem i satelliter, för att om möjligt kunna fånga in signaler från fjärran vintergator och eventuellt intelligenta varelser där. Man lägger ner miljarder på det, men kanske skulle en del av de där pengarna kunna användas mycket bättre till hjälp för jordens fattiga, samtidigt som man i stället gick in för att lyssna till evighetens Gud -universums Skapare- när Han talar direkt till ditt människohjärta, eftersom Han genom sin Ande bor där -i din ande- om du vill.
Jag tror att en hel del av frågan om att lyssna till vad Gud säger, hänger samman med om du och jag verkligen vill lyssna och följa Guds röst. Vill du och jag underord-na oss Gud, som vår Herre, han som är vår Skapare och upprätthåller allt i himlen och på jorden? Vill du lägga ditt liv och din vilja i Guds hand? Vill du att Guds Son, Jesus Kristus, ska vara Din Herre? Det är nämligen så Gud har tänkt sig det hela och det är Hans villkor.
Det står så i min bibel: ”Om du i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Jesus från de döda, då blir du rättfärdig, och om du med din mun bekänner Jesus som din Herre, då blir du frälst” (Rom 10:9).

MUSIK

En dag lyssnade jag på riksradions program 1 och hörde en man som bland annat talade om Guds existens och liknande frågor. Han sa att han många gånger sökt kontakt med Gud, men aldrig lyckats nå fram till Honom, varför han då hade dragit slutsatsen att Gud inte finns.
Det förefaller mig då som om den här mannen inte känner till att det finns en bok som heter Bibeln. Den boken är den mest spridda i hela världen och mest älskad av alla, just för att den innehåller en exakt beskrivning av hur alla människor kan få kontakt med Gud. Mannen i radions P1 har kanske inte läst bibeln, eller inte förstått vad det står om hur Gud själv anvisat TRONS VÄG till att få kontakt med Honom.
Vägen till den ende Sanne Guden går alltså genom tron på Hans Son, Jesus Kristus. Det är inte jag som har hittat på det på något egenhändigt och fiffigt sätt. Nej, det är Gud själv som har bestämt att det ska vara så. Och för att alla ska kunna förstå hur enkelt det är att nå fram till Gud på den vägen men inte kunna berömma sig av att själv ha hittat den, så beror det bara på TRO och inte på någon egen prestation alls.
”JESUS ÄR VÄGEN OCH SANNINGEN OCH LIVET” (Joh 14:6). Alltså Vägen till Gud, Sanningen om Gud och det eviga Livet i Gud.

MUSIK

För att genom tron på Jesus kunna nå fram till Gud, så behöver du inte fara upp till himlen för att hämta Honom ner, eller ner i djupet under jorden för att hämta Honom upp. Nej, ordet (Jesus) är i din mun. Han är lika nära dig som den luft du andas, eftersom det står att Gud är den som uppfyller himmel och jord.

Kanske tillhör du dem som många gånger undrat över vad som är livets mening. Jag tror personligen att det finns två meningar med livet. Den ena är att vi ska älska Gud och Hans Son, Jesus Kristus, för att nå fram till det eviga livet - alltså ta ställning för det GODA mot det ONDA i alla situationer. Och den andra meningen med livet är att vi ska hjälpa varandra under vår stund här på jorden.

När Jesus ber för sig själv, för sina lärjungar och för alla som tror på Honom säger han: ”Detta är evigt liv, att de känner DIG, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3).

Välkommen att pröva så får du se att tron på Jesus håller och att Han är svaret på frågorna om livets mening !

Psalmisten skriver ju i den 23:e psalmen så här:
”Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar; han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav de tröstar mig. Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i Herrens hus, evinnerligen” (Ps 23 – 1917).

MUSIK

Vi människor tänker mycket på trygghet i tillvaron och värderar den högt, samtidigt som vi hoppas på en ljus framtid. De ord som psalmisten använder för att beskriva vår tro på Gud och tryggheten i hans vägledning genom jordelivet och in i det eviga livet, är laddade med förtröstan på Herren Gud. Vi jämförs med en herdes får som förtröstar på att herden alltid vet bäst. Jag har ingen större erfarenhet av får, men man säger att fåren så totalt saknar orienteringsförmåga, att om inte herden sköter om sin hjord och leder den till friskt bete på gröna ängar och till vatten som den behöver, så klarar sig inte fåren på egen hand.

Om vi litar på och förtröstar till 100 % på Jesus vår Herde, så kan vi vara fullständigt övertygade om att Han som själv gått före genom dödsskuggans dal, leder oss rätt.

Profeten Jesaja som levde mer än 700 år före Jesu födelse skriver: ”Vi gick alla vilse såsom får, var och en av oss ville vandra sin egen väg, men Herren lät allas vår missgärning drabba Honom” (Jes 53:6 -1917).

Dagens minnesord: ”Var man tycker sin väg vara den rätta, men Herren är den som prövar hjärtan” (Ords 21:2 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer