17 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Herren gav och Herren tog. Lovat vare Herrens namn! (Job 1:21)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag ska en ny plogfåra plöjas upp. Den har aldrig plöjts tidigare. Så kan det vara för en bonde, som går ut på sin åker för att börja dagens arbete. På samma sätt känner jag det när jag ska ’plöja’ i Guds Ord och förbereda för sådden i Guds rike. Men först ska jag be Skördens Herre om hjälp och vägedning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp och vägledning så att jag kan förstå ditt ord rätt och förmedla budskapet på rätt sätt. Tack för att du hör min enkla bön och besvarar den med din Andes kraft och välsignelse. Amen.”

Idag ska jag läsa från Jobs bok, det 19:e kapitlet och den 25:e versen. Där står det: ”Dock, jag vet att min förlossare lever och att han till slut ska stå fram över stoftet.”
Jag läser samma text ur den Levande Bibeln, och då är ordalydelsen den här: ”Men jag vet att min Förlossare lever och att han slutligen ska vara mig nära.”

Vad är en Förlossare? Jo, det är en som friköper, befriar eller återlöser. Alltså handlar det om en återlösning tillbaka till Guds gemenskap och vilja, från fångenskap, synd och död i Satans rike.

Vem talar då Job om som sin Förlossare?  Jo, det kan vi se om vi fortsätter och läser den 26:e versen. Så här står det: ”Jag vet också att sedan den här kroppen är borta, ska jag få se Gud! Då ska han vara på MIN sida! Ja, jag ska se honom, inte som en främling utan som en vän. Vilket underbart hopp!” (Job 19:26-27 – LB).

MUSIK

Jag är ingen expert på plöjning, men jag har förstått att när man plöjer så gäller det att sätta ner plogen på rätt ställe och sedan ta ut ’rätt riktning’. Visst påminner det lite om en båt på havet, som du måste lägga ut rätt kurs för. Men på ditt livs hav gäller det inte att styra efter vinden, som ändras vartefter tiden går, utan man måste styra efter kartan eller sjökortet som det heter på sjön. Alltså man måste styra efter Guds Ord i Bibeln.

När man plöjer gäller det också att se upp med stora stenar och annat som vill påverka plogen att gå snett, precis som på sjön då det gäller grund och grynnor, mellan kobbar och skär. Du som bor i skärgården vet precis vad jag menar. Ett ögonblicks ouppmärk-samhet... så har man kört på grund och får det besvärligt att komma av grundet och ut på djupare vatten igen. Är det riktigt illa så havererar man, sjönöden byts ut mot panik och undergången är nära.

”Ge inte djävulen något tillfälle” står det i min bibel (Ef 4:27)

I den Levande Bibeln står det så här: ”Om ni blir arga, så synda inte genom att ge mer näring åt er ilska. Låt inte solen gå ner, medan ni fortfarande är arga - kom över det fort, för när ni är arga ger ni djävulen fotfäste i era hjärtan.” (Ef 4:26-27).
”Sluta upp med att ljuga för varandra! Tala sanning, för vi är delar av varandra, och när vi ljuger för varandra skadar vi också oss själva” (Ef 4:25).

MUSIK

Aposteln Paulus fortsätter i sitt brev till efesierna, kapitel 4:
”Om någon stjäler, måste han sluta med det och börja använda sina händer till hederligt arbete, så att han kan ge åt andra som har det svårt. Undvik allt orent prat. Säg bara sådant som är gott och till hjälp för dem som ni samtalar med, och som kan bli dem till välsignelse” (vers 28-29).

”Gör inte Den Helige Ande bedrövad genom det liv som ni lever. Kom ihåg att det är Han som sätter sin stämpel på er för att bevara er till den dag, då frälsningen från synden ska bli fullbordad. Sluta upp med att vara snåla, sura och arga. Gräl, hårda ord och motvilja mot andra bör inte ha någon plats i era liv. Ni ska i stället vara vänliga mot varandra, ömhjärtade och förlåta varandra, precis som Gud har förlåtit er, därför att ni tillhör Kristus” (Ef. 4:30-32 – LB).

Allt det här som jag nu har läst för dig är Guds vägledning och  markeringar för ditt liv och leverne. Gud, som har skapat oss, har noga stakat ut kursen åt oss - om vi vill följa den! Gud vill inte att vi ska missa målet och haverera! Nej hans mål är att vi ska nå fram till Honom och evigt liv genom befrielse, återlösning och förlossning i namnet JESUS.

Bibeln innehåller alltså många olika upplysningar till hjälp för en människa, då det gäller att navigera på livets hav. Gud har inte lämnat oss i okunnighet om hur ett liv ska levas... men problemet är att vi människor inte tar till oss Guds maningar och riktlinjer för våra liv. Antingen är det så därför att människorna inte vill lyda Gud, eller för att de inte förstår att göra det som är rätt.
I det första fallet, alltså att en människa inte vill, då finns det ju inte mycket hopp. Det kan ju jämföras med att man struntar i sjökortet och bara litar till sin egen förmåga att navigera rätt... och då får man ju också ta hela ansvaret själv för hur det går - eller hur?
I det andra fallet, när man vill men inte förstår, då finns det hjälp att få.

MUSIK

I min bibel står det så här:
”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” (Jak 1:5 – SFB).
Levande Bibeln utrycker det så här: ”Om ni vill veta vad Gud vill att ni ska göra, bör ni fråga honom, och han ska med glädje tala om det för er. Han är alltid beredd att generöst ge av sin vishet till alla dem som ber honom om det. Han förebrår er aldrig om ni gör det” (LB).

Den kristna visdomen är ingen filosofi, utan den är en person, nämligen JESUS KRISTUS, som är Guds vishet förkroppsligad.

När det gäller en sådan sak som levnadsvisdom, så finns det alltså ingen som helst möjlighet att gå fel väg, om man vill finna den rätta vägen och söker den hos Jesus där den finns. Och det gäller inte bara vishet i allmänhet - dvs. att göra allt på bästa sätt - t.ex. i praktiska frågor, utan Guds vishet sätter framför allt människan i stånd till att bete sig rätt i etiskt avseende.

MUSIK

Mitt riktmärke är GUDS FÖRSONING I JESUS KRISTUS när jag sitter så här och talar till Dig om den kristna tron.
Utan den försoningen så finns det nämligen ingen förlåtelse för synd eller förlossning och väg tillbaka till gemenskapen med Gud.

Alltsammans kan sammanfattas i ett enda oerhört begrepp, nämligen GUDS KRAFT!

Utan den kraften som skapade himmel och jord... och som uppväckte Jesus från de döda och satte honom på Guds högra sida i den himmelska världen, så skulle du och jag vara hopplöst förlorade. Men nu är vi inte det, utan har en medlare mellan oss och Gud, som heter Jesus.
När djävulen vill anklaga dig eller mig inför Gud, (för något fel eller någon synd vi har gjort - och jag har åtminstone själv gjort många fel under mitt liv) så griper Jesus in vid Guds tron, och säger: ”Anklaga inte Jan Eric, för honom har jag dött för! Han är min! Rör inte honom!” Då säger Gud till djävulen: ”Nå, vad säger du om det?” Djävulen den gamle ormen säger ingenting, utan flyr, för han vet alltför väl att han är besegrad av Jesus en gång för alla och att Jesu försoning gäller för alla som vill tro på honom och hans uppståndelse - och det vill jag av hela mitt hjärta.

EVANGELIUM OM JESUS ÄR EN GUDS KRAFT TILL FRÄLSNING FÖR ALLA SOM VILL TRO!

Jag vet inte hur Du har det, min vän som lyssnar just nu - men jag vet hur du kan få det, om du lyssnar till Guds röst i ditt innersta.
Det finns mycket sann vishet... och vägen dit går genom gudsfruktan. I den bibelbok som heter Ordspråksboken, står den grundläggande sanningen om vishetens grundval: "HERRENS FRUKTAN ÄR VISHETENS BEGYNNELSE…" (Ords 9:10 – 1917).

MUSIK

Vishetens källa och ursprung är Gud själv. Job säger i kapitel 12 och vers 13: ”Hos Gud finns vishet och makt, hos honom finns råd och förstånd” (SFB).
Vill Du bli vis och förståndig så finns alltså detta hos Gud själv ”som alltid är beredd att generöst ge av sin vishet till alla som ber honom om det.”

Vägen till Gud har jag ju talat om för dig tidigare:
JESUS ÄR VÄGEN TILL GUD, SANNINGEN OM GUD OCH LIVET i GUD (Joh 14:6)

”Den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut” sa Jesus (Joh 6:37 - SFB).
Han sa också:
”Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig” (Upp 3:20 – SFB).

Dagens minnesord: ”Dock, jag vet att min Förlossare lever och att Han till slut ska stå fram över stoftet. Och sedan denna min sargade hud är borta, skall jag fri ifrån mitt kött få skåda Gud” (Job 19:25-26 – 1971).

Välkommen nu till Jesus - han har väntat länge på Dig!

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer