9 juni 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Han överlät sin sak åt honom
som dömer rättvist (1Petr 2:23 – Bibel 2000)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden är för oss som tycker om lugn, ro och stillhet inför olika viktiga livsfrågor, som berör både vårt vardagsliv och vårt evighetsperspektiv. Men innan jag tar ytterligare steg på trons väg ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer på nytt inför ditt ansikte med en bön, dels om vägledning i ditt ord och dels om hjälp att förmedla evangeliet på rätt sätt genom den Helige Ande som är min ständige Hjälpare. Jag ber också, Herre, om att du ska välsigna den lyss-nare som genom tron nu sträcker ut sin hand till dig. Amen.”

Jag vet inte om du tänker som jag, men ibland kommer jag in på en del funderingar som berör mitt innersta på ett alldeles särskilt sätt. Och när jag säger så, så menar jag den del av mitt hjärtas och min själs allra mest ömtåliga område – mitt känsloliv. Och jag vet att du som lyssnar delar många av mina tankar… kanske inte alla, men det gör ingenting. Huvudsaken är att vi kan vara till hjälp för varandra under vår stund här på jorden. Eftersom innehållet i det här programmet helt och fullt vilar på min fasta övertygelse om Guds existens och min personliga tro på Jesus Kristus, Guds Son, och den Helige Ande – den tredje personen i gudomen – så handlar det naturligtvis om olika kristna trosfrågor som har både sin utgångspunkt och slutpunkt i evangeliet om Jesus Kristus.

MUSIK

Det finns alltså, som jag sa innan, i mitt innersta ett ömtåligt område som innehåller mitt känsloliv, och eftersom jag är en känslomänniska så är det en viktig del av mig själv. Den andra delen som jag tog upp, är min tro. Den är inte baserad på någon ’känsla’ utan på min fasta övertygelse och erfarenhet av att Gud är intresserad av oss människor och vill ha gemenskap med oss – i detalj. Han vill vägleda oss och hjälpa oss igenom livets labyrint.
Jag hoppas att du förstår mig rätt. Min tro på Gud är alltså inte beroende av om jag råkar känna något eller inte i något visst sammanhang. Men det betyder naturligtvis inte att mitt känsloliv -som Gud också har skapat i mig- skulle vara bortkopplat när jag talar om trosfrågor. Inte alls.
Jag vill med det här bara ha sagt att oavsett om du är en känslomänniska eller inte, så spelar det ingen som helst roll för Din tro på Gud.
Låt mig ta ett exempel för att förklara vad jag menar. Läkare, som sysslar med människors känslighet på ett mer fysiskt sätt, till exempel genom att låta patienten blunda, sträcka fram händerna och med en bomullstuss beröra patientens finger-spetsar för att testa vederbörandes känslighet i fingrarna. Kanske visar det sig då att vissa av fingrarna saknar känsel på grund av någon omständighet som man inte alls råder över själv. Men bara för att man INTE KÄNNER någon beröring, så kan ju den faktiska beröringen finnas där ändå – eller hur?

MUSIK

För att du inte ska missförstå mig så vill jag stryka under att jag givetvis inte menar att du skulle vara skadad på något sätt, bara för att du inte tycker dig ha något starkt utvecklat känsloliv. Men jag har ibland hört människor säga ungefär som så ’att jag känner ingenting alls – då måste det väl vara något fel på min tro’.
Nej, jag tror inte alls det. Tvärtom ska du vara alldeles särskilt tacksam till Gud för att du tror alldeles oavsett om du råkar känna någonting eller inte. DU VILL NÄMLIGEN TRO och det är huvudsaken. Att tro är nämligen i första hand en VILJEFRÅGA och inte en KÄNSLOFRÅGA.
Kanske minns du den gamla sången som lyder så här: ”Jag VILL följa dig o Jesus, följa dig om vägen går, över solbelysta höjder eller genom dunkla snår…”
Det är alltså din egen vilja det handlar om och ingenting annat.
Eftersom vi är inne på frågan om vårt känsloliv och vårt trosliv, så skulle jag vilja säga att det -just för oss känslomänniskor- i högre grad kanske än för andra, kan vara besvärligt att hantera oss själva… och disciplinera oss… eller vad man vill kalla det för… och få lite ’styrsel’ på vårt liv och leverne ibland. Men det allra viktigaste är att Gud får ta hand om oss och hela vår personlighet och vårt temperament. Då kan HAN justera och korrigera eventuella överdrifter eller underskattningar som jag tror att vi gör oss skyldiga till lite till mans, då och då.

Tron är en gåva från Gud står det. Och tron kommer av att du tillägnar dig ordet om tron, alltså det sanna Gudsordet i din bibel. Antingen genom att du får höra det av någon som talar om det för dig, eller genom att du läser det själv eller får kunskap om evangeliets sanning på något annat sätt – till exempel genom olika media som radio, TV, Internet osv.

MUSIK

Ordet om tron, är som ett sädeskorn som sås ut och myllas ner i ditt hjärtas inre. Där får det sedan gro och växa till alltefter som du ger det näring genom bön och bibelläsning. Din kunskap om evangeliet och den kristna tron ökar då och fördjupas under den Helige Andes vägledning och hjälp.
Ibland undrar du kanske -som många andra- hur man blir stark i tron eller hur man får en stor tro. Jesus sa ofta till dem han kom i kontakt med: ”Ske dig som du tror!” Såvitt jag vet sa han aldrig: ”Om du har en stor tro så kommer du att få se att det och det fungerar…” Nej, det viktigaste budskapet som Jesus förmedlade om tron, tycker jag är att han sa att DEN KAN VÄXA.
Vad menas då med det? Jo, enligt min erfarenhet så innebär det att även om din tro är liten -och du tycker kanske att den är bräcklig till en början också- så växer den alltefter som du brukar den. Inte förbrukar den, utan använder den och låter den växa och förökas i gemenskap med Honom som är Trons Fader.

Trons princip är denna: NÄR DU ÄR SVAG SÅ ÄR DU STARK !

Vad betyder det? Jo, det betyder att när du själv är som svagast och mest beroende av hjälp, då är du stark eftersom din svaghet ger Guds styrka utrymme och möjlighet att växa, tränga igenom och göra sig gällande. Det är den lag om växande som gäller i den andliga världen.

MUSIK

I den andliga världen gäller det INTE att vara störst, bäst och vackrast. Nej, den som är störst är de andras dräng. ’Störst är den som tjänar’, står det i Skriften. Inte i betydelsen att tjäna pengar, utan i betydelsen att betjäna sina medvandrare genom livets besvärligheter, alltså att vara sina medmänniskors ’tjänare’. Du ser tydligt vilken skillnad det är på vår mänskliga bedömning och på Guds bedömning.

Gud är ALLTID rättvis i sin bedömning av dig och mig och de förhållanden som gäller för oss. Men det är sannerligen inte alltid som vi själva är varken visa eller rättvisa.
Ibland beror det på att vi utgår från felaktiga förutsättningar och inte känner till alla fakta och samband bakom det som är synligt för ögat.

Jag tänker exempelvis på Jesu undervisning när han en gång stod vid offerkistorna i templet och såg på när människorna passerade förbi och la ner sina offergåvor. Då kom en fattig änka och offrade mer än alla de andra – sa Jesus. Hur kunde det komma sig? Jo, de andra la av sitt överflöd, men änkan la det enda och sista hon ägde. HON OFFRADE NÄMLIGEN ALLT. Men det såg ingen människa för det var fördolt för alla utom för Honom, Jesus, som har ögon som eldslågor.
VILKEN VISHET ! 
Tänk om du och jag ibland skulle hålla inne med våra kommentarer, till dess vi vet vad vi talar om… GODE GUD, STYR VÅRA TUNGOR !

”Den som håller tand för tunga håller sig undan bekymmer” står det
(Ords 21:23 – Bibel 2000).

MUSIK

Apropå frågan om att inte tygla sin tunga så skriver Jakob så här i sitt brev:
”Den som menar sig vara from men inte kan tygla sin tunga utan lurar sig själv, hans fromhet är ingenting värd” (Jak 1:26 – Bibel 2000).

”Den som inte felar i sitt tal, han är fullkomlig, och kan tygla hela sin kropp. När vi lägger betsel i munnen på en häst för att han skall lyda oss styr vi också hela hans kropp. Och tänk på fartygen som är så stora och drivs av hårda vindar; ändå styr rorsmannen dem med det lilla rodret dit han vill. På samma sätt med tungan; den är en liten lem men kan skryta över hur mycket den förmår. En liten eld kan sätta en hel skog i brand. Och tungan är en eld, själva den onda världen bland våra lemmar. Den fläckar hela vår kropp, den sätter livshjulet i brand och har själv sin eld från helvetet. /…/ Men tungan kan ingen människa betvinga, oregerlig och ond som den är och full av dödligt gift” (Jak 3:2-6, 8 – Bibel 2000).

Min vän som lyssnar nu. Studera din bibel och tag till dig visheten i Gudsordet. Låt det växa till i ditt inre så ger det dig både vägledning, hjälp och välsignelse. Först under din stund på jorden och sedan inför det eviga livet i Guds himmel.

Dagens minnesord: ”Är du en som älskar livet och vill se många lyckliga år? Bevara          
                                 då din tunga från falska ord” (Ords 34:13-14 – Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 21

  • måndag 20 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Min är hämnden, jag skall vedergällda det, säger Herren" (Rom 12:19 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Till en av våra större dagstidningar finns det en bilaga som jag en dag fick i min hand. Den innehåller en blandning av det som händer på den s k nöjesfronten.... Läs mer

  • tisdag 21 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud vill att alla människor skall bli frälsta... (1 Tim 2:4 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller ett klart evangeliskt budskap om Jesus Kristus, som jag vill att du ska vara medveten om. Jag vill att det ska vara en grundton genom allt, därför att... Läs mer

  • onsdag 22 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud är vår tillflykt och vår starkhet.,. (Ps 46:2 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du och jag ska få ha en stund tillsamman som ger dig Guds frid och ro i ditt sinne och ger dig en hjärtats balsam for de sår, som du kanske har djupt inne i ditt innersta.... Läs mer

  • torsdag 23 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig (1 Kor 4:2 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En rofylld stund hoppas jag att vi ska få tillsammans... med ett djupt allvar bakom, som alltid. Jag vill tala positivt och hoppfullt med dig, om vardag och... Läs mer

  • fredag 24 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt folket hora allt om detta nya liv (Apg 5:20 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn stund tillsammans du och jag. Som du vet har de här programmen en klar evangelisk grundton, som innebär att evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son,... Läs mer

  • lördag 25 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Finns det en man som fruktar Herren, då undervisar Han honom om den väg han bör välja (Ps 25:12 - 1917). Välkommen till "En stilla stund med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi som vanligt ska få en lugn och rofylld stund tillsammans. Men innan jag går vidare på trons väg ska jag be om hjälp och... Läs mer

  • söndag 26 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ty Herrens ögon ser de rättfärdiga, och hans öron hör deras bön (1 Petr 3:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag skulle vilja att Herren Gud själv finge en stilla stund tillsammans med dig, för att tala ut om ditt hjärtas innersta. Om den oro och ängslan som du... Läs mer