10 juni 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Guds rike är invärtes i er (Luk 17:21 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska som  vanligt handla om vår vandring på den kristna trons väg genom livets vardag. Men jag vill samtidigt att kunskapen om den eviga världen ska bli påtaglig och konkret i ditt och mitt innersta. Innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig som håller allt i din hand. Min förtröstan på din all-makt och barmhärtighet är gränslös och jag vet att mina förhoppningar om din hjälp och vägledning genom den Helige Ande aldrig kommer på skam. Herre, låt ditt ljus lysa på bibelordet så att jag förstår det, kan ta det till mig och förmedla det sedan i min tur så att det blir till välsignelse för någon lyssnare. Amen.”

Jesus sa ju att ”Guds rike är invärtes i er…”
I olika kretsar pågår det samtal om svenskarnas inställning till religion och livsåskåd-ning. Man säger att Sverige är det mest sekulariserade landet i Europa, även om det på sistone har börjat svänga om till ett stegrande intresse för andliga värden. Man tar också upp frågan om vad frikyrkorna kan betyda inför framtiden.
Om det tillåtes mig att ödmjukt anmäla en synpunkt på det här, så skulle jag vilja säga att om inte Guds Ande -genom mångas bön och fasta- börjar utöva ett större in-flytande på vårt svenska folk, så tror jag inte att någonting kommer att förändras, varken i svenskarnas sätt att förhålla sig till den kristna tron eller då det gäller frikyr-kornas betydelse. Men jag har en enda stor reservation till mitt lite kätterska uttalan-de, och det är att OM Jesu ord och Guds rike får börja ta sin boning invärtes i oss genom att Guds kraft manifesteras och den Helige Ande får leda ett nytt tänkande
-såväl i oss personligen som för oss som nation- då kommer ALLT att förändras! 

MUSIK

Varför tror jag att allt kommer att förändras om Guds Ande får ett större inflytande? Jo, därför att all förändring börjar inifrån – från ditt och mitt innersta. Det är ju därför som evangeliets budskap handlar om att göra sinnesändring, alltså en förändring av vårt sinnes innersta tankar och motiv för vårt handlande. Jesus säger ju (Matt 15:18) att ”det som går ut från munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan.” Alltså onda tankar, (som lögn, svek och förtal) - mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd och hädelse. När det här förändras, alltså själva grun-den, som den mänskliga personligheten bygger på, och Guds rike får stå i centrum för ditt och mitt intresse, DÅ börjar den ljusnande framtid för detta land och vår värld.
När vi gör sinnesändring så börjar Guds rike att genom tron på Jesus, Guds Son, växa till inom oss och ALLT börjar med en ödmjuk bön om förlåtelse. DÅ griper Gud in i historien, upprättar och korrigerar det som har gått snett. Att den ödmjuke får upprättelse råder det ingen som helst tvekan om. All erfarenhet från flydda dagar och svunna tider under seklernas gång, pekar entydigt på att ödmjukhet och förlåtelse leder framåt – medan sturskt övermod leder till fall. Kanske inte omedelbart – men alltid i det långa loppet.

MUSIK

Om du läser historien om enskilda ledares uppgång och fall så ser du snart maktens sönderfall och rikens undergång. Om du gör ett ärligt försök att se orsakerna bakom det hela, som kommer du att inse att det jag säger är rätt. Inte alls för att jag tror mig besitta någon sorts intellektuell kompetens som överstiger alla andras, men erfaren-heterna visar sitt klara och tydliga språk, helt bortsett från vad du och jag tycker eller tänker.
Och ändå fortsätter människosläktet i stort sett på samma väg som tidigare. Olika personer tränger sig fram och upp på maktens tinnar… ärligt eller oärligt… och spelar sitt spel en liten tid med varierande framgång. En del lyckas skaffa sig en egen liten påse med pengar… för att sedan försvinna antingen med påträngande pompa och ståt – eller tyst, stilla och omärkligt. Förbluffande ofta är det de tysta sortierna som lämnar de djupaste spåren i människors hjärtan.

Jag vill gärna fortsätta att tala lite om Guds rike inom oss och hur det kan växa till, eftersom det får sin näring och växtkraft från Honom som är livet självt. Han som startade livs-cykeln en gång i alla dess former och som fortfarande -varje ögonblick- uppehåller alltsamman med sin kraft - kontinuerligt. Det är en ström av liv som alltid är igång, utan något som helst uppehåll.
Den här livs-strömmen innebär att Gud är absolut suverän och fullkomlig på alla sätt. Det betyder också att Guds rike är fullkomligt i sanning och rätt. Tyvärr betyder det inte att du och jag också är fullkomliga, även om Guds rike bor invärtes i oss och har tagit oss i besittning.

MUSIK

Det är synd, men tyvärr sant, att vi inte är fullkomliga. Vi får därför betrakta oss själva som ett kärl på krukmakarskivan (Jer 18:2-4) – ett material i Guds verkstad – där det bearbetas mer eller mindre hårdhänt och omformande, för att till slut bli så som Mästaren vill ha det.
Den gamla och visa bibelboken använder också en annan bild på silver- eller guld- smeden som luttrar den ädla metallen - till dess att allt slagg har försvunnit och Mästaren kan se sin egen klara spegelbild på ytan. Det här innebär att vi allesamman både du och jag, måste vara mycket barmhärtiga mot varandra – varje dag! Särskilt när man är ledsen, besviken eller förargad, så säger man och gör så mycket dumt…
som man sedan får ångra. Men det finns ett litet ord på 6 bokstäver, som är som balsam i öppna sår. Det är ordet FÖRLÅT! Prova på att säga det någon gång… helst ofta.
Det finns en gammal sångtext som lyder så här:

”Men om något här mig binder, med ett än så hårfint band;
Som kan bli för mig ett hinder, på min väg till livets land;
Gör mig fri -ja fri i Anden- fri att följa dig med fröjd;
Fri att älska, fri att tjäna, med Din goda vilja nöjd.”

Ja, det finns så mycket i vårt vardagsliv som vill binda oss och hindra oss att se mot evighetens ljusa land med klar blick.

MUSIK

Det finns så mycket som vill fördunkla den rätta vägen för oss. Det finns så många frestande alternativ, som för ögat eller för våra innersta känslor pockar på tillfreds-ställelse och vill leda oss på avvägar. Kanske är allt så rent, ordentligt och riktigt från början… men så småningom smyger det sig in… på ett illfundigt och listigt sätt… någonting som inte borde finnas där. Kanske är det NÅGOT som trånar längtansfullt efter att bli tillfredsställt. Problemet är att varken du eller jag har kraft, förstånd eller vishet nog för att avvärja de här angreppen i vårt innersta.

Kanske känner du igen dig nu, och du undrar hur eller varför sådant kan hända?
Jag har ingen annan förklaring än att det finns en ond makt, med överväldigande intelligens, som gör sitt yttersta för att i varje ögonblick och i varje situation försöka få oss att se bort från Gud och i stället börja syssla med något annat.

Så länge vi har vår blick klart riktad på Jesus och sysslar med honom och ingenting annat, då står vi på säker mark, men i samma ögonblick som vi vänder vårt inre intresse mot någonting annat -hur riktigt det än kan förefalla att vara- då är vi på väg att förlora fotfästet och behöver hjälp ögonblickligen.
Om du känner det så just nu, så lämna allt vad du har för händer så fort som möjligt och vänd om. Jesus finns alltid vid din sida för att hjälpa dig, oavsett hur din situation ser ut.
Ingen av oss är felfri utan vi gör medvetet eller omedvetet fel av olika slag hela tiden.
Ibland känns det svårt att erkänna sin ofullkomlighet, men sanningen är att vi blir aldrig fullkomliga, så länge vi är här på jorden. Det är inte alls något försök att skjuta över skulden utan bara ett försök att förklara verkligheten sådan den är. Man får med Guds hjälp rensa upp det som man har trasslat till – och gå vidare. Kanske tilltufsad och stukad, men med en erfarenhet rikare och förhoppningsvis en större vaksamhet inför framtiden. Gud välsigne dig att gå fram i full öppenhet. Då finns det förlåtelse och barmhärtighet för ett ångerfullt hjärta.

MUSIK

Vi människor blir så lätt överrumplade av olika anledningar. Finns det dessutom den allra minsta anknytningspunkt i vårt hjärtas innersta så är situationen livsfarlig för oss. Om frestelser skriver Jakob så här:
”Ingen som frestas skall säga: Det är Gud som frestar mig. Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är full-mogen föder den död” (Jak 1:13-15 – SFB).

Mänskliga ”behov” kan mättas, men det är skillnad på behov och ”begär” eftersom de begär som styr i en människas inre inte kan mättas på mänskligt sätt. Men Gud har i sin allmakt löst det ’problemet’ också för oss. Psalmisten skriver nämligen i den 103:e psalmen så här: ”Lova Herren, min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn! /…/ han som mättar ditt begär med sitt goda, så att du blir ung på nytt som en örn” (Ps 103:1, 5 – SFB). Vilken underbar kunskap för en människa att få ta till sig.

Dagens minnesord: Barmhärtigheten triumferar över domen (Jak 2:13 – Bibel 2000)

MUSIK


Veckans andakter, v 21

  • måndag 20 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Min är hämnden, jag skall vedergällda det, säger Herren" (Rom 12:19 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Till en av våra större dagstidningar finns det en bilaga som jag en dag fick i min hand. Den innehåller en blandning av det som händer på den s k nöjesfronten.... Läs mer

  • tisdag 21 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud vill att alla människor skall bli frälsta... (1 Tim 2:4 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller ett klart evangeliskt budskap om Jesus Kristus, som jag vill att du ska vara medveten om. Jag vill att det ska vara en grundton genom allt, därför att... Läs mer

  • onsdag 22 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud är vår tillflykt och vår starkhet.,. (Ps 46:2 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du och jag ska få ha en stund tillsamman som ger dig Guds frid och ro i ditt sinne och ger dig en hjärtats balsam for de sår, som du kanske har djupt inne i ditt innersta.... Läs mer

  • torsdag 23 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig (1 Kor 4:2 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En rofylld stund hoppas jag att vi ska få tillsammans... med ett djupt allvar bakom, som alltid. Jag vill tala positivt och hoppfullt med dig, om vardag och... Läs mer

  • fredag 24 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt folket hora allt om detta nya liv (Apg 5:20 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn stund tillsammans du och jag. Som du vet har de här programmen en klar evangelisk grundton, som innebär att evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son,... Läs mer

  • lördag 25 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Finns det en man som fruktar Herren, då undervisar Han honom om den väg han bör välja (Ps 25:12 - 1917). Välkommen till "En stilla stund med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi som vanligt ska få en lugn och rofylld stund tillsammans. Men innan jag går vidare på trons väg ska jag be om hjälp och... Läs mer

  • söndag 26 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ty Herrens ögon ser de rättfärdiga, och hans öron hör deras bön (1 Petr 3:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag skulle vilja att Herren Gud själv finge en stilla stund tillsammans med dig, för att tala ut om ditt hjärtas innersta. Om den oro och ängslan som du... Läs mer