6 juli 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Fil 3:10)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom bibelns text från Fil 3:10 upp för mig. Den handlar om att de på Kristus troende ska likbildas med Jesus och lära känna Honom själv. Men innan jag går vidare vill jag utbe mig nåd och vägledning av Guds Ande, så att allt blir rätt tänkt och förmedlat.

”Gode Gud! Jag kommer på nytt inför Ditt ansikte med två tomma händer. Du känner mitt hjärtas innersta längtan, att få del av den insikt i Ditt ord som jag behöver för att på ett rätt sätt kunna förstå det och dela med mig till den som vill lyssna. Herre, jag ber att Din Helige Ande ska lotsa Ditt ord in i någons öppna hjärta. Amen.”

Aposteln Paulus skriver, och jag läser Fil 3:10 ur 1917 års bibelöversättning: ”Ty jag vill lära känna Honom och Hans uppståndelses kraft och få känna delaktighet i Hans lidanden, i det jag blir Honom lik genom en död sådan som Hans.”

För att kunna lära känna ’Hans uppståndelses kraft’ så måste ju först tron på att Gud verkligen har uppväckt Honom (Jesus) från de döda och att Han lever i dag, vara förankrad i ditt och mitt hjärtas innersta.

Till romarna skriver han: ” Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom (Gud) som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre, Han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull” (Rom 4:24). Ett bevis för att den sanningen har slagit rot i vårt inre, är att Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som Han har gett oss (Rom 5:5 SFB).

MUSIK

Romarbrevet 10:9 lyfter ytterligare fram det här med att Jesus blivit uppväckt från de döda. Så här står det: ”Om du med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, skall du bli frälst.”

Att lära känna Jesus på ett så ingående sätt som Paulus skriver om i Fil 3, tror jag är en process som inte avslutas förrän Jesus kommer tillbaka på himmelens skyar och hämtar hem de sina till Sig. Då har vårt hopp nått sin fullbordan och vi ska för evigt få vara hos Honom - vår Herre och Frälsare - som köpt oss fria med Sitt eget blod.

Men aposteln talar här inte bara om en fördjupad kunskap om Jesus, utan om en hjärtats bekantskap med Honom, genom att dela Hans erfarenheter och på så sätt lära känna Honom själv. Paulus uttrycker också sin längtan efter mer av den kraft som utgår från den uppståndne och förhärligade Jesus – Frälsaren. Resultatet av att Kristuslivet fyller hjärtat på det sättet, blir ’del i Hans lidanden’. Det betyder inte att försoningen genom Hans blod är otillräcklig. Nej, Jesu lidanden är mer än nog för vår frälsning, men i frälsningen blir man delaktig i Hans lidanden. Kampen mot synd, fruktan och tvivel var ju inte avslutad än för Paulus (jfr 2 Pet 1:10). Hans intensiva längtan efter att bli helt befriad från synd och självsäkerhet, så att han kan vara en effektiv förmedlare av frälsningens budskap, blir tydlig. Jag känner verkligen själv igen mig i Paulus ord och hans längtan efter att bli en sådan effektiv förmedlare.

MUSIK

Jag vet inte om du tycker att det verkar förmätet att vilja bli lik Jesus, men det handlar ju inte om att vilja bli gudomlig – nej mänsklig får man nog fortsätta att vara – precis som Jesus också var sann människa. Men det handlar om att vilja vara ’så till sinnes som Kristus Jesus var’ som det står i Fil 2:5. Alltså ödmjuk, förlåtande och barmhär-tig. Så som Jesus har förlåtit dig och mig, så måste du och jag också förlåta den som gör orätt mot oss. Ofta säger vi kanske att vi inte KAN förlåta, när det nog mer beror på att vi inte VILL – eller hur är det?

Men sedan kommer nästa steg i förlåtelseprocessen, som åtminstone jag tycker är svårare att klara av - det vill säga att glömma.

Herren Gud säger genom profeten Jesaja (Jes 43:25) så här: ”Det är Jag, Jag som för Min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer Jag inte mer ihåg.”

Jag läste för länge sedan en bok om en person som hade besökt Guds himmel. En ängel förevisade då Guds arkiv över alla människor och där fanns exakt återgett både vad de sagt och gjort under hela sitt jordeliv och vilka motiv de haft. Ängeln tog också fram de arkiverade uppgifterna om just den här personen. Han fick läsa själv och kom då på att det fattades en hel del uppgifter som han visste om och som han tyckte borde ha stått med för att göra det hela komplett. Det var diverse mer eller mindre fatala felsteg, synder och misslyckanden av olika slag. När han påpekade det för ängeln så fick han till svar att ”allt det där som du talar om känner vi inte till här i himlen…det måste vara förlåtet, utstruket ur boken och glömt.” Så underbart…

MUSIK

Jag hade en gång en dröm där jag såg mig själv i en liknande situation. Jag fick se min egen ’livshistoria’ och när jag läste sida upp och ner så var det stora tomma stycken här och där, där det inte stod någonting alls. När jag undrade inom mig varför det var så, såg jag en hand som skrev något i alla de där tomma delarna. Jag kom närmare och fick då se vad handen skrev dit. Diagonalt över varenda sådant tomt utrymme stod det JESUS. Då förstod jag att allt det där som jag hade hittat på i mitt liv och som jag helst av allt ville glömma – det var förlåtet och glömt av Jesus.

Jag förstår nu hur mannen som jag läste om och talade om innan, kände det inom sig när han fick höra ängeln säga: ”Det där vet vi ingenting om här i himlen.”

Det finns en gammal sångtext som är så här: ’Det är så underbart det namnet Jesus

för evigt skall det bli min melodi… det borgar för en full och härlig frälsning, det löste mig från syndens slaveri.’ Namnet Jesus är det mest kraftfulla som finns i universum, och det borgar verkligen för en fullkomlig frälsning som löser människan från synden.

Sångtexten talar om ’syndens slaveri’ och det är verkligen en sanning som gäller för den som inte blir befriad från den i namnet Jesus. Det finns heller inget annat namn än Jesus som helt och fullt kan befria en människa för evigt från all synd. Hur kan det vara så? Jo, det beror på att Jesus är den ende som någonsin har vunnit en total seger över syndens herre - djävulen. Det gjorde Han på Golgata kors när Han dog där - inte för sina egna synder - utan för din och min syndaskuld. Han betalade det fulla priset med Sitt blod och löste varje människas själ som vill tro på Honom.

MUSIK

Jag sa förut att det här med att bli lik Jesus handlar om att bli ’så till sinnes som Jesus Kristus var’ – det vill säga ödmjuk, förlåtande och barmhärtig.

När det gäller ödmjukhet så låter det rätt enkelt, men det är det ju inte. Min erfarenhet är att man inte kan anstränga sig för att vara eller bli ödmjuk. Då flyr själva begreppet bort. Om man skulle få för sig att man är ödmjuk och kanske till och med vill visa upp det inför andra människor, så handlar det ju inte om ödmjukhet utan om stolthet i stället - ödmjukhetens absoluta motsats - eller hur? Ödmjukhet är inte detsamma som att vara snäll, foglig och underdånig, utan det handlar om en inre andlig kvalitet – en människa som tänker blygsamt om sig själv och inom sig sätter andra högre.

”Ta på er mitt ok och lär av Mig” sa Jesus, ”ty Jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar” (Matt 11:29). Därför är ödmjukheten så viktig för oss.

När Gud talar genom profeten Jesaja i kapitel 57 säger Han: ”Ty så säger den höge och upphöjde, Han som tronar till evig tid och heter ’den Helige’: Jag bor i det höga och heliga men också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande, för att ge liv åt de ödmjukas ande, för att ge liv åt de förkrossades hjärtan. Jag skall inte gå till rätta för evigt, inte ständigt vredgas, ty då skulle deras ande försmäkta inför Mig, de själar som Jag själv har skapat” (Jes 57:15-16).

Det var ju så här att bland greker och romare ansågs ödmjukhet vara nästintill föraktligt, och tecken på svaghet, feghet och inställsamhet – medan Gudsordet i Skriften betecknar ödmjukhet som ett av gudsfruktans viktigaste kännetecken. Kanske är det därför som Paulus skriver som han gör till de heliga och troende i Rom, nämligen:

”Lev i endräkt med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: ’Min är hämnden, Jag skall utkräva den’ säger Herren” (Rom 12:16-18).

MUSIK

När det gäller att -som Jesus- ha ett förlåtande sinnelag, så är det verkligen någon-ting att sträva efter, därför att om inte du och jag förlåter den som gjort oss någon orätt, så förlåter inte Gud heller oss -i Sin tur- det vi ber Honom om förlåtelse för. Bönen ’Fader Vår’ som Jesus lärde oss att be visar den sanningen med all tydlighet.

När det -till sist- gäller barmhärtigheten så kan jag aldrig komma ifrån orden i Jakobs brev kapitel 2 och vers 13 där det står: ”Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen.”

Jag tycker mig ha väldigt långt kvar på min egen vandring i Jesu fotspår, när det gäller de 3 kvalitéerna i Jesu sinnelag som jag har talat om - ödmjukhet, förlåtelse och barmhärtighet. ”Men ett gör jag (som Paulus): jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna seger-priset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus” (Fil 3:13-14). Det enda jag har att förlita mig på är Guds Nåd - mot mig - en syndare frälst genom tron på Jesus och rättfärdiggjord genom Hans uppståndelse. Något annat har jag inte att komma med.

Kasta dig på Guds Nåd min vän. Det är det enda som håller när allting annat vacklar.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer