10 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Kol 2:2

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden fastnade mina blickar på bibelns ord och Paulus önskan i brevet till de heliga i staden Kolosse om att de ska ”komma till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus” (Kol 2:2 – 1917). Med Guds hjälp genom den Helige Ande vill jag försöka utveckla det här lite närmare, och börjar med att be om Guds vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer åter igen inför Ditt ansikte med en innerlig bön från mitt hjärtas innersta om Din direkta vägledning av mina tankar och ord, så att jag kan förmedla budskapet om Din hemlighet, Jesus Kristus, på ett rätt sätt till den som vill lyssna. Amen.”

Att känna Gud genom Jesus Kristus är inte detsamma som att ha ”en rätt kunskap OM Guds hemlighet, vilken är Kristus.” Kunskap är bra, men en rätt tro och ett kristet liv med Jesus är mer än det. Det är inte kunskapen som frälsar människan.

Kristen tro är ingen religion med en gudom som är skild från människan och hennes dagliga liv, utan handlar om en djup och nära relation, alltså en direkt förbindelse -mellan den skapade människan och Gud som själv har skapat henne till Sin avbild.

MUSIK

Guds förbindelse med oss är Guds hemlighet – som Han uppenbarat genom tron på Jesus, Guds Son. Som en osynlig förbindelse kan skapas och upprätthållas via radions vågor och liknande i eterhavet, så tror jag att trons bön med Jesus i centrum, är en överlägset direkt förbindelse till Guds eget hjärta. Den förbindelsen har Han själv skapat av kärlek till oss människor, för att vi ständigt ska kunna få hjälp och kraft. Gud om någon, vet ju att vi är skapade av stoft från jorden, och att vi allihop behöver daglig kraft för att kunna leva vidare. (Ring Guds direktnummer Ps 50:15)!

”Du förstår mina tankar fjärran ifrån… och innan ett ord är på min tunga, vet Du, Herre, allt om det” skriver psalmisten (Ps 139:2, 4 SFB). Det är väl en direktkontakt som heter duga – eller hur?

Det enda som kan ge oss en rätt relation med Jesus, Guds Son, är att dagligen leva i en så direkt livsgemenskap med Honom, så att ingen tanke, inget ord eller någon handling ligger utanför den gemenskapen. Jag tror att den Gud som skapat dig och mig inget hellre vill än att ha en sådan innerlig gemenskap med oss, Han i oss och vi i Honom, direkt förenade till ETT. Då kan Guds kraft genom den Helige Ande flöda fritt, i och genom oss, till daglig hjälp och vägledning både för oss själva och för våra medmänniskor.

Jesus sa: ”Om någon törstar, så kom till Mig och drick! Den som tror på Mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram... Detta sade Han om Anden, som de skulle få som trodde på Honom…” (Joh 7:37-39 SFB).

MUSIK

”Om ni kände Mig, skulle ni också känna Min Fader” sa Jesus till fariséerna (Joh 8:19 SFB). Om jag förstår det rätt så betyder Jesu ord att ’den som känner Jesus, också känner Gud – Fadern’ – eftersom de är ETT till 100% i Kärlek, Ande och Sanning.

I sin översteprästerliga förbön säger Jesus: ”Jag ber att de alla (alltså de som tror på Jesus) skall vara ett, och att såsom Du, Fader, är i Mig och Jag i Dig, också de skall vara i oss…” (Joh 17:21).

Jag vet inte om du och jag har förstått det här fullt ut. Att vara ETT med Jesus, Han som är Livet med stort L, är också avgörande för vårt liv. Liksom blodet i vårt hjärta syresätts av luftens syre utan att vi ens tänker på det ett ögonblick, trots att det är livsviktigt för oss alla, så dör vår kropp utan den syresättningen. Och utan den Helige Andes dagliga ’syresättning’ av vårt hjärtas tro så dör vår ande.

Det är ju därför som Jesus säger till kvinnan vid Sykars brunn att ”den som dricker av det vatten Jag ger honom skall aldrig någonsin törsta” (Joh 4:14 SFB).

Andens dagliga syresättning är mycket viktigare än kroppens, eftersom kroppen blir stoft igen när den dör, medan Anden lever vidare i ett evigt liv – antingen i Guds gemenskap eller utanför den, i det pinorum som aldrig varit avsett för människor, utan bara för Satan och hans änglar.

Om du och jag har en rätt kunskap om Guds hemlighet, Jesus Kristus, och en direkt livsgemenskap med Honom, så har vi också -om jag förstår det rätt- tillgång till vishetens och kunskapens alla skatter i Honom, för där ligger de gömda, enligt Skriften. Jakob skriver ju i sitt brev: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla… (Jak 1:5-6).

Paulus skriver också till de heliga i Kolosse: ”Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i Honom och låt er rotas och uppbyggas i Honom och befästas i tron, i enlighet med den undervisning ni fått, och överflöda i tacksägelse” (Kol 2:6-7 SFB).

MUSIK

På underliga vägar har jag i min hand fått en judisk ’bönbok för synagoga, hem och skola’ som det står på den.

Jag erkänner villigt att jag inte är särskilt förtrogen med judisk tro till den del som den ligger utanför min bibels kristna trosgrund, men jag vill ändå läsa en direkt översätt-ning från hebreiskan av

’Aftonbön, innan man går till vila.’

(Så här står det på sid 505) /Jag citerar/:

”Han är den Ende, ingen annan finnes som kan liknas vid honom eller likställas med honom. Han är utan begynnelse och utan slut, och hans är makten och herraväldet. Han är min Gud och min räddare, som lever, min arvedels klippa i nödens tid. Han är min fana och min tillflykt, min del, min bägare på den dag, då jag ropar. I hans hand anbefaller jag min ande, när jag sover och när jag vaknar, och tillika med min ande även min kropp. Den Evige är med mig, jag fruktar icke.” /Slut på citat/.

MUSIK

För en jude är ju Guds namn alltför heligt för att ens uttala. Därför skriver man om det, som i den här aftonbönen jag läste med orden ’den ende’ och ’den evige.’

För oss som är hedningar i judarnas ögon är Gud naturligtvis lika helig och rättfärdig, och Hans namn likaså, men av nåd mot oss genom Jesus Kristus så tar vi kanske på ett annat sätt till oss Hans vänskap och eftersom Sonen är ETT med Fadern så är vi också Guds vänner. Jesus säger ju: ”Ni är mina vänner, om ni gör vad Jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans Herre gör. Vänner kallar Jag er, ty allt vad Jag har hört av Min Fader har Jag låtit er veta. Ni har inte utvalt Mig, utan Jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber Honom om i Mitt namn. Och det befaller Jag er att ni skall älska varandra” (Joh 15:14-17 SFB).

Det var ju ett nytt bud som Jesus gav oss – eller hur?

Han sa: ”Ett nytt bud ger Jag er, att ni skall älska varandra. Så som Jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar” (Joh 13:34-35 SFB).

Det här med att älska varandra, är ju lätt att säga Amen till, men göra det ’som Jesus har älskat oss’ det är svårare. Men aposteln Paulus skriver följande rader i sitt brev till romarna – i det 5:e kapitlet: ”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom Honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som Han har gett oss” (Rom 5:1-5).

MUSIK

I romarbrevet 5 har vi alltså Skriftens ord och Guds lösning på vårt kärleksproblem och vår svårighet att älska ’som Jesus har älskat oss.’ Guds kärlek ÄR alltså utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande och DÅ kan vi älska på rätt sätt. Det är ingen egen bristfällig förmåga, som vi måste förlita oss på, utan en Guds gåva - precis som frälsningen.

Gud är verkligen alla goda gåvors givare!

Men av erfarenhet vet jag också att det är lätt att säga ’Halleluja!’ när allting går bra, alla är friska osv. Men när problemen hopar sig är det inte lika lätt att känna sig salig och hänryckt. Men man ska vara klar över att Guds Andes kraft inte har någonting med våra känslor att göra. Visst har Gud skapat både vår ande, kropp och själ med sitt känsloliv, men Guds kraft är inte beroende av om vi känner eller inte känner det.

Ibland kan man under en gudstjänst få uppleva Guds Andes kraft på ett underbart och sällsamt sätt. Det går inte att beskriva med mänskliga ord. Men allt är en oerhörd Guds Nåd och har egentligen ingenting med känslolivet att göra, även om det KAN vara förenat med en fantastisk och obeskrivlig känsla. När Paulus efter sin omvändel-se bad i templet i Jerusalem kom han i ’hänryckning’ står det, och fick Guds uppdrag att förkunna evangeliet för oss hedningar (Apg 22:17-21 SFB). Han gick och i Guds Andes kraft kunde du och jag så småningom också få del av evangeliets sanning.

Guds kraft är densamma i dag. Välkommen att öppna ditt hjärta i tro. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer