3 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Luk 4:18-19

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag funderade på det här programmet så kom det till mig att det skulle handla om Jesus, som Guds budbärare.

Alltså ’Den Högstes Son’ som kom till oss i vår värld som budbärare för att förmedla Guds kärleksbud om frälsning och räddning till allt skapat. Hur jag själv ska kunna vara en budbärare i det här sammanhanget, vet jag inte mycket om. Därför vill jag börja med att be om vägledning och styrning av mina tankar, så allt blir rätt.

”Gode Gud! Du vet att jag är stoft och totalt saknar egen förmåga för att kunna tala om Dig på rätt sätt. Men jag vet att Du kan ge mig den insikt som jag behöver för att budskapet om Dig och Ditt Ord ska ha framgång (Apg 6:7), både till uppbyggelse och välsignelse, förmaning, vägledning och tröst. Jag lägger allt i Dina händer Fader.

Tack för att Du låter Din Helige Ande hjälpa mig och vägleda mig. Amen.”

Om jag har förstått det rätt så är själva budskapets innehåll det viktigaste - och inte budbäraren. Budbäraren har en helt underordnad betydelse, så länge han eller hon ställer sig oreserverat till Guds förfogande. Då finns det ingen gräns för vad Gud kan göra genom den människan. Men det finns ju undantagsfall, där budbäraren är lika viktig som budskapet eftersom budbäraren är en del av själva budskapet. JAG ÄR Vägen, Sanningen och Livet – sa Jesus. Det hade ingen sagt före Honom – med krav på att det skulle vara sant också.

MUSIK

När jag tänkte på vilka budbärare som Bibeln lyfter fram, så kom det omedelbart till mig att jag skulle nämna Skriftens ord om Job och de 4 budbärarna.

Hur var det med Job?

Jo, Herren Gud sa om Job: ”På jorden finns ingen som är så from och rättsinnig, ingen som fruktar Gud och undviker det onda” (Job 1:8 SFB).

 

Jag tror att det var en helt vanlig arbetsdag i Jobs liv. ”Oxarna gick för plogen, och åsninnorna betade i närheten” berättade den förste budbäraren. ” slog sabéerna till och rövade bort dem, (alltså 1000 oxar och 500 åsninnor) och folket slog de med svärd. Jag var den ende som kom undan för att berätta det för dig” (Job 1:15 SFB).

Medan han ännu talade kom en budbärare till och sa: ’Guds eld föll från himlen och slog ner bland småboskapen och folket och förtärde dem. Jag var den ende som kom undan för att berätta det för dig’ (Job 1:16)

Medan den andre budbäraren ännu talade, kom det ytterligare en 3:e.

Han sa: ”Kaldéerna ställde upp sitt manskap i tre avdelningar och överföll kamelerna och rövade bort dem, och folket slog de med svärd. (Job ägde 3000 kameler och tjänare i stor mängd – står det (Job 1:17).

MUSIK

Medan den 3:e budbäraren ännu talade kom den 4:e budbäraren och sa:

”Dina söner och döttrar åt en måltid och drack vin i den äldste broderns hem. Då bröt en stark storm fram från öknen och tog tag i husets fyra hörn, och det rasade samman över folket, så att de dog. Jag var den ende som kom undan för att berätta det för dig” (Job 1:18-19).

”DÅ reste sig Job, rev sönder sin mantel, rakade sitt huvud och föll ner på marken och tillbad” står det. ”Han sade: ’Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända tillbaka dit. Herren gav och Herren tog. Lovat vare Herrens namn!’ Vid allt detta syndade inte Job, han kom inte med någon anklagelse mot Gud” (Job 1:20-22 SFB).

Det kom alltså 4 budbärare till Job efter varandra, och berättade om de katastrofer som så i grunden förändrade hans liv, när Åklagaren smidde onda planer mot Job. Alla planerna gick ju ut på att Job om möjligt skulle fås att överge sin grundmurade tro på Gud.

På liknande sätt smidde man, vid ett annat tillfälle, onda planer mot Nehemja, som höll på att bygga upp Jerusalems murar. Fyra (4) gånger sände man samma bud-skap, för att skrämma honom så att han skulle ge upp. Men Nehemja hade andlig klarsyn, så att han förstod att man hade gillrat en fälla för honom, och därför klarade han sig utan att bli lurad.

MUSIK

Tänk så viktigt det är att våra andliga ögon är öppna och att vi tar på oss Guds vapenrustning varenda dag, så att vi kan stå emot Satans listiga angrepp mot oss, när vi allra minst anar det… Jag tror att Gud varnar oss för det som ska komma, och jag har den senaste tiden haft en stark känsla av att vi ska söka Gud i bön för Han vill förbereda oss så att det onda inte kommer oförberett som en snara över oss. Tyvärr är det så att världsanden tränger sig på överallt och vill förgifta oss på vår väg och i vår tro.

Tänk efter! Hur många gånger har du hört Guds röst som varnat dig? Är det 4 gånger, liksom varningarna till Nehemja? Eller är det kanske många fler gånger?

Har du lyssnat till den där svaga rösten i ditt innersta och tagit till dig varningarna… Kanske försöker du undvika att lyssna - för att du vet att den talar om vissa sanningar för dig som du helst vill slippa höra… Du vet med dig att du borde bry dig om dem...

Jag tänker på en annan budbärare också, den ängel från Gud som sa till herdarna: ”Se, jag bär bud till er om EN STOR GLÄDJE för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och Han är Messias, Herren” (Luk 2:10-11).

’Du ska ge Honom namnet Jesus’, sa ängeln till Josef (Matt 1:21-23 SFB).

Han Jesus, Den Högstes Son, sa vid ett senare tillfälle: ”Ett nytt bud ger jag er, att Ni skall älska varandra! SÅ som jag har älskat er skall ni också älska varandra…(Joh 13:34 SFB). Hur har då Jesus älskat oss? Jo, Han har älskat oss så att HAN GAV sitt liv för oss. Döden gjorde ett absolut oförlåtligt misstag när Jesus dog och trädde in i dödsriket. Döden kom i vånda för den kunde inte behålla Honom, står det (Apg 2:24).

MUSIK

Döden hade överträtt Guds bud som sa att ’den som syndar ska dö!’ (5 Mos 24:16).

Jesus hade ju inte syndat, utan var absolut syndfri. Något sådant hade aldrig hänt tidigare. Ingen syndfri hade släppts in i dödsriket, helt enkelt därför att det INTE FUNNITS NÅGON som var syndfri. Döden skulle iaktta Guds befallningar – ingenting annat. Under tidernas lopp hade det visserligen hänt ibland att någon tagit på sig en annans straff och gått i döden för denne. Men ALDRIG hade någon av dem varit SYNDFRI.

 

Sedan skapelsens morgon -då Adam och Eva skapades och sedan syndade- hade det inte funnits någon enda människa som varit absolut syndfri. I Guds Rike betyder det absolut syndfri och ingenting annat. Guds krav på renhet och rättfärdighet lämnar ALDRIG några luckor - av något slag.

Jesus gjorde inget misstag! Men Dödens furste gjorde ett stort misstag och Gud tillät därför inte Döden att vara Herre i sitt eget rike längre. Jesus kunde därför ta nycklar-na till döden och dödsriket med Sig när Han uppstod från de döda. Döden har därför inte heller någon makt längre över den som tror på Jesus, och har del i Hans seger!

Därför var det också absolut nödvändigt med den unika skapelsen som Jesus talar om, när Han träder in i världen: ”Offer och gåvor begärde Du inte, men en kropp har Du berett åt mig”. Den kroppen offrade Han sedan frivilligt på Golgata kors.

”Se, Jag har kommit för att göra DIN vilja” sa Jesus (Hebr 10:5, 8-9).

MUSIK

Jesus har alltså framburit ett enda syndoffer för alla tider, och sedan satt Sig på Guds högra sida och väntar nu på att Hans fiender skall läggas som en fotpall under Hans fötter. ” Genom ett enda offer har Han för alla tider (också) gjort dem som helgas FULLKOMLIGA” står det (Hebr 10:12-14 SFB).

Att vägen till Gud måste gå genom Jesus beror ju på att vi aldrig - i Guds ögon - kan bli rättfärdiga i vår egen kraft eller förmåga. Det är bara EN människa som är absolut rättfärdig och det är Jesus, men vi får genom GUDS NÅD tillgodoräkna oss var och en sin del i Hans rättfärdighet. Tron på Honom, Jesus, gör oss syndare rena genom blodet som rann på Golgata kors. ” Så finns nu ingen fördömelse (eller negativ dom) för dem som är i Jesus Kristus” säger Paulus i Rom 8. ” Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig (och dig) fria från syndens och dödens lag” (Rom 8:1-2 SFB).

DET är den Guds hemlighet som skulle bli uppenbarad för oss som lever nu i Nådens tidsålder. ”Ett nådens år från Herren” som Jesus läste i templet när man gav Honom bokrullen med Jesajas profetia. När Han hade läst sa Han: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar” (Luk 4:18-19 samt Jes 61:1-2 SFB).

Det är det Nådens År som vi lever i fortfarande, omkring 2000 år senare. Hur länge det kommer att vara, vet ingen utom Gud själv.

Vi måste förstå att Han har liksom en annan tideräkning än vi – vår Gud. Och som väl är för oss, så förivrar Han Sig inte heller. Nej, Han har tålamod med oss, eftersom Han inte vill att NÅGON skall gå förlorad utan att ALLA skall få tid att omvända sig”

(2 Pet 3:8). Det är vi som ska besinna att våra dagar är räknade. Det gäller därför att personligen besluta sig i sitt hjärta för att tro på Jesus. I dag är frälsningens dag!

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer