7 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Ps 119:151

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför det här programmet kom psalmistens ord från den 119:e psalmens 151:a vers upp för mig, där det står: ”Alla Dina bud är sanning.” För att allt ska bli rätt tänkt och sagt av mig i det här samman-hanget så vill jag börja med att be om Guds vägledning genom Hans Helige Ande.

”Gode Gud! Du som vet allt och känner alla förhållanden och sammanhang in i minsta detalj, tag hand om mig och vägled mig i Ditt ord. Upplys mitt sinne så att jag kan förmedla det som är rätt och riktigt till den som vill lyssna. Amen.”

Jag vet inte riktigt vad den här versen ur Psaltaren 151 betyder. Men jag tvekar inte över att sammanfattningen av Guds Lag i de 10 buden är sanning. Men jag anar att Psalmisten här avser alla de bud som judarna enligt Mose lag skulle följa om de ville leva rätt inför Guds ansikte och till slut få det eviga liv som Gud hade lovat dem.

”Jag är vägen, sanningen och livet” sa Jesus. Men de 150 psalmerna i Psaltaren kom till under nära 1000 år och hundratals år innan Jesus föddes. Psalmistens ord ”Alla Dina bud är sanning” kan alltså -mänskligt sett- inte avse Jesu ord eller det kärleks-bud ’om att älska varandra’ som Jesus la till de övriga buden. Men vi får inte heller glömma att lagen och profeterna i sig innehåller många förutsägelser om Jesus.

MUSIK

Liksom de tio buden utgör en sammanfattning av det väsentliga i Mose Lag, så inne-fattar Jesu kärleksbud i sig de 10 buden och hela Lagen (se Rom 13:8-10) där det står att ”Den som älskar sin nästa har uppfyllt Lagen” och att ”Kärleken är Lagens uppfyllelse”.

Den troende är kallad att sprida evangeliets sanning vidare, till sina medmänniskor. Och vilken sanning är det då? Jo, det är den sanning som ligger i det glada budska-pet om att Gud har sänt en Frälsare till oss som heter Jesus, och alla människor kan genom tron på Honom få sina synder förlåtna. Detta är den kristna trons kärna och sanning. Den som tror på Jesus blir då ett Guds barn och medlem i Guds stora familj. Man omfattas då också av Guds totala beskydd och omsorg och behöver aldrig mer vara rädd för ondskans brinnande pilar eller den skräck för döden som plågat mänsk-ligheten ända sedan syndafallet i Edens lustgård.

Gud ställer inga andra krav på oss människor, än att vi ska tro på Hans Son, Jesus Kristus. Många människor tror att man ska vara felfri på alla områden för att liksom ’duga’ inför Guds granskande blickar – men så är det inte alls. Om du och jag inte kommer till Gud genom vår tro på Jesus, precis som vi är, med alla våra fel och brister, så blir det aldrig av. Därför sa Jesus tydligt att ” Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare” (Matt 9:13).

MUSIK

Det är alltså för sådana som du och jag som -om vi är ärliga- uppriktigt erkänner att vi inte kan hantera vår egen synd och skuld, som Jesus kom hit till vår jord, sänd av Gud till vår hjälp och räddning undan syndens fruktansvärda följder.

Du tycker kanske inte att du har syndat och behöver Guds hjälp genom att tro på Jesus. Hur läser du din bibel, den kristna trons urkund?

Ur Gamla Testamentet läser jag den 14:e psalmens ord. Så här står det: ”Dårarna säger i sitt hjärta: ’Det finns ingen Gud.’ Onda och avskyvärda är deras gärningar, det finns ingen som gör det goda. Herren blickar ner från himlen på människors barn för att se om det finns någon förståndig, någon som söker Gud. Men alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda’ (Ps 14:1-3 SFB).

Ur Nya Testamentet läser jag aposteln Paulus brev till Romarna, kapitel 3 och vers 23 till 25: ”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av Hans Nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom Hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron” (Rom 3:23-25 SFB).

Den kristna trons grundprincip är alltså -utan undantag- att alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud.

Du får inte glömma att Gud hatar synden men älskar syndaren. Det var ju därför Han sände Sin egen Son, Jesus Kristus, till din och min hjälp och frälsning. Uppgiften för Jesus på vår jord, var ju att försona oss allesammans med Gud, genom att med sitt eget blod på korset betala full lösen för hela mänsklighetens synder över alla tider.

MUSIK

Johannes skriver så här i sitt första brev, det första kapitlet, verserna 8-10:

”Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är Han trofast och rättfärdig, så att Han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi Honom till en lögnare, och Hans ord är inte i oss” (1 Joh 1:8-10 SFB).

Ett av de verkligt stora ’problemen’ en människa har, är ju att övervinna sin egen självgodhet, egenrättfärdighet och godhet, som hon hoppas ska ge henne ett evigt liv i Guds himmel – därför att hon är så god och snäll och bra på alla sätt mot sina medmänniskor.

Men inga sådana ’laggärningar’ (som bibeln kallar dem) kan ge oss frälsning, utan frälsningen finns bara i ett enda namn och det är i namnet Jesus. Därför att Jesus, som var syndfri, gav sitt liv i döden för oss andra, så slipper vi ifrån straffet att dö den eviga andliga döden om vi tror på Gud och på den Han har sänt – Jesus Kristus. Den fysiska döden slipper vi inte ifrån, men det är inte så viktigt. Oändligt mycket viktigare är att din själ blir räddad för evigheten och att du själv blir frikänd på domens dag vid Guds tron. Det är det enda som är väsentligt i livet och det enda som du kan ta med dig över gränsen när du dör är en frälst själ som ger dig evig frid och glädje i Guds gemenskap i himlen - för alltid.

MUSIK

”Alla Dina bud är sanning” läste jag ur Psalm 119 som handlar om ’Den gudfruktiges tröst i Herrens ord’.

Lite längre fram i samma psalm läser jag från vers 169 och vidare till psalmens slut: ”Herre, mitt rop kommer inför Dig, ge mig förstånd enligt Ditt ord. Min bön kommer inför Ditt ansikte, rädda mig enligt Ditt tal. Mina läppar flödar över av lov, ty Du lär mig Dina stadgar.

Min tunga prisar Ditt ord, ty alla Dina bud är rättfärdiga.

Din hand hjälper mig, ty jag har valt Dina befallningar. Jag längtar efter Din frälsning, Herre, Din undervisning är min glädje.

Låt min själ leva, så skall jag lova Dig, låt Dina domslut hjälpa mig. Jag har gått vilse som ett förlorat får. Sök upp Din tjänare, ty jag har glömt Dina bud” (Ps 119:169-176).

Det finns verkligen tröst i Guds Ord. Man kan inte förstå det, men Guds övernaturliga kraft verkar genom ordet och blir en välsignelse för den människas ande som vill öppna sig för Honom, eftersom Gud själv bestämde hur Han ville att ordet skulle verka när Han ingav sina tjänare att skriva ner det under århundradens lopp.

Profeten Jesaja har i sin inbjudan till dem som törstar och längtar efter Gud skrivit i det 55:e kapitlet, verserna 6 till 11 så här: ”Sök Herren medan Han låter Sig finnas, åkalla Honom medan Han är nära. Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall Han förbarma Sig över honom, och till vår Gud, ty Han skall ge mycken förlåtelse. Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar. Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från Min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad Jag vill, och utfört det vartill Jag har sänt ut det” (Jes 55:6-11 SFB).

MUSIK

Aposteln Paulus är mycket medveten om att INTE veta av något annat än Jesus Kristus och Honom som korsfäst” (1 Kor 2:2). Han säger vidare i vers 4 att ”mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors vishet utan på Guds kraft” (1 Kor 2:4-5).

Alla ord och uttryck som vi människor försöker använda för att förmedla evangeliet,

- det glada budskapet om Guds frälsning genom tron på Jesus - blir så tunna och intetsägande om de inte är burna av Guds kraft genom den Helige Ande, så att de når fram till en människas hjärta och hennes innersta.

I oss själva har vi ingen sådan förmåga. Utan Guds kraft i namnet Jesus kan vi inte göra någonting. Men när vi ställer oss själva åt sidan och låter Guds Ande verka utan hinder, då kan vad som helst hända och Guds kraft och välsignelse får fritt flöda över.

Min vän, ta till dig Guds erbjudande om frälsning genom tron på Jesus, Guds Son.

Då blir ditt liv förändrat och fyllt av en glädje och frid som övergår allt förstånd.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer