4 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Hes 24:27

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag läst profeten Hesekiel från bibelns blad, och observerat att Herren Gud på många ställen genom Hesekiel säger - om och mot olika folk: ”De skall inse att Jag är Herren” (Hes 24:27). Vad det betyder vet jag inte än, men för att allt ska bli rätt tänkt och sagt, börjar jag med att be om Guds Andes vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför Ditt ansikte med två tomma händer men med ett sinne som är mycket angeläget om Din styrning av mina tankar och min tunga, så att allt blir rätt förstått och förmedlat. Tack Herre för att Du hör min enkla bön. Amen.”

När man läser de olika kapitlen hos Hesekiel så verkar det som om det var ett och samma ’problem’ som Herren Gud var tvungen att ta itu med, gång på gång. Jag vet inte, men ’problemet’ verkar vara dels en ohörsamhet mot Guds röst och befallningar - och dels en ovilja att lyda Guds vilja. Jag känner inte till om de folk som Hesekiel fick Guds uppdrag att profetera mot, var mer ovilliga att lyssna och lyda än andra människor – men jag tror tyvärr inte det. Alltså är det nog inte utan anledning som det 1:a budet lyder: ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig.” Avgudar var nämligen ett av ’problemen’ som Guds vrede riktades mot.

MUSIK

I den äldre bibelöversättningen (från 1917) heter det ”…de skall förnimma att Jag är Herren” i stället för den nya översättningens ”de skall inse att Jag är Herren” (Hes 24:27 Bibel 2000). Ordet förnimma är alltså utbytt mot ’inse’… Jag vet inte hur du uppfattar det, men för mig är det inte detsamma. ’Förnimma’ har för mig en andlig och mer känslomässig innebörd än ordet ’inse’ som har med insikt och intellekt att göra – eller hur?

Jag tror egentligen att Guds ord och vilja innefattar båda delarna, alltså både en andlig förnimmelse-dimension och en kanske mer intellektuell insikts-dimension.

Det rätta vore kanske mer att tala om ANDLIG INSIKT eftersom Gud är Ande men givetvis rör sig obehindrat mellan de olika gränslanden som Han själv har skapat. För oss fysiska varelser är det kanske inte lika enkelt, men Guds Ande är ju vår Hjälpare som alltid är beredd att vägleda oss, när vi verkligen vill gå Guds väg och lyda Honom, men i vår mänskliga begränsning är svaga och osäkra.

Egentligen tror jag att Guds högsta önskan är att vi är helt öppna och beroende av Honom till 100%. Men ofta sätter vi oss på tvären -medvetet eller omedvetet- därför att vår egen vilja styr oss efter vårt ’förnuft’ och de möjligheter som vi ser på vårt rent mänskliga sätt, i stället för att med ’öppna andliga ögon’ se de obegränsade möjlig-heter som Gud råder över – på Sitt absolut suveräna sätt.

”För Gud är ingenting omöjligt” står det (Luk 1:37 SFB) och ”idel goda gåvor och idel fullkomliga skänker kommer ner ovanifrån, från himlaljusens Fader, hos vilken ingen förändring äger rum och ingen växling av ljus och mörker” (Jak 1:17 – 1917).

MUSIK

”De skall inse att jag är Herren” sa alltså Gud till Hesekiel – gång på gång, när Han talade om olika saker som skulle ske.

Min vän som lyssnar nu… hur är det? Inser du – eller förnimmer du – att Herren Gud talar och vill att du ska lyssna? Eller har du slagit ’dövörat’ till?

Om vi som tror på Jesus och har tagit emot Honom i vårt hjärta, inte upplever Hans frid i vårt innersta – utan bara en stor tomhet – då är det definitivt någonting som är fel. Lyssna när Jesus själv säger: ”Frid lämnar Jag efter mig åt er. Min frid ger Jag er. Inte ger Jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” (Joh 14:27)

Den hundraprocentiga enheten mellan Gud och Jesus innebär att den som har sett Jesus har också sett Fadern (Joh 14:9). ”De ord som Jag talar till er, talar jag inte av mig själv” sa Jesus. ”Fadern förblir i Mig och gärningarna är Hans verk. Tro Mig: Jag är i Fadern och Fadern är i Mig” (Joh 14:10-11 SFB).

Lärjungarna hade svårt för att tro det här. Det förstår man, eftersom Jesus säger: ”Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull” (Joh 14:11).

Att vara fullkomligt förenade till ETT, som Jesus talar om i Joh 17 är svårt att förstå: ”Jag ber” sa Jesus, ”att de ALLA skall vara ett, och att såsom Du, Fader, är i Mig och Jag i Dig, också de skall vara i Oss, för att världen skall tro att Du har sänt Mig. Och den härlighet som Du har gett Mig har Jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: Jag i dem och Du i Mig, för att de skall vara FULLKOMLIGT förenade till ETT. Då skall världen förstå att Du har sänt Mig och har älskat dem så som Du har älskat Mig.” (Joh 17:21-23 SFB).

MUSIK

Det finns alltså minst 2 anledningar till Jesu ord, när Han ber om att vara ETT med Fadern, i Joh 17.

För det första för att världen ska tro att Gud har sänt Jesus, och

För det andra för att världen ska förstå att Gud har älskat oss människor så som Han har älskat Jesus – dvs innan världens grund var lagd…

Jag vet inte om du som lyssnar nu förmår att fatta det som Jesus säger. Jag har själv svårt att fatta det. Men om du och jag ska kunna nå fram till en sådan andlig erfaren-het som bibeln kallar ’frälsning’ så är det ABSOLUT nödvändigt att tro att Gud har sänt Jesus till vår räddning och hjälp, eftersom Jesus säger att: ”Ingen kommer till Fadern utom genom Mig” (Joh 14:6).

Det är också ABSOLUT lika viktigt att förstå att Gud älskar oss människor, eftersom Jesus dels säger i Rom 10:10 att: ”med hjärtat tror man att Gud har uppväckt Jesus från de döda och blir rättfärdig…” – alltså rättfärdig av tro för att alls kunna komma inför Guds ansikte – och dels i Joh 17:3 att: ”Detta är evigt liv att de känner Dig, den ende sanne Guden, och den som Du har sänt, Jesus Kristus.”

MUSIK

”De skall inse (eller förnimma) att Jag är Herren” står det hos Hesekiel.

Att en människa som du och jag överhuvudtaget ska kunna inse, förnimma eller förstå någonting om Herren Gud, Den Allsmäktige - är det möjligt?

Ja, Jesus ber i sin översteprästerliga förbön i Joh 17, och säger att Han har uppen-barat Gud för oss. Han ber för sina lärjungar först och främst, men sedan säger Han: ”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på Mig. Jag ber att de alla skall vara ETT…” (Joh 17:20). Jesus ber alltså för oss också - för dig och mig som vill tro - även om vår tro kanske är svag.

Jesus fortsätter sin bön till Gud och säger: ”Jag har uppenbarat Ditt namn för de människor som Du har tagit ut ur världen och gett Mig. De var Dina, och Du gav dem åt Mig, och de har hållit fast vid Ditt ord. Nu har de förstått att allt vad Du har gett Mig kommer från Dig. Ty de ord som Du har gett Mig har Jag gett dem, och de har tagit emot dem och har verkligen förstått att Jag har utgått från Dig, och de tror att Du har sänt Mig. Bara detta att Jesus är i Fadern och ber för dig och mig, (Rom 8:34) är ju nästintill ofattbart, men sant och underbart ändå. ”Vem kan skilja oss från Kristi kärlek?” skriver Paulus, och fortsätter: ”Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd?”

--- Aposteln Paulus fortsätter: ”Jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter i höjden eller i djupet, eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 8:35, 38-39 SFB).

MUSIK

Om ingenting alltså kan skilja oss från Guds kärlek, så innebär det att vi lever ” inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er” skriver Paulus. ”Den som inte har Kristi Ande tillhör inte Honom. Men om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens skull men Anden är liv för rättfärdighetens skull.

Och om Hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall Han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom Sin Ande som bor i er” (Rom 8:9-11 SFB).

”Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser? Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, och Han som utfors-kar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.”

(Rom 8:24-27 SFB).

Tillhör du och jag ’de heliga’ som Anden suckar för? Ja, det gör vi, om vi är i Kristus Jesus, och livets Andes lag har gjort oss fria från syndens och dödens lag. (Rom 8).

”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kalla-de efter Hans beslut. Ty dem som Han i förväg har känt som sina har Han också förutbestämt till att formas efter Hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den först-födde bland många bröder. Och dem som Han har förutbestämt har Han också kallat. Och dem som Han har kallat har Han också förklarat rättfärdiga. Och dem som Han har förklarat rättfärdiga har Han också förhärligat” (Rom 8:28-30 SFB). Är du ett Guds barn som är kallad till frihet? Då är du också rättfärdig och förhärligad.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer