5 juli 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för vår missgärningars skull. Näpsten var lagd på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade (Jes 53:5 – 1917).
Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden vill jag tala om vardagen och evigheten i den kristna trons ljus. Jag vill att du ska få känna att evighetens Gud också finns med dig i vardagslivets mångahanda, för det är ju precis där vi behöver -och kan- få uppleva Guds hjälp på olika sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om vägledning så att allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön och begäran om hjälp att förstå ditt ord i bibeln. Jag ber också om vägledning så att mina tankar överensstämmer med dina när det gäller att förmedla det budskap som du ger mig. Herre, låt någon lyssnare få uppleva din närvaro och välsignelse i sitt liv i dag. Tack för att du hör bön. Amen.”

Du och jag kan få uppleva Guds hjälp och vägledning mitt i arbetslivet, i skolan, i verkstaden, på kontoret eller i bilen… precis där du är för tillfället – just där kan du få uppleva Guds underbara närhet och kraft.
Jag vet mycket väl, att både du och jag är svaga och har massor av brister, men det är ju därför som vi verkligen behöver hjälp. Hade vi varit fullkomliga människor, så hade vi ju kunnat klara oss själva genom livets alla problem – men det kan vi inte – även om det kan gå bra eller till och med mycket bra under en tid. Men till slut tvingas vi ändå erkänna att det är en stor förmån att få daglig kraft och hålla Gud i handen på vår väg genom livet.
Och nu är det ett nytt tillfälle att få förnya den kontakten med Gud. I min bibel står det nämligen att där 2 eller 3 är församlade i Jesu namn, där är Han mitt ibland oss.

MUSIK

För en tid sedan talade jag om lidandet och de många frågor som hänger samman med det. Kanske är lidandets problem så stort och så olika för oss människor, beroende på hur djupt vi personligen är berörda av det, och från vilken synpunkt vi ser det, att vi ändå ska fortsätta att tala om det.
Jag tror inte att vi någonsin når fram till en full förståelse av lidandets stora ’varför’ men alla trosriktningar, religioner och livsnära tankesystem brottas med lidandets olösta problem. De kämpar med att lösa ’gåtan’ eller åtminstone dess ’varför’ och för-söker peka fram mot den dag när lidandet ska upphöra.

Det finns många teorier om lidandet och försök att förklara det. Det finns religioner som hänvisar till onda andar och en del menar att det bara är ett blint ödes spel.
Andra betonar att lidandet är en följd av människans synd eller en Guds straffdom. Man betraktar rent av lidandet som ett Guds redskap för att upprätthålla ordning och disciplin bland oss människor.

Det finns alltså många olika försök att förklara lidandets uppkomst, mening och slut.
Jag ska utveckla mina tankar lite mer om det.

MUSIK


Bibelns berättelse om syndafallet i 1:a Mosebokens 3:e kapitel, betraktar lidande och död som en följd av syndafallet och den följande skilsmässan från Gud. Personligen tror jag att det sättet att betrakta lidandet på är rätt, men man får kanske akta sig för att dra ut konsekvenserna av det synsättet för långt.
Det är RÄTT såtillvida att hade människan levt kvar i paradiset, som jag tror var Guds avsikt, så hade nog inte lidandet existerat bland oss i dag. Men nu är syndafallet ett faktum och lidandets existens också ett faktum. Jag tror alltså att lidandet så att säga ’fått tillträde’ till människan på grund av syndafallet i paradiset, men jag tror INTE att lidandet behöver ha något direkt samband med den enskildes eventuella synd.

Det är ju så att vi försöker för det mesta hitta någon mer eller mindre trovärdig orsak till det som händer i våra liv. Och visst finns det väl alltid en orsak, men kanske inte alls av den natur som vi sätter upp för oss, eller som andra mer eller mindre beskäf-tiga personer så gärna vill hålla fram inför oss.
Tänk bara på bibelns berättelse om den rättfärdige Job.
Om honom sa Gud att ”på jorden finns icke hans like i ostrafflighet och redlighet, ingen som så fruktar Gud och flyr det onda.” Ja, du kan ju själv läsa om vad som sedan hände Job. Vilka plågor och lidanden som drabbade honom. Varför det då? Jo, därför att Gud ville bevisa för Åklagaren-Djävulen att Jobs tro på Gud hade en så djup dimension och en sådan kraft, att vad som än hände Job själv, hans familj eller hans egendomar, så skulle han aldrig svika sin tro.
Och det föresatte sig djävulen verkligen att pröva… men det blev ett snöpligt slut för honom, när han tvingades erkänna att Jobs tro verkligen var grundmurad, och inte alls beroende på Guds godhet mot Job.

MUSIK

Du kan också tacka Gud under allt som han låter dig gå igenom. Ja, jag vet att det kan låta hårt och brutalt… men försök ändå, så ska du få se att udden liksom bryts bort. Det sker en förändring och bitterheten förbyts i glädje och tacksamhet. Och när detta sker så har du redan tagit första steget mot en förbättring, därför att förändring-en nästan alltid börjar inifrån ditt eget hjärta för att sedan gå genom hela din varelse.
Det behöver inte alls vara någon synd som ska redas ut. Det kan i stället vara t.ex. din egen duktighet som står i vägen för Guds ingripande. Minns du vad det står i bibeln om vetekornet. Jo, det står att om det inte kommer ner i jorden och dör, så förblir det ett ensamt korn. Men när det har dött så kommer det upp en ny växt… och det är inte samma växt som den som dog.

Min käre vän som lyssnar nu. Låt Jesus hjälpa dig att ta hand om ditt lidande. Låt Guds Son fullgöra sitt verk för dig och i dig. Jesus kom ju hit till jorden för att rädda dig och inte för att du skulle straffas.
Jesus har redan tagit allt straff som kan bäras och som kan komma ifråga. Döden var till och med tvungen att lämna tillbaka Jesus till livet… eftersom han inte hade gjort någonting som förtjänade döden. Den enda anledningen till att Jesus dog, var att Han gav sitt liv -frivilligt- för dig, för dina synder och för alla dina brister. Lita på det och förtrösta på det!

MUSIK

Att Gud planerade och genomförde hela det fantastiska frälsningsverket genom att Jesus, som var syndfri, offrades för hela mänsklighetens alla synder är så underbart så det kan inte uttryckas med mänskliga ord. Gud själv, hade ju ingen som helst skuld till att människorna föll för frestarens listiga angrepp i Edens lustgård. Gud hade varnat Adam för vad som skulle ske om han trotsade Guds uttryckliga befall-ning att inte äta av frukten på kunskapens träd som stod mitt i lustgården. Men djävulen – den gamle ormen – överlistade Eva så att både hon och Adam föll för frestelsen att få mer förstånd än de hade haft dittills. Som du säkert känner till så slutade det med att de båda två åt av frukten på trädet. DET VAR KATASTROFALT.

Jag vet inte om just den frestelsen var större eller mer allvarlig än andra frestelser som möter oss människor, men den var så djävulsk i sitt trots mot Gud, så den ledde till att människorna kördes ut från paradisets lustgård och blev utlämnade åt döden för all framtid. Inte var det heller nog med att deras fysiska liv lämnades åt döden, utan deras ande dog i samma ögonblick som de överträdde Guds befallning, efter-som de blev skilda från Gud, Hans Andes inflytande över dem och påverkan på dem.

Det förde i sin tur med sig att med en död ande kunde människan inte göra någon-ting alls i sin egen kraft, för att reda upp situationen. Hon kunde inte ens be om hjälp med att komma ur sitt hopplösa tillstånd. Men det var DÅ Gud grep in och ändrade historiens gång.

MUSIK

Varför grep Gud in i den här tilltrasslade situationen som människorna inte själva kunde klara sig ut ur? Varför lät inte Gud dem själva försöka reda ut sina problem? Nej, för Gud visste att det skulle människorna aldrig KUNNA göra, eftersom det var ett andligt förhållande som behövde ’rättas till’ och DET KUNDE INTE göras av en fysisk människa på något fysiskt sätt.

I min bibel står det exakt varför Gud grep in på ett sätt som aldrig i evighet kan ifråga-sättas av någon makt varken i himlen, på jorden eller under jorden. Här är svaret:

”Ty så älskade Gud världen, att Han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall icke förgås, utan ha evigt liv” (Joh 3:16 – 1917).

Alltså berodde det inte på Guds allmakt eller kraft, utan på att Han älskade världen och oss människor så högt, trots att vi handlat fel och tvärtemot Guds befallningar.
Av det kan vi lära oss att Guds kärlek är den starkaste kraften i universum och för Gud är ingenting omöjligt. Han skapade på det sättet, alltså genom tron på sin Son, Jesus Kristus, en ny väg till gemenskap med sig själv i sitt himmelska rike.
Det finns exakt samma möjlighet till det eviga livet i frid och ljus för alla människor.
Om du vill vara med i den skaran som ska få mötas i himlen så är du välkommen.
Det står ju ”var och en som tror” och då betyder det också ALLA SOM VILL TRO.

Dagens minnesord: ”Herren lät allas vår missgärning drabba honom” (Jes 53:6).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer