20 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: Jag i dem och du i mig” (Joh 17:22-23)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Ordet ‘förhärliga’ kom för mig när det gäller den här stunden och jag ska därför tala lite om vad det innebär utifrån bibelns ord och kristen tro. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och den Helige Andes kraft, så att allt blir rätt tänkt, sagt och välsignat.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön i mitt hjärta om att du ska ta en total kontroll över mig, mina tankar och mina ord, så att budskapet som ska framföras blir rätt förmedlat. Jag ber också, Herre, att du ska låta någon lyssnare få uppleva att bibelordet med den Helige Andes kraft tränger in i hjärtats innersta, till välsignelse, glädje och frid från dig, du som är Fridsfursten. Amen.”

Jag ska först läsa för dig vad aposteln Paulus skriver om det nya förbundets härlighet i det andra brevet till korintierna. Jag börjar med slutet av kapitel 3 och fortsätter sedan med några verser i kapitel 4. Så här står det:

”Inte bara Moses ansikte var dolt, utan hans folks sinnen och förstånd var också överhöljda och förblindade. Till och med nu när Skrifterna läses tycks det vara som om judarnas inre är täckt med en tjock slöja, eftersom de inte kan inse och förstå Skriftens verkliga mening. Denna missförståndets slöja kan nämligen bara tas bort genom tron på Kristus. Ja, än i dag när de läser Moses skrifter är deras inre ögon blinda, och de tror att enda möjligheten att bli frälst är att lyda de tio budorden. Men så fort någon vänder sig från sina synder till Herren tas slöjan bort. Herren är Anden, som ger dem liv, och där Han finns, där finns det frihet från lagen. Vi kristna har ingen slöja över våra ansikten. Vi kan vara speglar, som klart återspeglar Herrens härlighet. Och allteftersom Herrens Ande arbetar inom oss, blir vi mer och mer lika Honom” (2 Kor 3:14-18 – Levande Bibeln).

MUSIK

Jag fortsätter nu att läsa några verser från det 4:e kapitlet av andra Korintierbrevet:
”Vi förfalskar inte Guds Ord utan lägger öppet fram sanningen och anbefaller oss själva inför Gud åt varje människas samvete. Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade. Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - Han som är Guds avbild” (2 Kor 4:2-4 – SFB).

‘Förhärliga’ betyder att prisa, ära, berömma och upphöja Jesus Kristus.
När Jesus ber sin översteprästerliga förbön, i Johannes evangelium, kapitel 17, säger Han:
”Fader, stunden har kommit. Förhärliga Din Son, för att Sonen må förhärliga Dig. Du har gett Honom makt över alla människor, för att Han ska ge evigt liv åt alla dem som Du har gett åt Honom. Detta är evigt liv att de känner Dig, den ende sanne Guden, och den som Du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:1-3 – SFB).

MUSIK
                  
Jag fortsätter att läsa från Johannes 17:e kapitel:

”Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och gett mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit fast vid ditt ord.
---
Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem.
---
Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer till tro på mig. Jag ber att de alla ska vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du  har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.
Fader jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan världens grund var lagd. Rättfärdige Fader, världen har inte lärt känna dig, men jag känner dig, och de vet att du har sänt mig. Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem” (Joh 17:6, 9-10, 20-26 – SFB).

Gud, Fadern, är alltså förhärligad i sin Son, Jesus Kristus, vilken i sin tur är förhärli-gad i oss, för att vi alla skall vara fullkomligt förenade till ett. Det är ett fantastiskt budskap! Genom vår tro på Jesus Kristus, blir vi alltså förenade till ett med Honom och genom Honom med Gud själv.

MUSIK

Jesus säger själv: ”Jag är förhärligad i dem” - det vill säga Jesus är ärad i oss genom vår tro på Honom. Och detta leder till att vi får vara förenade med Honom och med Herren Gud själv.
Det står att Guds härlighet strålade fram från Jesu Kristi ansikte. Han var Guds här-lighets återsken här på jorden och Hans väsens avbild. (2 Kor 4:6; Hebr 1:3 – 1917).
Jesus sökte aldrig sin egen ära, utan genom frivillig förnedring av sig själv och sin lydnad intill döden på korset, ärade Han sin Fader. (Joh 8:49-50 – 1917).

Det tar ju verkligen ett bra tag innan man kan ta till sig de här sanningarna och låta dem smälta in i hjärtats innersta, så att de kan bilda den grund som Guds verk, genom den Helige Ande i oss, sedan kan byggas vidare på. Och Guds Ande fort-sätter som väl är oförtrutet sitt idoga arbete att förhärliga Jesus i oss.

Jesus säger i slutet av sitt avskedstal till lärjungarna:
”Ty av mitt skall Han (alltså den Helige Ande) taga och skall förkunna det för er. Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag, att Han skall taga av mitt och förkunna det för er” (Joh 16:14-15 – 1917).


MUSIK

Vi ber:
”Fader jag prisar och upphöjer ditt underbara namn. Du som lät Din Son Jesus Kristus komma till vår värld  i syndigt kötts gestalt och dö på ett kors, för att vi människor skulle bli fria från syndens makt och kunna komma till tro och få uppleva att Han blir förhärligad i oss - Han som är vägen till Dig, sanningen om Dig och livet i Dig - det eviga livet.
Lär oss, Herre, att dag för dag få en djupare förståelse för och om din underbara frälsning, genom att komma närmare dig och bli delaktiga i Ditt liv som du gett för oss och som du själv sagt att vi genom tron får vara fullkomligt förenade till ett med.
Hjälp oss också att kunna bära ut dina välsignelser ur ett rent hjärta till våra med-människor som behöver dig lika mycket som vi, och som alla har lika stor rätt och möjlighet att få uppleva din gränslösa kärlek, barmhärtighet och omvårdnad - helt oavsett vilka goda eller dåliga förutsättningar som vi haft i livet.
Tack för att du hör min enkla bön. Tack också för att du aldrig vänder ryggen mot någon eller kastar bort någon enda människa som med ett uppriktigt hjärta vänder sig till dig och söker ditt ansikte. Tack för att din kärlek till oss inte kräver någon som helst motprestation från vår sida.
AMEN.”
Jag upphör aldrig att förvåna mig över det här fantastiska budskapet, att vår Gud, universums härskare, ägnar oss små människor något intresse överhuvudtaget. Det är för stort för mitt förstånd helt enkelt. Om man skulle kunna tänka sig någon sorts mänsklig jämförelse, så är det kanske att du eller jag skulle börja intressera oss för hur en myra i skogen har det, eller vad hon tänker om Einsteins relativitetsteori… Tanken svindlar!

MUSIK

Jag har så småningom förstått det så, att vår Gud är så stor så han KAN INTE förstås av en människa. Det är en omöjlighet. Men hans egenskaper, till exempel kärlek, barmhärtighet och förlåtelse, kan vi få uppleva genom Jesus Kristus. Det var ju Gud som tog första steget i sin kärlek till oss, när försoningen fullbordades av Jesus på korset. När Gud sedan uppväckte Jesus från de döda som den förste absolut rättfärdige, blev det känt bland alla andemakter att Gud accepterat Jesu försoningsdöd och hans rättfärdiggörelse av alla som tror. Därför kan han nu låta vår döda ande få nytt liv genom vår tro på Jesus. Resultatet av den livgivande andens nya liv jämförs av Jesus själv med att födas på nytt (Joh 3:3) i hans nattliga samtal med Nikodemus.
Genom vår tro på Jesus Kristus, så förhärligar vi honom och ärar honom - inte bara med våra läppar - utan i vårt hjärtas innersta.
Det är ju därför som psalmisten, för Herrens stora barmhärtighet, skriver lovsången i psalm 103 så här:
”Lova Herren, min själ, och allt det i mig är hans heliga namn. Lova Herren, min själ, och förgät icke vad gott Han har gjort, Han som förlåter dig alla dina missgärningar och helar alla dina brister” (Ps 103:1-3 – 1917).

Dagens minnesord: ”Barmhärtig och nådig är Herren, långmodig och stor i mildhet” (Ps 103:8 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer