12 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Idel goda gåvor och idel fullkomliga skänker kommer ner ovanifrån, från himlaljusens Fader…” (Jak 1:17 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom bibelns ord för mig från Matteus det 20:e kapitlet, där Jesus framställer liknelsen om arbetarna i vingården som alla fick samma lön oavsett hur länge de hade arbetat. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om vägledning och hjälp så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får lov att komma inför dig och få vägledning i ditt ord så att jag kan förstå det rätt. Jag ber också om hjälp med att kunna förmedla det som du vill ha sagt, så att det blir till välsignelse och hjälp för någon lyssnare som är med oss i dag. Tag hand om oss, Herre, och låt oss vandra nära dig. Amen.”

Liknelsen om vingårdsarbetarna handlar inte om belöning för utförd tjänst, utan är en bild av frälsningen och det eviga livet. Den ‘lönen’ är lika för alla oavsett om man kommer ’på morgonen’ eller ’vid elfte timmen’. På Jesu tid arbetade man vanligen från sex på morgonen till sex på kvällen och därför räknas första timmen från klockan sex. Klockan 9 var alltså 3:dje timmen och klockan 12 mitt på dagen enligt vår tideräkning var alltså 6:e timmen. Klockan 3 på eftermiddagen motsvarades av 9:e timmen osv. En vanlig dagslön var 1 denar eller silverpenning för en dags arbete, och alla fick alltså vanligtvis lika mycket. Det var givetvis arbetsgivarens ensak om han ville betala alla samma lön, eftersom Matteus skriver att han kommit överens om dagslönen med dem som kom först på morgonen, men inte de som kom senare...

MUSIK

Många som idag spelar framträdande roller i olika sammanhang kommer inte att göra det i Guds nya rike. Och många som idag är de sista kommer då att vara bland de främsta. Med liknelsen om arbetarna i vingården lyfte Jesus det himmelska riket högt över all spekulativ vinningslystnad under kristendomens täckmantel. Guds barmhärtighet och nåd är lika mot alla som vill ta emot den. Matteus säger därför i sitt evangelium också att ”många som är de första ska bli de sista, och många som är de sista ska bli de första” (Matt 19:30).
Alla som troget följt sin Herre kommer att få vara med i Hans rike, men alla kommer inte att få samma lön. Vad var och en gjort ska prövas av elden står det (1 Kor 3:13). Aposteln Paulus skriver så här till korintierna: ”Ingen kan någonsin lägga någon annan grund än den som redan finns - Jesus Kristus. Men det finns olika slags material som man kan bygga med på den grunden. En del använder guld, silver och ädla stenar, andra bygger med stickor och strån! Men en dag ska det visa sig, vad för slags material var och en byggt med. På domens dag kommer nämligen vårt arbete att prövas i eld, så att alla kan se om det är av bestående värde eller inte. Då kommer varje arbetare, som har byggt med rätt material och vars arbete fortfarande består, att få sin belöning. Men om huset han byggt brinner ner blir det en stor förlust för honom. Själv kommer han att bli räddad, men som en människa som räddas ur ett brinnande hus, utan att få något med sig.” (1 Kor 3:11-15 – LB).

MUSIK

Gud räknar inte efter hur lång tid vi har arbetat för Honom, utan efter troheten i den tjänst vi har fått. Man kan säga att arbetarna i vingården delade in sig själva i två grupper. Dels den grupp som var nöjd med betalningen och dels en grupp som var missnöjd. Men man måste observera att ingen fick mindre än vad som var överens-kommet. Allt var absolut rättvist trots att flertalet fick ‘mer än vad de kunde tyckas ha rätt till’ om man nu ska försöka använda sig av någon sorts mänsklig rättvisa - alltså i förhållande till hur lång tid de hade arbetat. Enligt den berömda svenska JANTE-lagen hade man naturligtvis aldrig accepterat det här synsättet, men som tur är handlar inte Gud efter sådana mänskliga lagar och påfund, utan Hans princip är alltid att NÅD går före RÄTT. Det är Guds stora barmhärtighet som visar sig i en sådan oerhörd generositet mot alla människor.
Den enda fråga man kan ställa sig om Guds handlande i det här sammanhanget är: Hur skulle det ha gått för dig och mig om inte Gud handlat så gränslöst kärleksfullt och långmodigt mot oss som Han gör? Svaret är att ingen skulle ha blivit räddad, utan alla skulle ha gått förlorade - och missat målet - det eviga livet.
Guds godhet är helt enkelt omätlig! Hans oerhörda generositet har ingen gräns. Lika rik i sin mångfald som antalet snöflingor med olika kristallstrukturer en snöig vinterdag - lika rik i sin mångfald är Guds alternativ och möjligheter som Han sätter i verket när något av Hans barn behöver hjälp. Jag läser bara en enda bibelvers om det här ur Jakobs brev:
”Idel goda gåvor och idel fullkomliga skänker kommer ned från himlaljusens Fader, hos vilken ingen förändring äger rum och ingen växling av ljus och mörker” (Jak 1:17)
Samma text ur den Levande Bibeln lyder så här: ”Men allt som är gott och fullkomligt kommer från Gud, ljusets skapare, han som lyser i evighet utan förändring eller skugga.”
Slutligen, samma text ur ‘Svenska Folkbibeln’: ”Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.”

MUSIK

Jag vet mycket väl att det finns många människor som inte delar min uppfattning om Guds godhet. De tycker att sjukdom och oförskyllt lidande är något som man borde lägga Gud till last eftersom han är allsmäktig och kunde, om Han ville, rädda männi-skorna från sådant. Ja, jag har inget svar på det, mer än att jag nästan anar att Gud har något mycket bättre i beredskap för den som ‘oförskyllt har drabbats’ på den här sidan jordelivet. Utifrån sin gränslösa generositet skulle det inte förvåna mig ett ögon-blick om Gud fullt ut -och mycket mer än så- tänker sig att kompensera den som lidit. Den ‘kompensationen’ kanske inte blir uppenbar förrän på andra sidan evighetens gräns, men då kanske så mycket mer underbar.

Någon ungdom frågade en gång en pastor om vad som händer med alla förstånds-handikappade och liknande människor som inte har någon möjlighet ens att förstå evangeliets budskap, och ännu mindre att ta det till sig och låta det verka i sitt hjärta till frälsning och räddning. ”Det behöver du inte bry dig om” svarade pastorn ”de har en egen gräddfil rakt in i Guds himmel, på ett sätt som ingen av oss andra kommer i närheten av.” Jag håller med och tackar Gud för den stora barmhärtigheten.

MUSIK

Vid ett tillfälle gick Jesus tillrätta med de städer där han hade gjort de flesta av sina under, därför att de inte hade vänt om till Gud, och i det sammanhanget ber Jesus den här bönen och säger:
”Käre Far, Du som är Herre över himlen och jorden, Jag tackar Dig för att Du gömmer sanningen för dem som tror att de är kloka, men Du visar den för dem som är som barn. Ja, Far, så har Du bestämt” (Matt 11:20, 25-26 – LB).

I det här sammanhanget förklarar Jesus att den som får vara med om Guds under men inte vill ta till sig Guds vishet i Jesus Kristus, kommer att dömas hårdare på domens dag än övriga.
Det är oerhört starka ord som Jesus använder i det här sammanhanget. Lyssna!
”...och du Kapernaum, skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner till helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: ”För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig” (Matt 11:23-24 – SFB).

I vers 27 säger Jesus: ”Min Far har lagt allt i mina händer. Bara Fadern känner Sonen, och Fadern är känd bara av Sonen och de människor som lär känna Fadern genom Sonen. Kom till mig så ska jag ge vila åt alla er som arbetar hårt och stapplar under tunga bördor. Gå in under mina villkor och låt mig undervisa er! Jag är mild och ödmjuk. Hos mig finner ni det som ger ert liv ro och vila, och jag tvingar inga tunga bördor på er” (Matt 11:27-30).

Som så många gånger tidigare säger jag igen: JESUS är svaret på frågan om livets mening!

MUSIK

Mitt nuvarande liv går till så att jag normalt börjar min dag med att säga ‘Gomorron Gud!’ när jag går ut på min trappa och hämtar dagens tidning, till det sista jag tänker på innan jag somnar och tackar Gud för Hans godhet att jag får leva och vara frisk. Visserligen finns det ofta anledning att reda ut både det ena och det andra inför Honom som känner mitt innersta bättre än jag gör själv... men när jag har gjort det, så är det bara kärlek, barmhärtighet och nåd som jag får ta till mig - ständigt under dygnets 24 timmar.

Prova på det min vän! När livet är tufft och tillkrånglat behöver man verkligen hjälp och barmhärtighet varenda stund... Och för den som sätter sin tro och förtröstan till Jesus, så har han sänt Hjälparen, den Helige Ande, som är med oss alla dagar intill tidens slut. Vi behöver alltså aldrig vara ensamma med våra bekymmer.
Tala med Jesus om allt! Han vill höra hur du har det och hur det går för dig. Inte för att hålla ett strängt öga på dig eller straffa dig, utan för att hjälpa dig varje dag.

Dagens minnesord: ”Efter sitt eget beslut födde han oss till liv genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstling av de varelser han har skapat” (Jak 1:18 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer