11 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Utrannsaka mig Gud, och känn mitt hjärta…” (Ps 139:23)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag tänkte jag tala om sam-vetet och samvetets röst, som jag tror att vi alla känner till och har hört i vårt inre, men ändå kanske inte tänkt närmare på. Eftersom det kristna perspektivet om vardag och evighet styr inriktningen på programmet, så är bibelordet min utgångspunkt för den kristna grundton som jag alltid försöker förmedla till dig som lyssnar. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med mitt hjärtas önskan och behov av din direkta vägledning i bibelordet så att allt blir rätt förstått och framfört. Jag ber också, Herre, att den lyssnare som är med i dag och väntar på ditt budskap, ska få del av din kraft i sitt innersta genom den Helige Ande. Tack för att du hör min enkla bön. Amen.”

När jag förberedde mig för den här stunden så slog jag upp min bibel och en vers från profeten Hoseas bok fångade min uppmärksamhet. Det är kapitel 10 och vers 12 där det står så här:
”Så ut åt er rättfärdighet, skörda efter kärlekens bud, bryt er ny mark; ty det är tid att söka Herren, för att han skall komma och låta rättfärdighet regna över er.”

Det var särskilt orden ”Bryt ny mark” som jag fastnade för. Min vän som lyssnar! Det är dags att gå vidare… dags att bryta ny mark… det är tid att söka Herren.

Vad har nu det här med samvetet att göra, undrar du kanske…
Jo, för mig blev det liksom ett avstamp i min tankegång. Ett avstamp mot nya tider… ny mark att beträda inför Herren Gud, Den Helige, som känner oss alla… i ditt och mitt innersta… och våra uppsåt och motiv.
Vad du gör min vän – KÖR ALDRIG ÖVER DITT SAMVETE ! De orden har talat till mig på ett allvarligt sätt, och därför vill jag gärna dela med mig till dig också.

MUSIK

Jag vet inte om du någon gång varit medveten om att du själv trängt undan den röst som du tydligt hört inom dig. Jag har gjort det – men det är sannerligen ingenting som jag är stolt över… utan tvärtom blir jag full av ångest, oro och ångrar mig alltid.
Kanske låter det som om det sker ofta, men det gör det inte. Tyvärr så händer det särskilt i situationer när jag är lite jagad och inte lugnar ner mig så mycket att jag klart lyssnar till mitt inre och i tid överväger vad det nu än är som mitt innersta jag, mitt samvete, reagerar emot. Men de här orden och uppmaningen ’Kör aldrig över ditt samvete’ har liksom slagit rot i mitt hjärtas innersta, och jag hoppas att det för alltid blir ett STOPP-märke på min tros stig genom livet. En stopp-skylt som effektivt hejdar mig och min framfart, när jag håller på att göra någon dumhet eller något fel som jag annars får ångra bittert efteråt.
Tänk om du också ville ta till dig den där uppmaningen: ”Kör aldrig över ditt samvete!”
Jag tror att du då skulle bespara dig många tårar och mycket sorg över din oförmåga att stå emot frestelser av olika slag som kan komma i din väg.

MUSIK

”Bryt ny mark” åt dig… slå in på en ny väg! Tillåt dig själv att ”Så ut i rättfärdighet och skörda efter kärlekens bud”, som profeten Hosea sa i den bibelvers som jag läste för dig förut. Gud kommer att välsigna ditt ställningstagande och ”låta rättfärdighet regna över dig”. Jag vill läsa några bibelverser till för dig… och för mig själv också förstås. Allt det jag säger gäller i precis lika hög grad för mig själv, som det gäller dig.
Jag läser den 139:e psalmen och verserna 23 och 24 för dig nu. Så här står det:

”Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta; pröva mig och känn mina tankar och se till, om jag är stadd på en olycksväg, och led mig på den eviga vägen.”
”Känn mitt hjärta… pröva mig… och känn mina tankar…” säger psalmisten alltså. Och det är precis det som jag också menar när jag säger att du ska låta ditt samvete leda dig inför Gud och styra dina steg. ’KÖR ALDRIG ÖVER DITT SAMVETE!”

Gud vill vara med dig och mig precis överallt och, leda oss i alla livets situationer. Du och jag kan aldrig gömma oss för Gud eller för våra samveten. Du kan inte heller fly, varken från Gud eller från dig själv och ditt samvete. Du bär det ALLTID med dig, och därför är det alltid bäst att ha sin sak absolut klar med Gud, för då behöver du inte oroa dig i ditt innersta, utan får ha Guds frid i ditt inre. Och det är en frid som männi-skor inte kan förstå. Bibeln säger klart att ”det övergår allt mänskligt förstånd” Man kan inte förstå Guds frid, men man kan uppleva den i sitt hjärta och den upplevelsen skulle jag aldrig kunna tänka mig att byta bort mot någonting annat i världen. Guds frid är en ovärderlig skatt, som du kan få uppleva alldeles tydligt i ditt hjärtas innersta. Det är inte undra på att Lapp-Lisa sjöng så i den gamla ”Guldgrävarsången” att hon inte ville byta bort den skatt hon fått… ”för millioner, jag mår så gott…” Och den friden kan bli din alldeles gratis genom att du tror på Jesus.

MUSIK

Kanske du är trött på ditt nuvarande oroliga liv, och gärna skulle ta steget över på Guds sida. Men du undrar kanske hur man når fram till Gud, och det ska jag tala om för dig. DET FINNS BARA EN VÄG! Och den går genom tron på Jesus, Guds Son.
Tro på Jesus! Tro inte bara på vad han har sagt och gjort, utan tro på Honom själv. Att Han är Guds Son, vilket både Gud betygat och som Jesus sagt om sig själv… och som den Helige Ande strukit under.
JESUS DOG PÅ ETT KORS FÖR DIN SYNDS SKULL. Och det är inte på grund av någon prestation från din egen sida, som du får dina synder förlåtna, utan det är av NÅD – utan någon egen förtjänst. Om du vill ta emot förlåtelse av nåd, då är du väl-kommen till Jesus. INTE ANNARS. Det är ’BARA’ genom tron på Jesus Kristus, som du kan få dina synder förlåtna och ett evigt liv i Guds himmel och i Hans gemenskap.

Vill du veta hur det går till? Det kan gå till på olika sätt. Du kan knäppa dina händer, sluta dina ögon och öppna ditt hjärta med en bön till Jesus om nåd och förlåtelse för dina synder. Det viktigaste är inte att det sker på ett visst sätt, utan det viktigaste är att du både i ditt eget hjärta och öppet inför dina medmänniskor, bekänner Jesus som HERRE i Ditt liv, så långt du förstår att det är rätt och lämpligt (Rom 10:9-10). När, Var eller Hur det sker är helt oväsentligt, så länge det sker på den här sidan om den fysiska dödens gräns.

MUSIK

Kanske känner du ingenting särskilt, i samband med att du i tro tar emot Jesus i ditt hjärta. Kanske gör du en underbar känslomässig upplevelse av glädje, frid och kraft. Att det kan vara väldigt olika beror på att vi människor är så olika, men skapade av Gud ändå, allesamman. Det väsentliga är att du INTE hänger upp dig på några käns-lor alls, utan bara håller fast vid din tro på Jesus, oavsett vad som händer, så ska du få se hur det kommer att ske en förändring i ditt liv.
Gud vill leda sina barn genom livet – under din stund på jorden. Det är alltså inte frågan om Gud vill, utan om DU VILL !
Psalmisten skriver: ”Toge jag morgonrodnadens vingar. Gjorde jag mig en boning ytterst i havet, så skulle också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig.
Dina ögon såg mig, när jag ännu knappast var formad; alla mina dagar blev uppskriv-na i din bok, de var bestämda, förrän någon av dem hade kommit” (Ps 139:9, 16).

Jesus är alltså ensam Vägen och Sanningen och Livet. Vägen till Gud, Sanningen om Gud och Livet i Gud.
Jag vet mycket väl hur lätt det är att säga att man tror på Gud och på Guds existens. Men det är mycket svårare och mer inträngande och kraftfullt att tala om Jesus. Varför är det så? Jag vet inte riktigt, men jag tror att det i namnet Jesus finns den segerkraft som alla onda makter fruktar mer än allting annat.
Det är inte så att Gud på något sätt skulle vara mindre värdig att se upp till än Jesus, men jag tror man kan säga att Gud har uppenbarat sig i JESUS som den korsfäste, som offrade sitt eget blod för världens försoning – och i DET ligger segerkraften, alltså kärleken som försonade Gud och människan för evigt.

MUSIK

Alla onda makter ÄR besegrade även om striden mellan det onda och det goda inte är slutgiltigt avgjord än. Men till och med dödens makt är bruten (1 Kor 15:50-57; Hebr 2:14-15 – 1917). Det är därför det blir så ’laddat’ i andevärlden när namnet JESUS kommer på tal… för då talar man om en SEGRARE, och inte bara om en segrare vilken som helst, utan SEGRAREN FRÅN GOLGATA, han som gav sitt liv och besegrade synden och döden för evigt, och genom din tro på Jesus så har du del i Hans seger, som har EVIG GILTIGHET.
Att det här med Jesu seger är en absolut verklighet med evig giltighet är helt klart.
ALLA ONDA MAKTER värjer sig därför till det yttersta för den segerherren -JESUS- och för kraften i Hans seger. Men eftersom makterna är besegrade en gång för alla så FINNS DET INGENTING SOM DE KAN SÄTTA EMOT utan de måste ge vika oavsett vad det gäller och i ALLA SAMMANHANG. De kämpar emot – javisst gör de det – mest därför att de vet att deras tid är kort innan de kommer att tvingas ge upp sina försök att förvilla också de troende innan tiden är slut och Jesus kommer tillbaka en andra gång för att hämta hem de sina till sin himmelska härlighet.

Min vän som lyssnar nu! Om du inte är ett Guds barn, så låt inte hejda dig en dag till innan du tar emot Jesus genom tron i ditt hjärta och bekänner honom som din Herre.

Dagens minnesord: ”Vi skall icke alla avsomna, men vi skall alla bli förvandlade” (1 Kor 15:51 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer