10 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Gör er intet bekymmer, utan låt i allting era önskningar bli kunniga inför Gud, genom åkallan och bön med tacksägelse”
(Fil 4:6 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden vill jag försöka förmedla något av både vardag och evighet till ditt hjärta. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande, så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön både om vägledning i ditt ord och om hjälp med att förmedla ditt frälsningsbudskap på rätt sätt. Jag ber också om att någon lyssnare får del av dina välsignelser i ett hjärta som är öppet för dig, Herre. Amen.”

Jag vill så gärna att du ska kunna slappna av från all oro och allt som stressat dig. Försök krypa upp i Guds famn och bara lyssna… Kanske minns du någon bibelvers från din bardoms- eller ungdomstid… kanske någon melodi eller sång som du inte hört på många år.
Det krävs ingenting av dig. Du får bara vara till och låta dig fyllas av Guds frid som övergår allt förstånd. Låt Honom ta hand om din oro… och om du kanske redan är ängslig för hur morgondagen eller nästa vecka ska gestalta sig… Käre vän, låt varje dag bära sitt bekymmer!
Tag till dig budskapet från den gamla bibelbokens blad: ”Gör er inget bekymmer, utan låt i allting era önskningar bli kunniga inför Gud, genom åkallan med bön och tack-sägelse” (Fil 4:6 – 1917).

MUSIK

Även om man slipper att göra sig bekymmer, så menar jag inte att man bara ska låta allting gå vind-för-våg på något sätt. Jag vet mycket väl hur tillkrånglat livet kan vara för oss människor på olika områden. Kanske hur man ska få ekonomin att gå ihop… Kanske får relationerna med de närmaste sina törnar ibland… eller kanske det är kärvt på jobbet. Kanske har du INGET ARBETE. Jag vet hur DET är också! Det kan verkligen knäcka den bäste. Så, visst kan vi ha bekymmer. Men det finns en hjälp mitt i alltihop, och det är det jag talar om. Vad var det det stod i bibeltexten? ”Låt Gud få veta alla dina önskningar i bön och tacksägelse!”
Varför ska man låta Gud få veta alla sina önskningar och tacka honom? Jo, därför att bibeln handlar egentligen om hur människans liv ska levas för att det ska bli så bra som möjligt för dig och mig. Eftersom Gud har skapat oss människor, så visste han också redan i förväg, vilka omständigheter som en människa skulle skapas för, alltså vad människan kunde råka ut för och hur problemen då skulle lösas.
Gud sade: ”Bed så skall ni få!”
Så ska vi få vaddå, undrar du kanske… ”Guds frid” säger bibelordet oss.
Guds frid, vad är det då?
Jag tänker inte försöka mig på någon teologisk utläggning eller så, men jag kan tala om för dig hur jag själv upplever Guds frid, både nu och då. Det är som att få slappna av i en skön säng, i lugn och ro efter hårt arbete. Lagom varmt… med frisk luft att andas… och lugn… stillhet och ro.

MUSIK

Om man har problem så kan det ju ibland vara bra att få tala med någon medmänniska… eller kanske man behöver någon som bara lyssnar… så man får ’prata av sig’ som man brukar säga. Men glöm inte bort att du ALLTID har EN som lyssnar när du beder… Hans namn är Jesus. Många tror att man hänger sig åt någon sorts tankeflykt eller drömmeri för att fly undan sina verkliga problem, när man beder. Men det är ju precis tvärtom! Man ber ju om hjälp med att ta tag i sina problem! Skillnaden är att man slipper göra det ensam… Och slipper att bara lita på sin egen kraft och förmåga. Och om du har levt ett antal år och hunnit igenom diverse prövningar i livet, så vet du att den egna förmågan och kraften är det inte mycket med alla gånger – när det kommer till kritan och allvaret flåsar en i nacken.
Pröva att gå bönens väg så får du se att det håller det jag säger. Miljoner människor före dig har trevande och tvekande i sitt innersta, sagt i en stilla bön till himmelens Gud: ”Gode Gud, om du verkligen finns så låt mig få uppleva dig i mitt inre, och låt din frid regera i mitt hjärta. Amen.”

Prova och se själv! Bed inte bara för att jag säger det, utan ta till dig bibelns ord och lita på det. Läs själv i din egen bibel, till exempel Nya Testamentet, Paulus brev till filipperna, kapitel 4 och vers 6-7. Där står det: ”Gör er intet bekymmer, utan låt i allting era önskningar bli kända inför Gud, genom åkallan med bön och tacksägelse, så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar, i Kristus Jesus.”

MUSIK

På olika sätt, bland annat genom att berätta för dig via radions etervågor eller på Internet om mina egna erfarenheter, försöker jag förmedla det finaste och bästa budskap som finns och som jag har lite erfarenheter av, nämligen kunskapen om Jesus Kristus, Guds Son.
”Jag räknar i sanning ALLT som förlust mot det som är långt mer värt: Kunskapen om Jesus Kristus, min Herre” skriver aposteln Paulus i sitt brev till filipperna, kapitel 3 och vers 8.
Anledningen till att den kunskapen är så viktig är att det är kunskapen om livet självt. Inte bara det här begränsade fysiska livet, utan också det själsliga och det andliga.
Men du ska samtidigt ha klart för dig att det är INTE kunskapen som frälsar en människa, utan bekännelsen av Jesus Kristus som Herre på ditt hjärtas tron. Om du tar fram din bibel och slår upp Paulus brev till romarna, kapitel 10 och verserna 9 och 10, så ser du själv hur det hänger ihop.
DE TVÅ BIBELVERSERNA VISAR TYDLIGT VÄGEN TILL FRÄLSNING FÖR DIG.

När Gud skapade dig så skapade han både 1) ditt fysiska liv, det vill säga din kropp med alla de fysiska funktioner som behövs för att du ska kunna fungera som en fysisk varelse; 2) ditt själsliv, det vill säga ditt förstånd, ditt känsloliv och din intellek-tuella utrustning, och 3) ditt andliga liv, det vill säga din ande som Gud gav dig för att du skulle ha förmågan till kontakt med Gud. Den kontakten försvann visserligen i samband med syndafallet, för då dog anden i dig, men Gud har genom Jesu offerdöd på korset, försonat alla människor med sig själv och DÄRFÖR blir din ande född på nytt när du genom att tro på Jesus får del i Hans försoning för dig.

MUSIK

Kroppen har ingen förmåga till Guds-kontakt och inte själen heller. Kroppen kan inte heller överta själens eller andens roll. Det som är FYSISKT är fysiskt, och kan ALDRIG övergå till eller ikläda sig en andlig funktion. Det är ANDEN som har förmå-gan till Guds-kontakt – alltså den av Gud pånyttfödda anden, och den pånyttfödelsen är ett Guds under som sker i samband med att man genom tron tar emot Jesus i sitt liv och låter döpa sig i Jesu Kristi namn. Alla människor har en kropp, en själ och en ande. (1 Tess 5:23). Du har förstås också en kropp, en själ och en ande. Du är ju en av dem, när jag säger ALLA MÄNNISKOR – eller hur?
Att det sedan finns en del människor som bara tror att de har en kropp och pysslar med den som om de trodde att den skulle leva i minst 1000 år, det är ju en helt annan sak. Andra människor odlar sina själsliga-intellektuella intressen och bryr sig varken om kroppen eller anden. Slutligen finns det de som är så ’andliga’ så de tror sig nästan sväva utanför både kroppen och själen… Men Gud skapade ande, själ och kropp för att alltsammans skulle fungera på samma gång naturligtvis. Kroppen på sitt sätt, själen på sitt och anden på sitt sätt.
Och Gud skapade anden i människan till SIN kontaktpunkt och så är det fortfarande.
Du har kanske aldrig tänkt på det bara. Eller det är kanske ingen som har talat om det för dig – eller också har du INTE VELAT LYSSNA ’på det örat’…
Du undrar kanske bara för dig själv varför livet ibland känns så tomt, innehållslöst och meningslöst… Du har det kanske bra -mänskligt sett- på alla sätt. Ekonomiskt hyfsat. Du har kunnat  utbilda dig som du ville. Kanske har du också fått utlopp i ditt liv för dina naturliga talanger och din fallenhet för det ena eller det andra.
MEN…
Det finns ett stort ’men’… för du känner dig inte tillfreds ändå i ditt inre. Varför gör du inte det? Därför att det är precis vad den gamla bibelboken så sant säger: ”Människan lever icke allenast av bröd – utan av allt det som utgår ur Guds mun” alltså Guds ord, som är DIN ANDES MAT! (5 Mos 8:3).

MUSIK

Din ande är kanske svältfödd… på gränsen till att gå under. Då är det väl inte så konstigt om du inte mår bra – eller hur?
Alltså! Börja med att ge din ande näring, så ska du få se vad som händer. Helt plötsligt så får ditt liv en annan dimension. Ditt liv får en mening. Ditt liv är alldeles för värdefullt för att levas bara till hälften, eller en tredjedel…
”Det som ingenting var – DET utvalde Gud” står det i bibeln (1 Kor 1:28). Alltså om du själv inte anser dig vara någonting, då är du helt klart kvalificerad inför Gud!
Ju mindre du är i dina egna ögon, desto lättare är det för dig att genom tron på Jesus nå fram till Gud. Det är därför som vi människor ibland inte kan upptäcka Gud förrän hela vårt eget JAG är borta… Alltså vår egen duktighet, vilja och rättfärdighet. Gud har ju skapat dig precis som du är -som ett original- och inte som en kopia av någon annan. Alltså duger du precis som du är! Men ditt jag -ditt ego- måste få en annan plats. Vaddå annan plats – frågar du kanske? Jo, DIN vilja måste underordna sig GUDS vilja. Annars går det inte! Trons port in till den smala vägen och det eviga livet är så trång så din VILJAS JAG kommer inte igenom utan måste lämnas utanför.

Dagens minnesord: ”Gå in genom den trånga porten…” (Matt 7:13-14 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer