14 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Om en människa inte blir född på nytt, så kan hon inte få se Guds rike” (Joh 3:3 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag tänker jag tala om Guds rike, som inte består i ord utan i kraft. Men innan jag går vidare på den kristna trons väg ska jag be Gud om hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt, förstått och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön ur mitt hjärtas djup. Jag ber dels om vägledning i bibelordet så att jag förstår det på rätt sätt, och dels om din hjälp genom den Helige Ande, så att jag kan förmedla det glada budskapet på rätt sätt. Herre, låt någon lyssnare få uppleva dina välsignelser genom ditt eget ord. Amen.”

Jag börjar med att läsa några bibelverser från Paulus Första brev till Korintierna.
Så här står det i den Svenska Folkbibeln:
”När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom som jag predikade Guds hemlighet för er. Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst. Svag, rädd och mycket orolig kom jag till er. Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft”
(1 Kor 2:1-5 – SFB).

Paulus fortsätter att förmana och återkommer i det 4:e kapitlets 20:e vers till samma grundsats att ”Guds rike består inte i ord utan i kraft” (1 Kor 4:20).
Slutligen - i sitt brev till församlingen i Tessalonika tar Paulus återigen upp samma tråd och förmanar med orden: ”Ty vårt evangelium kom till er inte bara i ord utan i kraft och den Helige Ande och gav full visshet...” (1 Tim 1:5 – SFB).

MUSIK

Det är kanske lätt att få för sig att kristendomen är ett antal bud som man ska ‘lära sig’ och regler som man sedan ska ‘leva efter’ - alltså lärosatser som man ska tillägna sig och sedan säga sig tro på, för att på det sättet nå fram till en gemenskap med Gud. Men så är det inte.
Den kristna tron är inget ‘intelligenstest’ som det gäller att klara av och efter bästa förmåga tillägna sig, försöka förstå och sedan låta smälta in i sin egen världs- eller verklighetsbild.
Nej, den kristna tron handlar om en personlig relation med en ny Herre -och en överlåtelse av makt- till Honom. Det måste ske ett maktskifte i hjärtats innersta, och det sker genom tron på Jesus Kristus och förlåtelse för all synd och skuld i hans namn. Bekännelse av honom (som Herre) är också ett absolut måste.
DÅ sker det ett mirakel. Ett andens uppvaknande och en övergång från död till liv som är så genomgripande så Jesus kallar det för att ”födas på nytt”. Och Jesus säger aldrig något som han inte verkligen menar. Din och min ande -som bor i oss- är bokstavligen död, till dess att den genom tron på Jesus väcks till liv i en andlig dimension av verkligheten.

MUSIK

Jag sa förut att Jesus jämför den personliga omvändelsen genom tron som så genomgripande i en människas liv att det är som ”att födas på nytt”.
Om du slår upp din bibel och läser Johannes evangelium och det 3:e kapitlet om Jesus och Nikodemus, så förstår du vad jag menar.
Jesus talar alltså här om två slags ‘födelse.’  Dels den födelse som är av ‘köttet’ - alltså det vanliga sättet att komma in i den här tillvaron, som ett nyfött barn. Sedan nämner Jesus den födelse som är av ‘Anden’. Men den är inte lika lätt att förklara som den fysiska födelsen.

Jesus säger till Nikodemus: ”Vinden (= ’anden’ på grekiska) blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.” (Joh 3:8 – SFB).

Det är så viktigt med denna nya andliga födelse så Jesus säger: ”Den som inte blir född på nytt (annan översättning = född ovanifrån, dvs född av Gud) kan inte se Guds rike” (Joh 3:3).
Det är inte det att man inte har vilja eller förmåga nog, utan det är en omöjlighet att komma i kontakt med och se Guds rike för den som inte först blir född på nytt.
Den här förklaringen rör alltså den andliga dimension av det mänskliga livet, som är helt annorlunda än den fysiska-jordiska. På ett annat ställe i bibeln står det att: ”Guds rike är invärtes i er.” Det kan alltså inte ses eller upplevas med de fysiska sinnena utan enbart med det andliga sinnet som Gud väcker upp inom oss, när vi i barnslig tro och full förtröstan tar emot den som Han har sänt, Jesus Kristus.

MUSIK

”När Jesus blev tillfrågad av fariséerna, när Guds rike skulle komma, svarade Han dem och sade: Guds rike kommer icke på sådant sätt, att det kan förnimmas med ögonen, ej heller ska man kunna säga: ‘Se, här är det’ eller: ‘Där är det.’ Ty se, Guds rike är invärtes i er” (Luk 17:20-21 - 1917).
Levande Bibeln (LB) uttrycker samma text så här:
”En dag frågade fariséerna Jesus: ‘När kommer Guds rike?’ Jesus svarade: ‘Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man utan vidare kan se det. Och ingen kan säga: Här är det, eller där är det! Nej! Guds rike är redan här, mitt ibland er.”

(Vers 26, 32-33 – 1917):
”Och såsom det skedde på Noas tid, så skall det ock ske i Människosonens dagar.”
”Kom ihåg Lots hustru. Den som står efter att vinna sitt liv, han ska mista det; men den som mister det, han skall rädda det.” (Hon, alltså Lots hustru, hade kommit så nära räddningen som det var möjligt att komma. Problemet var att hennes hjärta var kvar i Sodom. Hon längtade tillbaka till allt som hon hade lämnat kvar och kunde inte frigöra sig från det.)

(Vers 26, 32-33 – LB): ”När jag (Jesus) återvänder ska människorna vara lika likgiltiga för Gud som de var på Noas tid.”
”Kom ihåg vad som hände med Lots hustru. Den som klamrar sig fast vid sitt liv ska förlora det, och den som vågar ge sitt liv för Gud ska finna det för alltid.”

MUSIK

Drar du själv någon parallell till hur människorna lever idag i din omgivning? Är de sekulariserade och gudsfrånvända? Ointresserade av att lyssna till varningens ord? Likgiltiga för Gud?
Sanningen är att Guds rike är ett konungavälde eller konungsligt herradöme inom den som tror, med lagar som verkar lika effektivt som lagarna i vilket annat rike som helst och ett andligt rike där andliga principer har den allra största betydelse.
Det är därför som jag ibland har talat om att det måste bli ett makt-skifte på ditt hjärtas tron. Du måste få en ny Herre! Det måste bli ett nytt herradöme inom dig! Guds herravälde är ett frälsande och förlösande herravälde som finns redan nu genom Jesu försoningsverk på Golgata kors. Uppståndelsen har brutit in och Satan har förlorat huvudslaget. (Kol 2:8-15).
Guds rike har alltså redan kommit och brutit igenom syndens makt.
En maktväxling har redan skett i universum - även om det kanske ännu inte har skett i ditt liv och ditt hjärta.
Guds rike är till för den som är fattig i Anden, den som behöver frälsning och står som en tiggare och ett nåde-hjon inför Gud. Guds rike är också ett tröstens rike för dem som sörjer över syndens verkningar i världen.
Utan att man blir född på nytt kan man alltså inte se Guds rike eller komma in i det. Guds rike skänks här i tiden till frälsningsbehövande syndare (Matt 5:3) därför att det fulla priset redan är betalt av Jesus, Guds Son.
Tag emot Honom i Ditt hjärta genom att tro på Honom och bekänna Honom som Din Herre! DÅ BLIR GUDS RIKE DITT OCKSÅ !

MUSIK

Det kristna budskapet tas inte emot av dem som anser att de förtjänar ett bättre öde än andra, utan av dem som förstår att situationen är allvarlig och frågar: Vad ska jag göra för att bli frälst?
”Gud älskade människorna så mycket att Han gav dem sin ende Son, för att de som tror på Honom inte ska gå under utan ha evigt liv” (Joh 3:16 – LB).
Än en gång går alltså en varning ut och nu till hela världen. Ingen går förlorad därför att han är en syndare, men därför att han är självupptagen, stolt, egenrättfärdig och inte VILL TRO på Gud och på den han har sänt – Jesus Kristus.

”Där den döda kroppen är, dit skall också rovfåglarna församla sig” (Luk 17:37).
Alltså: Där de andligen döda finns, där går domen fram!

Men för alla som har tagit emot Jesus genom tron i sitt hjärta finns det ett annat budskap, nämligen:

Dagens minnesord:
”Så finnes nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag. Ty det som lagen inte kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då Han, för att ta bort synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. SÅ skulle lagens krav uppfyllas i oss, som inte vandrar efter köttet utan efter Anden” (Rom 8:1-4 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer