10 mars 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Matt 19:21

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det bibelsammanhang som den här stunden vilar på är hämtat från Matt 19:21 och handlar om Jesus och den rike unge mannen, som ville veta vad för ’gott’ han skulle göra för att få evigt liv. Innan jag går vidare ska jag be Gud om hjälp och vägledning så att det budskap Han vill ha framfört också blir förmedlat av mig på rätt sätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med två tomma händer och ber ur mitt hjärtas djup om din hjälp och vägledning genom den Helige Ande. Herre, jag ber att din kraft och din välsignelse ska vila över ordet och budskapet, så att det får ingång i någon lyssnares hjärta som vill höra din röst och ta till sig budskapet. Amen.”

Den unge mannen som bibeltexten handlar om var säkert ärlig i sitt sökande efter svaret på sin fråga om det eviga livet, annars hade Jesus antagligen sagt emot honom eller gett honom ett annat svar, när han ville veta vad han själv skulle göra för gott (enligt Mose lag) för att få evigt liv.

I sitt svar på 5 punkter, började Jesus med att peka på Gud som den ende Gode. Sedan uppmanade han den unge mannen att hålla buden om han ville gå in i (det eviga) Livet. Efter det talade Jesus om vad mannen skulle göra om han ville vara fullkomlig, och som punkt 4 skulle han då få en skatt i himlen. Till sist manade Jesus mannen att komma och följa honom – sedan han fullgjort det andra.

MUSIK

Uppmaningen om att hålla buden för att få det eviga livet, hängde samman med text-en i 3:dje Mosebokens kapitel 18 och vers 5, där det gamla förbundet stadgade så, trots att aldrig någon enda människa -utom Jesus själv- kunde nå fram på den vägen av laggärningar. ”Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig” sa Jesus (Matt 19:21).

Enligt min uppfattning så var det viktigaste Jesus sa: ”…kom sedan och följ mig.”

Men det tredje delsvaret, som låg mitt emellan Gud och buden på ena sidan, och skatten i himlen med uppmaningen att följa Jesus på andra sidan – som skulle uppfyllas om mannen ville vara fullkomlig – knäckte hans egoistiska självkänsla, eftersom det drabbade hans rikedom. Det här ’plånbokshindret’ tror jag har lett många människor fel i deras sökande efter det eviga livets väg. Många undrar t. ex. om man MÅSTE betala 10% av sina inkomster till Gud - eller den kyrka eller försam-ling som man är medlem i. I det sammanhanget skulle jag vilja säga att det är inget ’måste’ alls, utan en FÖRMÅN, eftersom Gud lovat riklig välsignelse över den som för fullt ”tionde” till hans förrådshus. Han har till och med lovat att öppna himmelens fönster över den som lyder hans befallningar och handlar efter de riktlinjer han dragit upp för sin församlings verksamhet på jorden. (Mal 3:10 – SFB).

MUSIK

I stället för att söka Jesus själv -VÄGVISAREN TILL LIVET- så försöker många komma fram på en mer lätt tillgänglig och framkomlig, bredare och mer populär godhetsväg som är grundlagd på egna goda gärningar -gärna av penningkaraktär-

och tror då att den vägen en dag kommer att öppna pärleporten för dem in till Guds himmel och det eviga livet. Men enligt bibelns undervisning så leder en sådan egen godhets- eller gärningsväg, i stället rakt ner i fördärvet.

Jesus sa: ”Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern (Gud) utom genom mig” (Joh 14:6 – SFB).

Ständigt och jämt kommer den här uppfattningen om de goda gärningarnas ’resultat’ upp i samtal om människans tro på en ’entrébiljett’ till Guds himmel. Sanningen är ju den att vad du än gör eller inte gör, så kommer det aldrig att finnas någon annan grund än GUDS NÅD i Jesus Kristus – till en ingång i hans eviga rike. Och Guds nåd träder bara i funktion som ett resultat av försoningen i Jesu blod för människans synd och att du och jag personligen ber om förlåtelse och tar emot den i namnet Jesus.

DÅ, men först då, kommer pärleporten att öppna sig för dig, och du kommer att få höra de underbara välkomstorden: ”Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besitt-ning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse” (Matt 25:34 – SFB).

Ingenting annat än försoningen i Jesu Blod ger ingång i Guds rike och ett evigt liv i Hans gemenskap. Allt gott som du gjort mot dina medmänniskor på jorden är givet-vis rätt och bra -och kommer att ge lön en dag, för den som tror på Jesus- men det kommer ALDRIG att öppna pärleporten till Guds himmel och det eviga livet för dig. DÄR GÄLLER BARA GUDS NÅD OCH INGENTING ANNAT.

MUSIK

Jesus sa ju till den rike mannen att han skulle få en skatt i himlen om han sålde allt vad han ägde och gav det åt de fattiga. Men skatten i himlen hade han ju ingen nytta av om han inte själv var där och kunde glädja sig åt den – eller hur? Slutsatsen av det jag sagt hittills är att man kan aldrig köpa sig en plats i Guds himmel, vad man än kommer dragande med från jorden.

En försonad och frälst själ är det enda man kan ta med sig till Guds himmel, och det är också det enda som har betydelse inför evigheten. Lönen för dina goda gärningar kommer du att få när Jesus kommer tillbaka på himlens skyar, för Jesus säger: ”Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar” (Upp 22:12 – SFB). Profeten Daniel tillägger: ”De förståndiga skall då lysa som himlavalvets ljus, och de som fört de många till rättfärdighet, som stjärnor, alltid och för evigt” (Dan 12:3 – SFB).

Om vi för ett ögonblick tänker oss bort från det som ska hända när vår stund på jorden är slut och evigheten väntar, så undrar du kanske vad det är som NU är det största med att vara ett Guds barn här på jorden? Min uppfattning är att det största är att få vandra tillsamman med Honom och ha en gemenskap med Honom som älskar oss och bara vill vårt allra bästa och vill hjälpa oss på alla sätt, under den självklara förutsättningen förstås att vi vill ha Hans hjälp.

Men att du VILL lyssna på Guds Sons frälsningsbudskap är ju inte detsamma som att du automatiskt skulle ha någon sorts rättighet att få nalkas Gud. Allt är bara nåd från Guds sida och om du INTE VILL TRO på Jesus så är vägen stängd.

MUSIK

Att få nalkas Gud beror bara på nåd från hans sida och ingenting annat. Om du ber om nåden att få nalkas Gud så visas du inte bort, men du visas inte heller automa-tiskt fram till Guds tron. Nej, av den Helige Ande visas du fram till Jesus som sa: ”Ingen kommer till Fadern utom GENOM MIG” (Joh 14:6- SFB).

När Jesu härlighet uppenbarades på berget, där lärjungarna fick se honom i samtal med Mose och Elia, så sänkte sig ett moln över dem, står det. ”Och ur molnet kom en röst: Denne är min Son, den Utvalde, lyssna till honom!” (Luk 9:35 – SFB).

Gud har alltså erkänt Jesus som Sin Son, och därför kan vi med full tillförsikt lita på att hans ord är sant när han säger: ”Jag är vägen, sanningen och livet.”

Han sa också: ”Amen, amen, säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på Honom som har sänt mig, HAN HAR EVIGT LIV OCH KOMMER INTE UNDER DOMEN UTAN HAR ÖVERGÅTT FRÅN DÖDEN TILL LIVET (Joh 5:24 – SFB).

Den Helige Ande visar oss alltid på Jesus och för oss fram till Honom. Varför gör han det? Jo, det gör han för att det är JESUS -och bara Han- som genom sitt eget blod på korset har försonat människorna med Gud, och på det sättet öppnat den nya vägen till Gud genom den rättfärdighet som Gud tillräknar den syndare som tror på Jesus. Det är Guds hemlighet som nu i de yttersta dagarna har blivit uppenbarad för oss människor. På det sättet uppfyller vi också kraven i Mose Lag. Aposteln Paulus förklarar det sammanhanget i sitt brev till romarna och det 8:de kapitlet. Lagen fick sitt bokstavliga slut när evangelisten Johannes introducerade en ny tidsålder av nåd (Matt 11:13 – SFB) när han förkunnade syndernas förlåtelse och med omvändelsens dop döpte dem som trodde på budskapet. Men syndens och dödens lag sattes INTE ur spel. Därför står det att: ”Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syn-dens och dödens lag. Det som var omöjligt för Lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända Sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. SÅ skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden” (Rom 8:3-4 – SFB).

MUSIK

Jesus sa att han inte hade kommit för att upphäva lagen utan för att fullborda den (Matt 5:17 – SFB), och det var precis vad han gjorde, när han, genom att offra sitt eget syndfria liv, öppnade den nya rättfärdighetsvägen till Gud. Intill dess hade det ju förkunnats en väg till rättfärdighet genom laggärningar, även om ingen lyckades nå fram på den utom Jesus själv.

Guds glädjebudskap -evangeliet till oss människor- är mycket enkelt, men ändå livsviktigt för den som vill nå fram till det eviga livet, och det kan uttryckas med bara 4 ord, nämligen JESUS DOG FÖR DIG.

Den människa som tror på Jesus och bekänner Honom som sin Herre har Gud själv som garant för det eviga livet (Joh 17:3; Rom 10:9-11 – SFB). När Jesus ber för sina lärjungar, så ber han samtidigt för dig också, för han säger i sin bön: ”Men inte bara för dem (alltså lärjungarna) ber jag, utan också för dem som genom deras ord kom-mer att tro på mig” (Joh 17:20 – SFB). Det sa Jesus när han fortfarande var kvar här på jorden. Efter sin himmelsfärd sitter han nu på Faderns högra sida och ber för oss. (Rom 8:34 – SFB). Låt oss lyssna och ta till oss Guds budskap i hjärtat. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer