8 juni 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Ty i sin kärlek förutbestämde han oss till barnaskap hos sig genom Jesus Kristus, efter sin viljas behag” (Ef 1:5 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Eftersom Jesus har sagt att han är mitt ibland oss när vi är 2 eller 3 samlade i hans namn, så får du och jag nu uppleva lugn och ro genom hans nåd och kraft. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Tack för att jag får komma inför dig för att få vägledning i bibelordet genom den helige Ande. Tack också för att du hjälper mig att förmedla evangeliet på rätt sätt till någon som lyssnar med ett öppet hjärta och sinne. Amen.”

”Min frid ger jag er” sa Jesus. /…/ ”Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa” (Joh 14:27 – SFB). Jag har ingen del alls i den frid och härlighet som Gud låter dig få uppleva. Bara låt ditt hjärta öppna sig mot den nåd som Gud vill ge dig genom din tro på hans Son, Jesus Kristus, och låt honom bli din Herre, Kung och Messias i ditt liv.

Det står i min bibel att Gud har förutbestämt dig till barnaskap hos sig, genom Jesus, för det behagade Gud att det skulle vara så. Gud har nämligen benådat dig genom sin älskade Son, med en nåd och förmån som bibeln kallar en ”nådeshärlighet”.
Jag förstår det så att Guds härlighet har genom hans nåd mot dig bevisats och erbju-dits i Jesus och genom Jesus. Det enda som du själv behöver göra är att öppna ditt hjärta och ta emot den förlåtelse för dina synder som Jesus erbjuder dig nu. Det här var en hemlighet som Gud bar på under långa tider. Men nu, i tidens fullbordan, har Gud avslöjat sin vilja, enligt det beslut som han hade fattat inom sig själv.
Vilket beslut var det då?

MUSIK

Guds hemliga beslut avslöjas i Paulus brev till Efesierna (Ef 1:10) där han säger att en NY ORDNING skulle komma till stånd. En ordning som innebär att Gud i Jesus sammanfattar allt som finns i himlen och på jorden.
Och som en pant -alltså som ett bevis för att du ska kunna vara absolut säker på att det är sant- har Gud, åt dig, som har hört sanningens ord -det glada budskapet om att det finns frälsning och räddning- och kommit till tro på Jesus, åt dig har Gud gett den helige Ande till hjälp. (Ef 1:13-14). Han ska påminna dig om allt vad Jesus sade och gjorde.

Jesus sa: ”Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han ta och skall förkunna det för er” (Joh 16:14 – 1917).
När det gäller den Helige Ande så ska jag inte försöka beskriva eller förklara honom för dig. Han är den tredje personen i gudomen, men mitt förstånd är alldeles för begränsat för att jag ska våga mig på att förklara honom för dig, och min kunskap om den Helige Ande är mycket bristfällig. Däremot kan jag tala om min egen upplevelse av den helige Ande. Något annat vill jag inte yttra mig om.

MUSIK

För det första är min upplevelse av den Helige Ande, som bibeln beskriver det, ingen belöning för något ’gott uppförande’ i Guds Rike. Nej, det är det allra första steget av andlig kraft till en ny födelse, som ALLA får ta emot som säger JA till Jesus. Det är en så genomgripande andlig inverkan på en människa så Jesus jämför det med att födas på nytt (Joh 3:3, 5-6).

Andedopet är inte heller någon sorts examen som man passerar under sin vandring på trons väg i sällskap med Jesus. Slutligen är andedopet inte heller något ’betyg’ på hur andlig eller rättfärdig Gud anser att man är. Vi måste alltså skilja på andedopet som en Guds gåva till var och en som tar emot Jesus i sitt hjärta, och tungotalet som en av de andliga nådegåvorna (1 Kor 12:10).

Nej, andedopet är en underbar upplevelse av Guds härlighet. Och jag tror att vi som är svagast och behöver mest hjälp också får det. Inte därför att vi är bättre på något sätt än andra människor, utan rätt och slätt därför att vi behöver den hjälpen så otroligt väl – kanske mer än andra. Den Helige Ande är alltså en Guds gåva, och inte någon sorts lön för insatser som man har gjort.
”Undfick ni Anden, när ni kom till tro” frågade Paulus de troende i Efesus. Rakt på sak utan några krusiduller fick de alltså frågan: ”Fick ni uppleva andedopet när ni kom till tro?” ”Nej”, blev svaret ”vi visste inte ens att Helig Ande är given.” Hur blev ni döpta, frågade Paulus. De svarade: ”Vi döptes av Johannes.” Då sade Paulus: ”Johannes dop var ett dop till bättring; och han sade till folket, att det var på den som skulle komma efter honom, det är på Jesus, som de skulle tro. När de hade hört detta lät de döpa sig i Herren Jesu namn. Och när Paulus lade händerna på dem kom den Helige Ande över dem och de talade tungomål och profeterade” (Apg 19:2-6 – 1917).

MUSIK

Redan Johannes Döparen, som hade fått Guds uppdrag att bereda vägen för Jesus, sa: ”Se, jag döper er i vatten men efter mig kommer en som ska döpa er i Helig Ande och eld. Jag är inte ens värdig att knyta upp remmarna på hans skor” (Apg 13:25).

Nu ska jag kort nämna om den andra upplevelsen av den Helige Ande, som jag har personlig erfarenhet av. Och det gäller vad Jesus själv sade om att den Helige Ande skulle påminna oss om vad Jesus sagt och gjort.
En dag kände jag mig alldeles särskilt dålig och anklagad i mitt innersta. Jag vet inte om du någon gång har upplevt något liknande, men man blir nedstämd, bedrövad och ledsen på sig själv… sin bristande tro och allt vad det kan vara…
Det här var en sådan dag… Jag gick och lade mig på min säng och kände mig helt slagen av förebråelser. Jag tyckte att min tro var obefintlig och undrade över om det hela egentligen hade någon mening.
Då kommer det helt lugnt och stilla för mig en bibelvers, som jag verkligen inte lagt särskilt märke till när jag någon gång hade läst den. Men jag förstår nu hur viktigt det är att läsa sin bibel varje dag. Vår mänskliga hjärna har nämligen en helt fantastisk egenhet. Den fungerar precis som ett enormt dataminne och lagrar allt som du tar in.

MUSIK

Din och min hjärna bevarar, precis som ett jättestort dataminne, allt vad vi läser, ser och hör. Alla dofter och förnimmelser… kort sagt allt, från den första sekunden vi föds och till den sista sekunden när vi dör. Det bara finns där, precis som på ett fotografi, registrerat en gång för alla. Du kanske inte alls tror det eller lägger märke till det, och kan kanske inte alls minnas vad du har läst, men det spelar ingen roll, för det finns EN som är MÄSTARE på det, och det är den Helige Ande.
Han plockar lätt och elegant fram precis vilket ord som helst, som du eller jag någon gång under hela vårt liv, läst, hört eller sett.

…Jag ligger alltså där på min säng och är minst sagt uppgiven inom mig.
Då kommer de här bibelorden för mig:

”På Honom (JESUS) må ni tänka, så att ni inte tröttnar och ger upp i era själar
(Hebr 12:3 – 1917).

De orden, som den Helige Ande påminde mig om, löste hela mitt betryckta hjärta, och jag fick tacka Gud för att jag hade fått förmånen att lära känna honom, Jesus, som hade fått uthärda så mycket fiendskap från syndare men ändå inte tappade modet utan höll ut intill slutet – slutet på korset.
”På honom må ni tänka…” O, vilken oerhörd förmån vi har. Du får tänka på Jesus, när du har det svårt och besvärligt. Det är en tröst för ett sargat hjärta. Och om någon vet vad tröst är, så är det Gud.

Vår Gud är barmhärtighetens Fader och ALL TRÖSTS GUD (2 Kor 1:3).

MUSIK

När man talar om tröst så kan man, som en kristen dagstidning gjorde, koppla ihop tröst med ord som ’närhet’, ’närvaro’ och ’dela’.  Javisst! Det känns rätt, även om det kanske finns många andra aspekter också på hur tröst kan definieras av olika männi-skor, vid olika perioder i livet osv. Men visst tycker jag också att ’närhet’ är ett fint begrepp när man tänker på tröst. Och oavsett om det är en person eller ett ord som man upplever kommer nära och berör mig, så är det rätt.
Om det är en person, kanske en deltagande vän, som genom sin ’närvaro’ delar sorgen eller bekymren, så känns det ibland mycket bättre. Därför att någon ’bryr sig om’ och ’vill förstå’. Det finns ju ett gammalt talesätt som säger: ”Delad glädje är dubbel glädje – och delad sorg är halv sorg.”

Kanske känner du sorg i ditt hjärta i dag. Kanske tycker du att din framtid verkar mörk och dyster… när du ser den i dag genom slöjor av bekymmer och sorg. Jag vet inte vem du är som lyssnar, men jag vill bara förmedla några ord av min egen erfarenhet.

GUD ÄR DIN TRÖST GENOM DIN TRO PÅ JESUS – GUDS SON.

Dagens minnesord: På honom (Jesus) må ni tänka så att ni inte tröttnar (Hebr 12:3)

MUSIK

Veckans andakter, v 21

  • måndag 20 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Min är hämnden, jag skall vedergällda det, säger Herren" (Rom 12:19 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Till en av våra större dagstidningar finns det en bilaga som jag en dag fick i min hand. Den innehåller en blandning av det som händer på den s k nöjesfronten.... Läs mer

  • tisdag 21 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud vill att alla människor skall bli frälsta... (1 Tim 2:4 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller ett klart evangeliskt budskap om Jesus Kristus, som jag vill att du ska vara medveten om. Jag vill att det ska vara en grundton genom allt, därför att... Läs mer

  • onsdag 22 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud är vår tillflykt och vår starkhet.,. (Ps 46:2 - 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du och jag ska få ha en stund tillsamman som ger dig Guds frid och ro i ditt sinne och ger dig en hjärtats balsam for de sår, som du kanske har djupt inne i ditt innersta.... Läs mer

  • torsdag 23 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig (1 Kor 4:2 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. En rofylld stund hoppas jag att vi ska få tillsammans... med ett djupt allvar bakom, som alltid. Jag vill tala positivt och hoppfullt med dig, om vardag och... Läs mer

  • fredag 24 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt folket hora allt om detta nya liv (Apg 5:20 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn stund tillsammans du och jag. Som du vet har de här programmen en klar evangelisk grundton, som innebär att evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son,... Läs mer

  • lördag 25 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Finns det en man som fruktar Herren, då undervisar Han honom om den väg han bör välja (Ps 25:12 - 1917). Välkommen till "En stilla stund med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi som vanligt ska få en lugn och rofylld stund tillsammans. Men innan jag går vidare på trons väg ska jag be om hjälp och... Läs mer

  • söndag 26 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ty Herrens ögon ser de rättfärdiga, och hans öron hör deras bön (1 Petr 3:12 - Bibel 2000) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag skulle vilja att Herren Gud själv finge en stilla stund tillsammans med dig, för att tala ut om ditt hjärtas innersta. Om den oro och ängslan som du... Läs mer