11 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Kom till mig alla ni som arbetar och bär på tunga bördor (Matt 11:28)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om stillhet, ro och förtröstan på Guds kraft i Jesu namn. I en fotnot till Matteusevangeliet 11:28 och textorden ”Kom till mig alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så ska jag ge er vila” står det att uttrycket ’arbetar och bär på tunga bördor’ avser någon som ’bär på lagens tunga ok.’ Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag ber om den insikt i ditt ord som du vet att jag behöver för att förstå det. Jag ber också om hjälp att förmedla den insikt i ordet som du ger mig, till någon lyssnare som väntar med ett öppet sinne på att din röst ska ge kunskap och välsignelse. Amen.”

Jag kan inte påstå att jag alltid känner en sådan ro i mitt innersta som bibeltexten handlar om. Men jag vill gärna komma vidare och jag har tänkt på en sak. Jesus säger aldrig att han ska ge oss en ro som känns på något särskilt sätt. Å andra sidan, om jag inte känner mig rofylld och lugn inombords, hur ska jag då uppfatta den ro som Jesus talar om? Jo, jag tror att det ligger på ett ännu djupare plan än i mitt känsloliv. Det är en ro som grundar sig på en förtröstan och tillit till Guds kraft. Inte bara för att det känns så för ögonblicket, utan därför att jag tillåter mig själv att gå tillbaka till tidigare erfarenheter av hur Gud varit trofast och barmhärtig, och där ligger den fasta och solida grunden till min tro och min ro.

MUSIK

”Om ni inte har tro ska ni inte finna ro”, står det i min bibel. Alltså är denna ro en funktion av tron och tron är ingen egen prestation utan en gåva av Gud själv. Låter det krångligt? Jag menar bara att vi inte behöver vara beroende av vårt känsloliv för att avgöra om Jesus ger oss ro eller inte. Vi är ju så olika vi människor. En del av oss är oerhört känslosamma, medan andra går sin väg genom livet till synes utan några nämnvärda känsloengagemang av något slag. Jag har ingen uppfattning om det ena eller det andra kan uttryckas med ord som bra eller dåligt... vi är ju bara skapade på det sättet. Och alla är vi skapade som original av vår gemensamme Gud - till hans avbild. Alltså är det lika bra att vara känslo-sam som att inte vara det, vi hade ju alla samma utgångspunkt i skapelsens början åtminstone.

Man kan ju vara orolig för många olika saker - eller hur? Man kan oroa sig för sin hälsa, för ekonomin, för att man är arbetslös, eller just för att man har ett arbete som kanske innebär svårigheter av ett eller annat slag osv.
Egentligen - när allt kommer till allt - är det, som Jesus sa till Marta, bara en sak som behövs och är verkligt väsentlig. Det hade Maria förstått och Jesus sa att hon hade valt det som är bäst.
Vad var det då? Jo, Maria satte sig vid Jesu fötter och lyssnade till Hans ord. Det var det bästa och det viktigaste, och jag antar att det var hjärtats behov av ro som Maria tog emot genom Jesu ord.

Vi får inte veta av bibelstället vad Jesus sa till Maria, men vi kan kanske än en gång påminna oss om orden som jag läste i början av programmet: ”Kom till mig alla ni som arbetar och är betungade, så ska jag ge er ro.”
 
MUSIK

Vad sa Jesus? Jo, han sa: ”Kom till mig...” Det är alltså den första förutsättningen för att vi ska få ro. Vi måste komma till Jesus. Vi måste umgås med honom... och hur ska vi då göra det? Jo, det finns ett sätt som Jesus själv gick före och visade för sina lärjungar och för oss. Den kontaktmöjligheten heter BÖN. Det står på många ställen att Jesus bad till sin Fader. På det sättet höll Jesus en direktkontakt med Gud och på samma sätt kan du och jag idag hålla en kontinuerlig direktkontakt med Jesus och därmed med Gud själv, eftersom de båda, tillsammans med den Helige Ande, är ETT. Tänk dig att i  varje ögonblick få ha en direkt förbindelse med levande Gud, universums Skapare, Upprätt-hållare och Herre. Och den bönekontakten med Fadern får vi ha genom Jesus, Guds Son, eftersom det var Han som undanröjde hindret som låg emellan oss och Gud själv - nämligen synden. Därför sa Jesus: ”Jag är vägen, sanningen och livet.”

Jesus säger till dig idag, du min vän som lyssnar just nu: ”Kom till mig. Jag är vägen (till Fadern), Sanningen (om Fadern) och Livet (i Fadern)”.

Alltså går det idag att komma till Gud, men det finns ingen annan väg till Honom än genom tron på hans Son Jesus Kristus. Det finns heller ingenting som spärrar vägen för dig utom din synd, om du har någon sådan som inte är förlåten av Jesus. Alltså utan förlåtelse för dina personliga synder i Jesu namn, är det omöjligt att få del av den försoning som öppnat vägen till Gud genom Jesu död på korset.

Gud tillräknar inte längre människorna deras synder, sedan Jesus tog allt på sig och fullbordade försoningsverket på Golgata kors. Men du måste tro på Jesus och bekänna Honom som din Herre och Frälsare. Då blir DU frälst.

MUSIK

Om Du tycker att det där är svårt... alltså att tro... så ska du komma ihåg en sak och det är att tron inte är någon prestation från din sida, utan en Guds gåva. Gud ger dig alltså gåvan att tro på den Han har sänt till din räddning.
Jesus Kristus är alltså sänd av Gud för att rädda dig undan synden. Från den eviga döden, till det eviga livet - genom tron på JESUS som är Livet med stort ”L”.

Det är lätt att tro på Jesus. Om det inte hade varit det så hade inte alla människor kunnat tro och bli frälsta. Men Guds utgångspunkt är att ALLA människor har syndat och Han vill därför att ALLA människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. Gud vill ingen syndares död, utan Han vill rädda alla -som själva vill bli räddade förstås- från den eviga döden. Den är nämligen så fasansfull, så det är värt absolut ALLT för en människa, att undkomma den.

Om du kommer ihåg bibelns berättelse när Jesus berättar för sina lärjungar om den rike mannen och den fattige Lasarus, så säger den rike mannen, sedan han kommit till den eviga dödens rike, att han önskade att Abraham sände Lasarus att doppa det yttersta av sitt finger i vatten för att fukta hans tunga. Men det var omöjligt och den rike mannen ber då Abraham om han åtminstone kunde sända Lasarus till att varna hans fem bröder ”så att inte också de kommer till detta pinorum” eller, som det står i nya bibelöversättningen ”så att inte de också kommer hit till detta plågornas ställe” (Luk 16:28 – Bibel 2000).

MUSIK

Om det inte hade varit viktigt för människorna att få en möjlighet att undkomma synden och den eviga döden, varför skulle då Jesus blivit sänd hit till jorden för att dö den mest fasansfulla död som man kände till på den tiden, nämligen korsdöden.

Varför skulle Jesus offras som Guds eget offerlamm om inget offer för någon synd hade behövts? Varför skulle Gud göra sig så mycket bekymmer med hur syndens makt skulle undanröjas om synden inte hade någon makt över människorna? Sanningen är den att synden och syndens makt över oss människor är en verklighet, dels på grund av Adams och Evas synd, den s.k. arvssynden, och dels på grund av våra egna synder.

Synden är en verklighet som är lika oförenlig med Guds renhet och helighet som ljus är med mörker. I Guds närhet finns bara ljus och inget mörker – alltså ingen synd. Därför måste all synd bort ur Guds åsyn.
Observera att det är synden som Gud hatar - inte syndaren! Gud älskar syndare och vill att de allesamman ska bli räddade. Och ’allesamman’ betyder både du och jag. Det är Guds evangelium - det glada budskapet till alla människor på vår jord.

Vi ber tillsammans:
”Tack Gode Gud för att Du sände Din egen Son, Jesus Kristus, till allas vår frälsning och räddning. Tack för att Du ger oss den tro vi behöver för att kunna få den eviga frälsning till arvedel som Du avsett före världens begynnelse. Tack för att alla som lyssnar just nu också är välkomna till Dig - som sa: ”Kom till mig alla ni som arbetar och är betungade, så ska jag ge er ro.” AMEN!

MUSIK

Att ta emot Guds frälsningserbjudande genom tron på Jesus, är inget man gör hipp som happ. Det kräver verkligen eftertanke och beslutsamhet, därför att det sker en så genom-gripande förändring av ens existens att Jesus jämför det med att bli född på nytt. Det är inte den fysiska kroppen som föds på nytt, utan det gäller anden i människan.

Anden i människan dog när synden kom in i människosläktet genom Adam och Eva, och utan Guds ingripande genom Jesu försoningsblod på korset och människans vilja att bekänna sin synd och ta emot förlåtelse genom tron på Jesus så förblir anden död.
Men i samma ögonblick som människan bekänner sin synd och Jesus som Herre i sitt liv, så får anden liv igen. Detta är en fantastisk upplevelse och Jesus jämför därför med att bli född på nytt.
DET ÄR FÖRSONINGENS HEMLIGHET SOM ÄR UPPENBARAD I JESUS KRISTUS.

”…OCH I DE TINGEN ÅSTUNDAR JÄMVÄL ÄNGLARNA ATT SKÅDA IN” står det i den äldre bibelöversättningen (1 Petr 1:12 – 1917).

Änglarna har inte syndat och kan därför inte heller förstå vad förlåtelse för synd är för något. Men de förstår att det är någonting mycket viktigt och värdefullt, och därför önskar de att få blicka in i den. Kanske kommer det att uppenbaras för dem på evighetens morgon i Guds himmel när skaran som ingen kunde räkna sjunger Guds lov och pris.

Dagens minnesord: Förtrösta på Herren, er Gud, så har ni ett säkert fäste. (2 Krön 20:20)
MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer