9 februari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kor 3:23

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Paulus uppmanar i sitt 1:a brev till församlingen i Korint, att de ska hålla sig till Kristus och ingen annan.

Man stred nämligen inbördes om man skulle ansluta sig till Paulus’ lära, till Kefas eller Apollos. Det är i det sammanhanget Paulus säger: ”Men själva tillhör ni Kristus, och Kristus tillhör Gud” (1 Kor 3:22-23). Men innan jag går vidare behöver jag hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte och ber dig om hjälp och vägledning i ditt ord, genom den Helige Ande, så att allt blir rätt tänkt och sagt i det budskap som du vill ha framfört. Amen.”

Personligen är jag inte något orakel i frågan om vilka olika meningar som finns på det ena eller andra området inom den svenska kristenheten, när det gäller hur evangeliet ska förstås, framföras och tillämpas. Men visst finns det olika tankar och meningar om den kristna tron och de olika lärofrågorna. Men att det finns olika sätt att tänka och svårigheter att förstå är ju inte precis något nytt under solen.

Redan aposteln Petrus skriver t.ex. om sin medbroder Paulus och hans brev att:

”I dessa brev finns en del som är svårt att förstå” (2 Petr 3:16 – SFB).

Själv är jag av den barnsligt enkla meningen, att bibelordet ska läsas som det står och sedan tillämpas på ett förståndigt sätt, i Guds ljus och med Guds Andes helgan-de inflytande, i den kultur man lever och verkar.

MUSIK

Man ska naturligtvis följa både Guds ords lagar och regler och de som gäller i det land man är medborgare i eller är verksam i, åtminstone så länge tillämpningen inte hotar eller skadar någon. Om man ibland ”måste lyda Gud mer än människor” - som apostlarna sa (Apg 5:29) - betyder det att man måste förstå och tillämpa evangeliet på olika sätt beroende på vilken situation det gäller och i vilken kultur man lever. Det blir ju en naturlig följd både för den som förkunnar och för den som lyssnar så länge inte grundsanningen om Jesus, Guds Son, som människosläktets Frälsare rubbas.

Jesus varnade ju själv för villolärare som skulle komma i de sista tiderna. Han sa till sina lärjungar: ”Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: ’Jag är Messias’ - och de skall leda många vilse” (Matt 24:6 SFB).

Längre fram i Matteus 24:e kapitel (den 24:e versen) säger Jesus:

”Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda” (Matt 24:24 – SFB).

Först ska det alltså komma falska messiasgestalter (vers 6) och sedan falska profeter (vers 11) -alltså människor som räknats bland de kristna men som har falska motiv för sin verksamhet- och till sist bådadera (vers 24).

MUSIK

Hur kan troende kristna bli så bedragna som bibelordet antyder? Ja, det låter rätt så underligt, men antagligen är det så att när det blir nödtider finns det alltid människor som griper om vilket halmstrå som helst -av trygghet- som sådana falska gestalter och profeter utger sig för att vara.

Då gäller det att ha sin egen personliga tro på Jesus klar för sig, och att den skiljer ut sig - från allt annat och alla andra. Man får se till att vara andligen stålsatt mot all lögn och vidskepelse genom att ha hela Guds vapenrustning på sig i varje ögonblick, så att man inte blir överraskad och lurad mitt i förvirringen. Jag är ganska säker på att djävulen och hans anhang av demoner och falska profeter kommer att göra allt som står i deras makt för att förvirringen till och med bland de troende ska bli så stor som möjligt eftersom avgrundens makter vet att deras tid är mycket kort.

Du och jag måste ha alldeles klart för oss att det handlar om en andlig strid med kosmiska dimensioner. Den slutliga domen inför Guds tron närmar sig och det är väl känt bland alla de stridande makterna. Den stora vedermödan, som aldrig haft sin like sedan universum skapades, står alltså för dörren och Satan sätter då till alla sina resurser för att under den sista tiden ljuga och förföra människorna, med en enda avsikt - att helvetet ska bli väl befolkat.

Lika angelägen som Gud är att ingen människa ska gå förlorad utan att alla ska bli frälsta till ett evigt liv med ljus och glädje i himlen, lika angelägen är Satan att så många människor som möjligt ska bli lurade in i hans rike – helvetet och den eviga döden. Jag vet inte om den här kampen mellan det onda och det goda är ett försök av Satan och hans änglar att hämnas på Gud för att de, efter en strid i himlen, blev nerkastade till jorden (Upp 12:7-9 – SFB) och en dag kommer att bli oskadliggjorda för evigt när de kastas i eldsjön och plågas dag och natt i evigheternas evigheter. (Upp 20:10, 14 – SFB).

MUSIK

Min vän som lyssnar nu! Jag ska tala om något oerhört viktigt för dig.

Det här jordelivet är bara en kort startsträcka som förbereder oss alla för det eviga livet. Därför är det så viktigt hur vi hanterar den tid som Gud, vår skapare, har gett oss att förfoga över, för att vi själva ska välja vilken Herre vi vill tillhöra – Gud eller Satan. Om du säger till dig själv i ditt hjärta att ’Jag bryr mig inte om varken det ena eller det andra’ så ska du betänka att det inte finns något tredje alternativ. Antingen väljer du att vara ett Guds barn -genom att tro på Jesus- eller att vara ett Djävulens barn genom att INTE tro på Jesus, Guds Son, som Gud har sänt till din räddning.

Gud kommer aldrig att döma dig för de onda eller felaktiga gärningar som du gjort eller de goda gärningar som du borde ha gjort men underlåtit att göra under ditt liv på jorden. Allt det där blev förlåtet i det ögonblick då Jesus dog på Golgata kors för din skull - i ditt ställe. Med sitt eget blod betalade Jesus alltså en fullständig lösen för dig och all din skuld av synd och orättfärdighet. Men det finns ett villkor – och det är att du personligen tror på honom. Genom hjärtats uppriktiga tro blir du nämligen ETT med Jesus och Gud – Fadern. Det är därför som Paulus skriver till de kristna i Korint

och som jag inledningsvis citerat: ”Själva tillhör ni Kristus, och Kristus tillhör Gud”

MUSIK

Guds frälsning, genom människans tro på Jesus -som betalat hennes syndaskuld- är en underbar lösning på det problem som skapades när de första människorna, Adam och Eva, släppte in synden i sina liv - och med det också i hela människosläktet.

Att syndafallet i Edens lustgård, i skapelsens början, skulle få sådana för alla männi-skor, ödesdigra konsekvenser är obegripligt för oss, men visar hur absolut Guds dom och hat mot synden är. Lika absolut som Guds kärlek till syndaren.

Att vara rik är ju ingen synd, men judarna trodde att rikedom var ett tecken på gud-fruktighet och rättfärdighet, medan fattigdom alltså var ett tecken på orättfärdighet. Det är därför Jesus tar dem ur den villfarelsen och säger att: ”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. När lär-jungarna hörde det, blev de mycket förskräckta och sade: Vem kan då bli frälst?

Jesus såg på dem och sade: För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt” (Matt19:24-26 – SFB). Den som vänder sig till Gud, får alltså hos honom den nödvändiga kraften som gör det möjligt att besegra det som annars är omöjligt.

Vad var då den unge rike mannens synd? Var det hans rikedom? Nej, det var hans egenrättfärdighet och hans begär efter det jordiska, trots att han vid det här tillfället längtade efter att få veta hur han skulle få evigt liv. Han visste alltså dels med sig själv att han inte redan hade det eviga livet och dels trodde han att Jesus kunde ge honom svaret på frågan om vad han skulle göra för att få det. Mannen övervärderade sin egen fariseiska rättfärdighet inför lagens bud – som inte ledde till medvetande om synden i hans liv.

MUSIK

”Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga” sa Jesus till mannen. ”Då skall du få en skatt i himlen” (Matt 19:21 – SFB). Ordet ”fullkomlig” bety-der i det här sammanhanget inte att den unge mannen skulle visa sig vara bättre än andra människor, utan syftar på en andlig mognad, som resultat av en självuppoff-rande karaktär.

Evangelisten Lukas som i sitt 18:e kapitel redogör för samma händelse skriver (enligt 1917 års bibelöversättning) att den unge rike mannen frågade Jesus: ”Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?”

Frågan är lite underligt ställd, eftersom en ’arvedel’ får man ju på grund av arv, och inte som resultat av vad man kan ha gjort för gott under sin livstid, men när mannen bedrövad gick bort från Jesus, visade ju hans reaktion ändå att Jesus hade träffat hans ömma punkt i livet.

När Jesus talade om att mannen skulle hålla buden och som exempel nämnde 5 av de 10 buden som gäller människors plikter mot sina medmänniskor, lyfte han bland annat fram budet om att ”Älska sin nästa som sig själv”. Det är kanske på sin plats att påminna om vad Jesus svarade på frågan om vem som var hans nästa, i samman-hanget med den barmhärtige samariten (Luk 10:29, 36-37 – SFB). Svaret var: ”Den som visade barmhärtighet.” Vår nästa är alltså varje människa som är nära oss, och vi ska älska henne även om vi inte är eniga med henne – och även om hon syndar.

Visst finns det en del i livet att lära sig för den som tillhör Kristus – eller hur? Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer