10 februari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kor 4:20

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Paulus skriver i

1 Kor 4:20 till Guds församling i Korint om att Guds rike inte består i ord utan i kraft

eftersom Guds rike är ett andligt rike. Det som uträttas i det riket är inte grundat på mänsklig logik, vältalighet eller känslomättade stämningar. Den Helige Ande visar oss andliga sanningar, pekar på Jesus och lär oss ödmjukhet i hjärtegrunden. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer och en bön om hjälp och vägledning, dels så att jag själv kan förstå ditt ord och ta det till mig, och dels så att jag på ett riktigt sätt kan framföra det budskap som du vill ha förmedlat. Amen.”

Evangelisten Lukas skriver: ”Då Jesus blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem: Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er” (Luk 17:20-21 – SFB).

Före Jesu tillkommelse kommer Guds rike inte som något synligt, utan finns i de tro-endes hjärtan. ”Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den Helige Ande” skriver Paulus i sitt brev till romarna (Rom 14:17 -SFB).

MUSIK

Andens frukt i de troendes hjärtan täcker lagens krav. Det skriver Paulus om så här i sitt brev till församlingarna i Galatien:

”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mild-het och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot” (Gal 5:22-23 – SFB).

När vi genom vårt liv i Anden gör Guds vilja och följer Anden då besegras och kors-fästes vårt kötts begär och lidelser. Andens frukt står alltså helt i överensstämmelse med Guds lag.

”Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess predikas evange-liet om Guds rike, och var och en uppmanas enträget att komma in. Men förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick av lagen sätts ur kraft” skriver evange-listen Lukas (Luk 16:16-17 – SFB).

Guds rike som inte är av denna världen kom alltså till oss med Jesus Kristus (enligt Joh 1:11-14 – SFB), och tillhör de som är fattiga i anden (Matt 5:3 - SFB), de som får lida förföljelse för rättfärdighets skull (Matt 5:10 - SFB), de som gör Guds vilja (Matt 7:21- SFB) och de små barnen (Matt 19:14 – SFB).

”Och från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor stormar fram och rycker det till sig” (Matt 11:12 – 1917).

Jesus sa till sina lärjungar: ”Er Fader har beslutat att ge er riket” (Luk 12:32 - SFB). Jesus sa också: ”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet…” (Matt 6:33 – SFB).

MUSIK

Innan Jesus kommer tillbaka så blir Guds rike alltså INTE uppenbarat på annat sätt än invärtes i de troendes hjärtan men ska givetvis ändå, på ett naturligt sätt, visa sig utåt som rättfärdighet, glädje och frid i den Helige Ande. Om jag förstår det rätt så upplevs Andens frukt inombords dels av den troende själv och dels, när Anden fått förvandla mottagarens inre, får den en klart utåtriktad atmosfär av kärlek som visar sig mot medmänniskorna runt omkring.

Den Andens frukt av kärlek, glädje, frid tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning -som Paulus skriver om till Galaterna- (Gal 5:22 – SFB) är på samma sätt dubbelriktad till sin natur -alltså både inåt och utåt- för att Guds rike ska uppenbaras fullt ut genom den troende.

Det blir alltså uppenbart, genom den atmosfär som den skapar, att Guds rike verkat Andens frukt i den troende, eller -som Paulus skriver till korintierna- ”Hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta” (1 Kor 12:7 – SFB).

En annan aspekt som inte får glömmas bort, trots Guds pågående helgelseverk i den troende, är att den egna syndanaturen ständigt gör sig påmind och minsann inte är så kärleksfull alltid mot nästan. Men i den kampen får du och jag luta oss på bibel-orden i Paulus brev till romarna: ”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgju-ten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som han har gett oss” (Rom 5:1-5 – SFB).

MUSIK

Där Guds rike är, där är också den Helige Ande – och där Anden är, är frihet. Men den friheten får inte missbrukas. Paulus skriver till galaterna: ”Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv” (Gal 5:13-14 – SFB).

Aposteln Petrus skriver så här på liknande sätt i sitt första brev och i det andra kapit-let, om en ny livsföring: ”Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen.”/…/ ”Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för att göra det onda utan för att tjäna Gud”

(1 Petr 2:11, 16 – SFB).

Det är så viktigt för oss allesamman, att vi bygger vårt liv på den rätta grunden, som är Jesus Kristus och hans försoningsblod. Om inte grunden är rätt så hjälper det inte hur noga vi försöker oss på att ’putsa den yttre fasaden’. Då faller huset till slut ändå samman. Jesus sa: ”Varför kallar ni mig Herre, Herre, när ni INTE gör vad jag säger? Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem – vem är han lik, det skall jag visa er. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan” (Luk 6:46-48 – SFB). ”Någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus (1 Kor 3:11 – SFB). ”Bedra inte er själva” skriver Paulus till galaterna. ”Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv” (Gal 6:7-8 – SFB).

MUSIK

Guds rike består i kraft läste jag inledningsvis (från 1Kor 4:20). När Gud genom sin profet, Jesaja, vill hjälpa oss att bli av med våra synder, beror det på att Gud är utan synd och därför är han den ende som kan hjälpa människan med hennes synder. Vi kan aldrig klara av det själva i egen kraft, för synden är i våra gener sammansmält med vår syndiga natur. Därför behöver vi Guds kraft och därför står det också skrivet:

”Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, så kan de bli snövita, och om de är röda såsom scharlakan, så kan de bli såsom vit ull” (Jes 1:18 – 1917).

”Låt oss gå till rätta med varandra” står det. Ja, det är verkligen frågan om en mycket allvarlig rättegång. Vår domare är utan ett uns av misskund mot synden, men han är full av nåd och sanning mot syndaren. ”Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom (Jesus)” står det (Jes 53:6 - SFB).

I sin gränslösa kärlek till människan lämnar Herren Gud alla de andra fåren och går ut och söker efter det som är förlorat tills han hittar det. (Luk 15:4).

Gud försäkrar i sitt ord att om vi är villiga att lyda honom, så ska Jesus Kristi blod rena oss fullständigt. Och en sådan ständig rening behöver vi allesamman om vi en dag ska kunna stå fram inför Guds tron och genom rättfärdigheten i tron på Jesus och hans försonings blod bli frikända från all synd. (Ps 51:3-9; 1 Joh 1:7-9 – SFB).

MUSIK

Om vi på olika sätt lever oförståndigt kanske vi fördärvar vår egen kropp och hälsa, men det viktigaste är aldrig att vi blir friska, utan att vår själ blir befriad från synden och blir räddad från den eviga döden. Ett liv i synd skiljer oss från Gud. Men det är inte nog med det, det isolerar oss också från hans möjlighet att hjälpa oss.

Gud överger oss aldrig om vi inte överger honom. Våra känslor av ensamhet, tomhet och övergivenhet kan bero på att vi har kommit bort från honom, men det är bara synden som bryter kontakten med honom.

Jesus sa:

”Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna. Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt? Och inte en enda faller till marken utan er Faders vilja. På er är till och med alla hårstrån räknade. Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar. Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen” (Matt 10:28-33 – SFB).

Om du har kommit bort från Gud och hans vägar, så finns det bara en väg tillbaka och det är att du bekänner din synd, lyder hans bud och söker hans gemenskap på nytt. Då kommer den Helige Ande att undervisa dig och hjälpa dig att komma på rätt spår igen. Guds kraft blir din på nytt och ditt hjärta fylls åter igen med en frid som övergår allt förstånd. (Fil 4:7 – SFB).

Då får du också räkna med en framtid i den stora vita skaran i Guds himmel, som fröjdar sig inför tronen och säger: ”Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen och Lammet” (Upp 7:9-10 – SFB). Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer