6 februari 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

2 Tim 2:9

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När aposteln Paulus skriver sina båda brev till sin andlige son Timoteus, sitter han i fängelse i Rom. Efter många strapatser har han förts dit, sedan han inför landshövdingen Festus först försvarat sig i Cesarea, och sedan vädjat till kejsarens domstol. Han bär bojor och får lida som en förbrytare för evangeliets skull – men skriver att ”Guds ord bär inte bojor” (2 Tim 2:9). För att allt ska bli rätt ska jag be om Guds hjälp och vägledning innan jag går vidare.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om hjälp och vägledning i ditt ord, dels för att jag själv ska förstå det på rätt sätt och dels kunna förmedla det vidare till den som med ett öppet hjärta vill lyssna in din röst och ta till sig budskapet. Amen.”

Det är alltså under sin fångenskap i Rom -utan att då veta någonting om sin framtid- som Paulus skriver brev till de olika församlingarna. Såvitt man vet blev det aldrig någon rättegång inom de 2 åren som var den romerska lagens krav i sådana här sammanhang, och därför lades hela saken ner. Men det visste Paulus förstås ingenting om när han satt där i fängelset och skrev brev till de olika församlingarna.

”Guds ord bär inte bojor” skrev Paulus till Timoteus. Eftersom Gud är helig så är ju också hans ord heliga. Kraften i evangeliet utgår alltså från Guds helighet. Det står ju om evangeliet att ”Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror – först och främst för juden, så och för greken” (Rom 1:16 – 1917).

MUSIK

Guds helighet är ju ett uttryck för hans väsens fullhet och fullkomlighet, som hänger samman med hans absoluta rättfärdighet och renhet. I Guds fullkomliga väsens glans av ljus och genomskinlighet, står hans helighet också för hans majestät och absoluta suveränitet över allting. Guds rättfärdighet har, för oss människor, uppenbarats genom Jesu försoningsverk på Golgata kors, där Jesus sonade dina och mina synder genom att ge sitt eget liv -och sitt eget blod - som full lösen för oss allesamman.

För att en människa ska kunna få ett evigt liv i gemenskap med Gud, måste hon först bli försonad med Honom. Synden som var skiljemuren mellan människorna och Gud måste alltså bort. Och det fanns ingen annan möjlighet till det, än att någon som själv var syndfri gick emellan och betalade en full lösen för oss människor, alltså löste vår syndaskuld med blod. ”Utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse” står det (Hebr 9:22). Och det var just det Jesus – vår Försonare – gjorde. Eftersom synden kom genom en enda människa (Adam) så kom också försoningen genom en enda människa (Jesus). Han är alltså i sig själv -genom sitt offer- både försoningen och försonaren.

Jesu absolut oskyldiga blod rann på Golgata kors för dina och mina synder och gav oss en förlåtelse med evig giltighet (Hebr 5:9) om vi lyder Honom Jesus, Försonaren. På det sättet bevisade Gud att Han är rättfärdig och nådig över alla gränser.

Det var -och är- ”Nåd över allt förnuft, nåd över alla gränser” som sångaren sjunger.

MUSIK

Guds nåd har sin motsats i Guds vrede. På samma sätt som Guds rättfärdighet kommer till uttryck i evangeliet (”Rättfärdighet från Gud uppenbaras i evangelium” står det - Rom 1:17), så uppenbaras också Guds vrede från himlen över all synd. Paulus skriver i sitt brev till romarna: ”Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen” (Rom 1:18 – SFB).

Guds godhet har sin motsats i Guds stränghet (Rom 11:22). Paulus visar i kapitel 11 hur berättigad Guds vrede är och hur nödvändigt evangeliet är, om människan ska kunna frälsas från vreden. Det är bara om vi förstår Guds vrede mot synden, som vi också kan förstå Guds rättfärdiggörelse av människan genom tron. Den som inte förstår vad det innebär att vara skyldig – alltså att stå i skuld – kan inte heller förstå någonting om hur det är att vara förlåten och frikänd.

Ett mycket tydligt exempel på det är orden av Petrus: ”I de tingen åstundar jämväl änglar att skåda in”(1 Petr 1:12 - 1917). Inte ens de oskyldiga änglarna kan alltså förstå frälsningens underbara hemlighet – att den som syndat får nåd och förlåtelse.

Men det verkligt allvarliga med synden är inte ’bara’ att människan har hamnat i Satans snara, utan att hon är under Guds vredes dom.

Jesus förklarar detta mycket tydligt och säger: ”Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer. Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta” (Luk 12:5 – SFB).

MUSIK

Det Jesus talar om, alltså att vi ska frukta honom som har makt att döda och sedan

Kasta i Gehenna (i helvetet) är alltså att vi människor är utsatta både för en fysisk död och en andlig död. Den fysiska döden – när vår kropp som vi lever i tynar bort och dör – är bara den ena delen av vår existens. Som av Gud skapade varelser, har vi också en ande som i det fysiska dödsögonblicket skiljs från kroppen och går till ”paradiset” (Luk 23:43), ett mellantillstånd i väntan på uppståndelsen och den slutliga domen.

Efter den slutliga domen (Upp 20:15) kommer Jesus ord om att ’frukta honom som har makt att döda och SEDAN kasta i Gehenna’ (Luk 12:5) att visa sin giltighet. Men då är det försent att ångra sig och få förlåtelse för sina synder. Den saken måste man ha ordnat upp här på jorden. Hos evangelisten Markus kan vi läsa Jesu egna ord om den här saken. Han säger: ”Men det skall ni veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder” (Mark 2:10 – SFB).

Jag vet att det finns en del människor som menar att det där med himmel och helvete kan man ju inte veta säkert om det är rätt och sant. Man tvivlar alltså på att bibelns ord om de frälstas eviga liv i Guds himmel eller att syndarnas plats efter döden är ett helvete och pinorum för de orättfärdiga.

Sanningen är ju att det här inte är någon kunskaps- eller förståndsfråga utan en fråga om TRO på den Allsmäktige Guden som har skapat allt och vad han sedan har låtit sina tjänare skriva ner i Bibeln om både sig själv och sin skapelse – inklusive männi-skan. Det står i ditt eget fria val att tro eller inte. Vågar du riskera att INTE TRO?

MUSIK

I vårt land går det fram en sekulariseringsvåg, alltså en våg av gudsfrånvändhet och ett ständigt misstänkliggörande av den sanning som kristendomen står för, om en Gud som alltings skapare och uppehållare, och hans Son Jesus Kristus som försonat mänskligheten med Gud genom att betala hela deras syndaskuld med sitt eget blod.

Det ständiga ifrågasättandet gör att många undrar om inte ’Allah’ muslimernas gud eller buddisternas ’Buddah’ eller kanske den ateistiska filosofin bland humanisterna, eller någonting annat -eller någon annan- är lika rätt och sann som de kristnas Gud.

Har du någon liknande uppfattning vill jag hänvisa dig till Psalmistens ord: ” Smaka och se att Herren är god. Salig är den människa som flyr till honom” (Ps 34:9).

Till de kristna i Mindre Asien skriver aposteln Petrus: ”Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal. Längta som nyfödda barn efter den rena andlliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, då ni nu har ”smakat att Herren är god. Kom till honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud” (1 Petr 2:1-4 – SFB).

Vi får alltså pröva om tron på Gud håller och förvissa oss själva om att han är god. Den som gör det och flyr till honom undan synden, kommer då enligt Skriften att finna sig själv ”salig” det vill säga frikänd på domens dag genom Guds nåd i tro på Jesus.

MUSIK

Hur prövar man då om tron på Gud och hans Son, Jesus Kristus, är rätt och håller?

Ja, jag tror inte att det finns någon särskild patent-medicin men låt honom till exempel få 30 dagar att visa för dig om evangeliet, det kristna budskapet om alla människors synd och behov av frälsning i namnet Jesus, är sant och rätt. Om du av ett uppriktigt hjärta söker den sanningen hos honom, Jesus, som enligt sina egna ord (Joh 14:6) är VÄGEN, SANNINGEN och LIVET, så kommer du garanterat att få uppleva en väg-ledning som är ’anpassad’ precis för dig och det ljus över andliga frågor som du har.

Aposteln Paulus tar upp den här frågan i sitt brev till romarna, kapitel 10, där det står:

”Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror./…/Den rättfärdighet som kommer av tron säger: Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall fara upp till himlen? – det vill säga för att hämta ner Kristus – eller: Vem skall fara ner i avgrunden? Det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Vad säger den då? ORDET är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. TY MED HJÄRTAT TROR MAN OCH BLIR RÄTT-FÄRDIG, MED MUNNEN BEKÄNNER MAN OCH BLIR FRÄLST. Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam” (Rom 10:4-11 – SFB).

”Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 6:23 – SFB). Tag till dig den tron på Jesus i ditt hjärta – då har du ett evigt liv i himlen och i Guds gemenskap som väntar.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer