24 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Den som har låtit sig övervinnas av någon, han har blivit dennes träl (2 Petr 2:19 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag bad om ledning för det här programmet - som handlar om ‘att vara friköpt’ - kom jag att tänka på en artikel jag läste om slavar som köps fria. Jag minns inte riktigt hur det var, men man lycka-des i alla fall få fram pengar till att varje år köpa ett visst antal slavar fria från de slavhandlare som sysslar med den här för oss verklighetsfrämmande verksamheten.
Det stod också, om jag minns rätt, att det fanns de som menade att det inte tjänar någonting till att hålla på med att friköpa slavar på det här sättet, eftersom man tror att det bara leder till att ännu fler människor tas som slavar, eftersom man då på förhand vet att det finns någon med pengar nog för att sedan köpa dem fria. Man undrar naturligtvis i sitt stilla sinne hur en sådan här slavhandel kan fortgå i våra dagar. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om vägledning i bibelordet och om hjälp med att på rätt sätt förmedla det budskap som du vill ha framfört. Jag ber också, Herre, att någon lyssnare ska få del av den välsignelse som du har i beredskap för den som vill öppna sitt hjärtas innersta för dig och sätta sin hela förtröstan till dig. Amen.”

Kanske är det så att det finns fattiga föräldrar i underutvecklade delar av vår värld, som säljer sina egna barn för att själva kunna överleva ett tag till. Kanske säljs de under slavhandlarens falska förespeglingar om att barnen ska få möjligheter till utbildning och arbete. Föräldrarna har kanske förhoppningar om en ljusare framtid för sina barn än man annars själv skulle kunna ge dem - i armod och hopplöshet. Den bistra sanningen är ju tyvärr att många av de unga hamnar i prostitution, krimi-nalitet och ett elände som är långt värre än om de stannat hemma.

MUSIK

En parallell på det andliga området, till det jag sa tidigare om slavar, är det slaveri under synden som Jesus talar om när Han säger ”Var och en som gör synd är syndens slav” (Joh 8:34 – SFB).
De judar som Jesus samtalade med och som Johannes skildrar, menade att de aldrig hade böjt sig under slaveriet varken i Egypten, Babel, Assyrien eller under romarnas ockupation. Trots att de varit trälar under andra folk i hundratals år så hade de, enligt sin egen uppfattning, aldrig låtit den judiska andan knäckas utan hade alltid ägt ‘andlig frihet.’
Men det Jesus talade om var inte ‘andlig frihet’ utan en ‘samvetets frihet’ som de inte ägde. De var inte fria från synden. Synden blir herre över människans fria vilja när hon tar avstånd från Gud. Den som är syndens träl har inga rättigheter i den familj som Gud bygger upp.
Det finns inga undantag från den regeln!
Var och en som är kvar i sina synder och inte genom tron och i sann bättring tar emot Jesus som sin Frälsare, är kvar i trältjänsten – alltså slaveriet under synden.

MUSIK

Jesus är vägen till Gud, vår Fader. Thomas, en av Jesu lärjungar frågade Honom: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh14:5-6).
Guds Son, Jesus Kristus, är alltså Sanningen om Gud - sanningens Herre.
Och sanningen gör människan fri från lögnen och lögnens herre - djävulen - som bara vill föra syndaren dit han INTE vill.
Ytterligare en gång avspeglas de två makterna i universum, som är inbegripna i en ständig strid om människorna och deras eviga tillvaro. Det underliga är att syndens herre, Satan, som redan är besegrad, och vars makt bröts -av Jesus när Han gav sitt liv på korset- trots det fortsätter att till det yttersta förvilla de människor som låter sin vilja styras av honom (Hebr 3:13 – SFB) eftersom de avstår från att i stället välja att följa Sanningens Herre. Ingen människa kan tjäna två herrar. Är man för den ene så är man automatiskt emot den andre - eller tvärtom.
Gud eller mammon - det finns inget annat alternativ och det går inte att vara neutral !
En gåva kan man inte vara neutral till. Antingen tar man emot den eller också avvisar man den. På vilket sätt man avvisar den har ingen betydelse. Om man vänder ryggen till, eller inte vill ta ställning eller säger att det där får jag återkomma till någon gång vid ett senare tillfälle, så är det ju bara ett annat sätt att säga NEJ.
JESUS ÄR GUDS GÅVA TILL MÄNSKLIGHETEN! (Rom 5:15; Ef 2:8 – SFB).
I Jesu bergspredikan som evangelisten Matteus återger i kapitel 5, 6 och 7 säger Jesus: ”Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon” (Matt 6:24 – SFB).

MUSIK

Det finns många människor - och det har funnits många före dig - som sagt att det där med Jesus och frälsning från synd, det får vänta tills jag har tänkt över saken ordentligt. Kanske jag kommer fram till ett rätt beslut någon gång när jag blir gammal och har mer tid ... Ja, det är fullt tillåtet att ordentligt tänka över ett så viktigt steg. Men att vilja fundera lite djupare ger INGEN RESPIT eller TIDSFRIST om olyckan av någon anledning skulle vara framme och ditt liv skulle få ett brådstörtat slut.
Jag har förstått bibelns budskap så att Jesus har makt att förlåta synder här på jorden, (Matt 9:6 – SFB) men när detta jordeliv är slut så finns det ingen möjlighet att ångra sig och ändra sig. Gud är oerhört långmodig och barmhärtig mot alla människor men bortom dödens gräns finns det, enligt min mening, inget tillfälle till förlåtelse från synd och frälsning genom tron på Jesu namn. Om Gud ändå -på något sätt som Han inte låtit bibeln undervisa oss om- behagar rädda ångerfulla människor efter det att deras liv är förbi, så är det givetvis fullt möjligt för Honom och jag avvisar det inte på något sätt. FÖR GUD ÄR ALLTING MÖJLIGT! När jag säger att det inte finns någon frälsning och räddning genom tron på Jesus Kristus efter att dödens gränslinje har passerats av en människa - men att Gud naturligtvis kan handla på något annat sätt om det behagar Honom - så tänker jag på liknelsen om arbetarna i vingården som Jesus lyfter fram i sin undervisning. Han säger: ”Ty himmelriket är likt en husbonde som tidigt om morgonen gick ut för att leja arbetare till sin vingård.” Några arbetade hela dagen från sex på morgonen till sex på kvällen - 12 timmar. Andra arbetade 9, 6, 3 eller -de som kom sist- bara 1 timma.

MUSIK

De som hade arbetat 12 timmar fick den lön som de hade blivit lovade. Men alla fick samma lön! När då de som arbetat hela dagen klagade, för de tyckte att de som stått ut med dagens slit och hetta borde få mer än den som bara arbetat en enda timma, svarade husbonden dem:
”Min vän, jag gör dig ingen orätt --- Får jag inte göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är så god? Så skall de sista bli de första och de första bli de sista” (Matt 20:1, 10-11, 13, 15-16 – SFB).

Jag har ingen som helst uppenbarelse eller annan insikt i Guds tankar än andra har, om det jag nu sagt, men jag vet av erfarenhet att GUDS GODHET ÄR GRÄNSLÖS! Därför skulle det inte alls förvåna mig om Han utsträcker SIN NÅD på ett sätt som vi enkla människor aldrig kan fatta varken storleken eller djupet av.
Men mina visioner om Guds oerhörda barmhärtighet och nåd är en sak.

Bibelns klara budskap är att
”NU ÄR DEN RÄTTA TIDEN (NÅDENS TID), NU ÄR FRÄLSNINGENS DAG”
(Jes 49:8; 2 Kor 6:2 – SFB).

”Idag om ni hör Hans röst, förhärda inte era hjärtan” (Hebr 3:7, 4:7 – SFB).
För mig betyder de orden att vi varnas för att säga nej till vårt hjärtas röst så många gånger så att vi till sist blir så hårda och avvisande så att vi inte längre kan höra rösten tala till vårt samvete i hjärtats innersta. Guds varnande röst når oss då inte längre, eftersom vi själva har stängt vår hjärtedörr. Det är fruktansvärt, men tyvärr är det sant.

MUSIK

Alla människor har av Gud skapats med en fri vilja. Men OM vi använder den fria viljan till att vända ryggen mot Gud, så har vi själva försatt oss i den olyckliga ställ-ningen att vi valt bort Guds erbjudande om frälsning av nåd, och kommer därför att stå utanför Guds himmel en dag, när vår stund på jorden är slut. Och den tidpunkten känner ingen av oss till, mer än Gud som har skapat oss.
Ditt liv KAN bli långt – kanske 70, 80 eller 90 år – men det KAN också avslutas på ett ögonblick, kanske i en bilolycka eller på något annat plötsligt sätt som du inte råder över själv. Om du i det ögonblicket INTE har sagt ditt JA till Jesus, i tro på honom, så har du förlorat möjligheten till det eviga liv som Gud erbjudit dig.
För att det ALDRIG ska kunna hända, varnar Hebréerbrevets författare Dig för att förhärda ditt hjärta.
Min vän som är med och lyssnar nu! Tveka inte längre, utan ta steget över på Guds sida. Öppna ditt hjärta och ta emot Guds Nåd genom frälsning i namnet Jesus. Du kommer aldrig att ångra dig. Under resten av dina livsdagar kommer du att ha den Helige Ande som din daglige Hjälpare, och när du passerar dödens gränslinje så tar Jesus dig i handen och för dig in i livets land. Guds ord garanterar det till 100%.b

Dagens minnesord: Jesus sa: ”Jag är världens ljus; den som följer mig, han skall förvisso inte vandra i mörkret, utan skall ha livets ljus” (Joh 8:12 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer