10 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Ty jag är Herren, den som botar dig” (2 Mos 15:26 – Bibel 2000)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om Guds helande kraft i namnet Jesus. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att jag förstår bibelordet och kan förmedla det vidare till dig som lyss-nar just nu.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en önskan om din vägledning i bibelordet och hjälp att förklara och förmedla budskapet som du vill ha framfört i dag på rätt sätt. Tack för att du bryr dig om oss små människor och bara vill hjälpa oss framåt på trons väg. Amen.”
 
Det finns inom mig en stark önskan om att få hjälpa dig, du som av någon för mig okänd anledning är sjuk eller har något annat fel på din kropp. Jag vet att du finns därute och lyssnar (eller läser) just nu. Kanske tycker du att det är en märklig tillfällighet att du lyssnar just på det här programmet, men du ska komma ihåg att för Gud är ingenting omöjligt och för Honom existerar heller inga tillfälligheter, utan allt är inplanerat i Guds händelse- och tidsschema.

”Jag är Herren Din läkare” säger Gud i Gamla Testamentet (2 Mos 15:26). Och i Nya Testamentet säger Jesus, Guds Son: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka.” (Matt 9:12) och Han fortsätter ”Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse, utan syndare” (Luk 5:31-32).
Jesus kom alltså inte hit till jorden för att kalla de rättfärdiga till något fullkomligt, utan Han kom för syndarnas skull. Alltså för dig och mig. Han kom för deras skull som inte brydde sig om varken honom själv eller sina synder - och inte heller förstod att det fanns förlåtelse för synderna. Han kom för din och min skull. För att väcka våra samveten över all synd som vi hade gjort. Den största synden är att inte ta emot och tro på den frälsning som Gud erbjuder oss genom sin Son Jesus Kristus.

MUSIK

OTRO är synden med stort ”S”. Jesus förklarade det och sa: ”När Han kommer, Hjälparen-Sanningens Ande, ska Han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är.” ‘Synd’: sa Jesus, ”de tror inte på mig” (Joh 16:8-9), ‘Rättfärdighet’: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Om ‘Dom’ sa Jesus: Denna världens härskare är dömd.”

I tro, förtröstan och tillit till de Guds och Jesu ord som jag nu har visat dig på, ber vi nu tillsammans:
”Himmelske Fader, jag vet att du redan har sett den som mina ord har riktat sig till och du känner vederbörande vid namn, utan och innan, på ett fullkomligt och unikt sätt. du har i din nåd och barmhärtighet velat visa din stora makt, för att ditt namn ska bli ärat och upphöjt. Jag ber nu att den personen som Du berör just nu med Ditt ord och Din kraft, ska förstå att det är Du och ingen annan som gör under. Jesus jag tackar dig för att i ditt namn finns det hälsa, läkedom, frälsning och förlåtelse för all synd. Jag tackar dig för att du inte har något anseende till personen utan tar dig an den som tror på dig och som du bestämt dig för att visa din makt på. Själv har jag ingen kraft eller förmåga att bota någon sjukdom eller minsta krämpa, men DU ENSAM har all makt i himmelen och på jorden. Tack för att du hör vår gemensamma bön. AMEN!”

MUSIK

Gud som är av evighet förändrar sig aldrig. Han har alltid älskat människorna. Han hatar synderna och allt annat orätt som de gör, men syndaren själv har Han förbarmande med, om han ångrar sina synder och vänder om från sin onda väg.

Alla människor har syndat, och saknar härligheten från Gud, står det i bibeln. Det var och är Guds utgångspunkt för hela mänsklighetens frälsning och räddning. Och utan Guds ingripande i historien skulle vi aldrig av egen kraft eller förmåga ha lyckats bli fria från våra synder. Därför att det fordrades ett offer för den friheten. Det offret skulle dessutom vara felfritt och utan någon egen synd som befläckade.
På hela jorden fanns det tyvärr inget sådant offer som av alla ansågs värdigt och som kunde offras utan att ifrågasättas på någon enda punkt. Därför löste Gud det problemet - och sände sin egen Son, Jesus Kristus, att dö för alla människors synder. Jesus var alltså själv det fullkomliga offret - Guds offerlamm som bibeln uttrycker det - som ensam och frivilligt tog din synd och skuld på sig själv och dog i ditt ställe. Det var Försoningen för din synd. Det var det största offer som kunde ges i universum. Du kan själv läsa om allt detta i din bibel t. ex. med början i Markus Evangelium i Nya Testamentet.

Jesus, full av nåd och sanning, är den finaste och alltigenom renaste person som trampat vår jord. Han som var till av evighet - som tillhör ”förgångna åldrar”, som bibeln uttrycker det - lät sig födas in under våra jordiska villkor för att lära sig lyda genom lidande. Så här står det (Hebr 4:8) ”Fast han var son lärde han sig lyda genom att lida, och när han hade fullkomnats blev han för alla som lyder honom den som bringar evig frälsning, av Gud kallad överstepräst...”

MUSIK

Det här är svårt för oss människor att förstå, men så stort var problemet med att ta bort synden att Gud tvingades offra sin egen Son, i en absolut fullkomlig kärlek till oss syndiga människor, för att vi skulle kunna slippa undan syndens straff och lön som är den eviga döden, som för evigt annars skiljer oss från Gud.
Den fysiska döden, där vår kropp återgår till den jord som den är tagen ifrån, får vi troligen alla vara med om, men den eviga döden, som skiljer vår ande från Guds gemenskap, den slipper vi undan, i kraft av Jesu försoningsdöd på korset för 2000 år sen.

Försök att ta till dig de underbara orden från Johannes evangelium det 3:e kapitlet och den 16:e versen. Där står det så här: ”SÅ ÄLSKADE GUD VÄRLDEN ATT HAN GAV DEN SIN ENDE SON, FÖR ATT DE SOM TROR PÅ HONOM INTE SKA GÅ UNDER UTAN HA EVIGT LIV.” Jag läser den 17:e versen också:  ”TY GUD SÄNDE INTE SIN SON TILL VÄRLDEN FÖR ATT DÖMA VÄRLDEN UTAN FÖR ATT VÄRLDEN SKULLE RÄDDAS GENOM HONOM.”
 
Alltsammans skedde alltså för att du skulle kunna bli fri från synden, få en fullständig förlåtelse och gemenskap med Gud i ett evigt liv utan slut. Har du någonsin hört någon som har fått finare framtidsutsikter garanterade av Gud själv, Han som håller hela världen i sin hand. Vad återstår att säga när Gud redan har ordnat allt på sitt suveräna sätt? Egentligen ingenting. Man skulle ju kunna tycka att Gud i sin allmakt kunde ha löst den frågan om synden på ett mindre dramatiskt sätt. Men här handlade det inte om att ”fixa” till någonting, med ett maktbud från höjden. Nej, det krävdes något mycket mer än så och mycket mer än Guds allmakt. Det krävdes ett offer och Guds kärlek till oss människor.

MUSIK

Frälsningen krävde Guds kärlek i sin största utsträckning. Det krävdes ett fullkomligt offer  och det fullkomliga offret var alltså Guds egen Son, JESUS KRISTUS.

Jag kommer aldrig att förstå det här fullt ut. Jag tror inte att någon annan än Gud själv heller kan förstå den djupaste smärtan han kände, när han tvingades ’överge’ sin egen Son där på korsets trä. Jesus blev gjord till synd, står det, och utan någon egen synd bar han hela världens alla synder i sin kropp upp på korset och dog när Hans hjärta brast.
Det enda som du och jag kan göra i sammanhanget med Jesu offerdöd på korset, är att tro på Honom och det Han har gjort för oss alla. Och Jesus sa själv att den som trodde på Honom han trodde också på Fadern som sänt Honom, eftersom de är ett. Fadern, Sonen och den Helige Ande - alltså den treeniga gudomen - är alltigenom ETT.

Det mest underbara är att Jesus ber för dig och mig att vi ska vara ett med honom och Fadern. Så här står det: ”Jag ber att de alla ska bli ett och att liksom Du, Fader, är i mig och jag i Dig, också de ska vara i oss.” (Joh 17: 21).

Till sist ber Jesus till Gud om att vi som tror på Honom ska få vara med Honom. Jag läser för dig den 24:e versen: ”Fader, jag vill att de som du har givit mig ska vara med mig där jag är, för att de ska få se min härlighet, den som du har gett mig, eftersom du har älskat mig redan före världens skapelse” (Joh 17:24).

MUSIK

Den fantastiska sanningen är att Gud själv ändrade historiens gång genom att sända Jesus till vår hjälp när det gällde att ta bort synden, som vi inte kunde bli kvitt i egen kraft. 
Trots att det var vi människor som hade syndat - och inte Gud - så tog HAN på sig själv all synd och alla misstag och fel som vi människor hade gjort.
Varför gjorde Gud det?
Därför att Han älskar människorna som Han själv har skapat till sin avbild – och för att de skulle kunna få del av det eviga livet i Guds himmel. Därför gjorde Han det!

Frälsningen genom tron på Jesus är till för ALLA MÄNNISKOR och samma villkor gäller
för alla – judar och hedningar, slavar och fria, rika och fattiga, sjuka eller friska.

Jesus säger också att: ”Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern” (Joh 14:12 – SFB).

Herre, jag tror på Dig och ber nu om att Du ska bota den lyssnare som är sjuk och vill tro på dig, precis som mannen med den sjuke sonen sa: ”Jag tror, hjälp min otro!”
Vi lämnar allt i Dina händer och ber att Du ska omsluta oss på alla sidor med Din nåd och Din kraft. Jag ber för den eller de lyssnare som i tro på din Son, Jesus Kristus, griper tag  om ditt ord om helande: ”Jag är Herren, den som botar dig” som det står skrivet.
Du ser den lyssnare som nu vänder sig till dig med en uppriktig tro och förtröstan på att
du ensam håller allt i Din hand. Din är Frälsningen, rättfärdigheten och helandet.
Jesus, låt dina under och tecken ske på ett sätt som gör att ingen ifrågasätter sanningen att du är Herre över himmel och jord och botar den som i tro vänder sig till dig. Amen.”

Dagens minnesord: ”Jag är Herren din läkare” (2 Mos 15:26)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer