8 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa (Luk 19:10)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om hur Jesus under sin tid på jorden besökte vanliga vardagsmänniskor och gästade deras hus, inte för att bli bjuden på mat och dryck, utan för att undervisa dem om Guds nåd och vägen till frälsning. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägled-ning genom den Helige Ande, så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön om vägledning i ditt ord och hjälp att på rätt sätt förmedla det glada budskapet om frälsning i namnet Jesus. Låt någon lyssnare få del av din vägledning och välsignelse till en verklig förändring i sitt liv. Låt någons even-tuella tveksamhet om den kristna tron och vägen till dig bli förändrad. Låt det bli uppen-bart att den enda vägen till dig, Gud, går genom tron på din Son, Jesus Kristus. Amen.”

Kommer du ihåg bibelns berättelse om Sackeus? Han hade hört talas om Jesus och ville gärna få se honom själv. Han var rik, men kort till växten. En dag fick han höra att Jesus skulle komma förbi och då sprang Sackeus i förväg en bit och klättrade upp i ett mullbärsfikonträd för att få en bättre utsiktsplats och kunna få syn på Jesus.

Men när Jesus kom fram till trädet där Sackeus satt och väntade, tittade Jesus upp på honom och sa: ”Sackeus, skynda Dig ner, för idag måste jag gästa i Ditt hus!”
Folket runtomkring som såg och hörde vad som hände, tyckte inte om det. ”Han har gått för att besöka en syndare”, muttrade man. Sackeus var nämligen publikan och som tulluppsyningsman ansedd som en stor syndare. Men Sackeus sa till Jesus: ”Herre, från och med nu ska jag ge hälften av mina rikedomar till de fattiga, och om jag har utkrävt för mycket av någon, så ger jag fyradubbelt igen.” Då sa Jesus om Sackeus: ”Idag har frälsning vederfarits detta hus, eftersom också han är en Abrahams son.”

MUSIK

När jag läser samma textavsnitt i den Levande Bibeln, så står det att Jesus sa till Sackeus: ”Detta visar att frälsning har kommit till det här hemmet idag. Den här mannen var ett av Abrahams förlorade barn, och jag Människosonen, har kommit för att söka upp och frälsa sådana människor” (Luk. 19:9-10 – LB).

Tänk, Jesus sa inte till Sackeus att om Du nu ger hälften av vad Du äger till de fattiga och 4 gånger det som Du har krävt ut för mycket av någon, då ska Du bli frälst!
Nej, Jesus ställer aldrig några sådana villkor. Frälsningen kan nämligen inte köpas eller fås genom någon prestation av oss. Den får man bara gratis... av nåd! Tyvärr är det just det som så många människor har svårt med. När man blir erbjuden något gratis, så tror de alltid - av någon anledning - att det är något ’lurt’ med det hela.
Men för att ingen ska kunna berömma sig inför Gud av något slags egen prestation, så begär Gud bara en sak av oss människor, och det är att vi ska tro på Jesus och den frälsningens gåva Han ger oss av nåd, fritt och för intet. Då har vi uppfyllt det enda villkor som Gud ställer.
I det nya avtalet (eller förbundet, som bibeln kallar det) mellan Gud och människorna, så förbinder sig Gud att ge varje människa som tror på Hans Son Jesus Kristus, ett evigt liv.

MUSIK

Guds del av avtalet är alltså att ge evigt liv.
Människans del av avtalet är att tro på Jesus, Guds Son. När båda parterna i ett avtal uppfyller var och en sin del, så är ju avtalet giltigt, eller hur? Det är exakt vad Gud säger i den bibelvers som Du kan läsa själv (Joh 3:16), som man kallar för ”Den Lilla Bibeln” eftersom den i en enda vers koncentrerat uttrycker hela bibelns budskap och Guds avtal mellan sig själv och alla människor på vår jord.
Så här står det i avtalet: ”Så älskade Gud världen, att Han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv” (Joh 3:16).
Levande Bibeln uttrycker samma sak så här: ”För Gud älskade världen så mycket, att Han gav sin ende Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.”
Jag sa innan att det här avtalet (eller förbundet) mellan Gud och människorna kallas för ”Det nya avtalet”. Har det alltså funnits ett annat avtal tidigare? Javisst! Det gamla avtalet var grundat på att judarna (inte hedningarna) skulle uppfylla lagens krav. Alltså de Guds bud som Mose hade fått direkt av Gud på berget Sinai. (2 Mos 20:1-ff). Läs också Guds löfte om evigt liv (3 Mos 18:5). Men det fanns ingen som till 100% kunde uppfylla alla lagens bud - utom Jesus själv - och därför var det nödvändigt, att ett nytt avtal med nya villkor kom till stånd, om någon människa överhuvudtaget skulle kunna bli räddad. Och det såg alltså Gud till. Vägen till Gud går alltså för oss inte genom att vi uppfyller några lagkrav, utan genom att vi tror på Jesus och det Han gjorde på Golgata kors, när Han vann en evig seger och öppnade en ny väg - av nåd till Gud. Därför har du fritt tillträde till Guds tron idag min vän, om du vill acceptera de villkor som Gud har ställt upp, nämligen att tro och på det sättet bli fri från synden - din synd av OTRO som skiljer dig och Gud från varandra.

MUSIK

Kan det vara så enkelt, undrar du kanske. Ja, så enkelt är det! Det har Gud själv bestämt, för att ingen människa - hur okunnig hon än är - ska behöva gå miste om det eviga livet. Ändå försöker många att prestera en massa helt i onödan. De försöker att bli goda och ordentliga människor, för att Gud ska kunna acceptera dem. Men sanningen är att Gud kommer aldrig att acceptera dem av den anledningen, utan bara av samma anledning som Sackeus, att han ville få kontakt med Jesus och tro på Honom. Resultatet blev att han ville göra rätt för sig och rätta till det han hade gjort fel tidigare. Och Jesus säger då: ”Idag har frälsning vederfarits detta hus...”
Det behövdes ingen räfst och rättarting med Sackeus. Han förstod själv att han hade handlat fel och han ville själv göra upp med dem som han hade felat mot.
Det är så det går till. När en människa vänder sig till Jesus och vill tro på honom, så öppnar hon sitt hjärta och Guds underbara förlåtande ljus kan då komma in och avslöja allt gammalt unket och eländigt som behöver vädras ut. Då blir det friskt och fräscht och rent. Allt blir förlåtet och ett nytt liv börjar, med frid och ro i själens innersta och en oändlig glädje över att ha mött Jesus.
Man kan ju undra varför det här med glädje, frid och ro i en människas innersta inte är någonting som alla tar emot och får del av så fort som möjligt, om det nu är sant att det är så helt revolutionerande för en människas existens. Ja, det är verkligen en befogad fråga, och det är ju just den anledningen varför jag sitter här och talar med Dig om detta underbara, som du också kan få del av, precis när du vill. Jag säger ju inte det här, för att värva dig till det ena eller andra sammanhanget, utan för att du ska få den frid och ro i ditt innersta som du också längtar efter.

MUSIK

Jag vet ju ingenting om dig som lyssnar eller läser nu. Jag ser dig inte, och vet alltså inte ett dugg vem du är. Men det har heller ingen betydelse. Det viktiga är inte vad jag eller någon annan människa ser eller tror om dig, utan vad du och Gud alldeles för er själva har gjort upp i Jesu namn. För utan Jesus går det inte att få kontakt med Gud. Men genom din tro på Jesus kan allt förändras. Absolut allt! Ingenting som du gjort på denna jord kan göra om intet Guds möjlighet att göra dig fullkomligt ren från alla synder i Jesu namn. Det är ju det Hans löfte och avtal går ut på. Tro och det sker som du tror!
Jag vet inte hur du tänker, men många människor säger som så, att det där med religion och sådant det vill jag inte syssla med. Man ser ju så mycket krig och elände det för med sig... olika uppfattningar om det ena och det andra. Den ene säger att hans gud är den ende och en annan säger att det är tvärtom... vad ska man tro när det bara ser ut som om allt leder till problem och stridigheter?
Som svar på det skulle jag vilja säga att vad du än tycker om andra människors för-hållande till varandra eller deras förhållande till sin Gud, så har det ju ingenting med ditt eget personliga förhållande till Jesus och Gud att göra.
Din egen själs inre oro blir varken mindre eller större av att andra strider med varandra och att en allmän förvirring ser ut att sprida sig bland människorna. Ditt personliga gudsförhållande har nämligen ingenting med andras förhållanden att göra. Du kommer aldrig att ställas till svars för vad andra gjort eller inte gjort.
Det finns bara en enda sak som har någon betydelse till sist, och det är DITT EGET PERSONLIGA FÖRHÅLLANDE TILL JESUS, GUDS SON. Har du sagt ditt ja till Honom, eller har du sagt nej eller avstått från att säga någonting alls som ju är detsamma som ett Nej? Det finns nämligen inget 3:dje alternativ!

MUSIK

Varenda människa måste själv ta ställning till den gåva som erbjuds av Gud. Antingen tackar du JA, eller också tackar du NEJ! Avstår du är det detsamma som att säga nej! Du har fått en fri vilja, och får naturligtvis göra precis som du själv vill. Jag talar bara om för dig vad du tar ställning till - för eller mot! Ditt eviga liv avgörs nämligen av ditt eget beslut! Min uppgift är inte att försöka ’frälsa’ dig, för det har jag ingen som helst förmå-ga eller makt att göra. Det är inte heller min uppgift. Det enda jag kan göra är att försö-ka förklara för dig vad kristen tro handlar om. Det handlar nämligen om det glada bud-skapet att det för alla människor finns förlåtelse för all synd och skuld i namnet Jesus.
Ta fram din egen bibel. Har du ingen så köp en i närmaste bokhandel, antikvariat eller second-handbutik eller låna en i närmaste kyrka eller bibliotek. Läs sedan själv i lugn och ro innantill. Bibeln innehåller allt som du behöver veta om det kristna budskapet. Om du inte vet var du ska börja läsa, så kan jag tipsa dig om att börja med Markus evangelium i Nya Testamentet. Gamla Testamentet innehåller också texter som handlar om Jesus, men det är lättare att börja till exempel med Markus evangelium. Men oavsett var du läser så är Jesus omtalad överallt. I det Gamla Testamentet talade profeterna om den Messias som skulle komma och rädda Israels folk och i det Nya Testamentet talas det om hur Han sedan kom och vad som hände därefter. Allt det här hände för 2000 år sedan och det var en så oerhört viktig händelse så att vår tideräkning till och med utgår från tiden för Jesu födelse.
Välkommen att ta reda på hur det verkligen förhåller sig med den kristna tron, innan du kastar ifrån dig budskapet som kan rädda ditt liv!

Dagens minnesord: ”I dag har räddningen nått detta hus…” (Luk 19:10 – Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer