9 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Han (Jesus) hade Herrens kraft att bota (Luk 5:17)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om
kristen tro och vandringen på trons väg, i med- och motgång. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om vägledning i ditt ord och hjälp att förstå det rätt, så att jag kan förmedla det glada budskapet om frälsning på ett riktigt sätt till den lyssnare som vill öppna sitt hjärta för dig, Jesus, världens Frälsare. Amen.”

Kommer du ihåg bibelns berättelse om den lame mannen som några av hans vänner bar fram och hissade ner genom taket på ett hus där Jesus var - för det var så mycket folk så man kunde inte komma in genom dörren. När Jesus då får se den lame mannen på sängen och den tro på Jesu makt att bota den lame som männen hade, sa Jesus till den lame: ”Min vän, Dina synder är Dig förlåtna.”
En del av den tidens skriftlärde och fariséer som var med tänkte då ’vad är denne (Jesus) för en, som talar så hädiska ord? Vem kan förlåta synder utom Gud allena?’
Men Jesus som inom sig kände till deras tankar sa: ”Vad är det ni tänker i era hjärtan? Vilket är lättare att säga: ’Dina synder är Dig förlåtna’ eller att säga: ’Stå upp och gå’?
Men för att ni ska veta, att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder, så säger jag Dig (och så vände sig Jesus till den lame mannen): ”Stå upp, tag Din säng och gå hem” (Luk 5:24).

Och till dig min vän, som lyssnar (eller läser) just nu vill jag säga: Jesus är densamme idag. Hans makt är precis likadan idag, både att förlåta synder och att hela människor från alla sjukdomar.

MUSIK

Det är ju så med oss människor att vi naturligtvis vill vara friska och ha vår hälsa så långt det är möjligt. Därför värderar vi den väldigt högt. Men när Jesus ser vår belä-genhet så ser han alltid längre än till vår fysiska hälsa. Han ser till vår ’andliga hälsa’ och prioriterar alltid den. Varför det då? Jo, Jesus sa en gång: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” Alltså är hennes själs eviga väl det enda som egentligen betyder någonting, i ett evighetsperspektiv. Vi är allesamman evighetsvarelser, och det är därför som det är så viktigt att ha det rätta perspektivet dels på sitt jordeliv och dels på det eviga livet som följer sedan.
Många människor går omkring och tror att när det fysiska livet är slut så är allt slut och ingenting finns kvar. Men det stämmer inte alls med bibelns lära.
Enligt Guds ord har alla människor ett evigt liv. Frågan är bara var någonstans vi ska tillbringa det. Bibelns undervisning är också mycket klar på den punkten.
Det finns 2 alternativ, himmel eller helvete. Det är ingen skrämselpropaganda utan exakt vad bibeln lär om livet och den mänskliga existensen.
Om jag säger till dig att en av reglerna vid bilkörning i Sverige är att hålla sig på höger sida av vägen, så skulle ingen få för sig att kalla den upplysningen för skrämselpropa-ganda, eftersom det ju är exakt det som stämmer med verkligheten? Om man inte tar den regeln på allvar så riskerar man definitivt sitt liv. Jag skulle tro att du håller med mig på den punkten - eller hur?

MUSIK

Om man är beredd att acceptera t.ex. de enkla reglerna om bilkörning på rätt sida av vägen, varför är det då så svårt att ta till sig upplysningen om att det finns en himmel och ett helvete, och att om man vill till himlen ska man följa Jesus, enligt de regler som Gud själv satt upp i Bibeln. Vill man till helvetet behöver man däremot inte göra någon-ting, för dit kommer människan av sig själv, till följd av sin syndiga natur, om hon inte medvetet vänder om genom att tro på Jesus.

Det här med att tro på den som Gud har sänt till din frälsning och räddning - Jesus Kristus - och sedan bekänna hans namn, det är vad Gud har bestämt att Du och jag måste göra för att få ett evigt liv som gåva av Honom. Förutom detta känner inte jag till några villkor från Guds sida. Läs själv och ta till dig budskapet (Rom 10:9-10) som fullt medvetet är utformat så enkelt för att alla människor ska kunna förstå det och ta det till sitt hjärta. För att ingen ska kunna berömma sig av sin intelligens eller annan förmåga eller prestation så har Gud redan klarat av alla de krav på frälsningen som kunde ställas från olika håll - på att den skulle vara fullkomlig och rättfärdiggörande.

Det betyder att Gud betraktar dig, i Jesu namn, som totalt syndfri och rättfärdig, med barnets fulla rätt att komma till sin Fader. Han har bestämt det så - Gud. Det är inte jag som försöker hitta på något bra och enkelt sätt för dig att bli av med dina synder och allt vad det nu kan vara... Nej och åter nej! Det är Guds väg och inget annat!

MUSIK

Gud vill att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. Det är utgångspunkten för allt kristet arbete. Sedan finns det en del som ägnar sitt liv åt att predika och föra ut evangeliets sanning till sina medmänniskor på det sättet. Men det finns givetvis många andra sätt att bidra med en insats för att budskapet ska kunna nå fram till den som vill höra. En del skriver tidningsartiklar, andra skriver traktater, häften, böcker o likn. Någon städar kyrkan för att du som kommer dit ska trivas och kunna lyssna till budskapet om Jesus på det sättet. Någon annan har hand om barnen i söndagsskolan... kanske i scouterna eller någon ungdomsgrupp. Andra gör TV- och radioprogram för att du som vill lyssna, men kanske inte kan komma till kyrkan, ändå ska få del av den underbara sanningen om förlåtelse från din synd genom namnet Jesus.

En annan utgångspunkt för det kristna arbetet följer av den första. Om Gud vill att alla människor ska bli frälsta så beror det ju naturligtvis på att alla människor verkligen KAN och behöver bli frälsta för att bli räddade undan synden och en evig död.
Alla människor har alltså syndat och inför Gud behöver alla få nåd för sina synder och missgärningar. Därför ordnade Gud det så att alla människor kan få det! Under förut-sättning att de själva vill förstås. Vill de inte få ett evigt liv, så slipper de naturligtvis. Alla har ju fått en fri vilja att själva välja hur de vill ha det, där på andra sidan graven.
Det här med människans fria vilja är ju någonting som är unikt för den skapelse som Gud kallade ’människan’. Kanske har det hänt dig någon gång att du funderat över det här och tyckt att du inte förmår att hantera den där fria viljan så som du skulle vilja göra. Jag vet inte om du gått så långt som att be Gud att få lämna tillbaka din fria vilja - eftersom du inte tycker att du kan hantera den på rätt sätt, men skulle du lyckas med det, så är du ju ingen människa längre, eller hur? Därför går inte det!

MUSIK

Gud har aldrig begärt att vi ska lämna ifrån oss den fria viljan som Han har gett åt oss. Hans önskan är däremot att du ska låta din vilja bli underlagd Hans, genom att tro på Honom och på den Han har sänt till din räddning, nämligen sin egen Son, Jesus Kristus.

Pröva själv, min vän! Säg Ditt ’JA’ till Jesus och se sedan vad som händer.

Ett liv i Guds närhet innebär inte att allt är ’guld och gröna skogar’ som man brukar säga... nej det är inte så. Verkligheten är att du kommer att få gå igenom många problem och motgångar på din livsväg - precis som alla andra människor - men det som blir ändrat när du tar emot Jesus i ditt hjärta, är att du då får tillgång till alla Guds råd, Hans vägledning, välsignelser och himmelska rikedomar som ditt liv kan behöva.

Du får enkelt uttryckt en hand att hålla i som aldrig sviker! Genom tron på Jesus når du nämligen fram till Gud i himlen. Dit är det nämligen fritt tillträde för alla som vill tro. Vilken otrolig gåva från Guds sida - eller hur?
Gud har verkligen gjort allt som behövde göras för att du skulle få det så bra som möjligt! Varför gjorde Han det? Därför att Han älskar Dig!

Det underbara med Gud är att Han älskar utan krav på motprestation från Din sida. Han älskade Dig långt innan Du ens visste om att Han fanns till! Sedan älskade han Dig medan Du ännu var en syndare...och nu älskar Han Dig för att Du är precis den Du är och vill Du tro på Honom så blir det stor glädje i himlen, bland Guds änglar.

MUSIK

Är du sjuk och eländig... kanske tycker att du är värdelös och inte duger till nånting... då är du en sådan som Jesus har dött för. Då uppfyller just DU alla Guds ’krav’. Jesus sa nämligen att det är de sjuka som behöver läkare och inte de friska! ”Jag har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat” sa Han.

Vad var det då som var förlorat? Jo, det var den syndiga människan. Hon var definitivt förlorad till dess att Jesus öppnade vägen för henne, genom att med sin död på korset riva sönder det skuldebrev som låg henne i vägen för tillträde till Gud. Det var vad Jesus gjorde på Golgata kors. Han undanröjde din synd och skuld och tog den på sig själv. Det fanns nämligen ingen annan som på ett regelrätt sätt - enligt Guds regler i universum för sanning och rättfärdighet - kunde göra det.

Gud går aldrig några genvägar för att få sin vilja igenom. Nej, alla hans vägar är grund-murade på sanning och rättfärdighet in i minsta detalj. Ingen makt i höjden eller i djupet ska någonsin kunna säga att Gud inte har varit absolut rättfärdig i allt vad han gör.

Jesus tog alltså din skuld på sig och du behöver bara acceptera och tacka JA!
Gör det och ditt liv kommer att bli förvandlat! Miljoner människor före dig har gjort den erfarenheten. Och du får komma i befintligt skick utan att försöka bättra på ditt liv först. Det får du ta itu med sedan om det behövs. Välkommen! Jesus väntar på dig!

Dagens minnesord: ”Min vän, du har fått förlåtelse för dina synder” (Luk 5:20 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer