6 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Och han stod upp och gick till sin Far (Luk 15:20 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en personlig kristen tro, med inslag av några tankar och erfarenheter, som kanske angår oss vanliga människor. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägled-ning så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag ber om att du genom Din Ande tar en total kontroll över mina tankar, ord och handlingar, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat av mig på rätt sätt. Låt någon lyssnare bli vägledd och välsignad genom Ditt ord. Amen.”

Jesus talade en gång -i en liknelse- om den förlorade sonen. Du kommer kanske ihåg berättelsen om sonen som fick ut sitt arv av fadern, reste bort till ett främmande land, levde rullan och gjorde av med alltsammans - men sedan ångrade sig och kom hem igen, när han insåg hur oförståndigt han hade betett sig. Om jag ska vara helt ärlig så har jag ibland funderat över varför Jesus, i det samman-hanget, tar fram liknelserna om det förlorade fåret och den borttappade penningen. Sonen var väl viktigare än jämförelsen med en penning eller ett får – eller hur? Men kanske är det fel att tänka så. Visserligen börjar Jesus och tala om 1 på hundra, det vill säga ett får av de hundra...(1 procent). Sedan talar han om 1 silverpenning av tio...(alltså 10 procent) och till sist talar han om den förlorade sonen, 1 av 2 söner (egentligen hälften, eller 50 procent, men eftersom fadern betraktade honom som död, är det kanske mer rättvisande att säga att han faktiskt - åtminstone för fadern - utgjorde 100 procent). Men kanske är det inte det heller som Jesus talar om, utan han talar om att oavsett om vi är en av tio eller hundra så är vi lika värdefulla, och glädjen i himlen blir lika stor, därför att i Guds rike är det alltid individen som står i centrum. Gud tar alltid hand om oss personligen, han tar oss aldrig i grupp på något sätt, oavsett om vi är 2, 10 eller 100.

MUSIK

Jag sa förut att Gud alltid ser till dig och mig som enskilda personer. Det som för Gud alltid är mest betydelsefullt är hur just du och ditt personliga förhållande till honom ser ut. När Gud tar sig an dig, så bryr han sig inte om din mor eller far eller din syster eller bror... eller pastorn i kyrkan... eller någon annans brister eller förtjänster. Då är du och bara du i centrum för Guds intresse. Det är viktigt att tänka på, därför att det betyder också att du bara ansvarar för dig själv och ingenting annat. Det betyder också att du aldrig kan peka på den ene eller den andre och tala om för Gud hur dåliga de är... och att Du själv därför inte kan tro på Gud. Nej, min vän, Gud låter inte lura sig! Du kommer att få svara för dina gärningar eller underlåtelser och andra får svara för sig. Du kan aldrig kasta någon skuld på någon annan, när det gäller din tro på Gud och viljan att ta emot Guds nåd och barmhärtighet i Jesu namn. Det är nämligen inte förmågan att tro mer eller mindre som är avgörande, utan VILJAN att tro. Gud har i skapelsen gett oss allesamman en fri vilja och den har ingenting med våra olika mänskliga förutsättningar eller levnadsvillkor att göra. Tänk på rövaren som korsfästes samtidigt med Jesus. När han hade förstått vem Jesus var, så trodde han på honom och sa: ”Tänk på mig när Du kommer i Ditt rike!” Rövaren kunde inte ens knäppa sina händer, men det var inte så viktigt. Det enda som var viktigt var att han ville tro på Jesus.
Precis samma sak gäller för Dig min vän, som lyssnar just nu!

MUSIK

Jag återknyter till det jag sa förut. Frågan för dig är alltså, vill Du eller vill Du inte tro?
Vill du tro så har du gjort allt som krävs från Guds sida. Vill du tro att Gud finns, att Jesus är Guds Son och att Han burit dina synder på korset för din skull, då är allt klart... Guds änglar glädjer sig. Något nytt har skett i ditt liv. Din ande har fått liv och du är välkommen som barn och medborgare i Guds rike. Detta är omvändelse... alltså att vända om från sin egen viljas väg till Guds väg och Guds vilja. Bibeln kallar detta frälsning, för det betyder att bli räddad och att träffa målet mitt i prick... alltså själva avsikten och meningen med livet. Gud vill att ALLA människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen.
Varför vill han det? Jo, därför att den seger över synden som Jesus vann på korset den gäller för alla människor.
Den segern är total och undantagslös. Därför ryms både du och jag i den. Vilket erbju-dande vi har fått, vi människor, i och med att Jesus kom till vår värld och dog för oss.
Det är ju därför som det står (Luk 2:13-14) att en stor hop av den himmelska härskaran av änglar lovade Gud och sa: ”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden bland männi-skor, till vilka han har behag!” Och herdarna fick beskedet när Jesus hade fötts i Betlehem: ”...se, jag bådar er en stor glädje, som ska vederfaras allt folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och Han är Messias, Herren.”
Samma besked som herdarna fick den där natten när Jesus var född...att det var en stor glädje som gällde alla människor, gäller idag också, 2000 år senare. En Frälsare föddes när Gud sände sin egen Son till din och min räddning.

MUSIK

Tycker du att det låter fantastiskt? Javisst, gör det det!
Vad var det egentligen som hände den där natten?
Jo, det som hände var att Gud ingick ett nytt förbund (han medverkade alltså till ett nytt avtal) med människorna. Det gamla avtalet var visserligen felfritt, men det visade sig att människorna inte kunde hålla sin del av det, därför att synden hade fördärvat deras sinnen. Gud hade ju nämligen stipulerat i det gamla avtalet att den som höll lagen skulle leva genom den. (3 Mos 18:5). Det var bara det att ingen människa mer än Jesus själv klarade av att hålla lagen i alla dess detaljer.
Ingen kunde alltså bli räddad genom att hålla lagen.

Vad gör Gud då? Säger Han lite överlägset - i sin gudomliga upphöjdhet över svaga människor - att: ’Jaha, där ser man, ni klarar inte av att hålla er del av avtalet! Ja, då får ni väl skylla er själva då. Jag tror att jag drar mig tillbaka och ser hur det kommer att gå för er till slut?” Nej, sådan är inte vår Gud... Den Evige...alltigenom Sannfärdige och Kärleksfulle Guden. Han hade redan en alternativ plan klar. Vad var det för en plan? Jo, det var just att gå förbi syndens inflytande redan i människans befruktningsögonblick, genom att låta sin egen Helige Ande komma över jungfrun Maria och i henne avla det människo-barn som skulle frälsa mänskligheten, genom att utan egen synd lida och dö för vår skull.

Jag sa innan att Gud genomförde sin frälsningsplan för oss människor på ett vidunderligt sätt. På ett sätt som bara Han kunde klara ut. Att gå förbi -eller vid sidan om- syndens makt över människorna var någonting som aldrig tidigare hade skett. Det var ett dittills okänt sätt för en människa att bli till på. Utan någon mans vilja... men att bli avlad av den Helige Ande.

MUSIK

Det jag nu har sagt om Gud visar verkligen att för Gud är ingenting omöjligt! Han gör helt enkelt det som är omöjligt för alla andra att ens tänka ut... och ännu mindre förstå.
Så Gud skapade alltså en ny möjlighet. Observera att Han tog inte på något sätt bort, eller åsidosatte det som förut hade varit det enda giltiga avtalet. Det gäller fortfarande i full kraft. Men Gud gjorde ett ’tillägg’ kanske man kan kalla det för, om man vill använda ett mer lättförståeligt mänskligt uttryck. Han la alltså till en ny möjlighet... GUD gjorde sig till garant för ett nytt avtal, ett nytt förbund - som vilar på löftet att befrielse från synd finns i Jesus - och i den försoning som kom till stånd på Golgata kors, när Jesus gav sitt liv för att alla människor skulle kunna bli frälsta, räddade och få ett evigt liv, genom att vilja tro på JESUS och det frälsningsverk som Han utfört genom att dö för oss, trots att han själv var helt utan synd. Att någon människa kunde dö trots att man inte hade någon synd i sitt liv var -såvitt jag förstår- inte möjligt enligt ’regler’ som Gud hade satt upp beträffande den mänskliga existensen.
Så när Jesus dog på korset -utan egen synd- så var det egentligen något helt unikt, som aldrig tidigare hade skett. Alltså, om Jesus inte hade dött för vår synd, så hade han överhuvudtaget inte kunnat dö, eftersom reglerna är sådana att ’syndens lön är döden’. Och Jesus hade inte syndat på någon punkt. Han hade ingen arvssynd med sig från födelsen och hade inte heller under sin livstid handlat mot lagen på någon enda punkt, så att han enligt lagen skulle kunna dömas till döden.
Inte undra på att det blev en väldig oro och uppståndelse i dödsriket när Jesus steg ner där. Det blev helt enkelt en sådan vånda på grund av att döden inte hållit sig till reglerna om sin begränsade makt, att Jesus stod som segrare över döden och helt enkelt tog med sig nycklarna till döden och dödsriket när Han uppstod igen från de döda.

MUSIK

Min vän, dödens makt blev av Jesus absolut krossad i grunden - för alltid. Jesus fullföljde därmed till punkt och pricka det uppdrag Han hade fått av sin Fader i himlen. Det nya förbundet i Jesu blod var därmed till alla delar fullbordat och för evigt gällande, för dig och mig och för alla människor som vill sätta sin tro och tillit till Jesus.
Vad måste vi nu prestera då, för att kunna bli av med våra synder? Ja, enligt ’det gamla avtalet’ eller ’förbundet’ mellan Gud och judarna så skulle man hålla Guds lag till alla delar, om  det skulle kunna bli tal om någon ’kvalifikation’ till frälsning och ett evigt liv. Hur det avtalet ser ut kan vem som helst vill läsa i det ”Gamla Testamentet”. Men det gäller judarna och inte oss ’hedningar’. Vi har aldrig stått under lagen - utan för oss gäller nåden - Guds Nåd.
Enligt det nya avtalet eller nya förbundet, mellan Gud och oss människor, som vi kan läsa om i det ”Nya Testamentet” behöver vi därför inte prestera någonting eller kvalifi-cera oss på något sätt. Vi behöver bara tro - egentligen handlar det om vår vilja ATT TRO - på Jesus och det frälsningsverk som han redan har utfört för oss. Allt är redan klart alltså, från Guds sida. Han väntar bara på att du ska svara och säga ditt eget JA på Guds erbjudande om Nåd.
Min vän som lyssnar, eller läser, nu. Du är härmed inbjuden till Guds himmel på stor bröllopsfest. Vill du komma? Öppna ditt hjärta och säg ditt: ”JA, jag vill tro på JESUS!” Om du tror är du välkommen som Guds barn i Guds rike.

Dagens minnesord: ”På samma sätt blir det större glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig än över nittionio rättfärdiga som inte behöver omvända sig” (Luk 15:7 – Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer