7 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda… (Luk 18:7)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om det kristna frälsningsbudskapet, dvs. att Jesus tog Din synd på sig själv och att det därför finns förlåtelse, sinnesfrid, ro och lugn för Din själ - i namnet JESUS. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag komme rinflr dig med en bön, dels om vägledning i ditt ord så att jag och mina lyssnare kan förstå bibelordet rätt, och dels ber jag om hjälp för att jag på ett rätt sätt ska kunna förmedla det budskap som du vill ha framfört. Amen.”

Jesus talade ju mycket i ”liknelser” som Bibeln kallar det, dvs. en form av berättelser ur vardagslivet som hans lyssnare lättare kunde förstå, och det är en bibelvers i anslutning till en sådan liknelse som jag tänkte tala om lite mer ingående i dag. Den liknelse jag tänker på handlar om ”änkan och den orättfärdige domaren” och jag läser från bibelns blad, i Lukas evangelium och det 18:e kapitlet.
Så här står det: ”Och Jesus framställde för dem en liknelse för att lära dem, att de alltid borde bedja utan att förtröttas. Han sade: ‘I en stad fanns en domare, som inte fruktade Gud och inte heller hade försyn för någon människa. I samma stad fanns också en änka, som åter och åter kom till honom och sade: ’Skaffa mig rätt av min motpart.’ Till en tid ville han inte. Men omsider sade han till sig själv: ’Det må nu vara, att jag icke fruktar Gud och inte heller har försyn för någon människa; likväl, eftersom denna änka är mig så besvärlig, vill jag ändå skaffa henne rätt, för att hon inte med sina ideliga besök ska alldeles pina ut mig.’”

MUSIK

Och Herren (Jesus) tillade: ”Hör, vad den orättfärdige domaren här säger. Skulle då Gud inte skaffa rätt åt sina utvalda, som ropar till honom dag och natt, och skulle han inte ha tålamod med dem? Jag säger er: Han ska snart skaffa dem rätt. Men ska väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?”
Det var egentligen de där sista raderna som jag läste förut för dig, där Jesus säger ”ska väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?” som jag fastnade särskilt för, och tänkte titta lite närmare på. Du kan följa med själv, om du läser i Lukas 18:e kapitel och vers 8.
I den gamla översättningen (från 1917) som jag läser ur, finns det hänvisningar till liknande bibelställen och ett av dem är 1.Tim 4:1 där det står så här: ”Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga ska avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror.” Det är inte här frågan om någon mänsklig pessi-mistisk syn på framtiden, utan en klar uppenbarelse av den Helige Ande.
Ett annat parallellställe är 2. Tim 3:1 och följande verser. Det står så här: ”Men det må du veta (det är alltså aposteln Paulus som skriver till sin andlige son Timoteus).. att i de yttersta dagarna svåra tider ska komma. Ty människorna ska då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, finetliga mot det goda, förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de ska älska vällust mer än Gud, de ska ha ett sken av gudsfruktan, men ska inte vilja veta av dess kraft. Vänd Dig bort från sådana!"

MUSIK

Det onda som ska mogna fram i de yttersta dagarna fanns alltså redan här på Paulus tid, och han skriver det för att Herrens tjänare ska rusta sig till kamp mot ondskan. Om Timoteus tyckte att det var märkligt att det kunde uppstå så mycket ont i församlingen, som Paulus skriver om, så skulle han få veta att i ändens tid skulle det bli mycket värre. Människans synd ska då ta sig ännu starkare uttryck, både i tankar, ord och gärningar.
Orsakerna till de svåra tiderna ligger hos människorna själva och några av de onda egenskaperna som kommer fram, har speciellt med förhållandet till deras medmänni-skor att göra. Att själviskheten står överst på listan är kanske därför att den är en rot till mycket av den övriga ondskan som nämns, men smädelse och ogudaktighet riktar sig mot Gud. För övrigt är ju alltsamman synd mot Gud. En nedlåtande inställning till medmänniskorna utvecklas lätt till en vanhelgande inställning till Gud.

Ja, den gamla bibelboken innehåller många förutsägelser om framtiden och hur det ska bli. Gör man sig bara besväret att läsa innantill så är Bibeln den mest trovärdiga av alla källor om framtiden - därför att Gud själv har talat om hur det kommer att bli... han som skapat allt och som håller både historien och framtiden i sin hand.
Paulus talar vidare om att de som jag läste innan om, är ”män som står emot sanningen; de är människor, som är fördärvade i sitt sinne och inte håller provet i fråga om tron” (2 Tim 3:8).
Det är alltså mot den här bakgrunden om vad som ska komma i framtiden, som Jesus frågar i samband med liknelsen om änkan och den orättfärdige domaren: ”...ska väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?”
Den tro som Jesus här talar om ser jag som dels den nödvändiga tron på Jesus som Messias och Frälsare och dels handlar det om en tro som gör att man håller ut i bön. Det finns nämligen  alltid en fara för att man ska förlora tron på sin egen bön.

MUSIK

”...ska väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?” Ja, det är frågan, som Jesus själv ställde sig... och som kanske både du och jag ska ställa oss.

För att kunna vara kvar i tron måste man hålla sig nära den som tron omfattar, nämli gen Jesus, eftersom det är genom honom vägen till Gud går. Många människor frågar sig om Gud finns, och hur de i så fall ska kunna nå fram till honom - om det nu kan vara möjligt överhuvudtaget för en människa att få kontakt med Gud.
Bibelns budskap är kristallklart på den punkten... och det budskapet är att Jesus är vägen, sanningen och livet. Jesus är alltså vägen till Gud, sanningen om Gud och livet - det eviga - i Gud.

Vägen till Gud ligger är alltså helt öppen, men för att nå fram måste du komma via Jesus, som är Försonaren för dina synder och medlaren mellan dig och Gud. När den givna förlåtelsen för din synd är mottagen av dig i ditt hjärta, genom din personliga tro på Jesus, så är allt klart för ditt tillträde till Gud som ett Guds barn.
Utan blod ges ingen förlåtelse, men det gäller inte Ditt blod, utan Jesu blod som en gång för alla har utgivits för din skull på ett kors, när han gav sitt liv och dog - för att du ska få leva. Du kan alltså inte komma med några offer, gåvor eller andra prestationer för att sona dina egna synder.
Allt som behöver göras är nämligen redan gjort, av Jesus, och utöver detta varken kan eller behöver någonting göras.

MUSIK

Men vad var det Jesus sa, som jag läste i inledningen? Jo, han sa: ”Ska väl Människo-sonen (Jesus) när han kommer, finna tro här på jorden?”
Ja, det är den stora frågan. Och om det inte hade varit mycket tveksamhet om det, så hade Jesus ju inte behövt betona det - eller hur?
Tiderna kommer troligen att bli så svåra före Jesu andra återkomst till vår jord, att vår tro kommer att sättas på mycket svåra prov. Då gäller det - kanske som aldrig förr - för dig och mig att verkligen vara så fast rotade i vår tro på Jesus, att ingenting förmår att rubba oss på något sätt, vad som än kommer att hända.

Det gäller att ha sin tro fast förankrad i Jesus Kristus. Jag menar med det - och nu talar jag om mitt eget liv - att om jag har den minsta tveksamhet om att jag kommer att svika min Frälsare - om eller när det kommer svåra förhållanden, så är det dags för mig att ta itu med det nu meddetsamma - annars kommer jag att bli överrumplad - därför att när svårigheterna sätter in är det antagligen försent.

Hur det står till med ditt eget liv, får du själv avgöra.

Om det har varit allvarligt någon gång, det jag nyss sagt, så tror jag att den tiden är inne just nu. Det gäller alltså verkligen att i bönen och den personliga andakten hålla sig så nära Jesus som det är möjligt för att inte bli påverkad av allt som vill distrahera och som vill få dig och mig att flytta intresset till något mindre viktigt.

Jesus sade: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?” (Mark 8:36).

Jag tror att Jesus med de orden menade att det finns ingenting så värdefullt i hela världen, så att det kan ersätta en människas själs frälsning – både för tiden här på jorden och för evigheten.

MUSIK

Den dag vi går över gränsen genom dödens port, måste vi lämna allt. Vi kan inte ta någonting med oss av allt vi har fått eller samlat på oss under vårt jordeliv.
DET ENDA VI KAN TA MED OSS ÄR EN FRÄLST SJÄL. Och själens frälsning måste vi se till att klara av under vår stund här på jorden, sedan är det försent.
PÅ ANDRA SIDAN FINNS DET INGEN FRÄLSNING ATT FÅ.
I min bibel finns det i alla fall inget sådant löfte.
Många människor vill på den dagen när deras liv är slut bli välkomnade i Guds himmel.
Och de tror att alla deras goda gärningar och oförvitliga liv här på jorden ska ge dem en ingång genom himlens port. Men om de inte har fått sina synder förlåtna i namnet Jesus, och då också fått sina namn skrivna i Livets Bok så finns det tyvärr inget sådant hopp om en evig salighet att förtrösta på. Jesus är vägen och utan tron på Honom och blir det inget evigt liv i Guds himmel.
Ta fram din bibel och läs själv innantill om vad som ska ske vid den slutliga domen.
Slå upp den sista bibelboken som hetr Uppenbarelseboken. Läs kapitel 20 och verser-na 11-15 så får du alldeles klart för dig vad som -enligt kristen tro- väntar dig.

Dagens minnesord: ”Men skall väl Människosonen, när Han kommer, finna tro här på jorden?” (Luk 18:8).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer