30 maj 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric.

Jag hoppas att du och jag ska kunna stilla oss och vara lyhörda för vad Gud vill säga till oss den stunden som vi har framför oss.
Under den senaste tiden har jag på något sätt blivit mer och mer undrande, förundrad och -med hjärtat fyllt av glädje- uppmärksammad på det här med "Guds härlighet" som bibeln talar om på många ställen.
Jag funderade alltså över detta med "Guds härlighet" och vad det betyder eller innebär. Jag menar då inte vad det betyder för Gud, utan vad Guds härlighet innebär för en människa.

Mose, som ledde Israels folk ut ur Egyptens land, fick ju se Guds härlighet på berget Sinai. Guds ansikte fick han inte se, för det var omöjligt för en människa som skulle kunna fortsätta att leva, men det står att ‘Mose fick se Guds härlighet gå förbi honom, och sedan fick han se Gud på ryggen’ så att säga.

Det står också om hur Guds härlighet uppfyllde templet. Om jag förstår någonting av det, så innebär Guds härlighet bland annat en sådan kraft att en människa inte förmår att vara i närheten, om inte Gud själv tillåter det. Men Guds härlighet är inte bara kraft. Det är också en strålglans och ett utflöde av nåd och en ström av frid, som inte kan beskrivas med mänskliga ord.

När Mose hade varit i Guds närhet på Sinai berg, och sedan kom ner tillbaka till folket som väntade, så var hans ansikte skinande så att alla såg hur det lyste om honom. Kanske kan man tala om Guds ansiktes "återsken" som det står om i ett annat bibelställe.

Mose hängde då ett skynke eller ett "täckelse" för sitt ansikte.
Hans möte med Gud och Guds härlighet, måste alltså ha varit något enastående i sitt slag. Guds härlighet - Guds strålglans, ‘fördes alltså över’ till Mose, när han var i Guds närhet.

MUSIK:

Frågan som jag har ställt mig när det gäller Guds härlighet och människan Mose, som så påverkades av Gud att det t o m syntes utanpå honom, när hans ansikte strålade är om du och jag också kan få uppleva Guds närvaro på ett sådant sätt att Guds härlighet blir verklig för oss och påverkar oss.
Och jag tror att det inte bara är möjligt utan jag tror också att Gud vill att vi alltid ska kunna få uppleva Guds närvaro och hans härlighet t ex mitt i församlingen.

Ibland har jag tänkt på de ord Jesus säger om att "i min Faders hus finns det många boningar... om så icke vore säger jag er att jag går bort för att bereda er rum..."
Och på ett annat ställe står det: "Vad intet öga har sett och vad intet öra har  hört, det har Han (Gud) berett åt dem som älska honom..."

Jag har också läst om och hört människor berätta om underbara upplevelser de har haft, när de fått se in bakom förlåten... det vill säga fått se vad som väntar oss människor, där på andra sidan om dödens "förlåt"- när det här livet är slut och vi går in i en annan värld. Lika verklig som denna, men av en annan sort eller karaktär. En andlig värld, som vi kanske har svårt att föreställa oss här, men som ändå finns där "på andra sidan". En ljus, fullkomlig värld, skinande av renhet och så underbar, att de som en gång fått en inblick i det, aldrig vill gå därifrån.

MUSIK:

Jag tror inte att Guds härlighet uppenbarar sig för oss människor bara därför att vi ska få en underbar upplevelse, som vi kan påminna oss och får jag säga "gotta oss åt", under kommande dagar.
Nej, jag tror att Gud vill uppenbara sin härlighet för dig och mig för att det har ett bestämt ändamål, en bestämd anledning. Kanske är det inte alltid klart för oss med detsamma vad Guds avsikt är, men en sak är säker, och det är att har du fått uppleva Guds närvaro, så inte är det någonting som du glömmer i första taget.
Du som har lyssnat till några av mina tidigare program, kanske har varit med om hur jag verkligen ur mitt innnersta försökt att  - med bibelns hjälp naturligtvis- och från egna och andras erfarenhet, beskriva Guds existens, Guds nåd och Guds frid som han vill ge dig, om du vill tro på Jesus.

Men ibland tycker jag att mina ord liksom faller platt till marken. De blir så tomma och kan inte på långa vägar beskriva det innehåll i Guds nåd och frid som jag så oerhört gärna vill förmedla till dig. Eftersom det är andliga "värden" jag talar om, så vet du också att det bara är Guds egen Helige Ande som kan göra de andliga välsignelserna levande för ditt hjärta.
Den Helige Ande är "Hjälparen" som vill hjälpa dig och mig att se Jesus och se Guds härlighets "återsken" i det frälsningsverk som Gud lät ske genom att Jesus lämnade himmelens härlighet och lät sig födas in i och leva under våra mänskliga villkor, för att sedan dö för din och min synds skull.

MUSIK:

Om du förstår min iver och min längtan att få ge dig allt som står i min makt, när den gäller insikt om Guds nåd och kärlek till dig, så förstår du kanske också min känsla av tillkortakommande när jag så gärna vill, men inte tycker att jag lyckas på något sätt.
Jag tror att Guds Ande vill komma vår svaghet till hjälp. Det står ju så i vår bibel.
När vi handlar i ett rätt uppsåt, för att sprida kunskapen om Guds rike och hans välsignelser på ett sätt som behagar Gud, då finns det ingen gräns och inga hinder för hur Gud vill hjälpa oss att
-genom sin Ande- få en större klarhet i vår egen kunskap om Gud själv, och den härlighet som är absolut förknippad med Guds uppenbarelse för oss.

Jag satt i en gudstjänst för en tid sedan, och jag tror att många med mig påtagligt upplevde Guds närhet på ett särskilt sätt. Jag kan inte riktigt förklara hur jag vet det... men jag upplevde hur Guds Ande liksom ville dra oss närmare och koncentrera oss mera på Guds närvaro.
Det är väldigt svårt för mig att nu på ett rätt sätt förklara det här och beskriva det för dig. Men jag tar risken av att eventuellt misslyckas, eftersom det är en sådan oerhört stor inneboende glädje i upplevelsen om jag lyckas.
När jag sitter där på min plats, är det som om ett skynke dras undan för min syn, och för ett ögonblick får jag se in bakom. Det jag då upplever under ett kort ögonblick kommer nog att för all framtid prägla mitt liv.
Jag får se en ström av nåd och frid flyta fram, med en strålglans som jag aldrig tidigare sett eller upplevt. Jag får också klart för mig att denna Guds flod av nåd och frid är oerhört mycket mer generös mot oliktänkande människor av alla slag, än vad vi någonsin kan föreställa oss. Guds generösa nåd omsluter alla som tror.
Vi är ofta så begränsade och kringskurna i vårt sätt att se, men Gud är så oerhört generös. Hans kärleksflod den bara vällde fram där inför mina ögon, och jag måste därför tala med dig om den.
Själv ville jag på inga villkor lämna den här underbara synen och upplevelsen, som fyllde hela min varelse med en sådan fantastiskt frid och glädje, men så småningom försvann synen för mig, och jag var återigen tillbaka på min plats i gudstjänsten, på min stol.
Jag har aldrig tidigare förstått hur oändlig Guds nåd är, men nu tror jag att jag fått en liten, liten inblick i vad Guds hav av kärlek, nåd och frid innebär. För dig som lyssnar just nu, och för mig själv. Käre vän: ta till dig mina enkla ord om Guds kärlek!
Guds kärlekshav såg gränslöst ut i min syn och jag kunde inte ens skönja horisonten. Så stor är Guds kärlek.

Vi ber:
”Herre Jesus, hjälp oss att få en ny blick på dig och på det fantastiska frälsningsverk som du har utfört för oss alla människor som vill tro på dig. Tack gode Gud för din oerhört rika kärlek mot oss. Herre öppna våra hjärtan och våra andliga ögon så att vi ser och förstår vad du har berett för dem som älskar dig. AMEN!”

Detta var "En stilla stund" med Jan Eric. Gud välsigne Dig!

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer